Na kilka tygodni przed rozpoczynającym sezon wyścigiem Daytona 500, NASCAR ogłosiło zmiany w tegorocznych przepisach oraz ujawniło informacje na temat kolejnej, siódmej generacji samochodów.

Siódma generacja

W 2013 roku ukazana została światu 6. generacja aut NASCAR, która ma swoich zwolenników jak i przeciwników. Najczęściej wymienianym zarzutem wobec tych aut jest odłączenie się od pierwotnej idei NASCAR – jak sama nazwa wskazuje (National Association for Stock Car Auto Racing) samochody powinny chociaż w minimalnym stopniu przypominać te, które możemy kupić w salonie – auta fabryczne. Obecnie jedynym podobieństwem jest wygląd maszyn.

Na konferencji Steve O’Donnell (Dyrektor ds. rozwoju) ujawnił przewidywaną datę pojawienia się 7. generacji – 2021 rok. Maszyny mają nie przypominać samochodów fabrycznych tylko z zewnątrz ale również komponentami wewnątrz. Na razie nie podano żadnych informacji dotyczących zmian w samochodach. O’Donnell dodaje, iż większą część 2018 roku spędzili na składaniu pojazdu na 2021 rok.

Zmiany w przepisach

Drugą najważniejszą informacją było ogłoszenie zmian w przepisach, a dokładniej w karaniu kierowców po wyścigu. Dotychczas, ku niezrozumieniu wielu fanów, istniał przepis pozwalający kierowcy, który wygrał wyścig w nielegalnym aucie, zatrzymać zwycięstwo i wszystkie bonusy z nim związane (pieniądze, trofeum itd.). Inspekcja samochodów, które ukończyły wyścig, w 2019 będzie się odbywać od razu po jego zakończeniu.

O’Donnell mówi: „Kiedy będziemy opuszczać tor w niedzielę wieczór, będziemy wiedzieć kto jest zwycięzcą. Jeśli twoje auto było niezgodne z przepisami - nie wygrałeś wyścigu”. Kierowca, którego auto nie przejdzie po wyścigowej inspekcji zostanie automatycznie zdyskwalifikowany i przesunięty na koniec stawki, a wszyscy zawodnicy przesuną się o jedno miejsce wyżej.

Inne zmiany

NASCAR wprowadziło również kilka, mało znaczących zmian w kwalifikacjach. Pierwsza z trzech rund została skrócona z 15 do 10 minut, druga i trzecia pozostaną bez zmian czyli 10 minut w drugim segmencie kwalifikacji oraz 5 minut w trzecim. Czas pomiędzy rundami został skrócony z 7 do 5 minut.

NASCAR zauważyło, że ta seria staje się coraz bardziej skomplikowana, swoimi przepisami i regulacjami. Fani od lat chcieli uproszczenia zasad i w końcu NASCAR zaczyna wprowadzać takie zmiany, z których wszyscy są zadowoleni.

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Agata Kurek
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Wyniki

Partnerzy

rally and race