Na długo przed tym, jak spór o system czarterowy przerodził się w pozew antymonopolowy przeciwko NASCAR, organizacja postrzegała Michaela Jordana i jego doradców, w tym Curtisa Polka, jako cenne źródło wiedzy na temat rozwoju serii.
Wtedy Jordan był właścicielem Charlotte Hornets, a teraz zarządza 23XI Racing, który wraz z Front Row Motorsports pozwał NASCAR o działania monopolistyczne. Polk, został wskazany w pozwie wzajemnym przez NASCAR jako główny strateg, który stoi w centrum sporu o podział dochodów między zespołami.
W pozwie wzajemnym złożonym przez NASCAR na początku miesiąca, Curtis Polk, wieloletni partner biznesowy Michaela Jordana, został błędnie określony jako „agent sportowy” i przedstawiony jako główny inicjator buntu przeciwko umowom czarterowym, które większość zespołów Cup Series zaakceptowała jesienią ubiegłego roku. NASCAR oskarżyło go również o namawianie ekip do bojkotu wyścigów kwalifikacyjnych do Daytona 500 oraz do rezygnacji ze spotkania z przedstawicielami organizacji.
Umowy czarterowe zostały podpisane przed zeszłorocznymi play-offami po postawieniu ultimatum przez NASCAR. Choć system nie jest idealny, gwarantuje miejsce na starcie i przywileje finansowe. Trzynaście zespołów zgodziło się na warunki, ale 23XI Racing i Front Row Motorsports odmówiły, głównie z powodu klauzuli zakazującej pozwów przeciwko NASCAR. Obie ekipy walczą o możliwość dochodzenia swoich praw w sądzie, oskarżając NASCAR o działania monopolistyczne.
Doprowadziło to do wzajemnego pozwu, groźby likwidacji systemu czarterowego w przypadku wygranej 23XI, nadchodzącego procesu oraz ataku na Curtisa Polka.
„Nie sądzę, aby pan Polk naprawdę rozumiał ten sport” – powiedział prawnik NASCAR, Christopher Yates, w rozmowie z Associated Press. „Wszedł do niego z przekonaniem, że powinien funkcjonować jak NBA lub inne ligi sportowe. Jednak tak nie jest. Żadne sporty motorowe tak nie działają. Podjął wiele działań, które mogłyby sprawdzić się w NBA lub byłyby tam akceptowalne, ale w NASCAR po prostu nie pasują”.
Jordan, przez swoją rzeczniczkę, chciał wyraźnie zaznaczyć, że on i Polk działają razem, a wszystkie decyzje Polka są zgodne z jego własnym stanowiskiem. Polk jest współwłaścicielem 23XI Racing razem z Jordanem i kierowcą Joe Gibbs Racing, Dennym Hamlinem.
„Curtis i MJ stoją razem. Jego punkt widzenia jest taki, że jeśli atakujecie Curtisa, atakujecie także jego” – powiedziała rzeczniczka. „Nie traktuje tego tylko jako sprawy biznesowej. To dla niego sprawa osobista”.
Hamlin także nie zgodził się z komentarzami Yatesa.
„To jakby powiedzieć, że szef kuchni nie potrafi gotować. Przez ostatnie 30 lat budował imperium Michaela Jordana. Ten facet zna biznes” – powiedział Hamlin. „Curtis był absolutnie fantastyczny dla naszego zespołu i z pewnością pionierem, który wprowadza nowe pomysły, które nasz zespół wykorzystuje za każdym razem, gdy wchodzimy na tor i w sposobie, w jaki prowadzimy interesy”.
Wielu menedżerów zespołów obecnych na torze Las Vegas Motor Speedway podczas minionego weekendu wyścigowego, odmówiło komentowania ataku NASCAR na Polka. Część uważa, że ostrzeżenie NASCAR o możliwym zniesieniu systemu czarterowego, jeśli 23XI wygra, jest wiarygodne, inni twierdzą, że to pusta groźba, ponieważ istnieją siedmioletnie umowy z 13 zespołami.
NASCAR oświadczyło, że nie chce likwidować systemu charterowego, odnosząc się do wypowiedzi Yatesa. Richard Childress, właściciel zespołu Richard Childress Racing, bronił Polka, który został wybrany przez Race Team Alliance do negocjacji umowy czarterowej.
„Curtis nie zrobił nic, czego nie zrobiłby ktoś inny” – powiedział Childress. „Nie zrobił nic, czego nie zrobili wszyscy inni w RTA, i to wszystko, co mam do powiedzenia. Curtis nikomu nie zaszkodził, i to jest moja wypowiedź”.
Mimo że początkowo działał jako agent, Polk współpracuje z Jordanem od 1989 roku, zarządzając jego finansami, sprawami biznesowymi, biurem rodzinnym oraz powiązanymi przedsiębiorstwami.
Polk był częścią grupy właścicieli Hornets, zarządzał Hornets Sports & Entertainment i był alternatywnym członkiem Rady Gubernatorów NBA. Doradzał Jordanowi przy wprowadzeniu Jordan Brand w 1997 roku i był producentem wykonawczym serialu Ostatni Taniec.
Zarządzał finansami wielu gwiazd sportowych i negocjował cztery z pięciu najwyższych kontraktów w NBA w 1996 roku. NASCAR słusznie zauważa, że jego doświadczenie nie dotyczy motorsportu, co przypomina sytuację Roba Kauffmana, który dekadę temu pomógł stworzyć system czarterowy, a teraz już nie jest aktywnym właścicielem zespołu.
Źródło: apnews.com
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.