Tsunoda wygrywa po raz pierwszy w F2 po kolizji Szwarcmana i Schumachera

Yuki Tsunoda odniósł zwycięstwo w sprinterskim wyścigu Formuły 2 na torze Silverstone. Japończyk wykorzystał kolizję kierowców zespołu Prema – Roberta Szwarcmana i Micka Schumachera – w końcówce wyścigu. Drugie miejsce zajął Schumacher, który za incydent nie otrzymał kary, a na najniższym stopniu podium stanął Jack Aitken.

Pogoda tuż przed startem wyścigu była co prawda ładniejsza niż podczas zmagań w Formule 3, jednak temperatury nadal były niższe niż to, co widzieliśmy wczoraj – temp. powietrza wynosiła 17°C, zaś nawierzchni – 23°C.

Po zgaśnięciu czerwonych świateł pewny start zaliczył ruszający z pole position Robert Szwarcman, który utrzymał za swoimi plecami zespołowego kolegę z Premy Micka Schumachera. Na trzeciej pozycji pozostał Yuki Tsunoda, a na czwartą lokatę awansował Jack Aitken po rozpoczęciu wyścigu z szóstej pozycji. Największym przegranym startu był Louis Delétraz, który po wystartowaniu z czwartego miejsca spadł na szóstą lokatę, ponieważ oprócz Aitkena ze Szwajcarem uporał się Christian Lundgaard.

Na kolejnych okrążeniach duet Premy szybko odskoczył od reszty stawki na dwie sekundy, zaś Szwarcman miał mniej niż sekundę przewagi nad Schumacherem. Niemiec jednak na czwartym okrążeniu popełnił błąd w Brooklands, który spowodował, że różnica między podopiecznymi Ferrari urosła do ponad dwóch sekund. Ilott, który po zwycięstwie w wyścigu głównym i starcie z ósmego pola spadł na 11. pozycję, nadrabiał straty, wyprzedzając między innymi Dana Ticktuma i powrócił na dziewiątą lokatę.

Podczas gdy w ścisłej czołówce różnice między kierowcami były dość widoczne – czwarty Aitken tracił już ponad 4 sekundy do Tsunody – w walce o piąte miejsce zaangażowanych było sześciu kierowców. Najpierw na piąte miejsce awansował Delétraz, który wykorzystał błąd Christiana Lundgaarda w Copse. Wkrótce z Duńczykiem uporał się także Zhou, który wyprzedził rywala na wjeździe do sekcji Maggots-Beckets.

Mimo twardych opon, coraz więcej kierowców narzekało na utratę przyczepności, w szczególności z tyłu samochodu. Jednym z takich zawodników był lider wyścigu Szwarcman, którego przewaga nad Schumacherem spadła z powrotem poniżej sekundy. Tuż za Niemcem wciąż podążał Tsunoda, jednak nie był w stanie wyprzedzić kierowcę Premy z użyciem systemu DRS.

Po przekroczeniu połowy wyścigu, a także na kolejnych okrążeniach, sytuacja w całej stawce była dość spokojna. Szwarcman kontynuował jazdę na prowadzeniu i jednocześnie powiększył swoją przewagę nad Schumacherem do 1,5 sekundy. Tsunoda utrzymywał się w jednej sekundzie za Schumacherem, zaś za jego plecami była pustka. Najbliżej niego był Aitken, lecz różnica między kierowcami wynosiła 12 sekund.

Na 5 okrążeń przed końcem doszło do przebicia lewej przedniej opony w samochodzie Lundgaarda, który chwilę wcześniej stracił siódmą pozycję na rzecz Guanyu Zhou. To właśnie ta opona doprowadziła do dramaturgii tydzień temu podczas wyścigu Formuły 1 o Grand Prix Wielkiej Brytanii.

Na trzy kółka przed końcem walka o zwycięstwo mocno się zaostrzyła. Schumacher dojechał bardzo blisko do Szwarcmana i próbował wyprzedzić Rosjanina na prostej Wellington z wykorzystaniem systemu DRS, lecz Niemiec zbyt szybko zajechał drogę swojemu zespołowemu koledze. Szwarcman w wyniku tego uderzył przednim skrzydłem w pojazd Szwarcmana i doznał uszkodzenia przedniego skrzydła, tracąc następnie bardzo szybko czas i pozycje na rzecz jadących z tyłu kierowców. Sędziowie stwierdzili, że kolizja Szwarcmana oraz Schumachera była incydentem wyścigowym.

Kolizję kierowców Premy wykorzystał Tsunoda, który objechał po wewnętrznej Brooklands podopiecznych Ferrari. Schumacher był w stanie kontynuować jazdę i jechać mniej więcej tempem Japończyka, lecz to nie wystarczyło, aby powstrzymać Tsunodę przed zwycięstwem.

Ostatecznie Tsunoda odniósł pierwsze w karierze zwycięstwo w Formule 2. Drugie miejsce zajął Schumacher, a na najniższym stopniu podium stanął Aitken. Czwartą pozycję wywalczył Deletraz, piąty był Zhou, szóstą lokatę zajął Callum Ilott, a czołową dziesiątkę uzupełnili Dan Ticktum, Nikita Mazepin, Jehan Daruvala oraz Luca Ghiotto.

Kolejnym przystankiem w tegorocznym kalendarzu Formuły 2 będą wyścigi na hiszpańskim torze Circuit de Barcelona-Catalunya, które zostaną rozegrane już za tydzień.

PNrKierowcaZespółRezultat
17
Yuki Tsunoda
DCarlin21 okr.
220
Mick Schumacher
Prema Racing+ 3,120
39
Jack Aitken
Campos Racing+ 17,993
411
Louis Delétraz
Charouz Racing System+ 20,258
53
Guanyu Zhou
UNI-Virtuosi+ 21,059
64
Callum Ilott
UNI-Virtuosi+ 22,154
72
Dan Ticktum
DAMS+ 22,913
824
Nikita Mazepin
Hitech Grand Prix+ 25,201
98
Jehan Daruvala
DCarlin+ 28,672
1025
Luca Ghiotto
Hitech Grand Prix+ 29,066
1116
Artiom Markiełow
HWA Racelab+ 33,686
1215
Felipe Drugovich
DMP Motorsport+ 34,776
1321
Robert Szwarcman
DPrema Racing+ 36,362
145
Marcus Armstrong
DART Grand Prix+ 37,995
1522
Roy Nissany
Trident+ 40,151
1612
Pedro Piquet
DCharouz Racing System+ 43,748
1723
Marino Sato
Trident+ 47,202
1814
Nobuharu Matsushita
MP Motorsport+ 1:00,275
1910
Guilherme Samaia
DCampos Racing+ 1:01,710
2017
Giuliano Alesi
HWA Racelab+ 1:31,548
216
Christian Lundgaard
ART Grand Prix+ 1 okr.
NSK1
Sean Gelael
DAMS

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1 feeder league