Podopieczny Red Bulla, Liam Lawson z zespołu Hitech Grand Prix, odniósł pewne zwycięstwo w drugim sprinterskim wyścigu Formuły 2 w Monako, który został rozegrany na mokrym torze. Pokonał on na mecie między innymi Dana Ticktuma z Carlina oraz Oscara Piastriego z Premy Racing.
Początek wyścigu stal pod znakiem warunków pogodowych, z jakimi musieli zmierzyć się kierowcy. Z powodu nocnych opadów deszczu, nawierzchnia toru w Monako była mokra, co wymusiło na zawodnikach założenie opon deszczowych, choć wiele wskazywało na to, że dzięki słońcu sytuacja mogła dość szybko się zmienić. Temperatura powietrza wynosiła o poranku 17°C, a toru – 19°C. Z pole position miał startować Marcus Armstrong z ekipy DAMS, lecz Nowozelandczyk na okrążeniu wyjazdowym na pola startowe zatrzymał się i musiał przystąpić do rywalizacji z alei serwisowej.
An issue for our pole sitter?! 😖
— Formula 2 (@Formula2) May 22, 2021
Armstrong is out of the car as he headed towards the grid #MonacoGP 🇲🇨 #F2 pic.twitter.com/WomgUt1bPU
Po zgaśnięciu czerwonych świateł Lawson stoczył walkę w pierwszym zakręcie z Piastrim, lecz większą pewnością siebie wykazał się drugi z kierowców, który objął prowadzenie. Lawson trzymał się bardzo blisko Australijczyka, lecz trudne warunki oraz brak miejsca na przeprowadzenie skutecznego manewru wyprzedzania sprawiały, że Piastri mógł pozostać na pierwszym miejscu. Bardzo szybko z wyścigiem pożegnał się z kolei Gianluca Petecof z Campos Racing, który uderzył w barierę w pierwszym zakręcie po kolizji z Marino Sato. Dzięki bardzo szybkiej pracy porządkowych, którzy ściągnęli samochód Brazylijczyka z toru, wyjazd samochodu bezpieczeństwa nie był wówczas konieczny.
LAP 1/30
— Formula 2 (@Formula2) May 22, 2021
Petecof is OUT after Turn 1 ❌
The marshals have already cleared the track 👏#MonacoGP 🇲🇨 #F2 pic.twitter.com/n70xcf8TfY
Pechowy wyścig Armstronga bardzo szybko zamienił się w taki do zapomnienia. Reprezentant ekipy DAMS zatrzymał się na drodze wyjazdowej w pierwszym zakręcie po tym, jak nie zmieścił się na torze po walce z innym kierowcą i podczas próby zawrócenia jego samochód najprawdopodobniej zgasł, przez co musiał wycofać się z wyścigu. Wówczas rywalizacja została chwilowo zneutralizowana wirtualnym samochodem bezpieczeństwa.
LAP 3/30
— Formula 2 (@Formula2) May 22, 2021
Heartbreak 😔 Armstrong is OUT of the race#MonacoGP 🇲🇨 #F2 pic.twitter.com/L73rhXLmM4
Wyścig został wznowiony na piątym okrążeniu. Lawson kontynuował walkę z Piastrim i pierwsza bezpośrednia potyczka między nimi wywiązała się w szykanie po wyjeździe z tunelu, lecz obaj przestrzelili hamowanie do tej sekcji, a kolejność pozostała bez zmian. Kierowca Hitech Grand Prix zaatakował jednak ponownie w przedostatnim zakręcie (Rascasse) i tym razem manewr był skuteczny, dzięki czemu wysunął się na prowadzenie.
LAP 5/30
— Formula 2 (@Formula2) May 22, 2021
WHAT. A. MOVE!!!!
LAWSON TAKES THE LEAD! A dive up the inside of Rascasse gets the job done 👏#MonacoGP 🇲🇨 #F2 pic.twitter.com/DjYwmTL3iH
Lawson bardzo szybko odjechał od Piastriego na 3 sekundy, a do tylnego skrzydła zawodnika Premy zbliżył się Ticktum, który jechał na trzeciej pozycji. Co ciekawe, Piastri odnalazł tempo i strata względem lidera ustabilizowała się na tym poziomie, zaś Ticktum nie był w stanie przyspieszyć na tyle, aby chociażby spróbować zaatakować rywala. Wyścig został na 11. okrążeniu zneutralizowany drugim wirtualnym samochodem bezpieczeństwa z powodu wycofania się Sato na drodze wyjazdowej w pierwszym zakręcie. Wcześniej przygodę w tym samym miejscu miał Guilherme Samaia, lecz Brazylijczyk był w stanie zawrócić i wznowić swój wyścig. Tę sytuację zdecydował się wykorzystać zespół UNI-Virtuosi, który zaryzykował i ściągnął Guanyu Zhou i Felipe Drugovicha do boksów po komplet opon przeznaczonych na suchą nawierzchnię. Decyzja ekipy została jednak podjęta zbyt wcześnie, ponieważ obaj zawodnicy tracili mnóstwo czasu na torze, a następnie zostali zdublowani. Dokładnie na półmetku wyścigu zaliczył drugi postój, podczas którego powrócili z powrotem na deszczówki.
W tym samym momencie trwała potyczka Piastriego i Ticktuma w walce o drugie miejsce. Choć Piastri prezentował równe tempo, Brytyjczyk wyprowadził skuteczny manewr wyprzedzania na wyjeździe z tunelu i pokonał kierowcę Premy w szykanie. Po awansie na drugą lokatę, Ticktum ruszył w pogoń za Lawsonem, a chęć objęcia prowadzenia potwierdził kilkoma najszybszymi okrążeniami wyścigu i wkrótce reprezentant Carlina jechał już tuż za liderem. Z kolei Christian Lundgaard, który po starcie z końca stawki i awansie o sporą liczbę pozycji, popełnił błąd na hamowaniu do piątego zakrętu, gdzie dodatkowo przy niskiej prędkości uderzył w barierę. Mimo prób, Duńczykowi nie udało się już powrócić na tor i odpadł z rywalizacji.
LAP 19/30
— Formula 2 (@Formula2) May 22, 2021
Lundgaard is OUT following contact with the barrier ❌#MonacoGP 🇲🇨 #F2 pic.twitter.com/UpOgwHkCPJ
Lawson widząc napierającego Ticktuma, sam zdecydował się znacznie bardziej przyspieszyć swoje tempo, na co Brytyjczyk nie miał odpowiedzi. Co więcej, pod koniec wyścigu jego strata do lidera bardzo szybko się powiększyła, prawdopodobnie z powodu utraty przyczepności opon. Tymczasem za nimi trwała zacięta walka o szóste miejsce między kilkoma kierowcami, a na czele grupy znajdował się Ralph Boschung z ekipy Campos Racing. Do skóry Szwajcara próbował dobrać się Roy Nissany z DAMS-a, lecz Izraelczyk wykonał zbyt optymistyczny manewr na hamowaniu do szykany po wyjeździe z tunelu i przestrzelił tę sekcję, przez co musiał oddać pozycję rywalowi. Niedługo później Nissany popełnił błąd w pierwszym zakręcie i uderzył w barierę, a z uszkodzeniami musiał zjechać do boksów i wycofać się z wyścigu.
Na 24. okrążeniu w pierwszym zakręcie Bent Viscaal uderzył w tył samochodu Davida Beckmanna, na skutek czego obaj odpadli z wyścigu i ponadto znajdowali się na torze, blokując częściowo przejazd przez sam zakręt, jak i wyjazd z alei serwisowej. Na skutek tego dyrekcja wyścigu zdecydowała na wyjazd samochodu bezpieczeństwa. Sporo na całej sytuacji mógł zyskać Robert Szwarcman z Premy, który tuż przed tym zdarzeniem zdecydował się na zjazd do boksów po slicki, powracając na tor na 11. miejscu, lecz nie zdążył dojechać do czołowej grupy, aby spróbować zaatakować w samej końcówce.
Wyścig został wznowiony na 26. kółku, na minutę przed regulaminowym zakończeniem czasu, a do końca zmagań pozostały dwa okrążenia. Lawson ponownie był w stanie wypracować kilkusekundową przewagę, tym razem nad Ticktumem, który z kolei sam miał 2 sekundy zapasu nad Piastrim. Kierowca Premy odczuwał jednak ogromną presję wywieraną przez podopiecznego Red Bulla i zawodnika Hitech Grand Prix, Jüri Vipsa, lecz finalnie udało mu się zachować swoją lokatę.
Lawson do samego końca narzucał mocne tempo i odniósł pewne zwycięstwo w drugim sprinterskim wyścigu Formuły 2 w Monako. Drugie miejsce zajął Ticktum, a na najniższym stopniu podium stanął Piastri. Jako czwarty linię mety przekroczył Vips, piąty był Theo Pourchaire, szósta lokata przypadła Boschungowi, a punktowaną dziesiątkę zamknęli Richard Verschoor, Lirim Zendeli, Jehan Daruvala i Jack Aitken.
Wyścig główny F2 na ulicach Monte Carlo rozpocznie się o godzinie 17:15.
Aktualizacja
Lawson został zdyskwalifikowany z wyników i tym samym pozbawiony zwycięstwa z powodu naruszenia przepisów technicznych podczas procedury startowej tuż przed wyścigiem. Więcej informacji w osobnym artykule.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 5 | Daniel Ticktum | Carlin | 28 okr. | ||
2 | 2 | Oscar Piastri | Prema Racing | + 0,765 | ||
3 | 8 | Jüri Vips | Hitech Grand Prix | + 1,172 | ||
4 | 10 | Théo Pourchaire | ART Grand Prix | + 2,101 | ||
5 | 21 | Ralph Boschung | Campos Racing | + 6,268 | ||
6 | 11 | Richard Verschoor | MP Motorsport | + 8,381 | ||
7 | 12 | Lirim Zendeli | MP Motorsport | + 13,384 | ||
8 | 6 | Jehan Daruvala | Carlin | + 15,894 | ||
9 | 22 | Jack Aitken | HWA Racelab | + 16,310 | ||
10 | 1 | Robert Szwarcman | Prema Racing | + 39,225 | ||
11 | 24 | Bent Viscaal | Trident | + 1:03,889 | ||
12 | 23 | Alessio Deledda | HWA Racelab | + 1 okr. | ||
13 | 15 | Guilherme Samaia | Charouz Racing System | + 1 okr. | ||
14 | 4 | Felipe Drugovich | UNI-Virtuosi | + 2 okr. | ||
15 | 3 | Zhou Guanyu | UNI-Virtuosi | + 2 okr. | ||
NSK | 14 | David Beckmann | Charouz Racing System | |||
NSK | 16 | Roy Nissany | DAMS | |||
NSK | 9 | Christian Lundgaard | ART Grand Prix | |||
NSK | 25 | Marino Sato | Trident | |||
NSK | 17 | Marcus Armstrong | DAMS | |||
NSK | 20 | Gianluca Petecof | Campos Racing | |||
DSK | 7 | Liam Lawson | Hitech Grand Prix |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.