Piastri odpiera ataki Zhou w wyścigu głównym F2 na Monzy

Podopieczny Alpine Oscar Piastri odniósł zwycięstwo w niedzielnym wyścigu głównym Formuły 2 na torze Monza, w którym po bezpośredniej walce pokonał swojego głównego rywala w mistrzostwach - Guanyu Zhou. na najniższym stopniu podium stanął Dan Ticktum.

Pogoda, podobnie jak w piątek i sobotę, jak najbardziej sprzyjała rywalizacji na włoskim legendarnym torze. Niebo nad Monzą było bezchmurne, temperatura powietrza wynosiła 24°C, a asfaltu – 28°C.

Na starcie Oscar Piastri pewnie ruszył z pole position i przewodził stawce na dojeździe do pierwszej szykany. Jehan Daruvala, który w piątkowych kwalifikacjach był drugi, zaliczył słaby początek i spadł na czwartą lokatę, a podopiecznego Red Bulla pokonali Guanyu Zhou oraz Liam Lawson. Jeszcze na pierwszym okrążeniu z tyłu stawki Guilherme Samaia stracił panowanie nad samochodem na wyjeździe z drugiego Lesmo i uderzył w barierę, po czym stanął na samym środku toru i już nie był w stanie powrócić do rywalizacji. Dyrekcja wyścigu początkowo zdecydowała się na wirtualną neutralizację, jednak po sporych problemach kierowców z wyminięciem samochodu Brazylijczyka na tor wyjechał sam samochód bezpieczeństwa.

Wyścig został wznowiony na początku piątego okrążenia. Piastri musiał zachować czujność i odpierać ataki ze strony napierającego Zhou, jednak Australijczyk zachował pozycję lidera na dojeździe do pierwszej szykany. Chwilę później Zhou został wyprzedzony przez Lawsona w fantastycznym stylu w Roggia, a następnie ruszył w pogoń za liderem. Daruvala próbował nadrabiać straty, uzyskując w międzyczasie najszybsze okrążenie wyścigu, zaś w walce o dziewiąte miejsce Robert Szwarcman wyprzedził Lirima Zendeliego, który następnie stoczył pojedynek Enzo Fittipaldim.

Na ósmym okrążeniu na tor musiał wyjechać po raz drugi samochód bezpieczeństwa. Jüri Vips doznał awarii mechanicznej na wyjeździe z szykany Roggia i próbował jak najszybciej zjechać na prawą stronę, jednak nie spodziewający się tego Dan Ticktum uderzył w samochód juniora Red Bulla, doznając jednak bardzo niewielkich uszkodzeń nosa.

Niemal cała stawka, włącznie z liderami, zdecydowała się na odbycie postoju na zmianę opon. Jedynie pięciu zawodników postanowiło pozostać na torze: Ticktum, który został tymczasowym prowadzącym, Marino Sato, Christian Lundgaard, Marcus Armstrong oraz Alessio Deledda. Jeszcze w czasie neutralizacji w samochodzie Sato na prostej startowej doszło do awarii silnika i zjechał na pobocze w pierwszej szykanie, gdzie wycofał się z rywalizacji.

Rywalizację wznowiono na początku 11. okrążenia. Ticktum nie miał problemów z pokryciem Lundgaarda, a na trzecim miejscu pozostał Armstrong. Wcześniejszy lider Piastri jechał jako piąty, zaś za jego plecami doszło do walki Daruvali i Zhou, w wyniku którego kierowca Carlina ściął drugą szykanę i musiał oddać pozycję. Zamiana lokat miała miejsce na prostej startowej, lecz Daruvala od razu odebrał szóste miejsce. Zhou nie był w ogóle zadowolony z tego faktu i na następnym okrążeniu ponownie w drugiej szykanie doszło między nimi do potyczki oraz kontaktu, w wyniku czego teraz to Zhou ściął tę sekcję.

Czołówka tegorocznych mistrzostw oprócz walki między sobą musiała przebijać się przez stawkę kierowców, która nie zjechała do boksów podczas neutralizacji. Piastri musiał sporo się napracować, aby wyprzedzić Deleddę, a wkrótce Włocha wyprzedzili również pozostali zawodnicy. Podczas kolejnego manewru Deledda doznał uszkodzeń swojego samochodu na skutek kontaktu z Fittipaldim w pierwszej szykanie i spadł na koniec stawki.  

Felipe Drugovich zjechał do alei serwisowej, aby ocenić potencjalne uszkodzenia przedniego skrzydła. Kierowca UNI-Virtuosi nie zrozumiał jednak komunikatu inżyniera wyścigowego, który zapytał się go, czy ma uszkodzenia, natomiast sam zawodnik zrozumiał to jako informacja o uszkodzeniu i pojawił się w boksach. Podczas wyjazdu ze stanowiska silnik w jego samochodzie zgasł, przez co ostatecznie Brazylijczyk spadł na sam koniec stawki.

W międzyczasie Piastri oraz Zhou byli w stanie wyprzedzić Lundgaarda oraz Armstronga, dzięki czemu przesunęli się na drugie i trzecie miejsce, zaś przed nimi pozostał jedynie Ticktum, który wciąż nie zaliczał swojego pit stopu. Na 19. okrążeniu jadący za nimi Daruvala podczas walki z Lundgaardem zblokował opony na hamowaniu do pierwszej szykany, a następnie wyjechał szeroko w żwir w drugiej szykanie. Te dwa błędy spowodowały, że tuż za nim znalazł się Pourchaire oraz Lawson w walce o piąte miejsce. Na następnym kółku Szwarcman awansował na ósme miejsce po skutecznym ataku na Fittipaldim.

Na początku 22. okrążenia Lawson został kolejnym kierowcą z problemami technicznymi. Nowozelandczyk zatrzymał się po prawej stronie z powodu wybuchu gaśnicy w jego samochodzie i wycofał się z dalszej rywalizacji, powodując trzeci wyjazd samochodu bezpieczeństwa. Tę neutralizację wykorzystał między innymi prowadzący Ticktum, który po obowiązkowej zmianie powrócił na tor na 11. pozycji.

Wyścig wznowiono na początku 25. okrążenia. Tym razem Piastri ponownie był na prowadzeniu, ale – podobnie jak na początku – musiał odbierać zaciekłe ataki ze strony Zhou. Chińczyk jechał koo w koło z liderem mistrzostw w Curva Grande, jednak Piastri wykazał się zimną krwią i pozostał na pierwszym miejscu. Za ich plecami Ticktum został delikatnie uderzony na hamowaniu do drugiej szykany przez rywala i omal nie uderzył w innego kierowcę, przez musiał ściąć tę sekcję. Mimo tych incydentów Brytyjczyk awansował już na szóste miejsce.

Na cztery kółka przed końcem Ticktum był już piąty po skutecznym manewrze wyprzedzania na prostej startowej na Szwarcmanie. Kolejnym zawodnikiem na celowniku kierowcy Carlina był jego zespołowy kolega Daruvala, którego wyprzedził już na dojeździe do ostatniego zakrętu imienia Michele Alboreto, a lepsze wyjście z dawnej Paraboliki pozwoliło utrzymać mu czwartą lokatę mimo aktywnego DRS-u u podopiecznego Red Bulla.

Na przedostatnim okrążeniu Ticktum wyprzedził Theo Pourchaire na hamowaniu do pierwszej szykany i awansował na trzecie miejsce, lecz w tym momencie znalazł się pod lupą sędziów za wcześniejsze ścięcie drugiej szykany. Koniec końców Brytyjczyk jednak nie został ukarany i pozostał na swojej trzeciej lokacie.

Nieco z tyłu stawki doszło do dość sporej kolizji w pierwszym zakręcie z udziałem Davida Beckmanna i Viscaala, co spowodowało czwarty wyjazd samochodu bezpieczeństwa na ostatnim okrążeniu i zakończenie wyścigu w czasie neutralizacji.

Tym samym Piastri odniósł pierwsze zwycięstwo w wyścigu głównym w tym sezonie, dzięki czemu powiększył prowadzenie w klasyfikacji kierowców. Drugie miejsce zajął jego główny rywal w mistrzostwach Zhou, a na najniższym stopniu podium stanął Ticktum. Czwarta lokata przypadła Pourchaire, piąty był Daruvala, jako szósty linię mety przekroczył Szwarcman, a punktowaną dziesiątkę zamknęli Richard Verschoor, Lirim Zendeli, Roy Nissany i Marcus Armstrong.

Kolejnym przystankiem w tegorocznym kalendarzu Formuły 2 będzie runda na rosyjskim torze w Soczi w dniach 24-26 września.

PNrKierowcaZespółRezultat
12
Oscar Piastri
Prema Racing30 okr.
23
Zhou Guanyu
UNI-Virtuosi+ 1,043
35
Daniel Ticktum
Carlin+ 1,818
410
Théo Pourchaire
ART Grand Prix+ 2,066
56
Jehan Daruvala
Carlin+ 2,445
61
Robert Szwarcman
Prema Racing+ 2,728
711
Richard Verschoor
MP Motorsport+ 3,330
812
Lirim Zendeli
MP Motorsport+ 3,560
916
Roy Nissany
DAMS+ 3,964
1017
Marcus Armstrong
DAMS+ 4,477
119
Christian Lundgaard
ART Grand Prix+ 5,015
1214
Enzo Fittipaldi
Charouz Racing System+ 8,690
134
Felipe Drugovich
UNI-Virtuosi+ 8,793
1422
Jake Hughes
HWA Racelab+ 10,106
1521
Ralph Boschung
Campos Racing+ 17,038
1624
Bent Viscaal
Trident+ 2 okr.
1720
David Beckmann
Campos Racing+ 2 okr.
NSK7
Liam Lawson
Hitech Grand Prix
NSK23
Alessio Deledda
HWA Racelab
NSK25
Marino Sato
Trident
NSK8
Jüri Vips
Hitech Grand Prix
NSK15
Guilherme Samaia
Charouz Racing System

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze