Junior Mercedesa, Frederik Vesti z zespołu ART Grand Prix wywalczył pierwsze w tym sezonie zwycięstwo, triumfując w ostatnim wyścigu Formuły 3 na Red Bull Ringu. Pokonał on na mecie duet Premy Racing: Dennisa Haugera oraz Olli Caldwella.
Pogoda w niedzielę o godzinie 11:05, kiedy rozpoczął się wyścig, była inna w porównaniu z dotychczasową częścią weekendu. Niebo było zachmurzone, dość niedaleko toru padał deszcz, a temperatury były niższe: temperatura powietrza wynosiła 18°C, a asfaltu – 32°C. W wyścigu udziału nie wziął Kaylen Frederick z Carlin Buzz Racing, który we wczorajszym wyścigu doznał zwichnięcia lewego kciuka.
Po zgaśnięciu czerwonych świateł pewny start zaliczył ruszający z pole position Hauger, który przewodził stawce w pierwszym zakręcie. Na dojeździe do czwartego zakrętu musiał jednak odpierać zaciekłe ataki ze zdobywcą drugiego pola, Vestiego, lecz Norweg obronił swoją pozycję. Ze swojej czwartej pozycji nie był w stanie ruszyć Caio Collet z ekipy MP Motorsport, w wyniku czego spadł na koniec stawki. Brazylijczyk miał spore problemy z ruszeniem również przy rozpoczęciu okrążenia rozgrzewkowego.
Vesti kontynuował ataki na Haugera na kolejnych okrążeniach. Bliski objęcia prowadzenia był on na czwartym okrążeniu, lecz Norweg odpowiedział na dojeździe do czwartego zakrętu. Na następnym kółku właśnie w tym samym miejscu Vesti wykorzystał system DRS i pokonał Haugera. Nieco z tyłu Arthur Leclerc, który przystąpił do wyścigu z dziewiątego pola, popisał się spektakularnym manewrem wyprzedzania po zewnętrznej szóstego zakrętu na Victorze Martinsie z MP Motorsport. Niedługo później był on już szosty, wykorzystując między innymi wykorzystując błąd Jaka Crawforda na wyjeździe z trzeciego zakrętu.
Na siódmym okrążeniu Hauger był już trzeci. Z Norwegiem dość pewnie uporał się Aleksandr Smolar, który startował z trzeciej pozycji i przez cały czas trzymał się czołowej dwójki zawodników. Rosjanin, również po zewnętrznej, objechał Haugera w czwartym zakręcie i awansował na drugie miejsce, tracąc tylko pół sekundy do Vestiego.
Kiedy sytuacja na czele się nieco uspokoiła, Leclerc oraz jadący przed nim Clement Novalak stoczyli widowiskową walkę o piąte miejsce. Najpierw Leclerc pokonał rywala w szóstym zakręcie, jednak zaliczył słabsze wyjście z tej sekcji, co wykorzystał Brytyjczyk i odzyskał lokatę w przedostatnim, 9. zakręcie.
Ten spokój w czołówce okazał się być tylko chwilowy. Na 11. okrążeniu Smolar zdecydował się zaatakować Vestiego w trzecim zakręcie, lecz Duńczyk szybko odzyskał lokatę. Wolne wyjście z tej sekcji wykorzystał również Hauger, który na dojeździe do czwartego zakrętu uporał się z Rosjaninem. Z tyłu stawki w trzeciej dziesiątce doszło do kontaktu w pierwszym zakręcie. Tam Tijmen van der Helm próbował pokonać po wewnętrznej Rafaela Villagómeza, lecz uderzył w swojego rywala i doprowadził do obrócenia się Meksykanina. Za ten incydent van der Helm otrzymał 5 sek. doliczenia do jego końcowego wyniku wyścigu.
The DRS board lives to see another day 🙏#AustrianGP 🇦🇹 #F3 pic.twitter.com/vFK1IA5A3b
— Formula 3 (@FIAFormula3) July 4, 2021
Na 14. okrążeniu konieczny był wyjazd samochodu bezpieczeństwa. Wszystko zaczęło się od walki w zakręcie 3 między Leclerkiem a Martinsem, gdzie między nimi doszło do niegroźnego kontaktu. Duet ten walczył ze sobą również na dojeździe do czwartego zakrętu, gdzie Leclerc próbował objął wewnętrzną. Martins zamknął jednak tę linię, a Monakijczyk nie był w stanie w porę zareagować – zahaczył on przednim skrzydłem o tylne koło rywala, po czym wypadł poza tor za trawę, uderzył w barierę, a następnie powrócił już jako pasażer swojego samochodu na tor i zderzył się przy dość sporej prędkości z niczego niespodziewającym się Novalakiem w czwartym zakręcie. Był to koniec wyścigu zarówno dla Leclerca, jak i Novalaka, zaś Martins musiał zaliczyć nieplanowany pit stop na zmianę opon.
Lap 14/24
— Formula 3 (@FIAFormula3) July 4, 2021
⚠️ SAFETY CAR IS OUT ⚠️
Leclerc and Novalak both into the gravel#AustrianGP 🇦🇹 #F3 pic.twitter.com/hOQEWxLUzg
Wyścig został wznowiony na 18. okrążeniu. Vesti pozostał na prowadzeniu, lecz musiał bronić się przed naciskającym Haugerem. Smolar szybko odpadł z tej walki, ponieważ sam był w pełni skupiony na zachowaniu za swoimi plecami Caldwella, który był czwarty. Na piąte miejsce awansował z kolei Crawford, a jako szósty jechał Jack Doohan, który wcześniej otrzymał ostrzegawczą biało-czarną flagę za wielokrotne przekraczanie limitów toru w 9. i 10. zakręcie toru Red Bull Ring.
Kiedy zezwolono na korzystanie z systemu DRS na 21. kółku, kierowcy rozpoczęli ostateczną walkę o miejsca na podium. Caldwell był w stanie wyprzedzić Smolara na następnym okrążeniu i przesunąć się na trzecie miejsce.
Rywalizacja została tymczasowo wstrzymana wykorzystaniem wirtualnego samochodu bezpieczeństwa. Spowodowała ją kolizja Crawforda oraz Doohana w trzecim zakręcie. W wyniku tego pierwszy z kierowców stracił przednie skrzydło, które zostało na torze na dojeździe do czwartego zakrętu, zaś Doohan doznał przebicia lewej tylnej opony i wypadł w żwir w czwartym zakręcie. Obaj musieli zaliczyć nieplanowany zjazd do alei serwisowej.
Lap 22/24
— Formula 3 (@FIAFormula3) July 4, 2021
DOOHAN DIPS IT IN THE GRAVEL
The Australian driver looks to have picked up damage 👀#AustrianGP 🇦🇹 #F3 pic.twitter.com/BUD34aEhUP
Wyścig wznowiono na ostatnim okrążeniu. Chwilę nieuwagi jadącego na drugim miejscu Haugera próbował wykorzystać Caldwell, jednak Norweg w porę odpowiedział zespołowemu koledze i obronił swoją lokatę. Z kolei Vesti kontrolował do końca tempo i odniósł pierwsze w tym roku zwycięstwo, pokonując na mecie Haugera o ponad sekundę. Na najniższym stopniu podium stanął Caldwell. Jako czwarty linię mety przekroczył Smolar, piąty był Matteo Nannini, szóste miejsce zajął Ayumu Iwasa, a punktowaną dziesiątkę uzupełnili Collet, Logan Sargeant, Calan Williams oraz Jonny Edgar.
VESTI WINS! 🏆
— Formula 3 (@FIAFormula3) July 4, 2021
What a race by the @ARTGP team and the @MercedesAMGF1 junior driver 🤩#AustrianGP 🇦🇹 #F3 pic.twitter.com/4ypbrucCUq
Teraz na kierowcy i zespołów Formuły 3 czeka miesięczna przerwa. Kolejnym przystankiem w tegorocznym kalendarzu mistrzostw będzie runda na węgierskim torze Hungaroring w dniach 30 lipca-1 sierpnia.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 7 | Frederik Vesti | ART Grand Prix | 24 okr. | ||
2 | 1 | Dennis Hauger | Prema Racing | + 1,124 | ||
3 | 3 | Olli Caldwell | Prema Racing | + 1,741 | ||
4 | 8 | Aleksandr Smolar | ART Grand Prix | + 2,258 | ||
5 | 14 | Matteo Nannini | HWA Racelab | + 4,147 | ||
6 | 11 | Ayumu Iwasa | Hitech Grand Prix | + 5,163 | ||
7 | 18 | Caio Collet | MP Motorsport | + 6,785 | ||
8 | 29 | Logan Sargeant | Charouz Racing System | + 7,561 | ||
9 | 26 | Calan Williams | Jenzer Motorsport | + 8,320 | ||
10 | 25 | Jonny Edgar | Carlin Buzz Racing | + 9,049 | ||
11 | 15 | Oliver Rasmussen | HWA Racelab | + 9,288 | ||
12 | 6 | David Schumacher | Trident | + 9,605 | ||
13 | 30 | Enzo Fittipaldi | Charouz Racing System | + 10,328 | ||
14 | 12 | Roman Staněk | Hitech Grand Prix | + 10,782 | ||
15 | 21 | Lorenzo Colombo | Campos Racing | + 11,319 | ||
16 | 9 | Juan Manuel Correa | ART Grand Prix | + 11,645 | ||
17 | 19 | Tijmen van der Helm | MP Motorsport | + 13,049 | ||
18 | 27 | Johnathan Hoggard | Jenzer Motorsport | + 14,677 | ||
19 | 23 | Ido Cohen | Carlin Buzz Racing | + 15,583 | ||
20 | 31 | Reshad De Gerus | Charouz Racing System | + 16,202 | ||
21 | 22 | Amaury Cordeel | Campos Racing | + 16,358 | ||
22 | 28 | Filip Ugran | Jenzer Motorsport | + 17,200 | ||
23 | 16 | Rafael Villagómez | HWA Racelab | + 17,850 | ||
24 | 20 | László Tóth | Campos Racing | + 19,104 | ||
25 | 17 | Victor Martins | MP Motorsport | + 43,050 | ||
26 | 10 | Jak Crawford | Hitech Grand Prix | + 1:15,956 | ||
27 | 4 | Jack Doohan | Trident | + 1 okr. | ||
NSK | 5 | Clement Novalak | Trident | |||
NSK | 2 | Arthur Leclerc | Prema Racing | |||
NSK | 24 | Kaylen Frederick | Carlin Buzz Racing |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.