Podopieczny Red Bulla Ayumu Iwasa z ekipy Hitech Grand Prix wywalczył pierwsze zwycięstwo w Formule 3 dzięki wygranej w pierwszym sobotnim wyścigu Formuły 3 na węgierskim torze Hungaroring, korzystając na karze dla Lorenzo Colombo z zespołu Campos Racing. Drugie miejsce zajął kierowca Premy Racing – Olli Caldwel, a trzecia pozycja przypadła Loganowi Sargeantowi z Charouz Racing System.
W przeciwieństwie do piątku, tuż przed wyścigiem niebo było całkowicie pochmurne, dzięki temu temperatury również były znacznie niższe. Temperatura powietrza wynosiła 24°C, zaś asfalt rozgrzany był do 37°C. Co ciekawsze, szansa na opady deszczu w trakcie zmagań wynosiła 30%.
Po zgaśnięciu czerwonych świateł startujący z pole position podopieczny Red Bulla Jonny Edgar z zespołu Carlin Buzz Racing od razu pokrył wewnętrzną linię na dojeździe do pierwszego zakrętu i obronił prowadzenie, choć musiał odpierać ataki ze strony ruszającego obok niego Colombo. Na trzeciej pozycji pozostał drugi z juniorów Red Bulla, Iwasa, który próbował wyprzedzić Colombo, lecz bezskutecznie.
Colombo jechał bardzo blisko Edgara przez następne okrążenia, lecz mimo prób, nie był w stanie pokonać Brytyjczyka. Cierpliwość kończyła się również u jadącego na czwartej pozycji Caldwella, który starał się wyprzedzić Iwasę. Charakterystyka toru Hungaroring nie ułatwiała jednak tego zadania, przez co w czołówce nie dochodziło do zmian na lokatach. Postęp odnotował za to lider mistrzostw Dennis Hauger z Premy, który po starcie z 11. pola wyprzedził Frederika Vestiego z ART Grand Prix oraz Jacka Doohana z ekipy Trident.
Na ósmym okrążeniu Colombo wykorzystał system DRS na prostej startowej i zrównał się z Edgarem, a następnie wyprzedził rywala po zewnętrznej pierwszego zakrętu. Niemal natychmiast kierowca Carlina w wyniku pewnych problemów technicznych zaczął jechać bardzo wolno, a następnie zaparkował na poboczu i odpadł z wyścigu. Porządkowi byli w stanie bardzo szybko zepchnąć jego samochód poza bariery, dzięki czemu neutralizacja nie była konieczna.
LAP 8/22
— Formula 3 (@FIAFormula3) July 31, 2021
HEARTBREAK 💔
Edgar's OUT of the race after leading from lights out as his car comes to a halt#HungarianGP 🇭🇺 #F3 pic.twitter.com/UDfOsaEvPU
Na pechu Edgara skorzystali między innymi Iwasa, który awansował na drugie miejsce, a także Caldwell, który przesunął się na trzecią lokatę. Za plecami tego drugiego podążał Sargeant, a najlepszą piątkę zamykał Clement Novalak z ekipy Trident. Na półmetku wyścigu różnice w całej stawce między kierowcami wynosiły mniej niż sekundę, lecz nie skutkowało to manewrami wyprzedzania. Zmienił to Hauger, który na 14. okrążeniu zahamował znacznie później niż David Schumacher z Trident i pokonał Niemca, awansując na siódme miejsce.
Dwa okrążenia później Vesti został drugim kierowcą, którego dopadły problemy techniczne. Duńczyk na prostej startowej nie był w stanie zmienić łopatką biegu na wyższy, przez co został natychmiast wyprzedzony przez rywali, a następnie zaparkował samochód ekipy ART na szerokim poboczu pierwszego zakrętu. Tuż za nim trwała walka między Oliverem Rasmussenem a Caio Colletem, którzy zderzyli się ze sobą mimo wywieszenia w tej sekcji toru żółtych flag. Na szczęście w żadnym samochodzie nie doszło do uszkodzeń i obaj kontynuowali jazdę. Dyrekcja wyścigu zdecydowała się jednak na wyjazd samochodu bezpieczeństwa z powodu zatrzymania się Vestiego.
SAFETY CAR (LAP 17/22)
— Formula 3 (@FIAFormula3) July 31, 2021
It's set to be an eventful final few laps...#HungarianGP 🇭🇺 #F3 pic.twitter.com/1OFvxyqGO4
Po wznowieniu wyścigu na 19. wyścigu Hauger natychmiast zabrał się do pracy i wyprzedził Smolara w pierwszym zakręcie, dzięki czemu awansował na szóste miejsce. Ósmą pozycję wywalczył z kolei Doohan, który w tej samej sekcji toru uporał się z Schumacherem, choć później na ostatnim okrążeniu odzyskał lokatę od zespołowego kolegi z Trident. Liderem pozostał Colombo, który utrzymywał za swoimi plecami Iwasę oraz Caldwella.
Colombo był w stanie utrzymać ponad sekundową przewagę nad Iwasą i odniósł pierwsze zwycięstwo w Formule 3. na najniższym stopniu podium stanął Caldwell, zaś jako czwarty linię mety przekroczył Sargeant. Piąty był Novalak, zaś szóstą pozycję wywalczył lider mistrzostw Hauger. Czołową dziesiątkę uzupełnili Smolar, Schumacher, Doohan i Matteo Nannini.
Na ostatnim okrążeniu w pierwszym zakręcie doszło do kolizji. Ido Cohen został uderzony w prawe tylne koło przez wspieranego przez Red Bulla Jaka Crawforda, przez co w samochodzie pierwszego z nich doszło do uszkodzenia zawieszenia i w efekcie nie mógł on przekroczyć linii mety.
Do popołudniowego wyścigu Formuły 3, który wystartuje o godzinie 17:55. z pierwszego pola wystartuje Enzo Fittipaldi, który do końca bronił się od zaciekłych ataków ze strony Arthura Leclerca. Obok niego swój samochód ustawi Roman Stanek, a z trzeciej pozycji ruszy Nannini.
Aktualizacja
Po wyścigu sędziowie przyznali Colombo karę doliczenia pięciu sekund za niezachowanie maksymalnie 10 długości pojazdów jadąc za samochodem bezpieczeństwa tuż przed końcem neutralizacji, przez co spadł na ósme miejsce. W wyniku tego po pierwszy triumf sięgnął Iwasa, drugie miejsce zajął Caldwell, a trzeci był Sargeant.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 11 | Ayumu Iwasa | Hitech Grand Prix | + 1,825 | ||
2 | 3 | Olli Caldwell | Prema Racing | + 2,035 | ||
3 | 29 | Logan Sargeant | Charouz Racing System | + 2,762 | ||
4 | 5 | Clement Novalak | Trident | + 3,235 | ||
5 | 1 | Dennis Hauger | Prema Racing | + 3,616 | ||
6 | 8 | Aleksandr Smolar | ART Grand Prix | + 4,954 | ||
7 | 6 | David Schumacher | Trident | + 6,460 | ||
8 | 21 | Lorenzo Colombo | Campos Racing | |||
9 | 4 | Jack Doohan | Trident | + 7,583 | ||
10 | 14 | Matteo Nannini | HWA Racelab | + 7,837 | ||
11 | 12 | Roman Staněk | Hitech Grand Prix | + 8,365 | ||
12 | 30 | Enzo Fittipaldi | Charouz Racing System | + 9,559 | ||
13 | 2 | Arthur Leclerc | Prema Racing | + 9,626 | ||
14 | 9 | Juan Manuel Correa | ART Grand Prix | + 10,572 | ||
15 | 17 | Victor Martins | MP Motorsport | + 11,439 | ||
16 | 24 | Jake Hughes | Carlin Buzz Racing | + 11,933 | ||
17 | 26 | Calan Williams | Jenzer Motorsport | + 12,290 | ||
18 | 15 | Oliver Rasmussen | HWA Racelab | + 13,688 | ||
19 | 22 | Amaury Cordeel | Campos Racing | + 13,773 | ||
20 | 18 | Caio Collet | MP Motorsport | + 14,265 | ||
21 | 19 | Tijmen van der Helm | MP Motorsport | + 14,524 | ||
22 | 27 | Johnathan Hoggard | Jenzer Motorsport | + 15,384 | ||
23 | 16 | Rafael Villagómez | HWA Racelab | + 16,627 | ||
24 | 31 | Reshad De Gerus | Charouz Racing System | + 17,133 | ||
25 | 28 | Filip Ugran | Jenzer Motorsport | + 18,036 | ||
26 | 10 | Jak Crawford | Hitech Grand Prix | + 18,447 | ||
27 | 20 | László Tóth | Campos Racing | + 19,652 | ||
28 | 23 | Ido Cohen | Carlin Buzz Racing | + 1 okr. | ||
NSK | 7 | Frederik Vesti | ART Grand Prix | |||
NSK | 25 | Jonny Edgar | Carlin Buzz Racing |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.