Jack Doohan odniósł zwycięstwo w niedzielnym, ostatnim wyścigu weekendu Formuły 3 na belgijskim torze Spa-Francorchamps, który – podobnie jak sobotnie zmagania – odbył się na mokrej nawierzchni. To druga wygrana Australijczyka w ten weekend po triumfie w popołudniowych sobotnich zmaganiach serii. Drugie miejsce zajął Victor Martins, a na najniższym stopniu podium stanął Aleksandr Smolar.
Niedziela nie przyniosła znaczącej zmiany pogody w porównaniu z sobotą. Oznaczało to po raz kolejny niskie temperatury, a także mokry asfalt spowodowany ciągle nawracającymi opadami. Tuż przed rozpoczęciem wyścigu temperatura powietrza wynosiła 14°C, a toru 15°C, a deszcz się nasilił. Ze względu na warunki, okrążenie formujące rozpoczęło się za samochodem bezpieczeństwa i pozostało na torze na kolejne kółka w nadziei na rychłą poprawę warunków – te dodatkowe okrążenia zostały jednak odjęte z całkowitego dystansu wyścigu.
Po czterech okrążeniach samochód bezpieczeństwa zjechał do alei serwisowej, a kierowcy zaliczyli start lotny. Podczas niego swoje pole position obronił Doohan, zaś za jego plecami podążali między innymi Martins oraz Smolar. Martins próbował wywierać nacisk na Doohana, lecz prowadzący Australijczyk dobierał odpowiednie linie przejazdu przez zakręty i kontynuował jazdę na pozycji lidera.
Smolar zaczął z kolei tracić dystans do czołowej dwójki, przez co jego głównym zadaniem była obrona lokaty przed Caio Colletem oraz Loganem Sargeantem, którzy uzupełniali czołową piątkę. Do alei serwisowej musiał zjechać Matteo Nannini, w samochodzie którego doszło do przebicia opony na skutek kontaktu w pierwszym zakręcie ze swoim zespołowym kolegą z ekipy HWA Racelab, Rafaelem Villagómezem.
Na kolejnych okrążeniach sytuacja w czołówce nie ulegała specjalnej zmianie. Doohan przez cały czas bronił się przed Martinsem, zaś Smolar trzymał za swoimi plecami Colleta. Niewiele brakowało, a Martins mógł przedwcześnie ukończyć rywalizację na skutek bardzo szerokiego wyjazdu w zakręcie Stavelot, gdzie lewą tylną oponą zahaczył o żwir znajdujący się na poboczu, jednak był w stanie obronić się z opresji i utrzymać drugą lokatę. Z kolei nieco z tyłu stawki lider mistrzostw Dennis Hauger po starcie z 14. pola przesunął się na punktowane, 10. miejsce. Kierowca Premy na piątym kółku wyścigu stoczył bardzo zacięty pojedynek z Johnathanem Hoggarem, którego wyprzedził w szykanie Les Combes.
W tym samym czasie Martinsowi skończyła się cierpliwość i spróbował ataku na Doohana na dojeździe do zakrętu Pouhon, lecz widać było, że kierowca MP Motorsport wyjechał wszystkimi czterema kołami poza tor. Z tego względu Martins otrzymał polecenie oddania pozycji swojemu rywalowi na następnym okrążeniu, aby uniknąć niepotrzebnej kary czasowej, która mogła przesądzić o uzyskaniu dobrego wyniku.
LAP 5/14
— Formula 3 (@FIAFormula3) August 29, 2021
MARTINS GOES THROUGH FOR THE LEAD! 👏
But was he off the track when he made the move?! 😱#BelgianGP 🇧🇪 #F3 pic.twitter.com/kcRNibtWWh
Martins nie był jednak w stanie tak łatwo powtórzyć ataku na Doohanie, jak zrobił to wcześniej, a sprawy nie ułatwiło podkręcenie tempa przez Australijczyka, który zaczął ustanawiać najlepsze czasy okrążeń i powiększając prowadzenie nad swoim rywalem do sekundy. Trzeci Smolar tracił już ponad 7 sekund do liderującego duetu, choć nadal skutecznie odpierał ataki ze strony Colleta. Tymczasem Hauger przesunął się na dziewiąte miejsce i wywarł ogromny nacisk na Davida Schumachera, który dwoił się i troił, aby utrzymać lidera mistrzostw za sobą. Niestety dla Niemca, Hauger wykazał się znacznie większą pewnością siebie w pierwszym Stavelot i wyprzedził swojego rywala po zewnętrznej tej części toru, awansując na ósmą lokatę.
LAP 9/17
— Formula 3 (@FIAFormula3) August 29, 2021
What a move! Hauger sweeps past Schumacher for P8!#BelgianGP 🇧🇪 #F3 pic.twitter.com/4ycFFuGyhD
Na trzy okrążenia przed końcem Frederik Vesti oraz Logan Sargeant stoczyli fascynujący pojedynek o szóstą lokatę w Eau Rouge/Raidillon, a następnie na dojeździe do Les Combes, z której zwycięsko wyszedł pierwszy z kierowców. Z kolei Collet może mówić o sporym szczęściu, ponieważ na dole w samym wierzchołku zakrętu Eau Rouge doznał gwałtownej utraty przyczepności, lecz był w stanie obronić się przed całkowitą stratą kontroli nad samochodem i pozostać na czwartym miejscu, nie tracąc jednocześnie zbyt wiele względem jadącego przed nim Smolara.
Doohan na ostatnich okrążeniach nie miał już sobie równych i odniósł pewne zwycięstwo w niedzielnym wyścigu F3. Pokonał on zdobywcę drugiego miejsca, Martinsa, różnicą ponad dwóch sekund. Na najniższym stopniu podium stanął z kolei Smolar. Czwarta lokatę wywalczył Collet, piąty był Clement Novalak, szósta pozycja przypadła Vestiemu, a czołową dziesiątkę uzupełnili Sargeant, Hauger, Schumacher i Arthur Leclerc.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 4 | Jack Doohan | Trident | 14 okr. | ||
2 | 17 | Victor Martins | MP Motorsport | + 2,001 | ||
3 | 8 | Aleksandr Smolar | ART Grand Prix | + 12,205 | ||
4 | 18 | Caio Collet | MP Motorsport | + 13,316 | ||
5 | 5 | Clement Novalak | Trident | + 14,383 | ||
6 | 7 | Frederik Vesti | ART Grand Prix | + 15,959 | ||
7 | 29 | Logan Sargeant | Charouz Racing System | + 17,705 | ||
8 | 1 | Dennis Hauger | Prema Racing | + 18,359 | ||
9 | 6 | David Schumacher | Trident | + 20,996 | ||
10 | 2 | Arthur Leclerc | Prema Racing | + 22,940 | ||
11 | 3 | Olli Caldwell | Prema Racing | + 30,230 | ||
12 | 10 | Jak Crawford | Hitech Grand Prix | + 35,466 | ||
13 | 11 | Ayumu Iwasa | Hitech Grand Prix | + 37,487 | ||
14 | 21 | Lorenzo Colombo | Campos Racing | + 38,091 | ||
15 | 12 | Roman Staněk | Hitech Grand Prix | + 43,686 | ||
16 | 27 | Johnathan Hoggard | Jenzer Motorsport | + 45,687 | ||
17 | 15 | Oliver Rasmussen | HWA Racelab | + 50,013 | ||
18 | 26 | Calan Williams | Jenzer Motorsport | + 52,941 | ||
19 | 19 | Tijmen van der Helm | MP Motorsport | + 54,192 | ||
20 | 25 | Jonny Edgar | Carlin Buzz Racing | + 54,400 | ||
21 | 23 | Ido Cohen | Carlin Buzz Racing | + 55,057 | ||
22 | 9 | Juan Manuel Correa | ART Grand Prix | + 55,654 | ||
23 | 20 | László Tóth | Campos Racing | + 1:01,370 | ||
24 | 31 | Zdenek Chovanec | Charouz Racing System | + 1:03,391 | ||
25 | 28 | Filip Ugran | Jenzer Motorsport | + 1:18,617 | ||
26 | 14 | Matteo Nannini | HWA Racelab | + 2:13,964 | ||
NSK | 22 | Amaury Cordeel | Campos Racing | |||
NSK | 30 | Hunter Yeany | Charouz Racing System | |||
NSK | 16 | Rafael Villagómez | HWA Racelab |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.