Czołowa dziesiątka w ogniu pytań ŚwiatWyścigów.pl na torze Spa

Weekend na Spa spędzamy aktywnie, prowadząc rozmowy z wieloma kierowcami. Dzisiaj mam przyjemność przedstawić wam wypowiedzi kierowców GP3 z czołowej dziesiątki mistrzostw. Dzisiaj na belgijskim torze miała miejsce pierwsza sesja treningowa, która padła łupem Dino Zamparelliego z ART Grand Prix. Prawdziwe ściganie rozpocznie się dopiero jutro. Zapraszamy do lektury artykułu:

Jak bardzo jesteś szczęśliwy, że znów możesz się ścigać w GP3?

Alex Lynn, Carlin (P1): „Nie mogę się już doczekać, aby znów się ścigać. Do końca sezonu zostały już tylko 4 rundy i we wszystkich zamierzam pokazać się z jak najlepszej strony.”

Richie Stanaway, Status Grand Prix (P2): Dla mnie to po prostu kolejny weekend wyścigowy. Nic specjalnego.”

Jimmy Eriksson, Korianen GP (P3): "Bardzo się cieszę, że wracamy do ścigania. Miło spędziłem wakacyjna przerwę i odpocząłem od wyścigów i naładowałem baterie na dalszą część sezonu.”

Emil Bernstorff, Carlin (P4): „Fajnie jest móc znowu zasiąść w samochodzie. Mam nadzieję, że pozostaniemy już w takiej dobrej atmosferze do końca sezonu.” 

Marvin Kirchhofer, ART Grand Prix (P5): „Świetnie jest znów być na torze, po 4 tygodniowej przerwie, kiedy to odpoczywałem sobie w domu. Nie mogę się już doczekać, żeby znów się ścigać, bo to wyjątkowe miejsce.”

Nick Yelloly, Status Grand Prix (P6): "Oczywiście jestem bardzo szczęśliwy, gdyż 3 ostatnie weekendy były wolne. Nie mogę się doczekać aby wrócić do samochodu i ponownie poczuć adrenalinę w organizmie. Świetnie, że powracamy do walki właśnie na takim torze jak Spa. Chciałbym zaliczyć tu dobry występ, tak samo jak w pozostałych wyścigach w drugiej części sezonu.”

Dino Zamparelli: ART Grand Prix (P7): "Miło jest tu wrócić po 4. tygodniach przerwy. Pierwsza część sezonu była dość dobra, a teraz naładowaliśmy baterie tak, by druga była jeszcze lepsze.”

Dean Stoneman, Marussia Manor Racing (P8): "Tę przerwę spędziłem w domu z rodziną, a teraz jestem bardzo zadowolony, że wróciliśmy do ścigania. Pierwszy trening będzie dla mnie dość trudny, gdyż będę musiał nauczyć się toru, a następnie dobrze ustawić samochód, ale mam nadzieję, że mi sie to uda.”

Jann Mardenborough, Arden International (P9): "Od weekendu na Hungaroringu minęło sporo czasu, bo aż 4-tygodnie. Kiedy byłem do domu w Wielkiej Brytanii wydawało mi się, że to bardzo bardzo długa przerwa, ale teraz jestem bardzo podekscytowany aby znów zasiąść za kierownicą samochodu. Bardzo tęskniłem za ściganiem się w GP3 podczas wakacyjnej przerwy, dlatego fantastycznie jest być teraz na Spa z zespołem Arden i nie mogę się już doczekać pierwszego treningu.”

Patric Niederhauser, Arden International (P10): "Bardzo szczęśliwy. Ta przerwa zawsze jest za długa i zawsze nie możesz się doczekać aby wrócić do ścigania, szczególnie po pracowitym czerwcu i lipcu. Dobrze jest wyłączyć się na tydzień czy dwa i znów się ścigać!”

 

Jaka jest pierwsza rzecz, jaka przychodzi ci do głowy, gdy wspomina się o Spa?

Alex Lynn, Carlin (P1): "Jeden z moich trzech ulubionych torów, chociaż nie słyszałem aby ktokolwiek mówił, że nie lubi tego toru.”

Richie Stanaway, Status Grand Prix (P2): "Eau Rouge i gofry!”

Jimmy Eriksson, Korianen GP (P3): "Niesamowity tor. Atmosfera zawsze jest tutaj niepowtarzalna i już nie mogę się doczekać, aby wyjechać na tor.”

Emil Bernstorff, Carlin (P4): "Każdy mówi, że to najlepszy tor w Europie, jeśli nie na świecie. Bardzo lubię te szybkie zakręty i jazdę przez las, sprawia mi to ogromną przyjemność.”

Marvin Kirchhofer, ART Grand Prix (P5): "Eau Rouge. To bardzo fajny zakręt, chociaż w GP3 nie do końca możemy nazywać go zakrętem, gdyż jedzie się tu pełnym gazem. Dokoła toru wiele się dzieje, tor jest dość szybki, a ja lubię takie tory, dlatego jestem pozytywnie nastawiony do tego weekendu.”

Nick Yelloly, Status Grand Prix (P6): "Wysokie prędkości i dobre piwo.”

Dino Zamparelli: ART Grand Prix (P7): "Domyślam się, że praktycznie każdy wspomina w tym momencie Eau Rouge, ale dla mnie najbardziej pamiętną rzeczą jest prosta Kemmel, gdzie w Formule 2 udało mi się uniknąć poważnego wypadku. Zawsze przypomina mi się ten czas reakcji.”

Dean Stoneman, Marussia Manor Racing (P8): "W sumie to nie wiem. Moje jedyne doświadczenie ogranicza się do oglądania wyścigów w telewizji, ale warto zwrócić tu uwagę na zmienną pogodę, co jest dość interesujące. Na Spa w jednym miejscu może padać, a w innym być zupełnie sucho.”

Jann Mardenborough, Arden International (P9): "Deszcz. Warunki pogodowe bardzo często się zmieniają, a czasami jest tak, że w jednym zakręcie pada, a w drugim jest sucho. To jeden z moich ulubionych torów w Europie. Kojarzy mi się on również z Eau Rouge. Zawsze kiedy go przejeżdżam czuję coś specjalnego, szczególnie szybkim samochodem, kiedy to działa na mnie duża siła G.”

Patric Niederhauser, Arden International (P10): "Eau Rouge. Pouhon. Dobre wyścigi i wysoki poziom techniki i trudna pogoda.”

 

Co jest kluczem do perfekcyjnego okrążenia na Spa?

Alex Lynn, Carlin (P1): "Bycie odważnym i na posiadanie dobrego sprzętu do walki. Wszystko musi być ze sobą zgrane w samochodzie, abyś mógł myśleć o perfekcyjnym kółku.”

Richie Stanaway, Status Grand Prix (P2): "Na tym torze mamy szybkie wejścia w zakręty, szybkie zakręty i szybkie wyjścia z zakrętów. Musisz tak ustawić samochód, żeby miał odpowiedni docisk, ale żeby nie przeszkadzał ci również na prostych.”

Jimmy Eriksson, Korianen GP (P3): "Trudno powiedzieć, ale mamy tu sporo prostych odcinków, a zawsze dobre wyjścia na proste są najważniejsze. Mamy także wiele zdradliwych zakrętów, zarówno wolnych jak i szybkich, dlatego musisz tak ustawić samochód, żeby wszystkie przejechać perfekcyjnie.”

Emil Bernstorff, Carlin (P4): "Musisz odpowiednio przejeżdżać zakręty i zawsze obierać odpowiednią linię, nie popełniając przy tym błędów. Okrążenie jest bardzo długie, więc łatwo jest tu popełnić błąd, a wtedy całe okrążenie jest popsute.”

Marvin Kirchhofer, ART Grand Prix (P5): "To długi tor, dlatego najważniejsze są ty wyjścia z zakrętów, ponieważ gdy popełnisz tam błąd stracisz czas na długich prostych, których jest tu dość dużo. Jeżeli popełnisz błąd na wyjściu z pierwszego zakrętu będziesz tracił aż do 4. zakrętu, do Les Combes.”

Nick Yelloly, Status Grand Prix (P6): "Musisz pójść na kompromis, bo sektory znacznie się od siebie różnią. W drugim jest wiele zakrętów, natomiast w pierwszym i trzecim liczy się maksymalna prędkość. Tak naprawdę, kluczowy jest tutaj drugi sektor.”

Dino Zamparelli: ART Grand Prix (P7): "Szczerze mówiąc to nie wiem, bo jeszcze nie zdarzyło mi się przejechać tu perfekcyjnego okrążenia. Domyślam się, że tak samo jak na innych torach kluczem do perfekcyjnego kółka jest tutaj złożenie wszystkich zmiennych. Spa to długi i wymagający tor. Trzeba być precyzyjnym i notować konkurencyjne czasy we wszystkich sektorach, przejeżdżając bez błędów wszystkie sektory. Tak naprawdę wszystkie zakręty, z wyjątkiem dwóch, czy trzech znajdują się w drugim sektorze, dlatego musisz zastosować swojego rodzaju kompromis - przejeżdżać płynnie cały tor, nie popełniając błędów.”

Dean Stoneman, Marussia Manor Racing (P8): Niestety nie wiem, bo nigdy nie jeździłem tu żadnym samochodem.”

Jann Mardenborough, Arden International (P9): "Musisz przejechać każdy zakręt bez najmniejszego błędu. Zakręty są tutaj bardzo płynne i nie gdy popełnisz błąd w jednym z nich, tracisz czas w kilku kolejnych. Można tu wspomnieć o zakrętach 5-6-7, które tworzą jedną sekcję, albo o wirażu Pouhon. Zakręty są ze sobą połączone, dlatego ma to ogromny wpływ na finałowy czas twojego okrążenia." 

Patric Niederhauser, Arden International (P10): „Okrążenie jest bardzo długie i łatwo jest o błędy, które zniweczą twoje dobre okrążenie. Najlepszy czas osiągniesz, gdy odpowiednio ustawisz samochód i dopasujesz do siebie wszystkie rzeczy.”

 

Co czujesz, kiedy przejeżdżasz zakręt Eau Rouge?

Alex Lynn, Carlin (P1): "To naprawdę szybkie zakręty (Eau Rouge + Radillion), które znacząco różnią się od wszystkich innych. Przejechanie ich odpowiednio samochodem GP3 stanowi duże wyzwanie!”

Richie Stanaway, Status Grand Prix (P2): "Czujesz bardzo duże przeciążenie, jeżeli jedziesz poprawnie. To jeden ze starych torów, a Eau Rouge to klasyczny zakręt. Szkoda że już takich nie budują." 

Jimmy Eriksson, Korianen GP (P3): "To niesamowite uczucie. Przejeżdżanie go pełnym gazem samochodem GP3 jest naprawdę wspaniałe, no i bardzo szybkie.”

Emil Bernstorff, Carlin (P4): "Pierwsze kilka przejazdów jest specyficzne, bo żołądek daje o sobie znać, ponieważ nigdzie na świecie nie znajdziesz drugiego takiego zakrętu. W GP3 bez problemu przejeżdżamy tu na pełnym gazie, jednak gdy zaczyna padać, nie jest to już takie łatwe.”

Marvin Kirchhofer, ART Grand Prix (P5): "W GP3 nie jest to zakręt, domyślam się że w innych seriach jest inaczej, ale tutaj masz wrażenie, że po prostu bardzo szybko go przejeżdżam i zanim się obejrzysz jesteś na prostej.”

Nick Yelloly, Status Grand Prix (P6): "Czujesz bardzo dużą siłę G, jako że jedziesz tam pełnym gazem i tor prowadzi przez wzniesienie. Przejeżdżanie go bez odjęcia jest naprawdę fajnie.”

Dino Zamparelli: ART Grand Prix (P7): "Ten zakręt jest tak szybki, że nie masz czasu na myślenie o czymś innym, jak tylko przejechanie go bez odjęcia. Musisz tak jechać, jeżeli tego nie robisz to po prostu jesteś (popularne angielskie słowo na "P", oznaczające żeńskie genitalia). Kiedy zbliżasz się do tego zakrętu i szykujesz się do wejścia w niego, zanim się zorientujesz, już będziesz na wyjściu. To ciekawe doświadczenie i czerpie przyjemność z przejeżdżania go. Zawsze staram się nie wyjeżdżać na pobocze bo to bardzo niebezpieczne, ale nigdy nie jesteś tego pewnie, szczególnie jak wykonujesz jakiś manewr.”

Dean Stoneman, Marussia Manor Racing (P8): "Na symulatorze wygląda to bardzo interesująco, ale jeszcze bardziej chciałbym przejechać go w realnym świecie. Widok jest dość niesamowity. Widziałem jak przechodzą ten zakręt prototypy LMP1 i LMP2 i byłem pod ogromnym wrażeniem.”

Jann Mardenborough, Arden International (P9): "Nie miałem jeszcze okazji jechać tam samochodem GP3, jednak rok temu ścigałem się tu samochodem F3, gdzie jeździliśmy pełnym gazem. To naprawdę szalone uczucie, bo czujesz się jakbyś przejeżdżał przez most. Żołądek pochodzi ci do gardła, kiedy tamtędy jedziesz, co jest wyjątkowe. Już nie mogę się doczekać, aby się tędy przejechać.”

Patric Niederhauser, Arden International (P10): "Na początku należy zwrócić uwagę na siłę G, która w tym miejscu jest bardzo duża. To także bardzo złożony zakręt. Najpierw skręcasz w lewo, następnie jedziesz pod górę, dalej w prawo, a potem znowu musisz odbyć w lewo. Żołądek chyba tego nie lubi...”

 

Jaki jest twój cel na ten weekend?

Alex Lynn, Carlin (P1): "Chciałbym 2 razy stanąć na podium i powiększyć przewagę w klasyfikacji generalnej nad resztą stawki.”

Richie Stanaway, Status Grand Prix (P2): „Moim celem zawsze jest zwycięstwo. Nie przyjeżdżam tu żeby sobie pojeździć, a wygrać wyścig!”

Jimmy Eriksson, Korianen GP (P3): "Na pewno chciałbym tutaj zwyciężyć. Mieliśmy kilka trudnych weekendów, kiedy to nie zdobyliśmy zbyt wiele punktów, a także zebraliśmy kary, dlatego teraz liczę na dobre kwalifikacje, a następnie na zwycięstwo w wyścigu.”

Emil Bernstorff, Carlin (P4): "Chciałbym skończyć wyścigi na podium, a najchętniej na jego najwyższym stopniu.”

Marvin Kirchhofer, ART Grand Prix (P5): "Zdecydowanie mam nadzieję na udany występ i zdobycie kolejnego podium.”

Nick Yelloly, Status Grand Prix (P6): "Zwycięstwo, to proste!”

Dino Zamparelli: ART Grand Prix (P7): "Moim celem na tą rundę jest odniesienie pierwszego zwycięstwa w tym sezonie, najlepiej w pierwszym wyścigu, ale do tego potrzebne są jeszcze dobre kwalifikacje, ale pokazaliśmy, że potrafimy to robić, dlatego myślę, że w ten weekend tryumf jest czymś realnym.”

Dean Stoneman, Marussia Manor Racing (P8): "Moim celem naturalnie jest zwyciężyć i zdobyć dużo punktów. Póki co sezon idzie po naszej myśli, ale jak będzie tym razem, przekonam się, jak wsiądę do samochodu.”

Jann Mardenborough, Arden International (P9): „Zdobyć więcej podiów i punktów. Chciałbym przywieźć do domu kolejne trofea i punkty.”

Patric Niederhauser, Arden International (P10): "Mam nadzieję na udane kwalifikacje i znalezienie się w czołowej ósemce, a następnie podobny wynik w wyścigach. Bardzo bym chciał znów znaleźć się na podium, ale zadowoliłbym się również finiszem w czołowej piątce.”

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze