Edoardo Mortara odniósł zwycięstwo w sobotnim wyścigu Mistrzostw Świata Formuły E w Rijadzie. Kierowca Venturi pokonał przy sztucznym świetle Robina Frijnsa oraz swojego zespołowego kolegę Lucasa di Grassiego.
Prowadzenie po starcie z pole position utrzymał Nyck de Vries. Za nim w pierwszy zakręt złożyli się Mortara, Frijns i di Grassi. Oliver Rowland zyskał trzy pozycje na starcie, wyprzedzając Jake’a Dennisa, António Félixa da Costę i swojego zespołowego kolegę Alexandra Simsa, który przestrzelił hamowanie do pierwszego zakrętu.
We're back racing in Diriyah!
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) January 29, 2022
Take a look at the moment we went green for Round 2 😍⚡️
🇸🇦 2022 #DiriyahEPrix pic.twitter.com/e7wOOVLaWP
Po słabych kwalifikacjach, Stoffel Vandoorne przebijał się do przodu, wyprzedzając Olivera Askew. W kierunku czołówki parł również Dennis, wyprzedzając da Costę w walce o ósme miejsce. Da Costa następnie stracił jeszcze trzy lokaty, wyprzedzony przez Pascala Wehrleina, Vandoorne’a i Askew.
No waiting around for @svandoorne 😉👊
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) January 29, 2022
🇸🇦 2022 #DiriyahEPrix https://t.co/BcdRXXiSTR pic.twitter.com/sCPhzWtnd1
Jako pierwszy z czołówki tryb ataku aktywował na siódmym okrążeniu Frijns, przez co spadł za di Grassiego. De Vries i Mortara utrzymali pozycje na czele, dokonując aktywacji na kolejnym okrążeniu. Gdy swój tryb ataku aktywował di Grassi, powrócił on za Frijnsa na czwartą pozycję.
Zaraz po zakończeniu pierwszego trybu ataku, di Grassi i Frijns aktywowali go ponownie. Dogonili w ten sposób Mortarę i wyszli przed Szwajcara, gdy ten aktywował dodatkową moc na 14. kółku. Na czele stawki pozostawał de Vries, który zwlekał z aktywacją trybu ataku.
Ta decyzja bardzo szybko zemściła się na mistrzu świata, bowiem na 15. okrążeniu wyprzedził go di Grassi, zdecydowanym manewrem w 18. zakręcie. Za plecami tej dwójki, Mortara przecisnął się przed Frijnsa i sam zaatakował de Vriesa na kolejnym kółku.
The battle for the lead! HARD RACING between @nyckdevries and @LucasdiGrassi ⚔️⚡️
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) January 29, 2022
His @VenturiFE teammate @edomortara also joining the fight with @RFrijns at the #DiriyahEPrix 🤯 pic.twitter.com/CPRtdbCl6x
Dwójka kierowców Venturi zamieniła się miejscami na 17. okrążeniu, kiedy to Mortara miał jeszcze do dyspozycji tryb ataku, a skończył się on u di Grassiego. Na trzecie miejsce chwilowo wyszedł André Lotterer, lecz Frijns odzyskał pozycję po tym, jak u obu skończyła się dodatkowa moc.
.@edomortara passes teammate @LucasdiGrassi using ATTACK MODE and picks up the lead of the #DiriyahEPrix ⚡️
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) January 29, 2022
Follow LIVE timing here 👉 https://t.co/NqfsxKU5B4 pic.twitter.com/aH2jtRW2VW
De Vries zjechał w końcu aktywować tryb ataku na 22. okrążeniu i stracił trzecie miejsce na rzecz Frijnsa. Kierowca Mercedesa-EQ nie zdołał wykorzystać dodatkowej mocy, aby przebić się z powrotem na czoło i pozostał na czwartej pozycji.
Gdy u Holendra skończył się tryb ataku, dogonił go i zaatakował Jean-Éric Vergne. De Vries próbował agresywnie się bronić i doprowadził do kolizji, po której spadł aż na 9. pozycję.
Reigning world champion and yesterdays race winner @nyckdevries has dropped back to P9 😱
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) January 29, 2022
This race is far from over!
Follow LIVE timing here 👉 https://t.co/NqfsxKU5B4
🇸🇦 2022 #DiriyahEPrix | @MercedesEQFE pic.twitter.com/WV1GvucT2K
Mortara kontrolował tempo na czele stawki, gdy na 29. okrążeniu Frijns z zaskoczenia wyprzedził di Grassiego w walce o drugą lokatę. Brazylijczyk nie miał szansy odpowiedzieć, bowiem chwilę później na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa, po tym jak Alexander Sims rozbił się w szóstym zakręcie.
YELLOW FLAG as @AlexanderSims stops out on track!
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) January 29, 2022
Follow LIVE timing here 👉 https://t.co/NqfsxKU5B4
🇸🇦 2022 #DiriyahEPrix pic.twitter.com/xnTiQ5XR59
Stawka dojechała już do mety przy żółtych flagach. Odnosząc zwycięstwo, Mortara wysunął się na prowadzenie klasyfikacji generalnej, z 4-punktową przewagą nad de Vriesem. Frijns wpisał się do klasyfikacji generalnej na szóstym miejscu i znajduje się w niej tuż za di Grassim, który uzupełnił podium.
Tuż za pierwszą trójką finiszował Lotterer, pokonując Dennisa i Vergne’a, który stracił trzy pozycje na aktywacji trybu ataku. Vandoorne przebił się z 12. na 7. pozycję i uplasował się przed Rowlandem, Wehrleinem i de Vriesem, który uratował jeden punkt za 10. miejsce.
Sezon Formuły E zostanie wznowiony w lutym na torze w Meksyku.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 48 | Edoardo Mortara | ROKiT Venturi Racing | 35 okr. | |||
2 | 4 | Robin Frijns | Envision Racing | + 0,451 | |||
3 | 11 | Lucas di Grassi | ROKiT Venturi Racing | + 0,912 | |||
4 | 36 | André Lotterer | TAG Heuer Porsche FE Team | + 1,125 | |||
5 | 27 | Jake Dennis | Avalanche Andretti Formula E | + 1,646 | |||
6 | 25 | Jean-Éric Vergne | DS Techeetah | + 3,166 | |||
7 | 5 | Stoffel Vandoorne | Mercedes-EQ Formula E Team | + 3,568 | |||
8 | 30 | Oliver Rowland | Mahindra Racing | + 4,235 | |||
9 | 94 | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche FE Team | + 4,962 | |||
10 | 17 | Nyck de Vries | Mercedes-EQ Formula E Team | + 5,294 | |||
11 | 9 | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | + 5,872 | |||
12 | 28 | Oliver Askew | Avalanche Andretti Formula E | + 6,732 | |||
13 | 13 | António Félix da Costa | DS Techeetah | + 8,693 | |||
14 | 23 | Sébastien Buemi | Nissan e.dams | + 9,015 | |||
15 | 22 | Maximilian Günther | Nissan e.dams | + 9,464 | |||
16 | 10 | Sam Bird | Jaguar TCS Racing | + 11,690 | |||
17 | 37 | Nick Cassidy | Envision Racing | + 13,973 | |||
18 | 7 | Sérgio Sette Câmara | Dragon / Penske Autosport | + 14,521 | |||
19 | 3 | Oliver Turvey | NIO 333 Formula E Team | + 15,005 | |||
20 | 33 | Daniel Ticktum | NIO 333 Formula E Team | + 16,744 | |||
21 | 99 | Antonio Giovinazzi | Dragon / Penske Autosport | + 17,681 | |||
NSK | 29 | Alexander Sims | Mahindra Racing |
Wesprzyj nas na Patronite.