Lucas di Grassi potrzebował 69 prób, aby wywalczyć swoje czwarte pole position w Mistrzostwach Świata Formuły E. Brazylijczyk doskonale rozpoczął swoją przygodę z zespołem Mahindry, pokonując w kwalifikacjach w Meksyku Jake’a Dennisa.
Mistrz z sezonu 2016/2017 uzyskał trzeci czas w pierwszej grupie kwalifikacyjnej, co oznaczało, że uczestniczył w pierwszym ćwierćfinale sezonu 2022/2023, mierząc się z Sébastienem Buemim. Brazylijczyk pokonał nowego kierowcę Envision różnicą zaledwie 0,019 sekundy, a od tego momentu miał mierzyć się już tylko z kierowcami Avalanche Andretti.
Rywale znacząco ułatwili zadanie di Grassiemu – najpierw w półfinale André Lotterer zablokował koła i przestrzelił hamowanie do piątego zakrętu, a w finale Jake Dennis popełnił dwa błędy w trzecim i piątym zakręcie. W efekcie di Grassi wywalczył pole position z przewagą prawie trzech sekund. Był to jego pierwszy kwalifikacyjny triumf od E-Prix Montrealu w 2017 roku.
A drama-filled final in the Duels! 😱 pic.twitter.com/P61RSz5i08
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) January 14, 2023
Błędy Dennisa w finale wynikały w dużej mierze z tego, że w ćwierćfinale uszkodził przednie skrzydło, wjeżdżając w słupek w sekcji stadionowej. Pomimo uszkodzonego samochodu, którego zespół nie mógł naprawić do końca kwalifikacji zgodnie z regułami parku zamkniętego, Brytyjczyk wygrał z Pascalem Wehrleinem o 0,029 sekundy, a w półfinale pokonał Jake’a Hughesa o 0,126 sekundy, zapewniając sobie miejsce w pierwszym rzędzie na polach startowych.
Spośród pokonanych półfinalistów, lepszy czas uzyskał Hughes, zatem to on wystartuje z trzeciego pola, przed Lottererem. Najszybszym przegranym ćwierćfinalistą był Dan Ticktum – wyeliminowany przez Hughesa – przez co wystartuje z piątej pozycji, przed Wehrleinem, Buemim i Sachą Fenestrazem.
Do fazy pucharowej kwalifikacji nie awansował António Félix da Costa, a pierwszą dziesiątkę uzupełnił Mitch Evans, plasując się tuż przed Jeanem-Érikiem Vergnem. Aktualny mistrz świata Stoffel Vandoorne był dopiero 14., plasując się dwie pozycje przed Edoardo Mortarą.
Wyścig o E-Prix Meksyku wystartuje o godzinie 21:03 polskiego czasu.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Q1 | Q2 | Q3 | Q4 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 11 | Lucas di Grassi | Mahindra Racing | 1:13,461 | 1:13,081 | 1:13,012 | 1:13,575 | |||
2 | 27 | Jake Dennis | Avalanche Andretti Formula E | 1:13,074 | 1:13,002 | 1:12,595 | 1:16,516 | |||
3 | 5 | Jake Hughes | NEOM McLaren Formula E Team | 1:13,302 | 1:12,788 | 1:12,721 | ||||
4 | 36 | André Lotterer | Avalanche Andretti Formula E | 1:13,405 | 1:13,176 | 1:14,551 | ||||
5 | 33 | Daniel Ticktum | NIO 333 Racing | 1:13,287 | 1:12,922 | |||||
6 | 94 | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche Formula E Team | 1:13,359 | 1:13,031 | |||||
7 | 16 | Sébastien Buemi | Envision Racing | 1:13,431 | 1:13,100 | |||||
8 | 23 | Sacha Fenestraz | Nissan Formula E Team | 1:13,502 | 1:13,220 | |||||
9 | 13 | António Félix da Costa | TAG Heuer Porsche Formula E Team | 1:13,504 | ||||||
10 | 9 | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | 1:13,405 | ||||||
11 | 25 | Jean-Éric Vergne | DS Penske | 1:13,563 | ||||||
12 | 37 | Nick Cassidy | Envision Racing | 1:13,415 | ||||||
13 | 3 | Sérgio Sette Câmara | NIO 333 Racing | 1:13,613 | ||||||
14 | 1 | Stoffel Vandoorne | DS Penske | 1:13,450 | ||||||
15 | 58 | René Rast | NEOM McLaren Formula E Team | 1:13,635 | ||||||
16 | 48 | Edoardo Mortara | Maserati MSG Racing | 1:13,618 | ||||||
17 | 7 | Maximilian Günther | Maserati MSG Racing | 1:13,742 | ||||||
18 | 51 | Nico Müller | ABT CUPRA Formula E Team | 1:13,776 | ||||||
19 | 4 | Robin Frijns | ABT CUPRA Formula E Team | 1:14,125 | ||||||
20 | 17 | Norman Nato | Nissan Formula E Team | 1:13,785 | ||||||
21 | 10 | Sam Bird | Jaguar TCS Racing | 1:14,145 | ||||||
22 | 8 | Oliver Rowland | Mahindra Racing | 1:14,043 |