Pagenaud odnosi pierwsze zwycięstwo na owalu

Simon Pagenaud odniósł swoje pierwsze w karierze zwycięstwo na torze owalnym. Francuz pokonał w wyścigu IndyCar Series w Phoenix swojego zespołowego kolegę Willa Powera, dzięki czemu objął prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Podium uzupełnił powracający do rywalizacji JR Hildebrand.

Kierowca Team Penske rozpoczął wieczorny wyścig na piątym miejscu, jako ostatni kierowca swojego zespołu. Prowadzenie po starcie z pole position utrzymał Hélio Castroneves, a na drugie miejsce po znakomitym początku awansował Josef Newgarden, który wyprzedził Hildebranda i Powera.

Trzeci raz w czterech tegorocznych wyścigach pierwsza neutralizacja nastąpiła już na pierwszym okrążeniu – tym razem z powodu karambolu, w który uwikłanych było pięciu kierowców Hondy, w tym dotychczasowy lider klasyfikacji Sébastien Bourdais. Incydent rozpoczął się od tego, że Michaił Aloszyn stracił kontrolę nad autem w pierwszym zakręcie, a Bourdais, Marco Andretti, Max Chilton i Graham Rahal nie mogli uniknąć zamieszania.

Do restartu na 23. okrążeniu przystępowało już tylko 16 kierowców. Castroneves utrzymał prowadzenie przed Newgardenem i Powerem. Za nimi, Pagenaud wykonał swój pierwszy manewr wyprzedzania w wyścigu, po którym wyszedł przed Hildebranda. Największy postęp notowali jednak Ryan Hunter-Reay i Ed Carpenter, którzy przesunęli się po restarcie o cztery pozycje do przodu – na 11. i 12. miejsce.

Pierwsza runda pit-stopów rozpoczęła się na 68. okrążeniu od postoju Jamesa Hinchcliffe’a, po którym swoich mechaników odwiedzili Scott Dixon i Tony Kanaan, przerywając w ten sposób dotychczasowy trend, w którym to samochody Hondy przejeżdżały więcej okrążeń na zbiorniku paliwa. Prowadzący Castroneves zjechał na zmianę opon i tankowanie na 74. okrążeniu, o trzy kółka przed Pagenaud, który w międzyczasie wyprzedził Powera.

Manewr Francuza nie miał jednak znaczenia, bowiem szybkie kółka zjazdowe i wyjazdowe pozwoliły Powerowi objąć prowadzenie po zakończeniu wszystkich postojów. Castroneves był drugi, przed Pagenaud i Newgardenem. Stratny był Hildebrand, który stracił kontakt z kierowcami Team Penske i spadł na siódme miejsce.

Amerykanin, ścigający się w Phoenix z metalową płytką i ośmioma śrubami w lewej dłoni – to wynik wypadku z Long Beach – w ciągu 15 okrążeń odrobił poniesione straty, a następnie wyprzedził Newgardena, który nieco wcześniej uszkodził swoje przednie skrzydło.

Druga seria zjazdów do boksów rozpoczęła się w połowie dystansu. Kilka okrążeń później Alexander Rossi uderzył w ścianę, a groźba neutralizacji ściągnęła do boksów całą czołówkę, oprócz Pagenaud. Żółta flaga nadeszła w chwili ich postojów, lecz ze względu na wypadek Takumy Sato, który uderzył w ścianę w ostatnim zakręcie.

Pagenaud na tym etapie nie miał wykonanego drugiego postoju, lecz ze względu na naturę krótkiego toru w Phoenix zdążył on zdublować resztę stawki, co pozwoliło mu wykonać swój postój pod neutralizacją bez utraty prowadzenia.

Fakt, że Pagenaud nie zdążył wykonać swojego postoju przed wywieszeniem żółtych flag był najbardziej krzywdzący dla kierowców Hondy – wszyscy reprezentanci japońskiego producenta stracili bowiem okrążenie do lidera i jedynie pierwsza piątka – kierowcy Team Penske oraz Hildebrand – pozostała w walce o zwycięstwo.

Po ostatnim restarcie na 150. okrążeniu Pagenaud nie tylko utrzymał prowadzenie, ale i zaczął odjeżdżać od rywali. Taki stan rzeczy utrzymał się również po ostatniej serii postojów na około 45 okrążeń przed metą. Jedynym kierowcą czołówki, który piął się w górę był Hildebrand – wyprzedził on Castronevesa w walce o trzecią lokatę i na ostatnich okrążeniach dogonił Powera, lecz nie był w stanie znaleźć sposobu na Australijczyka.

Pechowo swoje wyścigi zakończyli Josef Newgarden i Ryan Hunter-Reay – zderzyli się oni ze sobą na 30 okrążeń do mety, przez co Newgarden uszkodził swoje przednie skrzydło i musiał wykonać nieplanowany postój na wymianę skrzydła, który kosztował go spadek na koniec pierwszej dziesiątki, a Hunter-Reay chwilę później uderzył w ścianę i nie mógł kontynuować dalszej jazdy.

Nikt nie mógł także znaleźć sposobu na Pagenaud – aktualny mistrz serii odniósł swoje pierwsze zwycięstwo na torze owalnym i podobnie jak przed rokiem, opuszcza Arizonę jako lider klasyfikacji generalnej. 18 punktów za Francuzem znajduje się Dixon, a dotychczasowy lider Bourdais spadł na czwartą lokatę, z 31-punktową stratą.

Kolejnym wyścigiem IndyCar Series będzie runda na drogowej wersji toru Indianapolis Motor Speedway, 13 maja.

P Nr Kierowca Zespół   Rezultat
1 1 Simon Pagenaud   Team Penske 250 okr.
2 12 Will Power   Team Penske + 9,1028
3 21 JR Hildebrand   Ed Carpenter Racing + 9,3417
4 3 Hélio Castroneves   Team Penske + 16,5864
5 9 Scott Dixon   Chip Ganassi Racing + 1 okr.
6 10 Tony Kanaan   Chip Ganassi Racing + 1 okr.
7 20 Ed Carpenter   Ed Carpenter Racing + 2 okr.
8 83 Charlie Kimball   Chip Ganassi Racing + 2 okr.
9 2 Josef Newgarden   Team Penske + 2 okr.
10 14 Carlos Muñoz   AJ Foyt Enterprises + 3 okr.
11 19 Ed Jones D Dale Coyne Racing + 3 okr.
12 5 James Hinchcliffe   Schmidt Peterson Motorsports + 4 okr.
13 28 Ryan Hunter-Reay   Andretti Autosport + 30 okr.
14 4 Conor Daly   AJ Foyt Enterprises + 70 okr.
15 98 Alexander Rossi   Andretti Herta Autosport + 109 okr.
16 26 Takuma Sato   Andretti Autosport + 115 okr.
17 7 Michaił Aloszyn   Schmidt Peterson Motorsports + 250 okr.
18 27 Marco Andretti   Andretti Autosport + 250 okr.
19 18 Sébastien Bourdais   Dale Coyne Racing + 250 okr.
20 8 Max Chilton   Chip Ganassi Racing + 250 okr.
21 15 Graham Rahal   Rahal Letterman Lanigan Racing + 250 okr.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze