Scott McLaughlin po raz pierwszy w karierze okazał się najlepszy w wyścigu na torze owalnym w IndyCar. Podium pierwszej rywalizacji na Iowa Speedway uzupełnili Pato O’Ward i Josef Newgarden. Po raz pierwszy od ponad dwóch lat wyścigu nie ukończył Álex Palou.
W kwalifikacjach rozgrywanych według specyficznego formatu, w którym pierwsze pomiarowe okrążenie decyduje o pozycji na starcie do pierwszego wyścigu, a drugie do drugiego, najszybszy był Colton Herta przed Scottem McLaughlinem i Álexem Palou. Josef Newgarden, który wygrał dziewięć z ostatnich dwunastu wyścigów na owalach zakwalifikował się dopiero na dwudziestym drugim miejscu.
Kary przesunięcia o dziewięć pozycji na starcie za nieregulaminową wymianę silnika otrzymali kierowcy zgłoszeń #4 Chip Ganassi Racing i #15 Rahal Letterman Lanigan – czyli Kyffin Simpson i Graham Rahal.
Z obecnej stawki na owalu Iowa triumfowali jedynie Josef Newgarden - sześciokrotnie - i raz w 2022 w drugim wyścigu Pato O’Ward. Wśród zespołów najlepszy jest Team Penske z ośmioma zwycięstwami na swoim koncie.
Świetnie ruszył Herta. Palou próbował atakować od wewnętrznej McLaughlina, ale ich walkę przerwał karambol z tyłu stawki. David Malukas stracił przyczepność, wyjechał na zewnętrzną, po której jechał już Agustín Canapino, a dodatkowo uniknąć ich nie zdołał Romain Grosjean. Dla Amerykanina i Argentyńczyka był to koniec wyścigu. Bolid Francuza został zabrany do garażu i wrócił jeszcze na tor. Za nimi w innym incydencie, z tego samego powodu co Malukas, obrócił się Christian Lundgaard i on również z pomocą porządkowych musiał trafić na naprawy do garażu.
Na starcie na czternaste z dwudziestego drugiego miejsca awansował Josef Newgarden. Na restarcie McLaughlin od zewnętrznej próbował wyprzedzić Hertę, ale Amerykanin zdołał obronić swoją pozycję. Na dwudziestym ósmym okrążeniu z rywalizacji z powodu bólu pleców wycofał się Jack Harvey. W drugim wyścigu zastąpi go ściągnięty awaryjnie do Iowy Conor Daly.
Karę stop-and-go za niepoprawne ustawienie się na restarcie otrzymał Santino Ferrucci. Na 81. okrążeniu problemy z uszkodzoną prawą przednią opony miał Graham Rahal i dyrekcja zdecydowała się na wywieszenie drugiej żółtej flagi w tym wyścigu. W trakcie neutralizacji prawie cała stawka zjechała do swoich mechaników. Wielkim przegranym pit-stopów był Álex Palou, który spadł na dziewiętnaste miejsce, po tym jak jego bolid zgasł przy ruszaniu ze złego biegu. Z przodu na pierwszym miejscu wyjechał Herta, ale po przejrzeniu materiału z kamer okazało się, że to McLaughlin był pierwszy na wyjeździe z alei serwisowej.
Koło w koło na restarcie walczyli McLaughlin i Herta, ale Nowozelandczyk zdołał obronić prowadzenie. Do odrabiania strat zabrał się Palou, awansując w przeciągu kilku okrążeń na czternaste miejsce. W okolicy 150. okrążenia Herta zaczął zmagać się z wibracjami, dzięki czemu McLaughlin był w stanie oddalić się na ponad trzy sekundy.
Na 176. okrążeniu rozbił się Álex Palou. Hiszpan stracił panowanie nad swoim bolidem jadąc optymalną nitką wyścigową, uderzył w ścianę i zakończył udział w wyścigu. Przy jadących w czołówce O’Wardzie i Dixonie otworzyło to nowe możliwości w klasyfikacji generalnej. Zaraz przed wypadkiem Hiszpana do boksu zjechał Herta, na czym sporo stracił, a pod neutralizacją u swoich mechaników zameldowała się reszta stawki. Prowadzenie obronił McLaughlin przed O’Wardem i Dixonem. Na czwarte miejsce awansował, startujący z dwudziestej drugiej pozycji Josef Newgarden.
Na 211. kółku przy murze na wewnętrznej pierwszego zakrętu zatrzymał się Linus Lundqvist, co wywołało czwartą neutralizację. Na wznowieniu Newgarden próbował zaatakować Dixona, ale doświadczony Nowozelandczyk zdołał obronić trzecią pozycję. Ładnymi manewrami od zewnętrznej popisali się Herta na Nolanie Siegelu i Ferrucci na Kyle’u Kirkwoodzie. Amerykanin z A.J. Foyta poszedł za ciosem i wyprzedził od razu szóstego Marcusa Ericssona. W trzecim zakręcie Herta stracił na chwilę panowanie nad tylną osią, ale zdołał opanować uślizg i od razu wrócić do rywalizacji, lecz dyrekcja wyścigu zdążyła już wywiesić żółtą flagę.
Nawet jednego zakrętu nie trwał piąty w tym wyścigu restart. Na prostej startowej Pietro Fittipaldi został trafiony przez Willa Powera, a uniknąć Brazylijczyka nie zdołał Ed Carpenter. Power za cały incydent otrzymał karę stop-and-hold. Na restarcie Newgarden zdołał w końcu wyprzedzić Dixona i awansować na trzecie miejsce. Ferrucci ponownie wyprzedził Ericssona i zaczął zaglądać w lusterka Rinusa VeeKaya, jednak Holender sprawnie się bronił. Dwie pozycje na rzecz Kirkwooda i Alexa Rossiego stracił jeszcze Ericsson, a czołówka pewnie pędziła w stronę mety.
Scott McLaughlin był bezkonkurencyjnie najlepszy w pierwszym wyścigu na owalu Iowa. Na drugim miejscu dojechał Pato O’Ward, który zbliżył się tym samym na 37 punktów do Álexa Palou w klasyfikacji generalnej. Trzecie miejsce po starcie z dwudziestej drugiej pozycji zajął genialny sobotniego wieczoru Josef Newgarden, a czołową piątkę uzupełnili Scott Dixon i Rinus VeeKay.
McLaughlin stanie przed ogromną szansą na skompletowanie dubletu, gdyż do drugiego wyścigu wystartuje z pole position. Początek rywalizacji dziś o 18:00.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 3 | Scott McLaughlin | Team Penske | 250 okr. | ||||
2 | 5 | Patricio O'Ward | Arrow McLaren | + 0,481 | ||||
3 | 2 | Josef Newgarden | Team Penske | + 1,517 | ||||
4 | 9 | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | + 5,004 | ||||
5 | 21 | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | + 6,565 | ||||
6 | 14 | Santino Ferrucci | AJ Foyt Racing | + 7,457 | ||||
7 | 27 | Kyle Kirkwood | Andretti Global | + 8,420 | ||||
8 | 7 | Alexander Rossi | Arrow McLaren | + 9,342 | ||||
9 | 28 | Marcus Ericsson | Andretti Global | + 10,377 | ||||
10 | 11 | Marcus Armstrong | Chip Ganassi Racing | + 11,400 | ||||
11 | 26 | Colton Herta | Andretti Global with Curb-Agajanian | + 11,811 | ||||
12 | 6 | Nolan Siegel | D | Arrow McLaren | + 12,127 | |||
13 | 60 | Felix Rosenqvist | Meyer Shank Racing | + 12,465 | ||||
14 | 4 | Kyffin Simpson | D | Chip Ganassi Racing | + 13,504 | |||
15 | 41 | Sting Ray Robb | AJ Foyt Racing | + 14,024 | ||||
16 | 15 | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing | + 1 okr. | ||||
17 | 51 | Katherine Legge | Dale Coyne Racing with RWR | + 1 okr. | ||||
18 | 12 | Will Power | Team Penske | + 9 okr. | ||||
19 | 30 | Pietro Fittipaldi | Rahal Letterman Lanigan Racing | + 22 okr. | ||||
20 | 20 | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | + 22 okr. | ||||
21 | 8 | Linus Lundqvist | D | Chip Ganassi Racing | + 41 okr. | |||
22 | 45 | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan Racing | + 72 okr. | ||||
23 | 10 | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | + 75 okr. | ||||
24 | 77 | Romain Grosjean | Juncos Hollinger Racing | + 202 okr. | ||||
25 | 18 | Jack Harvey | Dale Coyne Racing | + 222 okr. | ||||
26 | 66 | David Malukas | Meyer Shank Racing | + 250 okr. | ||||
27 | 78 | Agustín Canapino | Juncos Hollinger Racing | + 250 okr. |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.