Juan-Pablo Montoya drugi raz z rzędu wygrał na torze ulicznym w St. Petersburgu i został liderem klasyfikacji po pierwszym wyścigu sezonu 2016 IndyCar, pokonując na mecie Simona Pagenauda i Ryana Hunter-Reaya.
Jeszcze przed wyścigiem z rywalizacji odpadł zdobywca pole position Will Power. Australijczyk zaczął odczuwać skutki wypadku z piątkowego treningu i musiał wycofać się z rywalizacji. Został on zastąpiony przez doświadczonego zawodnika Oriola Servię, a stawkę do zielonej flagi poprowadził jego zespołowy kolega Simon Pagenaud.
Francuz utrzymał za sobą na starcie Hélio Castronevesa i Juana-Pablo Montoyę. Problemy mieli Takuma Sato i James Hinchcliffe, którzy przebili oponę na pierwszym okrążeniu i musieli zjechać do boksów, podobnie jak Josef Newgarden. Nieco później boksy odwiedził również Tony Kanaan, spadając na koniec stawki.
Pagenaud szybko zaczął odjeżdżać od Castronevesa, który wkrótce zaczął również tracić przewagę nad Montoyą. Kolumbijczyk przypuścił skuteczny atak na drugą pozycję w pierwszym zakręcie 11. okrążenia i rozpoczął pościg za liderem, z kolei Castroneves szybko zaczął mieć za sobą najlepszych kierowców Hondy – Marco Andrettiego i Grahama Rahala. Brazylijczyk z każdym okrążeniem zaczynał mieć coraz większe problemy z utrzymaniem się przed Andrettim, co ten wykorzystał do wyprzedzenia kierowcy Penske na końcu 18. okrążenia, a na kolejnym kółku w jego ślady podążył Rahal, co skłoniło to Castronevesa do przyspieszenia zjazdu do boksów i wymiany opon jako pierwszy kierowca z czołówki.
Dwa okrążenia później na swój pierwszy postój zjechał Montoya, tracący w tym momencie 6 sekund do Pagenauda. Rozpoczęło to serię zjazdów i za Kolumbijczykiem w boksach pojawili się Hunter-Reay i Rahal. Pagenaud zjechał do boksów na 23. okrążeniu i choć po szybkim postoju powrócił na prowadzenie, jego przewaga nad Montoyą spadła o połowę i zmniejszała się z każdym kolejnym okrążeniem.
Montoya nie przypuścił jednak żadnego ataku do czasu 47. okrążenia, kiedy doszło do pierwszej neutralizacji. Spowodował ją Marco Andretti, który zderzył się w pierwszym zakręcie z Lucą Filippim, w rezultacie czego obrócił się, a następnie zgasił silnik i zatrzymał się na torze.
Zresetowało to stawkę, która niemal w całości zjechała do boksów. Mimo chaotycznej akcji mechaników, czołówka wróciła na tor w niezmienionej kolejności – Pagenaud utrzymał prowadzenie przed Montoyą, za którym byli Dixon, Hunter-Reay, Castroneves i Rahal. Neutralizacja pomogła Andrettiemu i Hinchcliffowi, którzy mogli dzięki niej wrócić na okrążenie lidera. Tym był Conor Daly, zostając zaledwie drugim liderem wyścigu dzięki pozostaniu na torze pod żółtą flagą. Amerykanin miał za sobą Tony’ego Kanaana, a właściwy lider Pagenaud zajmował trzecią pozycję. W ciekawej sytuacji znajdował się Castroneves, który jako jedyny w czołówce założył miękkie opony.
Wyścig miał zostać wznowiony na 54. okrążeniu, lecz nie doszło to do skutku, ponownie z powodu Andrettiego, którego samochód zatrzymał się na torze. Do restartu doszło ostatecznie na 57. okrążeniu i od samego początku atak na prowadzenie próbował przypuścić Kanaan. Kiedy dwójka liderów walczyła o pierwsze miejsce, za nimi doszło do karambolu z udziałem ośmiu samochodów.
Carlos Muñoz uderzył w Grahama Rahala na wjeździe w czwarty zakręt, obracając samochód Amerykanina, który zatrzymał się na torze tworząc zator, w który wjechali Jack Hawksworth, Oriol Servià, Sébastien Bourdais, Charlie Kimball, James Hinchcliffe i Alexander Rossi.
W całym tym zamieszaniu doszło do jeszcze jednej zmiany – Juan Pablo-Montoya wyprzedził Simona Pagenauda i wyszedł na drugą pozycję, za Daly’ego, który pozostał na torze w przeciwieństwie do Kanaana. Na 50 okrążeń do mety czołówka prezentowała się więc następująco: Daly, Montoya, Pagenaud, Dixon, Castroneves, Hunter-Reay, Michaił Aloszyn, Luca Filippi, Spencer Pigot, Max Chilton.
Kierowcy ostatecznie powrócili do rywalizacji na 64. okrążeniu i niemal natychmiast Montoya przypuścił skuteczny atak na pozycję lidera i zaczął budować przewagę na czele stawki. Pagenaud nie był w stanie zaatakować Daly’ego, tracąc kolejne sekundy, z kolei za nim Castroneves w końcu mógł wykorzystać swoje miękkie opony do wyprzedzenia Scotta Dixona w walce o czwarte miejsce.
Dixon zaczął mieć wkrótce problemy z przegrzewaniem się samochodu i musiał wykonać nieplanowany postój na 71. okrążeniu, co oznaczało że nie będzie mógł dojechać do mety bez kolejnego tankowania, tracąc szanse na zwycięstwo.
Jako pierwszy z czołówki na swój ostatni planowany pit-stop zjechał Daly, zakładając na 80. okrążeniu nowy komplet twardych opon. Amerykanin wkrótce jednak odpadł z walki o czołowe lokaty, musząc ponownie odwiedzić swoich mechaników z powodu uszkodzenia przedniego skrzydła, pozostawiając w czołówce trzy samochody Penske – Montoyę, Pagenauda i Castronevesa, którzy zjechali do boksów w ciągu kolejnych trzech okrążeń.
Montoya wyjechał z boksów przed Pagenaudem i choć ten początkowo zmniejszał różnicę do lidera, Kolumbijczyk wkrótce podkręcił tempo i zaczął budować przewagę na czele stawki, w drodze po przekonujące drugie zwycięstwo na ulicach St. Petersburga.
Na trzy okrążenia przed metą Ryan Hunter-Reay wykorzystał dublowanych kierowców do dogonienia i wyprzedzenia Hélio Castronevesa w walce o miejsce na najniższym stopniu podium. Piąty, za Castronevesem, metę przekroczył Michaił Aloszyn, mając za sobą Takumę Sato, Scotta Dixona, Carlosa Muñoza, Tony’ego Kanaana i Charliego Kimballa.
Montoya odniósł swoje czwarte zwycięstwo od swojego powrotu do IndyCar w 2013 roku i podobnie jak w ubiegłym roku, zakończył pierwszy wyścigowy weekend na prowadzeniu w klasyfikacji generalnej.
Drugi wyścig sezonu 2016 odbędzie się za dwa tygodnie na powracającym do kalendarza owalu w Phoenix.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
1 | 2 | Juan Pablo Montoya | Team Penske | 110 okr. | |||
2 | 22 | Simon Pagenaud | Team Penske | + 2,3306 | |||
3 | 28 | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | + 8,8764 | |||
4 | 3 | Hélio Castroneves | Team Penske | + 9,3237 | |||
5 | 7 | Michaił Aloszyn | Schmidt Peterson Motorsports | + 9,7167 | |||
6 | 14 | Takuma Sato | A.J. Foyt Enterprises | + 26,0373 | |||
7 | 9 | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing Teams | + 40,7056 | |||
8 | 26 | Carlos Muñoz | Andretti Autosport | + 55,9459 | |||
9 | 10 | Tony Kanaan | Chip Ganassi Racing Teams | + 59,1204 | |||
10 | 83 | Charlie Kimball | Chip Ganassi Racing Teams | + 1 okr. | |||
11 | 41 | Jack Hawksworth | A.J. Foyt Enterprises | + 1 okr. | |||
12 | 98 | Alexander Rossi | D | Andretti Herta Autosport | + 1 okr. | ||
13 | 18 | Conor Daly | D | Dale Coyne Racing | + 1 okr. | ||
14 | 16 | Spencer Pigot | D | Rahal Letterman Lanigan Racing | + 1 okr. | ||
15 | 27 | Marco Andretti | Andretti Autosport | + 1 okr. | |||
16 | 15 | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing | + 1 okr. | |||
17 | 8 | Max Chilton | D | Chip Ganassi Racing Teams | + 1 okr. | ||
18 | 12 | Oriol Servià | Team Penske | + 1 okr. | |||
19 | 5 | James Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports | + 1 okr. | |||
20 | 19 | Luca Filippi | Dale Coyne Racing | + 2 okr. | |||
21 | 11 | Sébastien Bourdais | KVSH Racing | + 23 okr. | |||
22 | 21 | Josef Newgarden | Ed Carpenter Racing | + 63 okr. |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.