Lider klasyfikacji generalnej IndyCar Series Scott Dixon stoi przed szansą na zdobycie czwartego w karierze pole position do wyścigu Indianapolis 500. Nowozelandczyk był najszybszy pierwszego dnia kwalifikacji, pokonując Coltona Hertę oraz swojego zespołowego kolegę Tony’ego Kanaana.
Kierowca Chip Ganassi Racing wylosował pierwsze miejsce w kolejce, zatem kwalifikował się w najlepszych możliwych warunkach, gdy tor był jeszcze nierozgrzany. Aktualny mistrz serii wykorzystał to, aby przejechać cztery kolejne okrążenia w czasie 2:35,2874, co w przeliczeniu daje średnią prędkość 231,828 km/h.
Rezultat Dixona pozostał niepoprawiony do samego końca, choć on sam powrócił jeszcze na tor popołudniu, aby zebrać dane na temat warunków na torze, które będą występować w trakcie sesji Q2 dla dziewięciu najszybszych kierowców – wtedy to rozstrzygnięta zostanie walka o pole position.
Oprócz Dixona, na podobny ruch zdecydował się Colton Herta, który zakończył pierwszy dzień kwalifikacji na drugiej pozycji ze stratą 0,1207 sekundy na dystansie 10 mil. Amerykanin był jednym z dwóch kierowców Andretti Autosport w pierwszej dziewiątce, obok Ryana Huntera-Reaya. Do Q2 zakwalifikowali się z kolei wszyscy reprezentanci Chip Ganassi Racing – do Dixona dołączyli Tony Kanaan, Marcus Ericsson oraz Álex Palou, który rozbił się podczas próby poprawienia swojego czasu.
'@AlexPalou has been checked and released from the infield care center after this crash at @IMS during qualifying. #Indy500
— IndyCar on NBC (@IndyCaronNBC) May 22, 2021
Watch live on NBCSN or @peacockTV: https://t.co/dQFdTWkQMq pic.twitter.com/crLqZmu0mE
Poza nimi, o pole position powalczą jeszcze trzykrotny zwycięzca Indianapolis 500 Hélio Castroneves oraz Ed Carpenter i jego zespołowy kolega Rinus VeeKay – są to dwaj jedyni przedstawiciele Chevroleta w Q2.
Tuż poza pierwszą dziewiątką uplasował się zwycięzca z 2016 roku Alexander Rossi. Amerykanin otworzył tym samym grupę kierowców na pozycjach 10-30, którzy znają już swoje pozycje startowe i nie powrócą na tor w niedzielę. W tym gronie znalazło się m.in dwóch z trzech debiutantów – Pietro Fittipaldi i Scott McLaughlin, ubiegłoroczny zwycięzca Takuma Sato czy powracający walczyć o swój trzeci triumf Juan Pablo Montoya.
Sensacją kwalifikacji była słaba postawa Willa Powera. Zwycięzca z sezonu 2018 przystępował do swojej pierwszej próby jako 18. i choć miał lepsze warunki niż połowa stawki, uzyskał dopiero 32. rezultat. Kierowca Team Penske powrócił na tor w ostatniej godzinie rywalizacji, lecz ponownie nie zdołał przebić się do pierwszej trzydziestki.
Australijczyk padł też ofiarą przepisów, wedle których wszystkie rezultaty nie dające kwalifikacji do wyścigu były automatycznie skreślane – nie mógł bowiem przesunąć się w górę klasyfikacji w momencie, gdy swój czas wycofał znajdujący się przed nim Dalton Kellett – mimo iż Kanadyjczyk podczas swojej kolejnej próby pojechał wolniej niż Power.
Mistrz z sezonu 2014 jest jedynym zawodnikiem regularnej stawki, który nie zakwalifikował się do wyścigu pierwszego dnia. Oprócz niego, o trzy pozostałe miejsca na starcie Indianapolis 500 walczyć będą Sage Karam, Charlie Kimball oraz startujący dla nowych zespołów Simona de Silvestro i RC Enerson.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 9 | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | 2:35,2874 | ||||
2 | 26 | Colton Herta | Andretti Autosport w/ Curb-Agajanian | 2:35,4081 | ||||
3 | 48 | Tony Kanaan | Chip Ganassi Racing | 2:35,4140 | ||||
4 | 20 | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | 2:35,4294 | ||||
5 | 21 | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | 2:35,5192 | ||||
6 | 6 | Hélio Castroneves | Meyer Shank Racing | 2:35,7334 | ||||
7 | 10 | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | 2:35,7461 | ||||
8 | 28 | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | 2:35,7501 | ||||
9 | 8 | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | 2:35,7739 | ||||
10 | 27 | Alexander Rossi | Andretti Autosport | 2:35,8132 | ||||
11 | 18 | Ed Jones | Dale Coyne Racing w/ Vasser-Sullivan | 2:35,8148 | ||||
12 | 5 | Patricio O'Ward | Arrow McLaren SP | 2:35,9360 | ||||
13 | 51 | Pietro Fittipaldi | D | Dale Coyne Racing with RWR | 2:35,9481 | |||
14 | 7 | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | 2:36,0168 | ||||
15 | 30 | Takuma Sato | Rahal Letterman Lanigan Racing | 2:36,0417 | ||||
16 | 29 | James Hinchcliffe | Andretti Steinbrenner Autosport | 2:36,1395 | ||||
17 | 3 | Scott McLaughlin | D | Team Penske | 2:36,1435 | |||
18 | 15 | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing | 2:36,1680 | ||||
19 | 47 | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | 2:36,2314 | ||||
20 | 60 | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | 2:36,3922 | ||||
21 | 2 | Josef Newgarden | Team Penske | 2:36,4735 | ||||
22 | 1 | JR Hildebrand | AJ Foyt Racing | 2:36,5354 | ||||
23 | 45 | Santino Ferrucci | Rahal Letterman Lanigan Racing | 2:36,5563 | ||||
24 | 86 | Juan Pablo Montoya | Arrow McLaren SP | 2:36,5961 | ||||
25 | 98 | Marco Andretti | Andretti Herta-Haupert w/Marco & Curb-Agajanian | 2:36,6089 | ||||
26 | 22 | Simon Pagenaud | Team Penske | 2:36,6732 | ||||
27 | 14 | Sébastien Bourdais | AJ Foyt Racing | 2:36,6964 | ||||
28 | 25 | Stefan Wilson | Andretti Autosport | 2:36,7166 | ||||
29 | 59 | Max Chilton | Carlin | 2:36,9195 | ||||
30 | 4 | Dalton Kellett | AJ Foyt Racing | 2:37,6717 | ||||
12 | Will Power | Team Penske | 2:37,0492 | |||||
24 | Sage Karam | Dreyer & Reinbold Racing | 2:37,0967 | |||||
11 | Charlie Kimball | AJ Foyt Racing | 2:37,6173 | |||||
16 | Simona de Silvestro | Paretta Autosport | 2:37,6214 | |||||
75 | RC Enerson | D | Top Gun Racing | 2:38,3931 |