Newgarden pokonuje Ericssona w Indianapolis 500

Josef Newgarden po raz pierwszy w swojej karierze zwyciężył w wyścigu Indianapolis 500. Kierowca Team Penske przebił się z 17. pola startowego i na ostatnim okrążeniu wyprzedził ubiegłorocznego triumfatora Marcusa Ericssona.

Z pole position wystartował Alex Palou, który utrzymywał prowadzenie przez pierwsze trzy okrążenia, po czym wyprzedził go ruszający obok niego Rinus VeeKay. Ta dwójka zaczęła regularnie zmieniać się na prowadzeniu, a trzecią lokatę pewnie utrzymywał Felix Rosenqvist.

Jedną pozycję na starcie zyskał Scott Dixon, wyprzedzając Santino Ferrucciego o czwarte miejsce. Sześciokrotny mistrz serii po kilkunastu okrążeniach zaczął mieć jednak poważne problemy z oponami i musiał przyspieszyć swój zjazd do boksów, rozpoczynając pierwszą serię pit-stopów na 26. okrążeniu. Palou zjechał na tankowanie po 30 okrążeniach, w czasie, gdy VeeKay zrobił to dwa kółka później. Hiszpan zyskał dzięki temu kilka sekund, lecz poświęcił je w celu oszczędzania paliwa i cała czołówka znów zaczęła jechać dużą grupą. Wygranym pierwszej rundy pit-stopów był Ferrucci, który przeskoczył przed Rosenqvista, lecz wkrótce wyprzedzili go zarówno Szwed jak i jego zespołowy kolega Alexander Rossi.

Na drugą rundę tankowań Palou zjechał jako pierwszy, na 61. okrążeniu. VeeKay tym razem zjechał trzy okrążenia po kierowcy Chip Ganassi Racing, natomiast kierowcy McLarena – Patricio O’Ward i Rosenqvist – pojawili się w boksach dopiero na 66. i 67. okrążeniu, dzięki czemu wysunęli się na prowadzenie wyścigu.

Przewaga tej dwójki związana z wydłużeniem dystansu przejechanym na zbiorniku paliwa względem rywali została jednak zanegowana, gdy na 92. okrążeniu pojawiła się pierwsza neutralizacja, związana z wypadkiem Sting Raya Robba na wyjściu z pierwszego zakrętu.

Poza Callumem Ilottem, który odbył swój pit-stop trzy okrążenia wcześniej, cała stawka pojawiła się w alei serwisowej. Wyjeżdżając ze swojego stanowiska, VeeKay stracił kontrolę nad samochodem i uderzył w Palou, uszkadzając jego przednie skrzydło. Holender otrzymał za ten incydent karę drive-through, a Hiszpan musiał odbyć dodatkowy pit-stop na wymianę uszkodzonego elementu.

Po wznowieniu wyścigu, Rosenqvist i O’Ward szybko uporali się z Ilottem i dwa McLareny znów znajdowały się na prowadzeniu. Do przodu przebijali się natomiast Marcus Ericsson i Josef Newgarden, którzy do 107. okrążenia znajdowali się już w pierwszej piątce.

Na kolejne tankowanie niespodziewanie szybko zjechał O’Ward, zaledwie jedno okrążenie po Ilottcie i trzy przed Rosenqvistem. Jego ekipa nie mogła bowiem całkowicie dotankować samochodu, co mogło wymusić dodatkowy pit-stop w przypadku braku kolejnych neutralizacji.

Szczęśliwie dla Meksykanina, ta pojawiła się na 50 okrążeń do mety, gdy Romain Grosjean rozbił się w drugim zakręcie. Kilkanaście okrążeń wcześniej Francuz uczestniczył w kolizji w alei serwisowej, gdzie wjechał w niego opuszczający swoje stanowisko Colton Herta. Kierowcy Andretti Autosport uniknęli uszkodzeń swoich aut, lecz młodszy z nich musiał odbyć karę przejazdu przez boksy.

Korzystając z żółtej flagi, część stawki zjechała do alei serwisowej na swój przedostatni pit-stop – do tej grupy należał O’Ward, który powrócił do rywalizacji na 13. pozycji. Na czele stawki znajdowali się w tym momencie Ericsson i Newgarden, którzy przeskoczyli przed Rosenqvista na poprzedniej rundzie pit-stopów.

Po wznowieniu rywalizacji, Newgarden natychmiast objął prowadzenie, wyprzedzając Ericssona. Na trzecie miejsce wyszedł natomiast Ferrucci, który objechał Rossiego i Rosenqvista. Na kolejnym okrążeniu Ericsson powrócił na prowadzenie, a kółko później Newgardena wyprzedził także Ferrucci. Amerykanin w końcu wysforował się na prowadzenie, wyprzedzając Ericssona w pierwszym zakręcie na 159. okrążeniu.

Kierowca AJ Foyt Racing następnie zapoczątkował ostatnią rundę pit-stopów na 168. okrążeniu. Tym razem najszybsi byli mechanicy Chip Ganassi Racing i McLarena, dzięki czemu na prowadzeniu pozostał Ericsson, a na drugą i trzecią lokatę wyszli Rosenqvist i O’Ward, który wykonał swój ostatni pit-stop na 21 okrążeń do mety.

Mający najświeższe opony Meksykanin wykorzystał tę przewagę i wyprzedził swojego zespołowego kolegę na 18 kółek do mety, a na kolejnym okrążeniu objechał Ericssona w trzecim zakręcie, aby objąć prowadzenie.

Rosenqvista następnie wyprzedził Newgarden i gdy tylko to się stało, Szwed stracił kontrolę nad samochodem i uderzył w barierę na wyjściu z pierwszego zakrętu. Szwed odbił się od bandy i wrócił na środek toru, gdzie o jego samochód zahaczył Kyle Kirkwood. Ich zderzenie urwało koło w samochodzie Amerykanina i wywróciło go do góry kołami. Kierowca Andretti Autosport zatrzymał się dopiero za drugim zakrętem, lecz wysiadł z samochodu o własnych siłach.

Aby umożliwić uprzątnięcie wraków i naprawę bariery, nad torem wywieszono czerwone flagi. Na czele stawki znajdowali się Ryan Hunter-Reay, Callum Ilott i Augusto Canapino, którzy nie zdążyli zjechać na swoje ostatnie tankowanie i mieli to zrobić jeszcze przed wznowieniem wyścigu.

Rzeczywistym liderem na osiem okrążeń do mety był zatem O’Ward, mający za sobą Ericssona. Najlepszym restartem popisał się jednak Newgarden, który objechał ich obu i objął prowadzenie w pierwszym zakręcie.

O’Ward próbował odzyskać inicjatywę i zaatakował Ericssona w trzecim zakręcie. Próba wyprzedzania po wewnętrznej stronie toru zakończyła się jednak rozbiciem samochodu przez Meksykanina. Za jego plecami, w osobnym incydencie wyścig zakończyli Canapino i Simon Pagenaud, a nad torem drugi raz wywieszono czerwoną flagę.

Kolejny restart nastąpił na cztery okrążenia do mety i potrwał zaledwie kilka sekund. Już na prostej startowej zderzyli się bowiem Christian Lundgaard i Ed Carpenter, który następnie wpadł na Benjamina Pedersena. Z wyścigu odpadł również Graham Rahal, a samochód uszkodził Marco Andretti.

Kilka sekund zielonej flagi wystarczyło jednak Ericssonowi, aby wysunął swój nos przed Newgardena i objął prowadzenie. Nie był to jednak zwycięski manewr, bowiem dyrekcja wyścigu postanowiła przerwać wyścig trzeci raz, na trzy okrążenia do mety, aby przeprowadzić jeszcze jedną próbę zakończenia rywalizacji przy zielonej fladze.

Ostatni restart nastąpił więc na jedno okrążenie do mety. Ericsson początkowo zyskał przewagę, lecz nie mógł utrzymać za sobą Newgardena, który dogonił go na tylnej prostej i wyprzedził jeszcze przed wejściem w trzeci zakręt. Ericsson próbował jeszcze odpowiedzieć na ten atak w drugiej połowie okrążenia, lecz nie zdołał zrównać się z Amerykaninem do czasu przekroczenia przez nich linii mety.

Dla dwukrotnego mistrza serii IndyCar to pierwsze zwycięstwo w wyścigu Indianapolis 500, z kolei dla Team Penske to już 19. triumf, lecz pierwszy od 2019 roku, kiedy zwycięstwo odniósł Simon Pagenaud.

PNrKierowcaZespół Rezultat
12
Josef Newgarden
Team Penske200 okr.
28
Marcus Ericsson
Chip Ganassi Racing+ 0,097
314
Santino Ferrucci
AJ Foyt Racing+ 0,527
410
Álex Palou
Chip Ganassi Racing+ 0,763
57
Alexander Rossi
Arrow McLaren+ 0,993
69
Scott Dixon
Chip Ganassi Racing+ 1,431
711
Takuma Sato
Chip Ganassi Racing+ 1,577
820
Conor Daly
Ed Carpenter Racing+ 1,885
926
Colton Herta
Andretti Autosport w/ Curb-Agajanian+ 2,224
1021
Rinus VeeKay
Ed Carpenter Racing+ 3,264
1123
Ryan Hunter-Reay
Dreyer & Reinbold Racing+ 3,422
1277
Callum Ilott
Juncos Hollinger Racing+ 4,047
1329
Devlin DeFrancesco
Andretti Steinbrenner Autosport+ 4,743
143
Scott McLaughlin
Team Penske+ 5,004
156
Hélio Castroneves
Meyer Shank Racing+ 5,463
1666
Tony Kanaan
Arrow McLaren+ 5,715
1798
Marco Andretti
Andretti Herta w/ Marco & Curb-Agajanian+ 8,980
1830
Jack Harvey
Rahal Letterman Lanigan Racing+ 1 okr.
1945
Christian Lundgaard
Rahal Letterman Lanigan Racing+ 2 okr.
2033
Ed Carpenter
Ed Carpenter Racing+ 3 okr.
2155
Benjamin Pedersen
DAJ Foyt Enterprises+ 4 okr.
2224
Graham Rahal
Dreyer & Reinbold Racing+ 5 okr.
2312
Will Power
Team Penske+ 5 okr.
245
Patricio O'Ward
Arrow McLaren+ 8 okr.
2560
Simon Pagenaud
Meyer Shank Racing+ 8 okr.
2678
Agustín Canapino
DJuncos Hollinger Racing+ 8 okr.
276
Felix Rosenqvist
Arrow McLaren+ 17 okr.
2827
Kyle Kirkwood
Andretti Autosport+ 17 okr.
2918
David Malukas
Dale Coyne Racing with HMD+ 40 okr.
3028
Romain Grosjean
Andretti Autosport+ 51 okr.
3151
Sting Ray Robb
DDale Coyne Racing with RWR+ 110 okr.
3250
RC Enerson
Abel Motorsports+ 125 okr.
3344
Katherine Legge
Rahal Letterman Lanigan Racing+ 159 okr.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze