Maverick Viñales odniósł zwycięstwo w wyścigu MotoGP o holenderskie Tourist Trophy na torze Assen. Drugie miejsce zajął Marc Márquez, a na najniższym stopniu podium stanął Fabio Quartararo.
Przed wyścigiem pogoda była nieco chłodniejsza w porównaniu z tym, czego doświadczali zawodnicy we wczorajszych kwalifikacjach. Nad okolicami Assen niebo było częściowo zachmurzone, temperatura powietrza wynosiła 24°C, zaś nawierzchnia rozgrzana była do 41°C. Jeśli chodzi o dobór opon, większość stawki zdecydowała się na pośrednią przednią i twardą tylną oponę Michelin. Taką strategię obrali między innymi startujący z pierwszego rzędu Fabio Quartararo i Maverick Viñales. Z kolei Alex Rins postawił na twardy przód i miękki tył, a ruszający za nimi Marc Márquez – pośredni przód i miękki tył.
Na starcie wyścigu Quartararo nie był w stanie obronić wywalczonego wczoraj pole position i uległ obu zawodnikom Suzuki, którzy objęli prowadzenie: Alex Rins przewodził Joanowi Mirowi, zaś Quartararo spadł na trzecią pozycję i musiał odpierać ataki ze strony Mavericka Viñalesa. Na końcu trzeciego okrążenia brak zdecydowania Viñalesa wykorzystał Márquez, który wyprzedził zawodnika Yamahy na wyjściu na prostą startową i awansował na czwarte miejsce.
Na kolejnym kółku w szóstym zakręcie przewrócił się lider wyścigu Rins, który w ten sposób przedwcześnie zakończył rywalizację. W międzyczasie Quartararo wykorzystał błąd drugiego z zawodników Suzuki Mira i powrócił na pierwsze miejsce. Niedługo później Mir stracił kilka pozycji na rzecz Viñalesa, Márqueza i Dovizioso i spadł na piąte miejsce. Viñales z kolei także popełnił błąd, co skrupulatnie wykorzystał Márquez, który awansował na drugie miejsce.
Na szóstym okrążeniu w pechowy sposób wyścig zakończyli Takaaki Nakagami i Valentino Rossi, którzy wylecieli z toru w ósmym zakręcie. Podczas gdy zawodnik Yamahy wstał o własnych siłach, Japończyk miał z tym spore trudności. W międzyczasie Márquez zbliżył się do tylnego koła Quartararo, jednak mimo prób nie był w stanie uporać się z zawodnikiem Petronas SRT Yamahy. Czołowej trójki utrzymywał się również Viñales, który z kolei starał się znaleźć się przed obecnym liderem mistrzostw, lecz również bezskutecznie.
Na 11. okrążeniu zawodnik Yamahy popełnił jednak błąd, co uwolniło Márqueza i mógł on skupić się na liderze wyścigu. Reprezentant Repsol Hondy na krótkiej prostej przed czternastym zakrętem wyprzedził Quartararo i objął prowadzenie w wyścigu, jednak nie potrwało to długo, ponieważ na kolejnym kółku Francuz ponownie był na czele, wykorzystując drobny błąd Márqueza w drugim zakręcie.
Choć różnice między czołową trójką na kolejnych okrążeniach były w zasadzie zerowe, przez dłuższy czas nikt nie decydował się na wyprowadzenie ataku. Zmieniło się to na 15. okrążeniu, kiedy Viñales skutecznie zaatakował Márqueza przed szykaną w czwartym sektorze i przesunął się na drugie miejsce. Na kolejnym okrążeniu Viñales zachował wysokie tempo i wykorzystał moment zawahania Quartararo z powodu zarzucania motocykla na wyjściach z zakrętów i objął prowadzenie w wyścigu. Chwilę później Márquez wyprowadził skuteczny atak na Francuzie na hamowaniu i przesunął się na drugą pozycję. W międzyczasie za ich plecami Danilo Petrucci zdecydowanie zbliżył się do jadącego na czwartym miejscu zespołowego kolegi Dovizioso i po chwili stagnacji wyprzedził go w piątym zakręcie.
Na 9 okrążeń przed końcem Márquez jechał już na prowadzeniu. Hiszpan skutecznie wykorzystał kolejny już błąd Viñalesa w pierwszym zakręcie, lecz to tylko pobudziło zawodnika Yamahy, który odzyskał fotel lidera w 17. zakręcie. Podczas gdy czołowa dwójka kontynuowała walkę o pierwsze miejsce, trzeci Quartararo tracił już ponad sekundę do rywali. Wysokie tempo zaprezentował z kolei Mir, który znalazł się przed dwoma zawodnikami Ducati i awansował na czwarte miejsce. Dodatkowo moment zawahania Petrucciego wykorzystał jego zespołowy kolega Dovizioso, który przesunął się na piąta lokatę.
Na 6 okrążeń przed końcem Viñales zdecydował się podkręcić swoje tempo i po dwóch odpalonych na czerwono sektorach odjechał od Márqueza na ponad pół sekundy. Na deskach z kolei znalazł się Karel Abraham, który wypadł z toru w trzecim zakręcie, jednak był w stanie powrócić do rywalizacji. Mir tymczasem spadł ponownie za duet Ducati na szóste miejsce, a Franco Morbidelli awansował na siódmą lokatę po wyprzedzeniu Cala Crutchlowa. Na cztery kółka przed metą doszło do kolejnej potyczki między duetem Ducati – Petrucci najpierw wyprzedził Dovizioso, jednak ten kilka zakrętów później skutecznie odpowiedział. Tuż za ich plecami podążał z kolei Morbidelli, który w międzyczasie uporał się z Mirem.
Tymczasem sytuacja na czele stawki znacząco się uspokoiła. Viñales wypracował ponad dwusekundową przewagę nad Márquezem, który zdawał się odpuścić już w tej walce o zwycięstwo. z Kolei trzeci Quartararo tracił do lidera aż 8,5 sekundy. Z kolei Mir spadł również za Crutchlowa na ósme miejsce, jednak powodem tego były pewne problemy z motocyklem, które spowolniły Hiszpana na wyjściu jednego z zakrętów.
Ostatecznie Viñales odniósł pewne zwycięstwo w wyścigu MotoGP o holenderskie Tourist Trophy. Drugie miejsce zajął Márquez, a na najniższym stopniu podium stanął Quartararo. Czwartą lokatę wywalczył Dovizioso, piąty był Morbidelli, który w końcówce wyprzedził Petrucciego, siódme miejsce uzyskał Crutchlow, a czołową dziesiątkę uzupełnili Mir, Jack Miller oraz Andrea Iannone. W punktach dojechali także Pol Espargaró, Aleix Espargaró, Miguel Olveira, Francesco Bagnaia oraz Hafizh Syahrin.
Zawodnicy i zespoły MotoGP ponownie do rywalizacji już za tydzień na niemieckim torze Sachsenring.
P | Nr | Zawodnik | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 12 | Maverick Viñales | Monster Energy Yamaha MotoGP | 26 okr. | |||
2 | 93 | Marc Márquez | Repsol Honda Team | + 4,854 | |||
3 | 20 | Fabio Quartararo | Petronas Yamaha SRT | + 9,738 | |||
4 | 4 | Andrea Dovizioso | Ducati Team | + 14,147 | |||
5 | 21 | Franco Morbidelli | Petronas Yamaha SRT | + 14,467 | |||
6 | 9 | Danilo Petrucci | Ducati Team | + 14,794 | |||
7 | 35 | Cal Crutchlow | LCR Honda CASTROL | + 18,361 | |||
8 | 36 | Joan Mir | Team SUZUKI ECSTAR | + 24,268 | |||
9 | 43 | Jack Miller | Pramac Racing | + 26,496 | |||
10 | 29 | Andrea Iannone | Aprilia Racing Team Gresini | + 26,997 | |||
11 | 44 | Pol Espargaró | Red Bull KTM Factory Racing | + 28,732 | |||
12 | 41 | Aleix Espargaró | Aprilia Racing Team Gresini | + 34,095 | |||
13 | 88 | Miguel Oliveira | Red Bull KTM Tech 3 | + 34,181 | |||
14 | 63 | Francesco Bagnaia | Pramac Racing | + 34,249 | |||
15 | 55 | Hafizh Syahrin | Red Bull KTM Tech 3 | + 34,494 | |||
16 | 53 | Tito Rabat | Reale Avintia Racing | + 48,357 | |||
17 | 17 | Karel Abraham | Reale Avintia Racing | + 1 okr. | |||
NSK | 5 | Johann Zarco | Red Bull KTM Factory Racing | ||||
NSK | 30 | Takaaki Nakagami | LCR Honda IDEMITSU | ||||
NSK | 46 | Valentino Rossi | Monster Energy Yamaha MotoGP | ||||
NSK | 42 | Álex Rins | Team SUZUKI ECSTAR |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.