Valentino Rossi ogłosił zakończenie kariery w MotoGP

Valentino Rossi podczas specjalnie zorganizowanej konferencji prasowej w Austrii poinformował, że tegoroczny sezon jest jego ostatnim jako zawodnik MotoGP.

Rossi to jeden z najdłużej startujących kierowców w wyścigach motocyklowych, spędzając profesjonalnie na dwóch kółkach aż 26 sezonów. W czasie swojej kariery sięgnął po 7 tytułów mistrza królewskiej klasy i 9 tytułów na przestrzeni startów w MotoGP, 250cc i 125cc. Do tej pory wystartował w 414 wyścigach, w których odniósł 115 zwycięstw, z czego 89 w MotoGP. Stanął również 235 razy na podium.

Od tego sezonu startuje w zespole Petronas Yamaha SRT przy fabrycznym wsparciu japońskiego producenta, lecz jego tegoroczne wyniki są najgorsze w karierze – w dziewięciu wyścigach wywalczył tylko 19 punktów. Z tego względu podczas wakacyjnej przerwy podjął on decyzję o zakończeniu kariery w MotoGP. Ogłosił ją w czwartek podczas specjalnie zwołanej konferencji prasowej w Austrii przed Grand Prix Styrii na Red Bull Ringu.

„Ciao wszystkim. Czuję się trochę poruszony. Wstyd być na takiej pozycji, potrzebuję przynajmniej stołu” – rozpoczął Rossi swoją konferencję prasową. „Powiedziałem w trakcie sezonu, że po wakacyjnej przerwie podejmę decyzję w sprawie startów w przyszłym roku. Zdecydowałem się zakończyć to na koniec tego sezonu, więc niestety będzie to ostatni sezon jako zawodnik MotoGP”.

„To bardzo smutny moment, ponieważ trudno jest mówić i wiedzieć o tym, że w przyszłym roku nie będę ścigać się na motocyklach. Robię to około 30 lat, więc z pewnego punktu widzenia moje życie od przyszłego roku się zmieni. W każdym razie było świetnie, bardzo mi się to podobało. To była długa i niezwykle fajna podróż. To 25 lub 26 lat w mistrzostwach świata. Było wspaniale, przeżyłem niezapomniane chwile z całym moim zespołem, ze wszystkimi ludźmi, którzy dla mnie pracują. Nie mam zbyt wiele do powiedzenia, tylko to”.

Swoją karierę rozpoczął w 1996 roku w klasie 125cc, a rok później został mistrzem. Do kategorii 250cc przeszedł w sezonie 1998, a w 1999 roku sięgnął po tytuł. Na sezon 2000 przeszedł do najwyższej kategorii, wówczas 500cc, wraz z satelickim zespołem Nastro Azzuro przy fabrycznym wsparciu Hondy i – podobnie jak wcześniej – w następnym roku wywalczył tytuł, pierwszy z jego siedmiu w królewskiej klasie.

Po wprowadzeniu silników czterosuwowych w 2002 roku i przemianowaniu nazwy serii na MotoGP, Rossi przeszedł do fabrycznego zespołu Repsol Hondy, z którym wywalczył kolejne dwa tytuły. Następnie dość nieoczekiwanie przeszedł do Yamahy w sezonie 2004 po konflikcie z Hondą, ale zmiana producenta nie wpłynęła na jego mistrzowską formę i do swojego konta dodał kolejne dwa tytuły.

Następnie doszły nieco bardziej problematyczne sezony 2006 i 2007, w których po mistrzostwa sięgnęli Nicky Hayden i Casey Stoner. Włoch był jednak w stanie dołożyć kolejne dwa tytuły mistrzowskie do swojego konta w 2008 i 2009 roku. Atmosfera w Yamasze zaczęła jednak mocno się pogarszać po przybyciu Jorge Lorenzo w sezonie 2008. Rossi stracił realne szanse na tytuł w 2010 roku, kiedy złamał nogę w czasie treningu do GP Włoch i nie wystartował w czterech wyścigach – wówczas tytuł przypadł Lorenzo.

Rossi podjął kolejną nieoczekiwaną decyzję i na lata 2011-12 przeszedł do Ducati, jednak z włoską ekipą tylko trzykrotnie stanął na podium, a następnie wrócił do Yamahy w 2013 roku. Po odniesieniu jednego zwycięstwa w tym sezonie oraz dwóch w 2014 roku, kiedy to został wicemistrzem, nadszedł sezon 2015, gdzie doszło do kontrowersji podczas walki o dziesiąty tytuł w mistrzostwach świata.

Wówczas Rossi stwierdził, że Marc Márquez działał na korzyść Lorenzo przy okazji GP Australii, natomiast w GP Malezji między Rossim a Márquezem doszło do incydentu, który spowodował, że zawodnik Yamahy otrzymał karę startu z końca stawki w Walencji. W tym wyścigu zajął czwarte miejsce, lecz do zdobywcy tytułu Lorenzo stracił ostatecznie 5 punktów.

W sezonie 2016 również został wicemistrzem, jednak wygrał już tylko dwa wyścigi, a w 2017 – jeden. Od tego czasu nie stawał już na najwyższym stopniu podium, zaś finiszy w czołowej trójce z roku na rok również było coraz mniej – w 2018 roku 5 razy znajdował się na podium, dwa razy w sezonie 2019 i tylko raz w 2020 roku. W tegorocznej kampanii najlepszym rezultatem Rossiego jest jak dotąd 10. miejsce wywalczone we Włoszech.

Rossi zdążył jednak zainteresować się w ostatnim czasie wyścigami samochodowymi. W 2019 roku przystąpił do Gulf 12 Hour na torze Yas Marina w Ferrari 488 GT3, a w tym roku wystartował do 12-godzinnego wyścigu w Bahrajnie, również w Ferrari. Niewykluczone, że w przyszłości znajdzie się w stawce 24h Le Mans.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze