Aleix Espargaró odniósł zwycięstwo w wyścigu MotoGP o Grand Prix Argentyny. Zamienił on pole position na pierwszy triumf w królewskiej klasie w swoim 200. starcie, dając Aprilii także pierwszą wygraną w czołowej kategorii motocykli. Drugie miejsce zajął Jorge Martin, który zdobył swoje pierwsze tegoroczne podium i punkty, a trzecią lokatę wywalczył Alex Rins.
Ruszający z drugiego pola Martin od razu objął prowadzenie po zgaśnięciu czerwonych świateł, wyprzedzając zdobywcę pole position Aleixa Espargaró, który na dojeździe do pierwszego zakrętu stoczył pojedynek ze swoim bratem – Polem. W to wszystko skutecznie wmieszał się Luca Marini, który po był w stanie odzyskać wywalczone w kwalifikacjach swoje trzecie miejsce i pokonał Pola Espargaró. Później jednak zawodnik fabrycznego zespołu Hondy był w stanie uporać się z Włochem.
Mało brakowało, a na drugim okrążeniu doszłoby do kolizji. Enea Bastianini bronił się przed Francesco Bagnaia w walce o 10. miejsce i byli blisko zderzenia, a następnie duet ten musiał szybko wyprzedzić wyraźnie zagubionego aktualnego mistrza świata Fabio Quartararo, który po starcie z szóstego pola jechał dopiero na 13. pozycji. Źle radziła sobie również druga fabryczna Yamaha prowadzona przez Franco Morbidelliego, który także nurkował w dół stawki i plasował się na 19. lokacie.
Po pewnej stracie na początku rywalizacji, Aleix Espargaró ruszył w pościg za Martinem, który zdążył wypracować dość spora przewagę nad resztą stawki. Niedługo później mogliśmy delektować się pojedynkiem właśnie tych dwóch zawodników, którzy odskoczyli od reszty na półtorej sekundy. Na czele tej drugiej grupy nadal znajdował się Pol Espargaró, który za swoimi plecami miał Rinsa i Joana Mira z Suzuki, których rozdzielał Marini. Siódmy był Maverick Viñales z Aprilii, dając temu zespołowi jeszcze większą nadzieję na sporą zdobycz punktową z tego wyścigu.
Na siódmym okrążeniu z rywalizacji odpadł Johann Zarco. Francuz doznał uślizgu w drugim zakręcie i nie był już w stanie ponownie wsiąść na motocykl, jednak na szczęście nic poważnego mu się nie stało.
One lap later and @JohannZarco1's progress is over! 🛑
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) April 3, 2022
The Frenchman loses the front at Turn 2! 💥#ArgentinaGP 🇦🇷 pic.twitter.com/oqKud9mUXb
Podczas gdy Aleix Espargaró jechał niczym cień za Martinem, Pol Espargaró wdał się w pojedynek z Rinsem, jednak zawodnik Suzuki prezentował znacznie lepsze tempo i zdołał bezproblemowo pokonać swojego rodaka z Hiszpanii. Po dokonaniu tego manewru starał się dogonić prowadzących liderów, jednak do nadrobienia miał nieco ponad dwie sekundy. Ta różnica do Aleixa Espargaró zmniejszyła się wkrótce do 1,2 sekundy po tym, gdy zawodnik Aprilii popełnił mały błąd, pozwalając jednocześnie Martinowi na odskok na ponad pół sekundy.
Po wcześniejszej pomyłce, Aleix Espargaró dość szybko się pozbierał i na półmetku wyścigu ponownie jechał tuż za Martinem, który wciąż był liderem. Trzeci Rins nie był w stanie narzucić równego tempa jak zawodnik Aprilii, choć jednał podobną szybkością co Martin. Za jego plecami podążał Pol Espargaró, jednak na 11 okrążeń przed końcem przewrócił się, podobnie jak wcześniej Zarco, w drugim zakręcie. Hiszpanowi na szczęście także nic się nie stało. Na wywrotce Pola Espargaró zyskali między innymi Mir, Viñales, Francesco Bagnaia, Brad Binder i Marini, którzy przesunęli się o jedną pozycję w górę.
Game over for @polespargaro! 🛑
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) April 3, 2022
A strong 4th slips through his fingers! 😢#ArgentinaGP 🇦🇷 pic.twitter.com/a2TtF1fL2U
Na mniej niż 10 okrążeń przed końcem Aleix Espargaró zaczął dość mocno naciskać na Martina, co skutkowało chwilowym prowadzeniem zawodnika Aprilii. Przestrzelił on jednak hamowanie do piątego zakrętu, w wyniku czego reprezentant Pramac Racing powrócił na pierwsze miejsce. Na dość zaciętej walce tego duet skorzystał Rins, który na przestrzeni tylko kilku okrążeń nadrobił pół sekundy i tracił już półtorej, a ponadto był najszybszym zawodnikiem z czołowej trójki. Identyczną próbę ataku co wcześniej Aleix Espargaró wyprowadził na sześć okrążeń przed końcem, lecz również skutkowało to przestrzeleniem hamowania do piątego zakrętu.
Do trzech razy sztuka. Zawodnik Aprilii na następnym okrążeniu wyprowadził manewr wyprzedzania również na dojeździe do pierwszego zakrętu, jednak tym razem dopilnował wewnętrznej linii jazdy i nie miał problemu z wyprzedzeniem Martina. Dotychczasowy lider nie dawał jednak za wygraną. Starał się on trzymać bardzo blisko Espargaró i szykował się na wyprowadzenie odpowiedzi, lecz nawet mimo szerokiego wyjazdu prowadzącego w pierwszym zakręcie, Martin nie był w stanie przekuć tego w skuteczny manewr wyprzedzania.
THIRD TIME LUCKY! 👏@AleixEspargaro LEADS! 🔄#ArgentinaGP 🇦🇷 pic.twitter.com/pY9hjmhCMy
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) April 3, 2022
To pierwsze zwycięstwo Aleixa Espargaró nie tylko w klasie królewskiej MotoGP, ale w całym cyklu mistrzostw świata. Drugie miejsce zajął Martin, a na najniższym stopniu podium stanął Rins. Czwartą pozycję dowiózł drugi z zawodników Suzuki, Mir, piąty był Bagnaia, a najlepszą dziesiątkę uzupełnili Binder, Viñales, Quartararo, Marco Bezzecchi oraz Bastianini.
🏁 #MotoGP RACE 🏁@AleixEspargaro IS A GRAND PRIX WINNER!!! 🥇#ArgentinaGP 🇦🇷 pic.twitter.com/Tjv8ifIfkc
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) April 3, 2022
Kolejnym przystankiem w tegorocznym kalendarzu MotoGP będzie Grand Prix Ameryk na torze Austin, które odbędzie się już za tydzień, 10 kwietnia.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 41 | Aleix Espargaró | Aprilia Racing | 25 okr. | |||
2 | 89 | Jorge Martín | Pramac Racing | + 0,807 | |||
3 | 42 | Álex Rins | Team SUZUKI ECSTAR | + 1,330 | |||
4 | 36 | Joan Mir | Team SUZUKI ECSTAR | + 1,831 | |||
5 | 63 | Francesco Bagnaia | Ducati Lenovo Team | + 5,840 | |||
6 | 33 | Brad Binder | Red Bull KTM Factory Racing | + 6,192 | |||
7 | 12 | Maverick Viñales | Aprilia Racing | + 6,540 | |||
8 | 20 | Fabio Quartararo | Monster Energy Yamaha MotoGP | + 10,215 | |||
9 | 72 | Marco Bezzecchi | Mooney VR46 Racing Team | + 12,622 | |||
10 | 23 | Enea Bastianini | Gresini Racing MotoGP | + 12,987 | |||
11 | 10 | Luca Marini | Mooney VR46 Racing Team | + 13,962 | |||
12 | 30 | Takaaki Nakagami | LCR Honda IDEMITSU | + 14,002 | |||
13 | 88 | Miguel Oliveira | Red Bull KTM Factory Racing | + 14,456 | |||
14 | 43 | Jack Miller | Ducati Lenovo Team | + 14,898 | |||
15 | 73 | Álex Márquez | LCR Honda CASTROL | + 23,472 | |||
16 | 25 | Raúl Fernández | Tech 3 KTM Factory Racing | + 25,862 | |||
17 | 87 | Remy Gardner | Tech 3 KTM Factory Racing | + 28,711 | |||
18 | 40 | Darryn Binder | WithU Yamaha RNF MotoGP Team | + 28,784 | |||
19 | 6 | Stefan Bradl | Repsol Honda Team | + 31,943 | |||
20 | 4 | Andrea Dovizioso | WithU Yamaha RNF MotoGP Team | + 1:21,442 | |||
NSK | 49 | Fabio Di Giannantonio | Gresini Racing MotoGP | ||||
NSK | 44 | Pol Espargaró | Repsol Honda Team | ||||
NSK | 21 | Franco Morbidelli | Monster Energy Yamaha MotoGP | ||||
NSK | 5 | Johann Zarco | Pramac Racing |