MotoGP potrzebuje pomocy

Sytuacja finansowa KTM, która może zagrozić przyszłości zespołu w MotoGP, pokazuje, że mistrzostwa wymagają pilnych zmian. W obliczu tej niepewności Massimo Rivola, szef sportów motorowych Aprilii, apeluje o konieczność przejęcia MotoGP przez Liberty Media – właściciela Formuły 1 – oraz o wprowadzenie rozwiązań, które pomogły F1 zwiększyć popularność i stabilność finansową.

Podczas prezentacji zespołu Aprilii Rivola podkreślił, że obecnie koszty uczestnictwa w MotoGP są zbyt wysokie. Według niego seria mogłaby zapewniać świetne widowisko bez tak ogromnych wydatków.

„Nasz sport, nasz biznes jest trochę za drogi” – stwierdził. „A my nie potrzebujemy aż tak wiele, by zapewnić świetne show i pokazać, że mamy do czynienia z latającymi maszynami na dwóch kołach”.

Choć MotoGP posiada pewne mechanizmy kontroli kosztów, takie jak ograniczenia testów, homologacja aerodynamiki czy zamrożenie silników na lata 2025-2026, to wciąż nie istnieje ścisły limit budżetowy, jak w Formule 1. Wydatki na rozwój aerodynamiki szczególnie przyczyniają się do eskalacji kosztów, ponieważ regulacje ograniczają aerodynamikę tylko w wybranych obszarach motocykla, pozostawiając duże pole do dalszych innowacji.

Nowe zasady techniczne MotoGP wejdą w życie w 2027 roku, a producenci będą musieli podpisać nowe pięcioletnie umowy z Dorną – promotorem mistrzostw. Wciąż jednak trwa debata, czy planowane zmiany regulaminowe wystarczą, by ograniczyć koszty i uatrakcyjnić rywalizację.

Kryzys KTM – sygnał ostrzegawczy

KTM, który przez lata był jednym z największych inwestorów w MotoGP, obecnie boryka się z problemami finansowymi. Choć kłopoty austriackiego producenta nie wynikają bezpośrednio z wydatków na MotoGP, to w obliczu trudnej sytuacji budżet na wyścigi staje się łatwym celem cięć. Jeśli KTM zdecyduje się na wycofanie, MotoGP nie ma oczywistego następcy, który mógłby natychmiast zastąpić Austriaków.

Rivola podkreślił, że seria powinna zrobić wszystko, by KTM pozostał w stawce: „Nie sądzę, że stracimy KTM. I uważam, że mistrzostwa potrzebują KTM. […] Powinniśmy coś z tym zrobić i mam nadzieję, że w najbliższych latach uda się to ponownie omówić”.

MotoGP potrzebuje Liberty Media

Według Rivoli MotoGP dostarcza jedno z najlepszych widowisk sportowych na świecie, ale nie przekłada się to na odpowiednie zainteresowanie kibiców. Właśnie dlatego liczy na to, że Liberty Media, które zrewolucjonizowało marketing Formuły 1, mogłoby wprowadzić podobne rozwiązania w MotoGP: „Amerykanie są świetni w marketingu – patrząc na to, co zrobili w F1, wygląda na to, że mają pewien magiczny dotyk. Potrzebujemy tego samego w MotoGP, ponieważ to piękny sport, a zawodnicy są jak superbohaterowie. Musimy pokazać światu, kim naprawdę są”.

Przejęcie MotoGP przez Liberty Media zostało ogłoszone w kwietniu 2024 roku, ale nadal wymaga zatwierdzenia przez organy regulacyjne. Komisja Europejska prowadzi obecnie szczegółowe dochodzenie w sprawie tej transakcji, obawiając się, że może ona doprowadzić do wzrostu cen praw telewizyjnych zarówno dla MotoGP, jak i F1.

Źródło: the-race.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze