Kalle Rovanperä w pewnym stylu sięgnął po zwycięstwo w Rajdzie Szwecji, wykorzystując wycofanie się na początku dnia swojego głównego rywala, Elfyna Evansa.
Po sobotniej części zmagań Rovanperä po stoczeniu walki z zespołowym kolegą z Toyoty, Evansem, prowadził w rajdzie z przewagą 8,8 sekundy. W niedzielę załogi miały do pokonania dodatkowe cztery odcinki specjalne o łącznej długości 56,84 km.
Dzień dla lidera rajdu nie rozpoczął się do końca po jego myśli, ponieważ w Toyocie Rovanpery zabrakło mocy z układu hybrydowego. Mimo to, Fin na OS16 Vindeln 1 (14,19 km) odniósł etapowy triumf, pokonując o 2,2 sekundy Thierry’ego Neuville’a z Hyundaia. Ponadto powiększył swoje prowadzenie w klasyfikacji rajdu po tym, jak Evans najpierw otrzymał karę doliczenia 10 sekund kary za jazdę poza trasą na ostatnich metrach ostatniego sobotniego oesu, a na dzisiejszej porannej próbie uderzył w bandę śnieżną i odpadł z rywalizacji. To wypromowało między innymi Neuville’a na drugie miejsce, który jednak miał 23,9 sekundy straty do Rovanpery, zaś na trzecią lokatę awansował drugi z kierowców Toyoty, Esapekka Lappi.
Na następnej próbie – OS17 Sarsjöliden 1 (14,23 km) – Rovanperä był w stanie uzyskać tylko piąty czas, notując 3,3-sekundową stratę do najszybszego na tym oesie Otta Tänaka, który jednak po piątkowej awarii Hyundaia walczył jedynie o punkty na Power Stage. Główna uwaga skupiła się jednak na walce o drugie miejsce pomiędzy Neuvillem a Lappim. Neuville na tej próbie zahaczył tyłem Hyundaia o bandę śnieżną i stracił 1,7 sekundy do Fina, w wyniku czego w generalce dzieliło ich tylko 3,2 sekundy.
Nie rozproszyło to jednak Neuville’a, który wygrał na OS18 Vindeln 2, pokonując Lappiego o pół sekundy, zaś z trzecim czasem zameldował się Rovanperä. Jak przyznał na mecie Fin, nie miał powodów, aby naciskać – w ten sposób chciał zaoszczędzić opony na wieńczący rajd Power Stage.
Właśnie na OS19 Sarsjöliden 2 Rovanperä przypieczętował zwycięstwo w rajdzie, w którym swój jedyny triumf w WRC w 2001 roku odniósł jego ojciec, Harri. Ponadto Fin wywalczył dodatkowe cztery punkty za drugi najszybszy czas tym oesie. Drugie miejsce zajął Neuville, zaś na najniższym stopniu podium stanął Lappi w swoim powrocie do WRC. Na czwartym miejscu dojechał kolejny z kierowców Toyoty, Takamoto Katsuta.
Po świetnym występie w Rajdzie Monte Carlo, to nie był udany Rajd Szwecji w wykonaniu kierowców M-Sportu. Jedynie Gus Greensmith był w stanie przejechać pełny dystans rywalizacji, lecz większość ze swojego czasu stracił z powodu piątkowej awarii skrzyni biegów i układy hybrydowego. Szóstą pozycję zajął z kolei Oliver Solberg z Hyundaia, który początkowo jechał w czołówce, jednak w sobotę stracił pewność siebie, a następnie stracił 2 minuty i 40 sekund przed startem sobotniego ostatniego oesu za zbyt późny meldunek, spowodowany koniecznością naprawy usterki związanej z przepustnicą.
O zwycięstwo mógł powalczyć jego zespołowy kolega z Hyundaia, Tänak, jednak jego awaria hybrydy w piątek pozbawiła go wszelkich szans na dobry wynik. Mimo to powrócił na trasę i do swojego konta może dopisać dodatkowe 5 punktów za zwycięstwo na Power Stage.
Na Power Stage dodatkowe punkty otrzymali: Ott Tänak (5), Kalle Rovanpera (4), Thierry Neuville (3), Takamoto Katsuta (2) oraz Craig Breen (1).
Kolejnym przystankiem w tegorocznym kalendarzu WRC będzie Rajd Chorwacji, który zaplanowano na 21-24 kwietnia.
P | Nr | Załoga | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 69 | Kalle Rovanperä Jonne Halttunen | Toyota Gazoo Racing WRT | 2:10:44,9 | |||
2 | 11 | Thierry Neuville Martijn Wydaeghe | Hyundai Shell Mobis WRT | + 22,0 | |||
3 | 4 | Esapekka Lappi Janne Ferm | Toyota Gazoo Racing WRT | + 30,6 | |||
4 | 18 | Takamoto Katsuta Aaron Johnston | Toyota Gazoo Racing WRT NG | + 2:19,4 | |||
5 | 44 | Gus Greensmith Jonas Andersson | M-Sport Ford WRT | + 3:20,4 | |||
6 | 2 | Oliver Solberg Elliott Edmondson | Hyundai Shell Mobis WRT | + 5:39,4 | |||
7 | 20 | Andreas Mikkelsen Torstein Eriksen | Toksport WRT | + 7:11,1 | |||
8 | 24 | Ole Christian Veiby Stig Rune Skjærmoen | Ole Christian Veiby | + 7:34,3 | |||
9 | 23 | Jari Huttunen Mikko Lukka | M-Sport Ford WRT | + 8:14,2 | |||
10 | 28 | Egon Kaur Silver Simm | Egon Kaur | + 8:24,8 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.