Tänak tuż przed Lappim po pierwszym dniu Rajdu Finlandii

Ott Tänak jest liderem po piątkowej części rywalizacji w Rajdzie Finlandii, choć Esapekka Lappi, który postawił dość wysoko poprzeczkę, przez cały dzień wywierał duży nacisk na Estończyka.

Jeszcze w czwartek załogi stanęły na krótkim, 3,48-kilometrowym OS1 Harju 1 o długości 3,48 km. Na nim najszybszy czas wywalczył Thierry Neuville z Hyundaia, zaś Tänak stracił do zespołowego kolegi 1,2 sekundy. Czołową trójkę ten próby zamknął z kolei Takamoto Katsuta, który reprezentuje Toyotę. W piątek z kolei załogi miały do pokonania 9 odcinków specjalnych, choć piąty oes został odwołany ze względów bezpieczeństwa.

W sobotni poranek na OS2 Laukaa 1 (11,75 km) Tänak wysunął się na prowadzenie w rajdzie dzięki najszybszemu czasowi. Mimo niezadowolenia z prowadzenia samochodu, Estończyk dobrze przejechał leśny odcinek. Jego najbliższym rywalem okazał się Lappi, który stracił 2,7 sekundy, zaś zachęcający trzeci rezultat odnotował Craig Breen z M-Sportu. Lider mistrzostw Kalle Rovanperä był szósty, tracąc do Tänaka ponad 6 sekund. Głównym powodem był fakt, że Rovanperä otwierał trasę i czyścił drogę innym załogom, tracąc na tym sekundy. Przyznał on na mecie, że miał więcej do czyszczenia niż tego się spodziewał.

Już na tym oesie doszło do kilku incydentów. Katsuta stracił panowanie nad swoją Toyotą i obrócił się o 360 stopni, lecz był w stanie kontynuować jazdę. Pierre-Louis Loubet z M-Sportu mógł mówić o szczęściu, jedynie zahaczając nieznacznie o kamień czyhający na jego Forda Pumę Rally1 na wierzchołku zakrętu. Największego pecha miał jednak Oliver Solberg. Po przejechaniu zaledwie 300 metrów, kierowca wyjechał zbyt szeroko. Następnie tył jego Hyundaia zarzuciło, a samochód wpadł w rów. Szybka sekwencja zdarzeń spowodowała, że auto rolowało, a następnie wylądowało na kołach po przeciwnej stronie trasy. Zarówno Solbergowi, jak i jego pilotowi Elliottowi Edmondsonsowi nic się nie stało, jednak i20 N odniósł poważne uszkodzenia, w tym klatki bezpieczeństwa i dla tej załogi był to koniec rajdu.

 

Lappi podkreślił swoją dobrą dyspozycję na OS3 Lankamaa 1 (21,69 km), pokonując Tänaka różnicą 0,3 sekundy, zaś w tamtym momencie w klasyfikacji rajdu dzieliło ich dokładnie 5 sekund. Breen odnotował ponownie trzeci rezultat, tracąc do Lappiego 3,1 sekundy, zaś z czwartym czasem zameldował się Rovanperä, który do Tänaka w generalce miał już 10,8 sek. straty.

Tym razem o braku szczęścia mógł mówić Adrien Fourmaux z M-Sportu. Francuz uderzył przodem swojego Forda Pumy w znajdujący się w niewielkim rowie kamień, co spowodowało, że musiał on zatrzymać się na 7 kilometrów przed metą oesu. Wspólnie z pilotem Alexandre Corią byli w stanie częściowo naprawić szkody, co pozwoliło im przejechać finisz, jednak z powodu tego incydentu stracili oni prawie 17 minut, podczas gdy do tej pory zajmowali siódme miejsce w klasyfikacji rajdu.

Tänak nie zamierzał się poddawać i mimo problemów z prowadzeniem swojego Hyundaia odnotował najlepszy czas na OS4 Laukaa 2 (11,75 km), odpowiadając Lappiemu na 0,4 sekundy. Trzeci rezultat odnotował Elfyn Evans, który plasował się też na tej pozycji w generalce, a prędkość również pokazał Breen, który zajmował czwartą lokatę. Tym razem Loubet stracił nieco czasu na początku oesu, zaś Fourmaux złapał kolejnego pecha w postaci utraty wspomagania kierownicy.

Na szczęście dla Fourmauxa, organizatorzy odwołali OS5 Lankamaa 2 (21,69 km) z powodu obaw o bezpieczeństwo związane z liczbą kibiców znajdujących się bardzo blisko tras.

Na ostatnim odcinku porannej pętli, krótkim OS6 Harju 2 (2,01 km) etapowe zwycięstwo wywalczył Katsuta, który był lepszy od Tänaka i Neuville’a o 0,1 sekundy. Debiutujący Jari Huttunen odnotował czwarty rezultat, zaś piątkę tego oesu zamknął Lappi. Rovanperä stracił z kolei 2,1 sekundy.

Po popołudniowym serwisie Tänak oraz Lappi kontynuowali zaciekłą walkę o prowadzenie w rajdzie. Tänak uzyskał najlepszy czas na OS7 Ässämäki 1 (12,31 km), powiększając przewagę nad Lappim o kolejne 2,1 sekundy, zaś z trzecim czasem zameldował się Rovanperä, tracąc do zespołowego kolegi zaledwie 0,1 sek. W tym momencie przewaga Tänaka nad głównym rywalem w generalce wynosiła 8,3 sekundy.

Później jednak Lappi podkręcił swoje tempo i stopniowo zmniejszał stratę. Fin uzyskał najlepszy czas najpierw na OS8 Sahloinen-Moksi 1 (15,70 km), gdzie urwał wobec Tänaka 2,1 sekundy, zaś ponownie z trzecim rezultatem uplasował się Rovanperä. Na OS9 Ässämäki 2 (12.31 km) Lappi zbliżył się do drugiego Tänaka o kolejne 0,9 sekundy, a na OS10 Sahloinen-Moksi 2 (15,70 km) był szybszy tym razem od trzeciego na tej próbie Estończyka o 1,5 sek.

W ten sposób przed sobotnią częścią rywalizacji w Rajdzie Tänak ma tylko 3,8 sekundy przewagi nad Lappim. Trzecie miejsce zajmuje Evans, który ma już prawie 20 sekund straty do lidera, natomiast czwartą lokatę okupuje Rovanperä, który do zespołowego kolegi traci tylko 1,7 sekundy. Piąta lokata należy do Breena, a 3 sekundy do Irlandczyka traci Katsuta. Siódmy jest Neuville, który ma za sobą duet M-Sportu: Loubeta oraz Greensmitha.

W WRC2 liderem jest Teemu Suninen, który ma prawie 20 sekund przewagi nad swoim fińskim rodakiem, Emilem Lindholmem. Jedyna polska załoga startująca w rajdzie – Mikołaj Marczyk/Szymon Gospodarczyk – plasują się na dziewiątej pozycji w klasie, tracąc ponad półtorej minuty.

W sobotę załogi będą miały do pokonania 8 odcinków specjalnych o łącznej długości 150,30 km.

PNrZałogaZespół Rezultat
18

Ott Tänak
Martin Järveoja
Hyundai Shell Mobis WRT50:41,2
24

Esapekka Lappi
Janne Ferm
Toyota Gazoo Racing WRT+ 3,8
333

Elfyn Evans
Scott Martin
Toyota Gazoo Racing WRT+ 19,3
469

Kalle Rovanperä
Jonne Halttunen
Toyota Gazoo Racing WRT+ 21,0
542

Craig Breen
Paul Nagle
M-Sport Ford WRT+ 32,5
618

Takamoto Katsuta
Aaron Johnston
Toyota Gazoo Racing WRT NG+ 35,5
711

Thierry Neuville
Martijn Wydaeghe
Hyundai Shell Mobis WRT+ 50,2
87

Pierre-Louis Loubet
Vincent Landais
M-Sport Ford WRT+ 1:00,9
944

Gus Greensmith
Jonas Andersson
M-Sport Ford WRT+ 1:02,6
1021

Teemu Suninen
Mikko Markkula
Hyundai Motorsport N+ 2:59,9

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze