Rast odejdzie z Audi po sezonie 2022

Po dwunastu latach, René Rast opuści szeregi Audi Sport. Niemiec pożegna się ze swoim rodzimym producentem po finale sezonu Deutsche Tourenwagen Masters na początku października.

Rast dołączył do Audi Sport w 2011 roku, początkowo ścigając się głównie samochodami GT3. Już w 2012 roku wygrał 24-godzinne wyścigi w Daytonie i na Spa-Francorchamps. Dwa lata później triumfował na Nurburgringu, a w 2016 roku odniósł drugie zwycięstwo w 24h Daytona. Rast reprezentował także Audi w wyścigu 24h Le Mans i zdobył tytuł mistrzowski w ADAC GT Masters w sezonie 2014.

Jego karierę zdefiniował jednak telefon otrzymany wieczorem 16 lipca 2016, kiedy poproszono go o zastąpienie następnego dnia kontuzjowanego Adriena Tambeya w wyścigu DTM na torze Zandvoort. Rast wykręcił w nim najszybsze okrążenie, a kilka miesięcy później wystartował już w pełnym weekendzie, gdy Mattias Ekström musiał zrezygnować z rundy DTM na Hockenheim, bo w ten sam weekend walczył o mistrzostwo świata w rallycrossie. Niemiec zdobył wtedy swoje pierwsze punkty i zapewnił sobie stałe miejsce w stawce na sezon 2017.

Jako zaledwie siódmy kierowca w historii, Rast został mistrzem w swoim debiutanckim sezonie. To osiągnięcie powtórzył jeszcze dwukrotnie na przestrzeni następnych trzech lat, a w 2018 roku przegrał zaledwie czterema punktami. Za kierownicą Audi RS 5, Rast był trudny do pokonania. Stanął na podium ponad połowy z 76 wyścigów, w których brał udział, z czego 24 razy na najwyższym stopniu, a 20 razy zdobywał pole position. Średnio zdobywał ponad 14 punktów na wyścig.

Po wycofaniu się fabrycznego zespołu Audi z DTM, Rast przeniósł się do Formuły E, gdzie dwukrotnie stanął na podium i dwa razy wykręcił najlepszy czas okrążenia. W 2022 roku powrócił jednak do DTM i już ma na koncie kolejne zwycięstwo na torze Imola, a na osiem wyścigów do końca sezonu zajmuje trzecie miejsce, z realnymi szansami na tytuł.

„To, co René Rast osiągnął dla Audi Sport, zwłaszcza w DTM, jest wyjątkowe” – powiedział Oliver Hoffmann z rady nadzorczej Audi. „To bolesne, że musimy pozwolić mu odejść po tylu pełnych sukcesów latach. Nasz program w sporcie motorowym jest poddawany pełnej restrukturyzacji ze względu na proces elektryfikacji w całej firmie, a René jest na etapie swojej kariery, gdzie chciałby obrać nowy kierunek. René Rast ma jednak stałe miejsce w historii Audi Sport i zawsze pozostanie naszym przyjacielem. Życzymy mu wszystkiego najlepszego”.

Dyrektor zarządzający Audi Sport Julius Seebach dodał: „René Rast długo był niedoceniany. W Audi Sport miał okazję pokazać, że jest jednym z najlepszych kierowców na świecie. Jego osiągnięcia w erze Class One zawsze będą się kojarzyć z czterema pierścieniami”.

Rast powiedział: „To nie była dla mnie łatwa decyzja. Audi było moim życiem przez ostatnich kilka lat. Świetnie razem współpracowaliśmy i świętowaliśmy wiele sukcesów. Nigdy nie zapomnę tych chwil oraz ludzi, którzy umożliwili moje zwycięstwa i tytuły mistrzowskie. Audi to silna marka z fascynującymi samochodami, jak Audi RS 6, które było moim autem służbowym przez wiele lat. Class One było dla mnie najwspanialszym okresem – Audi RS 5 DTM, z czterocylindrowym silnikiem turbo, było wspaniałym autem wyścigowym. Niestety, ta era zakończyła się za szybko, a w prototypach Le Mans i Formule E miałem pecha, dołączając do zespołu, gdy program dobiegał końca. To była wielka szkoda. Obecnie czerpię dużo większą radość z DTM z samochodami GT3 niż mogłem sobie wyobrazić. Wciąż mam jednak kilka celów do osiągnięcia. Dlatego będę musiał z ciężkim sercem pożegnać fanów Audi po sezonie 2022”.

Źródło: Z wykorzystaniem informacji prasowej Audi

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze