Załoga Toyoty nr 8 wygrała wyścig FIA WEC w Bahrajnie. Mistrzami sezonu 2013 w innych kategoriach zostały załogi OAK Racing, AF Corse i Aston Martin Racing.
W przeciwieństwie do poprzednich części wyścigu, ostatnia jego godzina przypieczętowała układ, który już od jakiegoś czasu widniał w tabeli wyników. Dzięki temu, Toyota w końcu może się cieszyć ze zwycięstwa w regularnej tegorocznej rywalizacji – w innych kategoriach, przypieczętowało to natomiast mistrzostwa załóg, które przez ostatnią godzinę broniły swoich, arcyważnych dla klasyfikacji punktowej, pozycji. W LMP2, mimo słabej postawy w Bahrajnie, tytuł mistrza otrzyma więc załoga OAK nr 35 – choć po raz czwarty w tym sezonie, ze zwycięstwa mogła cieszyć się ekipa G-Drive. W GTE Pro, swoim zwycięstwem, mistrzowski tytuł przypieczętowała załoga AF Corse nr 51 – a podobnie, jak w LMP2, słaba postawa nie przeszkodziła załodze Aston Martina nr 96 w zdobyciu mistrzostwa kategorii GTE Am. Ogólnie natomiast, choć do czynienia nie mieliśmy tu z ani jedną neutralizacją – awarie i zderzenia miały tu bardzo duży wpływ na układ na mecie, a w konsekwencji także w klasyfikacjach generalnych.
W LMP1, choć André Lotterer zaliczył w ostatniej godzinie najszybsze okrążenie wyścigu – ze zwycięstwa mógł cieszyć się Sébastien Buemi i jego załoga Toyoty nr 8. Szwajcar dojechał do mety z przewagą wciąż ponad 70 sekund nad Audi – i przypieczętował drugie w tym sezonie, a pierwsze w prawdziwym wyścigu zwycięstwo zespołu Toyoty. Mimo nieukończenia rywalizacji, z mistrzostwa cieszyć jednak mogą się kierowcy Audi nr 2 – podobnie, jak i fabrycznej ekipy, która bezwzględnie górowała nad Toyotą w tegorocznym sezonie.
W kategorii LMP2, problemy ze światłami mogły przeszkodzić Olivierowi Pla w zajęciu drugiej pozycji załogi OAK nr 24 – nieco dłuższy pit-stop nie przeszkodził mu jednak w utrzymaniu przewagi nad Björnem Wirdheimem z Greaves Motorsport. Wszystko stało się jasne, gdy Szwed zjechał na swój ostatni, szybki pit-stop – jego przewaga kilkunastu sekund zamieniła się wtedy w stratę prawie 30, a ostatecznie wniosła niecałe 35. Ze zwycięstwa, po raz kolejny mogła się cieszyć załoga G-Drive, która po raz czwarty zwyciężyła w tegorocznym sezonie – mistrzostwo otrzymają jednak kierowcy załogi OAK nr 35, którzy do mety dojechali na miejscu czwartym. Ci mogą cieszyć się głównie z faktu, że przed wyścigiem o 15 punktów wyprzedzali czołowych konkurentów – a w samym wyścigu, awarii uległy dwie, bardzo dobrze spisujące się załogi PeCom i Delta-ADR. Z przewagą zaledwie 0.5 puntka, wice-mistrzami została załoga wiceliderów z OAK nr 24, wygrywając z ekipą G-Drive – gdyby jednak odjąć tu kontrowersyjne punkty otrzymane po "wyścigu" w Japonii, przewaga załogi OAK nr 24 byłaby nieco większa.
W ostatniej godzinie wyścigu, szansę na dublet w kategorii GTE Pro miała ekipa AF Corse – Kamui Kobayashi z Ferrari nr 71 musiał jednak dogonić mającego 20 sekund przewagi Jörga Bergmeistera z Porsche nr 91. To Japończykowi się nie udało, ostatecznie zwiększając nawet stratę do Niemca – najważniejszym było jednak, iż do mety, na czele dojechał Toni Vilander z Ferrari nr 51. Sukces ten przypieczętował triumf tej załogi w klasyfikacji generalnej – choć wśród kierowców, z mistrzostwa cieszyć się może jedynie Gianmaria Bruni. Jego przeniesiony w Bahrajnie do pojazdu nr 71 partner, Giancarlo Fisichella, zajął miejsce drugie – a pechowcy z Aston Martina nr 97 spadli na pozycję trzecią, zajmując drugie miejsce wśród zespołów. Kto wie, jak wyglądałby ten układ, gdyby na początku wyścigu nie zostało uderzone Porsche nr 92 – załoga ta dojechała na miejscu czwartym, plasując się za Aston Martinem nr 97 w obu klasyfikacjach.
Gdyby nie awaria w Porsche zespołu IMSA, z mistrzostwa kategorii GTE Am cieszyliby się za to kierowcy Ferrari nr 81 od 8Star – pech Francuzów sprawił jednak, że zaledwie jednym punktem, w tej klasyfikacji triumfowali Brytyjczycy z Aston Martina nr 96. Załoga 8Star, która do mety dojechała ze stratą 1 okrążenia do Duńczyków z Aston Martina nr 96, może cieszyć się z wygranej w klasyfikacji załóg – tu, kierowcy Ferrari pokonali Brytyjczyków z AMR nr 96 o 3 punkty. 3 miejsce w wyścigu, które do mety dowiózł Matt Griffin w Ferrari zespołu AF Corse, nie dało załodze nr 61 pozycji na podium w klasyfikacji – podobnie, jak czwartej Corvette ekipy Larbre Competition. W obu klasyfikacjach, sezon 2013 ukończyła na najniższym stopniu podium załoga IMSA Performance – mimo pechowego wyścigu w Bahrajnie, rozpoczętego udanym startem Jeana-Karla Vernaya.
Tegoroczni mistrzostwie rozpoczną obronę tytułów 20. kwietnia 2014 na torze Silverstone.
Poz | Nr | Kierowcy | Zespół | Rezultat | |||||
1 | 8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Stéphane Sarrazin |
1 | LMP1 | Toyota Racing | 199 okr. | |||
2 | 1 |
André Lotterer |
2 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest | +1:10.585 | |||
3 | 26 | Roman Rusinov John Martin Mike Conway |
1 | LMP2 |
|
G-Drive Racing | +15 okr. | ||
4 | 24 | Olivier Pla David Heinemeier-Hansson Alex Brundle |
2 | LMP2 | OAK Racing | (+1:09.897) | |||
5 | 41 |
Ian Lancaster |
3 |
LMP2 |
Greaves Motorsport | (+1:44.504) | |||
6 | 35 | Bertrand Baguette Ricardo Gonzalez Martin Plowman |
4 | LMP2 | OAK Racing | +17 okr | |||
7 | 45 | Jacques Nicolet Keiko Ihara David Cheng |
5 | LMP2 | OAK Racing | +19 okr. | |||
8 | 25 | Fabien Giroix Robbie Kerr Craig Dolby |
6 | LMP2 | Delta-ADR Millenium Racing |
+21 okr. | |||
9 | 51 |
Gianmaria Bruni |
1 |
GTE Pro |
AF Corse | +24 okr. | |||
10 | 91 | Jörg Bergmeister Patrick Pilet |
2 | GTE Pro | Porsche AG Team Manthey |
(+43.532) | |||
11 | 71 | Kamui Kobayashi Giancarlo Fisichella |
3 | GTE Pro | AF Corse | +25 okr. | |||
12 | 92 | Marc Lieb Richard Lietz |
4 | GTE Pro | Porsche AG Team Manthey |
(+23.853) | |||
13 | 95 | Nicki Thiim Kristian Poulsen Christoffer Nygaard |
1 | GTE Am | Aston Martin Racing | +26 okr. | |||
14 | 49 | Luis Pérez-Companc Nicolas Minassian Pierre Kaffer |
7 | LMP2 | Pecom Racing | +27 okr. | |||
15 | 81 | Vicente Potolicchio Rui Aguas Davide Rigon |
2 | GTE Am | 8Star Motorsports | (+4.295) | |||
16 | 61 |
Francois Perrodo |
3 | GTE Am | AF Corse | (+1:40.012) | |||
17 | 50 | Patrick Bornhauser Julien Canal Fernando Rees |
4 | GTE Am | Larbre Competition | +28 okr. | |||
18 | 96 | Stuart Hall Jamie Campbell-Walter Roald Goethe |
5 | GTE Am | Aston Martin Racing | +30 okr. | |||
19 | 76 | Raymond Narac Marcus Palttala Jean-Karl Vernay |
6 | GTE Am | IMSA Performance Matmut |
+37 okr. | |||
NSK | 99 | Pedro Lamy Bruno Senna Richie Stanaway |
- | GTE Pro | Aston Martin Racing | +54 okr. | |||
NSK | 97 | Darren Turner Stefan Mücke |
- | GTE Pro | Aston Martin Racing | +90 okr. | |||
NSK | 2 |
Tom Kristensen |
- |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest | +106 okr. | |||
NSK | 88 | Christian Ried Gianluca Roda Paolo Ruberti |
- | GTE Am | Proton Competition | +113 okr. | |||
NSK | 57 | Tracy Krohn Niclas Jönsson Maurizio Mediani |
- | GTE Am | Krohn Racing | +116 okr. | |||
NSK | 7 | Nicolas Lapierre Alexander Wurz Kazuki Nakajima |
- | LMP1 | Toyota Racing | +135 okr. | |||
NSK | 12 | Nicolas Prost Andrea Belicchi Mathias Beche |
- | LMP1 | Rebellion Racing | +155 okr. | |||
NSK | 32 | Thomas Holzer Dominik Kraihamer Jan Charouz |
- | LMP2 | Lotus | +194 okr. | |||
NSK | 31 | Kevin Weeda Vitantonio Liuzzi Lucas Auer |
- | LMP2 | Lotus | +199 okr. |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.