Anomalie punktowe wczesnych lat Formuły 1

Trzy miejsca na podium, pięciu kierowców sklasyfikowanych w pierwszej trójce, a punkty na podium przydzielono siedmiokrotnie. Kierowca, który w klasyfikacji generalnej pod koniec sezonu posiadał 0,14 punkta. Wczesne lata Formuły 1 posiadają różne smaczki, a jednym z nich jest system punktowania. Przedstawimy dwa takie przykłady.

Frédéric Vasseur specjalnie dla ŚwiatWyścigów.pl

Gdyby nie Frédéric Vasseur, Formuła 1 wyglądałaby obecnie zupełnie inaczej. Francuz założył zespół ASM i był współwłaścicielem ekipy ART Grand Prix, dla których Lewis Hamilton triumfował w Formule 3 i GP2, co otworzyło mu drogę do wspaniałej kariery w mistrzostwach świata. Sam Vasseur również w końcu trafił do F1 – najpierw jako szef fabrycznego zespołu Renault, gdzie przyczynił się do zorganizowania testu dla Roberta Kubicy, a później został zatrudniony przez Saubera, aby ratować zespół po serii błędnych decyzji poprzedniego kierownictwa. W sobotę przed Grand Prix Abu Zabi z szefem szwajcarskiej ekipy, znanej obecnie jako Alfa Romeo Racing Orlen, rozmawiała Roksana Ćwik.

Jessica Hawkins specjalnie dla ŚwiatWyścigów.pl

Sport motorowy zmienia się w zawrotnym tempie nie tylko pod względem technologii i swojego oddziaływania na środowisko naturalne, ale również pod względem ludzi, którzy go tworzą. Jeszcze kilkanaście lat temu trudno było wyobrazić sobie kobietę za kierownicą współczesnego samochodu Formuły 1. Wśród tych, które dokonały tego od tamtej pory jest Jessica Hawkins. Brytyjka została ambasadorem fabrycznego zespołu Astona Martina i jest jedną z gwiazd W Series. W przerwie od Pirelli Hot Laps na torze Yas Marina, rozmawiała z Tomaszem Kubiakiem między innymi o swojej karierze oraz tym, jak to jest być kobietą i przedstawicielką środowiska LGBT na torze wyścigowym.  

Ściganie z drugą wojną światową w tle: Grand Prix Belgradu 1939

Kiedy wojska niemieckie dokonały napaści na Polskę, w Belgradzie najlepsi kierowcy z całej Europy przygotowywali się do rywalizacji. Wystartowali trzeciego września, w dniu, kiedy Wielka Brytania i Francja wypowiedziały wojnę Trzeciej Rzeszy. Chcemy wam przedstawić historię ostatniego wyścigu na kontynencie europejskim przed kilkuletnią przerwą, spowodowaną drugą wojną światową.

Mario Isola specjalnie dla ŚwiatWyścigów.pl

Gdy włoska firma Pirelli wygrała przetarg na wyłącznego dostawcę opon dla Formuły 1, nikt nie wiedział, co przyniesie przyszłość. Marka znana dotychczas głównie z rajdów zaczynała praktycznie od zera w temacie wyścigów torowych i nie uniknęła trudności, momentami kontrowersji, a także lejącej się ze wszystkich stron krytyki, która wielu odepchnęłaby od sportu na zawsze. Dekadę później nikt już nie poddaje w wątpliwość kompetencji firmy oraz jakości jej produktów. Pirelli zapracowało na szacunek całego wyścigowego światka i reputację jednego z najlepszych partnerów, jakich można mieć nie tylko w F1, ale również w wyścigach GT. Jednym z najważniejszych twórców tego sukcesu jest szef ds. F1 i wyścigów Pirelli Mario Isola, z którym podczas weekendu Grand Prix Abu Zabi rozmawiał Tomasz Kubiak.

Tęsknota za pustynią, cele i nowe doświadczenia – wywiad z Konradem Dąbrowskim

W tym roku Konrad Dąbrowski udowodnił swoją wysoką formę – zadebiutował w Rajdzie Dakar, który ukończył jako dwudziesty ósmy, a także zdobył dwa puchary świata: Rajdów Baja i Cross-Country. Przed swoim nadchodzącym, drugim startem w Dakarze porozmawiał z Julią Trusewicz o swoich sukcesach, planach i oczekiwaniach co do słynnego styczniowego rajdu.

Nikita Mazepin specjalnie dla ŚwiatWyścigów.pl

W sezonie 2021 do Formuły 1 dołączyło trzech debiutantów, z czego dwóch do ekipy Haas. Rywalizując dla najsłabszego w stawce zespołu, Nikita Mazepin nie miał szans na pokonanie Yukiego Tsunody i musiał skupić się na rywalizacji z zespołowym kolegą Mickiem Schumacherem. Rosjanin musiał przejść długą drogę, aby zostawić za sobą kontrowersje związane m.in. z nadmiernie agresywną jazdą na torze. Przed ostatnim wyścigiem w Abu Zabi – do którego ostatecznie nie przystąpił, Mazepin rozmawiał z Roksaną Ćwik, aby podsumować swój pierwszy sezon w F1.

Konsekwencje kontrowersyjnego finału – czy F1 wyciągnie wnioski?

Tak emocjonujący sezon musiał mieć dramatyczne zakończenie, ale mało kto spodziewał się walki dosłownie do ostatniego okrążenia. Niestety pasjonujący finał zostawił też niesmak. Od początku kontrowersje związane z sędziowaniem zawodów i niekonsekwencją w stosowaniu przepisów były jednym z pobocznych wątków tego sezonu. Podczas finału w Abu Zabi wyszły jednak na pierwszy plan. Formuła 1 ma problem z konsekwentnym stosowaniem przepisów. Trzeba coś z tym zrobić.

Nicholas Latifi specjalnie dla ŚwiatWyścigów.pl

Drugi sezon Nicholasa Latifiego w Formule 1 był dużo lepszy od jego debiutanckiego. Kanadyjczyk dwukrotnie zdobył punkty w wyścigach Grand Prix i jest w samym centrum wielkiej przemiany, jaką przechodzi zespół Williams po zmianie właściciela. Przed ostatnim wyścigiem w Abu Zabi spotkał się z Roksaną Ćwik, aby opowiedzieć o swoich doświadczeniach i oczekiwaniach na przyszłość.

Günther Steiner specjalnie dla ŚwiatWyścigów.pl

Amerykański zespół Haas po raz pierwszy w swojej historii może zakończyć sezon Formuły 1 bez ani jednego punktu w klasyfikacji konstruktorów. Ekipa poświęciła tegoroczny sezon dla długofalowych korzyści, decydując się nie rozwijać samochodu i angażować dwójkę debiutantów. Spore nadzieje w takim podejściu pokłada szef zespołu Günther Steiner, z którym na torze Yas Marina rozmawiała Roksana Ćwik.

Redakcja

Tomasz Kubiak
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Kamil Topczewski
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki
Gabriela Skoczylas
Zuzanna Kurek
Adrian Kleć
Jakub Cieciura
Julia Trusewicz
Bartosz Przyborowski

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1 feeder league