20 załóg pojawi się podczas drugiej rundy Azjatyckiej Serii Le Mans. Na japońskim torze Fuji Speedway, większość będzie jednak goszczącymi tam ekipami z krajowej serii Super GT.
W inauguracyjnej rundzie Azjatyckiej Serii Le Mans, na koreańskim torze Inje Speedium pojawiło się ostatecznie tylko 9 załóg. Liczba ta była mniejsza nawet od stawki, która w ubiegłym roku doprowadziła do załamania się europejskiej wersji tej rywalizacji – organizatorzy wciąż jednak są optymistami co do AsLMS, licząc na pojawienie się większej ilości ekip w kolejnych jej odsłonach. Nadchodząca w ten weekend runda na japońskim torze Fuji, co do tych przewidywań daje dość mieszane uczucia – z jednej strony, w Japonii nie pojawi się ani jedna ekipa inna, niż te widziane na początku sierpnia w Korei – z drugiej, do stawki organizatorom udało się dołączyć pojazdy z serii Super GT, tworząc niejako kolejną (niżej punktowaną) rundę tej serii. To pozwala mimo wszystko przypuszczać, że również i w Chinach i na znanym malezyjskim torze Sepang, goście owych rund podniosą rangę tej imprezy – i zainteresują siebie i innych regularnym uczestnictwem w tej reaktywowanej serii wyścigów.
Jak na razie, problemem jest jednak nie tylko mała ilość stałych ekip – ale i zmienność ich załóg. Tylko dwie z nich wystawią do walki na Fuji te same składy, które brały udział w wyścigu na Inje Speedium – trzy natomiast wymieniają w swoim składzie więcej, niż jednego z kierowców. Taki przypadek pojawia się choćby w czołowej LMP2, gdzie ze zwycięskiej w Korei załogi KCMG pozostanie tylko James Winslow – 16-letniego Akasha Nandego oraz Garego Thompsona zastąpią natomiast 22-letni mistrz Formuły BMW z roku 2010, walczący obecnie dla KCMG w japońskiej serii Super Formula Brytyjczyk Richard Bradley – a także reprezentant gospodarzy, Hiroshi Koizumi, startujący w japońskiej Formule 3. Druga ekipa LMP2, francuski OAK Racing, będzie tu bardziej stabilna – w składzie pozostaną David Cheng i Jeffrey Lee, a tylko Ho-Pin Tunga zastąpi inny znany z wyścigów długodystansowych Chińczyk, Cong Fu Cheng.
W jedynym pojeździe kategorii GTE, Ferrari japońskiego Taisan Ken Endless, nie pojawią się ani startujący w ten weekend w FIA WEC Kamui Kobayashi, ani też Naoki Yokomizo. Tego drugiego zobaczymy na torze w pojeździe zespołu z kategorii SGT – natomiast załogę Ferrari stanowić będą Japończycy: przejęty od tajwańskiego Team AAI Akira Iida, były kierowca Formuły 1 Shinji Nakano oraz Shogo Mitsuyama, regularnie walczący w Super GT, a w 2009 roku obecny w poprzedniej odsłonie Azjatyckiej Serii Le Mans.
Trzonem obecnej odsłony serii jest kategoria GTC – i tu dwie załogi pozostaną te same, co w Korei. Najważniejszą będzie zdecydowanie włoska AF Corse, która na Inje Speedium wygrała wyścig w swojej klasie – a na Fuji, Andrea Bertolini, Michele Rugolo oraz Steve Wyatt będą mieli szansę na powtórzenie owego małego sukcesu. Gorzej wypadli tam kierowcy Lamborghini chińskiego BBT Racing – ale i oni, Anthony Liu oraz Davide Rizzo i Massimilliano Wiser, znów pojawią się w rywalizacji.
Zabraknie nam natomiast m.in. dwóch kierowców Aston Martina od Craft Racing – przede wszystkim Stefana Mückego, którego obowiązkiem jest jednak obrona czołowej lokaty w Długodystansowych Mistrzostwach Świata. Jego oraz Keitę Sawę zastąpi walczący w Super GT Brytyjczyk Richard Lyons – a w składzie pozostanie obywatel Hong Kongu, Frank Yu. Nowych kierowców będzie miało również Porsche typoszeregu 996 japońskiej Taisan Ken Endless, gdzie pojawią się kolejni Japończycy, Akihito Asai i Naoya Gamou – tajwańska ekipa AAI Rstrada, do swoich dwóch McLarenów sprowadziła natomiast m.in. Marco Seefrieda, który w załodze nr 91 zastąpi wymienionego już wcześniej Akirę Iidego.
I po tym wszystkim, pozostało nam jeszcze 11 innych załóg, które początkowo miały być włączone do kategorii GTC. Organizatorzy zdecydowali jednak, że goszczące na Fuji pojazdy pochodzące z japońskiej Super GT będą miały tu swoją oddzielną kategorię – a sam wyścig zostanie dołączony do owej serii jako dziewiąta (siódma w kalendarzu) runda dla pojazdów GT300. W stawce pojawi się więc cała czołówka startująca w tegorocznej odsłonie Super GT w owej w klasie – przede wszystkim prowadzący w klasyfikacji Hideki Mutoh i Yuhki Nakayama w Hondzie CR-Z GT od Team Mugen, wice-liderzy Katsuyuki Hiranaka i (widziany w poprzedniej rundzie FIA WEC) Szwed Björn Wirdheim w Mercedesie SLS AMG od Gainer oraz zajmujący trzecie miejsce Kota Sasaki i Tetsuya Yamano w Subaru BRZ GT300. Z drugiej jednak strony, zwycięzca wyścigu otrzyma tylko 8, a nie 20 punktów do klasyfikacji Super GT – dlatego nieobecność kilku ekip nie jest tu żadnym zaskoczeniem.
Cała impreza, po raz kolejny składa się także z kilku innych serii – m.in. ponownie pojawią się Lamborghini markowej rywalizacji Super Trofeo. W przypadku AsLMS, w piątek o 6:00 oraz w sobotę rano o 3:15 odbędą się sesje treningowe – a w sobotę o 6:55 sesja kwalifikacyjna. Sam wyścig rozpocznie się w niedzielę o godzinie 7:00.
Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Samochód | |||
18 | Richard Bradley James Winslow Hiroshi Koizumi |
LMP2 | KCMG | Morgan OAK Nissan | |||
24 | Cong Fu Cheng David Cheng Jeffrey Lee |
LMP2 | OAK Racing Total | Morgan OAK Judd | |||
70 | Akira Iida Shinji Nakano Shogo Mitsuyama |
GTE | Taisan Ken Endless | Ferrari 458 Italia GTC | |||
007 | Richard Lyons Frank Yu |
GTC | Craft AMR | Aston Martin V12 Vantage GT3 | |||
9 | Yuya Sakamoto You Yokomaku Akira Mizutani |
GTC | Pacific Direction Racing | Porsche 911 GT3-R (997) | |||
26 | Akihiro Asai Naoya Gamou |
GTC | Taisan Ken Endless | Porsche 911 GT3-R GT300 (996) | |||
37 | Davide Rizzo Massimiliano Wiser Anthony Liu |
GTC | BBT | Lamborghini Gallardo GT3 FL2 | |||
77 | Andrea Bertolini Michele Rugolo Steve Wyatt |
GTC | AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
91 | Jun San Chen Tatsuya Tanigawa Marco Seefried |
GTC | AAI Motorsports | McLaren MP4-12C GT3 | |||
92 | Morris Chen Yasushi Kikuchi |
GTC | AAI Motorsports | McLaren MP4-12C GT3 | |||
0 | Kyosuke Mineo Naoki Yokomizo |
SGT | Kaisan Ken Endless | Porsche 911 GT3-R (997) | |||
2 | Kazuho Takahashi Hiroki Katoh |
SGT | Tokai Dream28 | McLaren MP4-12C GT3 | |||
5 | Tetsuji Tamanaka Naoya Yamanp |
SGT | Team Mach | Nissan GT-R Nismo GT3 | |||
11 | Katsuyuki Hiranaka Björn Wirdheim |
SGT | Gainer | Mercedes SLS AMG GT3 | |||
16 | Hideki Mutoh Yuhki Nakayama |
SGT | Team Mugen | Honda CR-Z GT | |||
30 | Yuki Iwasaki Igor Suszko Kenji Kobayashi |
SGT | Apr | Nissan GT-R Nismo GT3 | |||
52 | Hironori Takeuchi Takeshi Tsuchiya Motoyoshi Yoshida |
SGT | Okinawa-IMP Racing | Mercedes SLS AMG GT3 | |||
55 | Shinichi Takagi Takashi Kobayashi Tomoki Nojiri |
SGT | Autobacs Racing Team Aguri |
Honda CR-Z GT | |||
61 | Tetsuya Yamano Kota Sasaki |
SGT | R&D Sport | Subaru BRZ GT300 | |||
62 | Haruki Kurosawa Tsubasa Kurosawa |
SGT | Leon Racing | Mercedes SLS AMG GT3 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.