BMW zaprezentowało Z4 GTE

BMW zaprezentowało swój nowy samochodów przygotowany do startów w serii ALMS – Z4 GTE. W tym roku, nowy model zastąpi wyścigowe M3, które w różnych wersjach obecne były w USA od 18 lat.

Zapowiadany Z4 GTE od początku wzbudzał spore kontrowersje – kontynuując zresztą tradycję swoich poprzedników. Oparty na małym sportowym roadsterze, Z4 zdecydowanie różnił się od Corvette, Porsche 911, czy Ferrari 458 Italia nie tylko wielkością – ale i sportową charakterystyką. Wiele osób zarzucało zarówno BMW, jak i organizatorom ALMS zbyt wiele naginanych przepisów w regulaminie technicznym – ostatecznie jednak, twórcy Amerykańskiej Serii Le Mans zgodzili się na udział projektu Z4 GTE w tegorocznej odsłonie rywalizacji.

Nowy pojazd oparty jest o wersję stworzoną na potrzeby wyścigów GT3 – choć już z zewnątrz widać między dwoma wyścigowymi wersjami Z4 spore różnice. Model ma długość 4395 mm, szerokość (co budzi chyba największe wątpliwości) 2010 mm, a wysokość 1205 mm; przepisowa waga wynosi u BMW 1245 kg – a objętość zbiornika paliwa przewidziana do startów w ALMS to 110 litrów. Moc silnika V8 zainstalowanego w Z4 GTE to 480 KM. Od strony technicznej, Z4 GTE nie posiada systemów ABS oraz kontroli trakcji DSC – których nie wolno stosować w tej specyfikacji pojazdów.

Wraz z prezentacją nowego modelu, BMW oraz Team RLL poinformował także o załogach przewidzianych do startów w ALMS. W pojeździe nr 55, Billa Auberlena wspomagać będzie nowa gwiazda zespołu, Maxime Martin – a do długich rywalizacji przewidziano również starty Jörga Müllera. Standardową załogę nr 56 stanowili będą natomiast Dirk Müller i obecny także w DTM Joey Hand – a ich partnerem w bataliach takich, jak Sebring czy Petit Le Mans, będzie Uwe Alzen. Gdy jednak wyścigi DTM i ALMS będą odbywać się w jednym terminie – zamiast Handa, za kierownicą Z4 nr 56 wystąpi John Edwards.

Z4 GTE zastąpi w  tej kategorii model M3, który obecny był na torach w USA od 1995 roku. Rok po pojawieniu się w niemieckich mistrzostwach ADAC GT, w Ameryce wystartowała M3 GTR oparta o model E36 – startując wtedy w serii World Sports Car Championship, w praktyce będącej kolejnym sezonem mistrzostw IMSA GT. W roku 2001, spore kontrowersje wzbudził jego następca, E46 M3 GTR – zarówno ze względu na całą konstrukcję zbliżoną bardziej do prototypu silhouette, aniżeli typowego wyścigowego GT – jaki przez zastosowanie w nim silnika V8 4.0L w miejsce typowej jednostki napędowej M3 E46, rzędowego sześciocylindrowego 3.2L.

W tej wersji, M3 E46 startował w barwach Team Schnitzer tylko przez rok – a nawet pod koniec owego sezonu, wyposażona już w standardowy, przebudowany na potrzeby wyścigów motor 3.2L. Później, z przerwami, w „zubożonych” E46 M3 GTR startowało kilka zespołów prywatnych – w roku 2006, BMW powróciło natomiast do ALMS, wystawiając do walki E46 M3 GTR z przebudowaną jednostką napędową o objętości skokowej zwiększonej do 3.4L. Dopiero trzy lata później, BMW wspólnie z Team RLL wprowadziło do walki modele E90 M3 GT2 – i właśnie w nich osiągnęło tam największe sukcesy, na czele z mistrzostwem i trzecim miejscem obydwu załóg sezonie 2011. W ubiegłym roku, najlepszy z kierowców BMW – Dirk Müller – był już tylko czwarty.

Pierwszy regularny start BMW Z4 GTE zapisany jest już podczas marcowego wyścigu Sebring 12 Hours.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze