Gurney odbiera pole position Westbrookowi

Alex Gurney z Corvette DP ekipy GAINSCO wygrał kwalifikacje do weekendowego wyścigu Rolex 24h at Daytona. Daleko uplasował się tym razem Kuba Giermaziak, dopiero siedemnasty w kategorii GTD.

Już nie z czerwonymi flagami – za to z kilkoma niespodziankami zetknęliśmy się podczas kwalifikacji do weekendowego wyścigu na torze Daytona. Bardzo interesującą była rywalizacja w kategorii GTD, gdzie kibice otrzymali prawdziwy wysyp gwiazd w wielu pojazdach – w silniejszej GTLM, dopiero czwarte miejsce zajęła za to jedyna obecna na torze, fabryczna Corvette. Wśród prototypów PC, dominujący w treningach Colin Braun miał tym razem spore problemy z uzyskaniem czołowego czasu w swojej kategorii – udało mu się jednak wywalczyć "małe pole position", w przeciwieństwie do dotychczasowych liderów kategorii P. Tu, Richarda Westbrooka z zespołu Spirit of Daytona pokonał Alex Gurney z GAINSCO – a głównego przeciwnika Westbrooka, Christiana Fittipaldiego z Action Express Racing nr 5 pobił również Scott Mayer z załogi nr 78 od Starworks.

Niespodzianka w kategorii P była tym większa, iż przez większą część sesji nie zapowiadało się, ażeby ktoś zdołał pokonać Westbrooka czy Fittipaldiego. Na początku, liderem została Katherine Legge w prototypie Deltawing – później jednak, na czoło wyszedł Fittipaldi, a następnie Westbrook – ci zresztą, jako pierwsi schodząc z czasem poniżej granicy 1:40. W połowie sesji, na drugie miejsce przesunął się jednak Alex Gurney, zaczynając grozić faworytom – choć wtedy, po chwili na czele znalazł się Fittipaldi, przeskakując Westbrooka. Legge była szósta, wyprzedzając m.in. Scotta Pruetta z faworyzowanej załogi nr 01 od Chip Ganassi Racing – a także najlepszego wówczas prototypu LMP2, Lucasa Luhra z nr 06 od Muscle Milk Pickett Racing.

Problemy miały m.in. obie Mazdy, a także obie Hondy HPD od Extreme Speed oraz Morgan Nissan ekipy OAK Racing – Legge awansowała natomiast na miejsce czwarte. 5 minut przed końcem sesji, na czoło wrócił natomiast Richard Westbrook – i wtedy zaatakował Alex Gurney, niespodziewanie odbierając Brytyjczykowi pole position. Jak się okazało, Westbrook nie był już w stanie pokonać czasu Gurneya – a kolejną niespodzianką okazał się Scott Mayer w Rileyu Dinan od Starworks, niedługo przed końcem kwalifikacji wychodząc na trzecie miejsce, przed Christiana Fittipaldiego. Legge zakończyła kwalifikacje jako ósma, przed Scottem Pruettem z Rileya nr 01 – a dopiero jedenasty był Lucas Luhr w najszybszym LMP2.

W pozostałych kategoriach, w PC doszło do interesującego przetasowania – na początku tej części sesji, na czele pojawili się Renger van der Zande w nr 8 od Starworks przed Bruno Junqueirą z nr 09 od RSR. Wkrótce, obu ich przebił faworyzowany po treningach Colin Braun z CORE Autosport – jednak Zande i Junqueira nie dali za wygraną, na kolejnych okrążeniach przeskakując Brauna i raz po raz poprawiając swoje rezultaty. Niedługo przed końcem sesji, Braunowi udało się jednak wejść na miejsce drugie, Junqueirę dodatkowo pokonał także Raphael Matos z Performance Tech – ostatecznie natomiast, Braun przebił również Zandego, wygrywając z nim o niecałe 0.05 sekundy. Junqueira odzyskał za to miejsce przed Matosem, wygrywając z rodakiem różnicą 0.121 sekundy.

W przypadku kategorii GTLM, niespodzianką była nieobecność załogi nr 3 od Corvette Racing, a także Ferrari od Risi Competizione. Honoru nowej Corvetty, w kwalifikacjach bronił Oliver Gavin – i początkowo robił to skutecznie, wychodząc na czoło z czasem poniżej 1:45. W połowie sesji, na drugie miejsce wszedł Jonathan Bomarito w Viperze nr 93, a na trzecie miejsce awansował Marc Goossens w drugiej "Żmii" – po chwili, lepsi byli jednak Patrick Long i Nick Tandy w Porsche, ten pierwszy także schodząc poniżej 1:45. Dopiero 5 minut przed końcem tej części sesji, Gavina przebili Goossens i Bomarito – a wkrótce między Viperami znalazł się Tandy. W takim ustawieniu, sesja dobiegła końca – minimalnie wolniejszy od Gavina okazał się być Long, a dalej znaleźli się Darren Turner w Aston Martinie, John Edwards i Andy Priaux w dwóch BMW oraz Peter Dumbreck w Ferrari ekipy Krohn Racing.

Na pierwszy ogień w kwalifikacjach, tradycyjnie poszły pojazdy najwolniejsze – w tym roku są to te z kategorii GT Daytona. Ta część kwalifikacji rozpoczęła się interesująco dla kibiców z Polski – z kierowców wyjeżdżających na tor, najszybszy był Kuba Giermaziak. Niestety, później było już tylko gorzej – do czołówki wchodzili tacy kierowcy, jak Earl Bamber, Jeroen Bleekemolen, Marc Lieb, Christopher Haase, Toni Vilander czy Oliver Jarvis – a Giermaziak niestety tracił kolejne pozycje. W połowie sesji, na czele widniał Vilander przed Jarvisem oraz Towsendem Bellem z Level 5 – a na kolejnej serii okrążeń, za Vilanderem pojawił się m.in. Daniel Serra w Ferrari nr 65 od Scuderia Corse. Pod koniec sesji, Vilander zjechał do boksów – a jego czas, o 0.055 sekundy przebił Haase w Audi nr 48 od Paul Miller Racing. Ostatecznie właśnie Niemiec uzyskał najlepszy wynik w tej kategorii – za nim i Vilanderem, kolejnych czterech kierowców różniło zaledwie 0.012 sekundy. Giermaziak ukończył kwalifikacje na miejscu siedemnastym, tracąc do lidera niecałe 0.8 sekundy.

Na godzinę 0:30 zaplanowana jest nocna sesja treningowa – jutro natomiast odbędzie się tylko jeden trening o godzinie 17:30. O 19:45 startuje mianowicie wyścig pobocznej serii Continental Tire Sports Car Challenge – wyścig Daytona wystartuje w sobotę o godzinie 20:10.

P Nr   Kierowca   Klasa   Zespół   Rezultat Strata
1 99


Alex Gurney
John Fogarty
Darren Law
Memo Gidley
1 P GAINSCO
Bob Stallings Racing
1:38.270  
2 90

Richard Westbrook
Michael Valiante
Mike Rockenfeller
2 P Spirit Of Daytona 1:38.487 +0.217
3 78




Alex Popow
Scott Mayer
Brendon Hartley
Sebastian Saavedra
Ernesto Jose Viso

3 P Starworks Motorsport 1:38.525 +0.255
4 5


João Barbosa
Christian Fittipaldi
Sébastien Bourdais
Burt Frisselle
4 P Action Express Racing 1:38.658 +0.388
5 9


Brian Frisselle
Burt Frisselle
John Martin
Fabien Giroix
5 P Action Express Racing 1:38.838 +0.568
6 02


Scott Dixon
Tony Kanaan
Marino Franchitti
Kyle Larson
6 P Chip Ganassi Racing 1:38.948 +0.678
7 10


Wayne Taylor
Max Angelelli
Ricky Taylor
Jordan Taylor
7 P Wayne Taylor Racing 1:39.023 +0.753
8 0


Andy Meyrick
Katherine Legge
Alexander Rossi
Gabby Chaves
8 P DeltaWing Racing Cars 1:39.270 +1.000
9 01


Scott Pruett
Memo Rojas
Jamie McMurray
Sage Karam
9 P Chip Ganassi Racing 1:39.424 +1.154
10 60


John Pew
Oswaldo Negri Jr
A.J. Allmendinger
Justin Wilson
10 P Michael Shank Racing 1:39.761 +1.491
...       ...         ...      
14 54


Jon Bennett
James Gue
Colin Braun
Mark Wilkins
1 PC CORE autosport 1:41.777 +3.507
15 8


Mirco Schultis
Renger van der Zande
Erix Lux
Sam Bird
2 PC Starworks Motorsport 1:41.815 +3.545
...       ...         ...      
17 09


Duncan Ende
Bruno Junqueira
David Heinemeier-Hansson
Gustavo Menezes
3 PC RSR Racing 1:41.885 +3.615
...       ...         ...      
25 91

Dominik Farnbacher
Marc Goossens
Ryan Hunter-Reay
1 GTLM SRT Motorsports 1:44.506 +6.236
26 911

Nick Tandy
Richard Lietz
Patrick Pilet
2 GTLM Porsche North America 1:44.582 +6.312
27 93

Jonathan Bomarito
Kuno Wittmer
Robert Bell
3 GTLM SRT Motorsports 1:44.617 +6.347
...       ...         ...      
34 48


Bryce Miller
René Rast
Christopher Haase
Matthiew Bell
1 GTD Paul Miller Racing 1:46.973 +8.703
35 63


Alessandro Balzan
Jeff Westphal
Toni Vilander
Lorenzo Case
2 GTD Scuderia Corsa 1:47.028 +8.758
36 46


Charles Putman
Charles Espenlaub
Oliver Jarvis
James Walker
3 GTD Fall-Line Motorsports 1:47.050 +8.780
...       ...         ...      
51 30


Henrique Cisneros
Kuba Giermaziak
Nicki Thiim
Christina Nielsen
17 GTD NGT Motorsport 1:47.742 +9.472

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze