Nerwy na finiszu, Action Express wygrywa

Załoga Action Express nr 5 wygrała 52. wyścig 24 Hours at Daytona. W ostatnich minutach, neutralizacja spotęgowała nerwy aż w trzech kategoriach, największe zamieszanie wywołując w GTD.

Tego typu końcówki należą do z jednej strony znienawidzonych – z drugiej, uwielbianych przez kibiców. Dla części, neutralizacja w ostatnich minutach to zniwelowanie czasem kilku godzin walki Endurance i sprowadzenie jej do bezpośredniego starcia na mecie – dla innych, samo bycie w czołówce jest już efektem sporej pracy włożonej w czasie wyścigu, a sam pojedynek w końcówce to istna wisienka na torcie 24-godzinnej rywalizacji. W tegorocznej batalii, o zwycięstwo w całym wyścigu walczyły trzy załogi Corvette, obecne w czołówce już od dobrych kilku godzin – do ostrego starcia doszło również w kategorii GTD, gdzie dodatkowo w grę weszła także decyzja sędziów po wyścigu. Do emocjonującej końcówki doszło również w GTLM, gdzie BMW mogło odebrać zwycięstwo załodze Porsche 911 – wPC, wcześniejsze wypadki wyeliminowały bądź zniwelowały szanse konkurencji – dlatego neutralizacja nie zmieniła jej układu. A sama neutralizacja była efektem błędu ekipy Alex Job Racing – faworyzowany w GTD pojazd nr 22 stracił hamulce i wywołał zamieszanie na niecałe pół godziny przed metą.

W kategorii P, owe zamieszanie zniwelowało lekką przewagę, jaką w pojeździe nr 5 wypracował João Barbosa. Portugalczyk nieco wyprzedzał Maxa Angelleliego z Corvette DP nr 10 – wyraźnie z tyłu był natomiast Brian Frisselle w drugim pojeździe od Action Express, nr 9. Neutralizacja zniszczyła te różnice, wszystkie trzy pojazdy grupując blisko siebie – po wznowieniu, Barbosie udało się jednak obronić prowadzenie i dać Action Express Racing drugie zwycięstwo, po tym z roku 2010 – którego twórcą był zresztą również Barbosa, jedyny mogący indywidualnie cieszyć się z drugiego zwycięstwa w pojeździe od Action Express. Brian Frisselle dojechał do mety jako trzeci – za to czwarta okazała się być kolejna Corvette DP, nr 90 od Spirit of Daytona, gdyż 50 minut przed końcem wyścigu uległ awarii Riley 02 zespołu Chip Ganassi Racing.

W przeciwieństwie do P, w słabszej kategorii PC nie działo się zbyt wiele – wypracowaną wcześniej przewagę załogi nr 54, do mety dowiózł Colin Braun, okrążeniem wygrywając z Tomem Kimber-Smithem z nr 25 od 8Star. Także i trzecie miejsce nie było tu już zagrożone – załoga nr 38 przyjechała do mety bez obaw o utratę podium.

W GTLM, po awarii u Corvette wydawało się, że w ostatniej godzinie nic się już nie zmieni. Początkowo, Patrick Pilet w Porsche 911 przeważał dwoma okrążeniami nad Joey'em Handem z BMW nr 55 – źle dobrana taktyka Porsche zakładająca szybki zjazd w końcówce oraz neutralizacja sprawiły jednak, że Pilet musiał na końcu bronić wypracowanej przez długie godziny, czołowej pozycji dla Porsche North America. Ostatecznie to się udało, a Hand dojechał do mety ze stratą prawie 3 sekund – nic za to nie zagroziło trzeciemu miejscu dla Vipera nr 91, którego kolejne w stawce BMW nr 56 nie miało szans zaatakować.

I w końcu kategoria GTD, gdzie w całej ostatniej godzinie działo się dość sporo – ale końcówca okazała się bardzo nerwową. Przed neutralizacją, z niewielkimi stratami do Alessandra Pier Guidiego z Ferrari nr 555 od Level 5 jechali Markus Winkelhock w Audi nr 45 od Flying Lizards i Jan Heylem w Porsche nr 58 od Snow Racing – a na tym samym okrążeniu był także Michaił Aloszyn w Ferrari nr 72 od SMP. Wbrew oczekiwaniom, przed neutralizacją nie doszło jednak do pojedynków – lecz gdy w jej trakcie cztery pojazdy zbliżyły się do siebie, kontrkandydaci od razu zobaczyli szansę na przejęcie zwycięstwa. Na niecałe 10 minut przed końcem, Pier Guidiego zaatakował Winkelhock – i to nawet skutecznie, gdyby nie niby-to niebezpieczny manewr Włocha, który praktycznie przypieczętował jego zwycięstwo. Jak się okazało, przypieczętował tylko chwilowo, gdyż sędziowie po wyścigu określili owy manewr jako niebezpieczny – i nakładając karę na Ferrari nr 555, przesunęli je aż na czwarte miejsce.

Załoga Kuby Giermaziaka, od dłuższego już czasu widniała na dziewiątej pozycji w swojej kategorii GTD – i właśnie z takim wynikiem, metę przekroczył Polak, zajmując 28. miejsce w całej stawce. Z jednej strony, MOMO NGT Motorsport nie spisywała się już tak dobrze, jak w roku ubiegłym – z drugiej jednak, w przeciwieństwie do poprzedniej rywalizacji, załoga ukończyła wyścig, pokonując kilka ekip zaliczanych do ścisłych faworytów tegorocznego zmagania.

Wyścig na torze Daytona otworzył nam nowy rozdział w historii amerykańskich rywalizacji długodystansowych – teraz czeka nas 1,5 miesiące przerwy i kolejne wyzwanie należące do grupy Północnoamerykańskiego Pucharu Endurance. 15. marca, zaledwie 250 km od Daytona Beach odbędzie się druga odsłona United Sports Car Championship – Sebring 12 Hours.

Poz Nr   Kierowca   Klasa   Zespół   Rezultat
1 5


João Barbosa
Christian Fittipaldi
Sébastien Bourdais
Burt Frisselle
1 P Action Express Racing 695 okr.
2 10


Wayne Taylor
Max Angelelli
Ricky Taylor
Jordan Taylor
2 P Wayne Taylor Racing +1.461
3 9


Brian Frisselle
Burt Frisselle
John Martin
Fabien Giroix
3 P Action Express Racing +19.489
4 90

Richard Westbrook
Michael Valiante
Mike Rockenfeller
4 P Spirit Of Daytona +2 okr.
5 6

Lucas Luhr
Klaus Graf
Alex Brundle
5 P Pickett Racing +3 okr.
6 911

Nick Tandy
Richard Lietz
Patrick Pilet
1 GTLM Porsche North America +16 okr.
7 55


Bill Auberlen
Andy Priaulx
Joey Hand
Maxime Martin
2 GTLM BMW Team RLL (+2.838)
8 42


Olivier Pla
Roman Rusinow
Gustavo Yacaman
Oliver Webb

6 P OAK Racing +17 okr.
9 54


Jon Bennett
James Gue
Colin Braun
Mark Wilkins
1 PC CORE autosport (+37.625)
10 25

Enzo Potolicchio
Tom Kimber-Smith
Mike Marsal
2 PC 8Star Motorsports +18 okr.
11 2


Ed Brown
Johannes van Overbeek
Anthony Lazzaro
Simon Pagenaud
7 P Extreme Speed
Motorsports
+19 okr.
12 91

Dominik Farnbacher
Marc Goossens
Ryan Hunter-Reay
3 GTLM SRT Motorsports +20 okr.
13 38



Raphael Matos
David Ostella
Tomi Drissi
Gabriel Casagrande
Julio Campos
3 PC Performance Tech
Motorsports
+26 okr.
14 56


Dirk Müller
John Edwards
Graham Rahal
Dirk Werner
4 GTLM BMW Team RLL +27 okr.
15 02


Scott Dixon
Tony Kanaan
Marino Franchitti
Kyle Larson
8 P Chip Ganassi Racing +28 okr.
16 4

Oliver Gavin
Tommy Milner
Robin Liddell
5 GTLM Corvette Racing +29 okr.
17 52


Mike Guash
David Cheng
Frankie Montecalvo
Gunnar Jeanette
4 PC PR1/Mathiasen
Motorsports
+33 okr.
18 45


Nelson Canache Jr.
Spencer Pumpelly
Tim Pappas
Markus Winkelhock
1 GTD Flying Lizard
Motorsports
(+1:37.451)
19 58


Madison Snow
Jan Heylen
Marco Seefried
2 GTD Snow Racing (+1:37.610)
20 72



Siergiej Zlobin
Mika Salo
Borys Rotenberg
Maurizio Mediani
Michaił Aloszyn
3 GTD SMP/ESM Racing (+1:51.370)
21* 555



Scott Tucker
Jeff Segal
Bill Sweedler
Towsend Bell 
Alessandro Pier Guidi
4 GTD Level 5 Motorsports (+3:21.158)
22 35


Seth Neiman
Dion von Moltke
Alessandro Latif
Filipe Albuquerque
5 GTD Flying Lizard
Motorsports
+34 okr.
23 556



Scott Tucker
Mike Lamarra
Terry Borcheller
Milo Valverde
Guy Cosmo
6 GTD Level 5 Motorsports (+3.601)
24 8


Mirco Schultis
Renger van der Zande
Erix Lux
Sam Bird
5 PC Starworks Motorsport +36 okr.
25 94



Augusto Farfus
Markus Palttala
Paul Dalla Lana
Dane Cameron
7 GTD Turner Motorsport (+36.299)
26 22




Cooper MacNeil
Leh Keen
Louis-Philippe Dumoulin
Shane van Gisbergen
Shane Lewis
8 GTD Alex Job Racing +39 okr.
37 93

Jonathan Bomarito
Kuno Wittmer
Robert Bell
6 GTLM SRT Motorsports +42 okr.
28 30


Henrique Cisneros
Kuba Giermaziak
Nicki Thiim
Christina Nielsen
9 GTD NGT Motorsport +43 okr.
29 65



Francisco Longo
Daniel Serra
Alexandre Sarnes Negrão
Marcos Gomes
10 GTD Scuderia Corsa +46 okr.
30 63


Alessandro Balzan
Jeff Westphal
Toni Vilander
Lorenzo Case
11 GTD Scuderia Corsa +48 okr.
31 44



John Potter
Andy Lally
Wolf Henzler
Louis-Philippe Dumoulin
12 GTD Magnus Racing +50 okr.
32 73




Patrick Lindsey
Kevin Estre
Connor De Phillippi
Jason Hart
Mike Vess
13 GTD Park Place Motorsports (+31.014)
33 64


Rod Randall
John Farano
Kenny Wilden
David Empringham
14 GTD Scuderia Corsa (+56.098)
34 23



Ian James
Mario Farnbacher
Marco Holzer
Alex Riberas
15 GTD Team Seattle
Alex Job Racing
+56 okr.
35 50


Bryon DeFoor
Jim Pace
Frank Beck
David Hinton
9 P Highway To Help +64 okr.
36 48


Bryce Miller
René Rast
Christopher Haase
Matthiew Bell
16 GTD Paul Miller Racing +69 okr.
37 57


Tracy Krohn
Niclas Jönsson
Andrea Bertolini
Peter Dumbreck
7 GTLM Krohn Racing +70 okr.
38 51



Matt Griffin
Marco Cioci
Michele Rugolo
Jack Gerber
17 GTD Spirit of Race +75 okr.
39 49



Piergiuzeppe Perazzini
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
Davide Rigon
18 GTD Spirit of Race +77 okr.
40 33



Ben Keating
Jeroen Bleekemolen
Sebastiaan Bleekemolen
Emmanuel Collard
19 GTD Riley Motorsports +80 okr.
41 31


Eric Curran
Boris Said
Bradley Smith
Max Papis
10 P Marsh Racing +82 okr.
42 7



Alex Popow
Isaac Tutumlu
Martin Fuentes
Kyle Marcelli
Pierre Kaffer
6 PC Starworks Motorsport +83 okr.
43 01


Scott Pruett
Memo Rojas
Jamie McMurray
Sage Karam
11 P Chip Ganassi Racing +85 okr.
44 97



Stefan Mücke
Darren Turner
Pedro Lamy
Richie Stanaway
Paul Dalla Lana
8 GTLM Aston Martin Racing (+1:33:21.969)**
45 19





Randy Pobst
Jim Michaelian
Mark Kvamme
Rob Doyle
Robert Gewirtz
Jim Taggart
20 GTD Mühlner Motorsports
America
+92 okr.
46 28



Christian Engelhardt
Rolf Ineichen
Klaus Bachler
Lance Willsey
21 GTD Dempsey Racing +94 okr.
47 60


John Pew
Oswaldo Negri Jr
A.J. Allmendinger
Justin Wilson
12 P Michael Shank Racing +96 okr.
48 007



David Block
Al Carter
James Davison
Brandon Davis
22 GTD TRG-AMR +115 okr.
49 71



Jim Norman
Craig Stanton
Norbert Siedler
Timo Bernhard
23 GTD Park Place Motorsports +129 okr.
50 27


Patrick Dempsey
Joe Foster
Andrew Davis
Marc Lieb
24 GTD Dempsey Racing (+13.590)
51 81

Damien Faulkner
Patrick Huisman
Bob Faieta
25 GTD GB Autosport +135 okr.
52 009


Calum Lockie
Pete McIntosh
Robert Nimkoff
Max Riddle
26 GTD TRG-AMR +179 okr.
53 18



Alexandre Imperatori
Earl Bamber
Bradley Blum
Ronald Zitza
Eugenio Amos
27 GTD Mühlner Motorsports
America
+203 okr.
54 912

Patrick Long
Michael Christensen
Jörg Bergmeister
9 GTLM Porsche North America +206 okr.
55 87



Sean Rayhall
James Kovacic
Doug Bielefeld
Gaston Kearby
Tonis Kasemets
7 PC BAR1 Motorsports +235 okr.
56 07

Tristan Nunez
Joel Miller
Tristan Vautier
13 P SpeedSource +250 okr.
57 70


Sylvain Tremblay
Tom Long
James Hinchcliffe

14 P SpeedSource +326 okr.
58 08


Chris Cumming
Alex Taglani
Rusty Mitchell
Conor Daly
8 PC RSR Racing +334 okr.
59 1



Scott Sharp
Ryan Dalziel
David Brabham
15 P Extreme Speed
Motorsports
+336 okr.
60 3

Jan Magnussen
Anthony Garcia
Ryan Briscoe
10 GTLM Corvette Racing +366 okr.
61 0


Andy Meyrick
Katherine Legge
Alexander Rossi
Gabby Chaves
16 P DeltaWing Racing Cars +407 okr.
62 78




Alex Popow
Scott Mayer
Brendon Hartley
Sebastian Saavedra
Ernesto Jose Viso

17 P Starworks Motorsport +457 okr.
63 09


Duncan Ende
Bruno Junqueira
David Heinemeier-Hansson
Gustavo Menezes
9 PC RSR Racing +518 okr.
64 32


Alex Welch
James Sofronas
Frank Stippler
Marc Basseng
28 GTD GMG Racing +544 okr.
65 99


Alex Gurney
John Fogarty
Darren Law
Memo Gidley
18 P GAINSCO
Bob Stallings Racing
+603 okr.
66 62


Matteo Malucelli
Giancarlo Fisichella
Gianmaria Bruni
Oliver Beretta
11 GTLM Risi Competizione +607 okr.
67 46


Charles Putman
Charles Espenlaub
Oliver Jarvis
James Walker
29 GTD Fall-Line Motorsports +690 okr.

* - doliczono karę za kontakt z pojazdem nr 45
** - Riley nr 01 miał awarię na 610. okrążeniu na 1.5 godziny przed końcem wyścigu, Aston Martin zakończył wyścig przejeżdżając 610 okrążeń

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze