Zwycięzcy Le Mans wystartują w „domowym” wyścigu na Nürburgringu

16 lipca kierowcy zespołu LMP Porsche – zwycięzcy Le Mans i liderzy tabeli Długodystansowych Mistrzostw Świata (WEC) – wystartują w wyścigu na torze Nürburgring, w rodzimych Niemczech. „Sytuacja nie mogłaby być lepsza” – z radością przyznaje Fritz Enzinger, wiceprezes LMP1. „24-godzinny maraton Le Mans był pełen wzlotów i upadków. W górach Eifel mamy zamiar odbyć »czysty« 6 godzinny wyścig i oczywiście chcielibyśmy wygrać, po raz trzeci z rzędu. Nasz nowy pakiet aerodynamiczny zaprojektowany pod kątem większego docisku doskonale sprawdził się podczas ostatnich testów. Nasza misja obrony obu tytułów mistrzowskich, producentów i kierowców, idzie teraz pełną parą”.

Po 3 z 9 rund Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC) i zdobyciu podwójnej liczby punktów za wyniki w Le Mans Porsche przoduje w klasyfikacji producentów z wynikiem 111 punktów, o 32,5 pkt. wyprzedzając Toyotę (78,5 pkt.). Pierwsze miejsce w tabeli kierowców zajmują zwycięzcy Le Mans – Earl Bamber (Nowa Zelandia), Timo Bernhard (Niemcy) i Brendon Hartley (Nowa Zelandia) – z wynikiem 83 pkt., co daje im 17 pkt. przewagi nad najlepszą ekipą Toyoty. Aktualni Mistrzowie Świata – Neel Jani (Szwajcaria) i jego partnerzy André Lotterer (Niemcy) oraz Nick Tandy (Wielka Brytania) – po 10 godzinach rywalizacji musieli wycofać się z Le Mans i zajmują obecnie 5. pozycję (28 pkt.).

Licząca 29 maszyn stawka mistrzostw WEC jest podzielona na cztery klasy, obejmujące prototypy i sportowe samochody GT. Sześciogodzinny wyścig na Nürburgringu rozpocznie się w niedzielę o godzinie 13. Można go śledzić na żywo w internecie i telewizji na całym świecie.

Większy docisk dla Porsche 919 Hybrid
Porsche wprowadza drugi z dwóch pakietów aerodynamicznych dopuszczonych przepisami WEC na sezon 2017. Początkowo koncentrowano się na minimalizacji oporu pod kątem szybkiego toru Le Mans. Począwszy od czwartej rundy Porsche 919 Hybrid będzie generować znacznie większy docisk. Nowa karoseria została zaprojektowana tak, żeby można było osiągać wyższą prędkość w zakrętach. 

W ramach przygotowań do tegorocznego sezonu mistrzostw Porsche 919 Hybrid przeszło istotne modyfikacje – prototyp otrzymał od 60 do 70 proc. nowych i przeprojektowanych komponentów. Koncepcja układu napędowego pozostaje jednak bez zmian. Innowacyjny hybrydowy samochód wyścigowy rozwija moc systemową około 900 KM (662 kW), pochodzącą z kompaktowego 2-litrowego silnika turbo V4 (blisko 500 KM/368 kW) oraz dwóch różnych systemów odzyskiwania energii – z hamowania kół przedniej osi oraz ze spalin. Jednostka spalinowa napędza oś tylną, a motor elektryczny dostarcza do przednich kół moc ponad 400 KM (294 kW). Energia elektryczna pochodząca z dwóch systemów odzyskiwania jest tymczasowo przechowywana w akumulatorze litowo-jonowym chłodzonym cieczą.

Wypowiedzi szefów zespołu LMP Porsche przed wyścigiem na Nürburgringu
Andreas Seidl, szef zespołu: „W tym sezonie mistrzostw WEC po raz kolejny pokonaliśmy granice tego, co jest technicznie możliwe – a Toyota zrobiła to samo. Pomimo nowych restrykcji w przepisach notujemy lepsze czasy okrążeń. Ale w Le Mans obaj producenci pokazali, że także w kwestiach niezawodności osiągnęli limity swoich możliwości. Po zwycięstwie w Le Mans pojechaliśmy prosto na trzydniowe testy do Barcelony. Jazdy wypadły bardzo pomyślnie. Do 6-godzinnego wyścigu na Nürburgringu czujemy się dobrze przygotowani. 919 Hybrid pojawi się tam z nowym przednim pasem i zmodyfikowaną tylną partią nadwozia. Nasz nowy pakiet o wysokim docisku dobrze się prezentuje – teraz musi potwierdzić swoją wydajność na torze”.

Kierowcy Porsche 919 Hybrid z numerem 1
Neel Jani (33 lata, Szwajcaria): „Jestem bardzo ciekaw, jak jeździ się z nowym pakietem. Jazdy testowe w Barcelonie odbywała ekipa samochodu numer 2 – my nie mieliśmy jeszcze okazji sprawdzenia nowej konfiguracji. Wycofanie się z Le Mans, zwłaszcza po tak długim utrzymywaniu się na prowadzeniu, oznacza dla nas bolesny spadek w klasyfikacji kierowców. Mam nadzieję, że w drugiej połowie sezonu nasza trójka będzie mieć nieco więcej szczęścia”.

André Lotterer (35 lat, Niemcy): „Z niecierpliwością czekam na pierwsze jazdy Porsche 919 Hybrid z pakietem o większym docisku. Dla kierowcy to zawsze lepsza sytuacja niż jazda samochodem o małym docisku. W minionych dwóch latach mieliśmy na Nürburgringu znakomite wsparcie kibiców – i mam nadzieję, że moi fani dopiszą także i teraz. Oczywiście w tym roku Neel i ja nie możemy stoczyć tak intensywnej walki jak przed rokiem, ale wspólnie będziemy walczyć z silnymi rywalami. Chcemy osiągnąć najwyższy wynik i nieco zapomnieć o Le Mans”.

Nick Tandy (32 lata, Wielka Brytania): „Uporałem się już z naszym rozczarowaniem Le Mans i całkowicie koncentruję się na kolejnych wyścigach. Przed nami jeszcze ponad połowa mistrzostw. Jedna rzecz wyróżnia dla mnie Nürburgring – to moja wyścigowa historia. Dość często ścigałem się tam Porsche w pucharze Carrera Cup. Ostatni raz jechałem po torze Grand Prix za kierownicą samochodu LMP2 i wygrałem swoją klasę. Dla Porsche to »domowy« wyścig, a więc bardzo istotna runda. Wszyscy czekamy na niedzielę”.

Kierowcy Porsche 919 Hybrid z numerem 2
Earl Bamber (27 lat, Nowa Zelandia): „Jestem bardzo podekscytowany nowym pakietem. Z Le Mans wracamy z dobrą energią, a naszym priorytetem jest zwiększanie przewagi w mistrzostwach producentów. Jeśli nam się to uda, chcemy zdobyć też mistrzostwo kierowców. Mam trochę doświadczenia z Północną Pętlą, ale niewiele z torem Grand Prix. Mimo to go lubię i nie mogę doczekać się swojej pierwszej rundy 919 Hybrid na Nürburgringu”

Timo Bernhard (36 lat, Niemcy): „Cieszę się, że jedziemy na Nürburgring. To mój »domowy« wyścig i druga po Le Mans największa atrakcja sezonu. Sześciogodzinny wyścig na Ringu pojawił się w kalendarzu mistrzostw dwa lata temu i natychmiast został bardzo dobrze przyjęty. Atmosfera, z pełnymi trybunami i świadomymi widzami, była absolutnie wspaniała. Wygrywaliśmy tu w latach 2015 oraz 2016 i nie miałbym nic przeciwko, gdyby udało się to kontynuować – kolejny hat-trick byłby wspaniały. Jestem jednak świadomy, że mamy silnych rywali w postaci Toyoty, a także w postaci naszej bratniej ekipy”

Brendon Hartley (27 lat, Nowa Zelandia): „Za nami szalone, ale pomyślne tygodnie po Le Mans. Wreszcie oswoiliśmy się z wynikiem. Zdążyliśmy też przetestować nasz nowy pakiet aerodynamiczny. Teraz skupiamy się na kolejnych wyścigach. Wygrywaliśmy na Nürburgringu przez ostatnie dwa lata i razem z Earlem mamy to szczęście, że w naszej ekipie jest »Pan Nürburgring« we własnej osobie. Wszyscy w Porsche pracują ciężko nad przygotowaniem nowego pakietu przez wyścigiem na Nürburgringu. Zwycięstwo na ojczystej ziemi byłoby wisienką na torcie po Le Mans. Liczę na kolejną zaciętą walkę!”.

Harmonogram (czas lokalny)
Piątek, 14 lipca 2017 r.
11:35-13:05 wolne przejazdy
16:15-17:45 wolne przejazdy

Sobota, 15 lipca 2017 r.
9:45-10:45 wolne przejazdy
15:25-15:45 kwalifikacje LMP1 i LMP2

Niedziela, 16 lipca 2017 r.
13:00-19:00 wyścig

Emisja w TV i strumieniowanie na żywo

  • Oficjalna aplikacja WEC – do pobrania za darmo – w rozszerzonej, płatnej wersji oferuje pełne strumieniowanie na żywo i bieżące informacje o wynikach. Komentarze zespołu FIA WEC TV uzupełniają wywiady z ekipami z boksów.
  • Wyścigi WEC można śledzić na różnych międzynarodowych kanałach TV w Europie, Azji, Australii i Nowej Zelandii, Ameryce Północnej i Południowej oraz na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

Fakty i liczby

  • Przepisy WEC dotyczące efektywności określają ilość energii, jaką samochody mogą zużywać na jednym okrążeniu. Na liczącej 5,148 km pętli Nürburgringu Porsche 919 Hybrid może zużyć 4,68 MJ energii elektrycznej z systemów odzyskiwania energii oraz 1,313 kg/1,82 l paliwa.
    Przy normalnej prędkości wyścigowej Porsche 919 Hybrid musi zatankować maksymalnie po 33 okrążeniach.
  • Tankowanie i zmiana kół mogą odbywać się wyłącznie sekwencyjnie, nie jednocześnie. Przy zmianie kół może równocześnie pracować tylko czterech mechaników korzystających z jednego pistoletu, co sprawia, że trwa ona dłużej niż w F1.
  • Kierowcy zazwyczaj zmieniają się, gdy potrzebne są nowe opony. 
    W trakcie wyścigu można używać kilku różnych rodzajów opon: trzy różne mieszanki slicków (sucha nawierzchnia), ogumienie hybrydowe – slicki o miększym profilu (zróżnicowane warunki), a także opony na mokrą nawierzchnię. Na czas kwalifikacji i wyścigu na każdy samochód przypadają cztery komplety opon na suchą nawierzchnię, o dwa mniej niż w 2016.
  • Okrążenie pętli Grand Prix na Nürburgringu liczy 16 zakrętów, 7 lewych i 9 prawych.

Fakty z przeszłości

  • Na starcie zeszłorocznego wyścigu Porsche 919 Hybrid zajęły miejsca w drugim rzędzie. Timo Bernhard i Mark Webber (Australia) uplasowali się na trzeciej pozycji, ze średnim czasem 1:39,861 min, a Neel Jani i Marc Lieb (Niemcy) – na czwartej (1:39,893 min). W częściowo trudnych warunkach, z okresowymi opadami deszczu pod koniec 20-minutowej sesji kwalifikacyjnej, pole position wywalczyli MaMarcel Fässler (Szwajcaria) i André Lotterer za kierownicą Audi (1:39,444 min).
  • Podobnie jak w 2015 r., w wyścigu zwyciężyli Bernhard/Hartley/Webber.
  • Po pełnych emocji zmaganiach Romain Dumas (Francja), Jani i Lieb dojechali do mety na czwartym miejscu – w trakcie wyścigu zaliczyli kolizję podczas wyprzedzania innego samochodu i otrzymali karę przejazdu przez aleję serwisową.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze