Toyota wygrywa pierwszy wyścig hiperaut w WEC

Sébastien Buemi, Brendon Hartley i Kazuki Nakajima odnieśli zwycięstwo w inauguracyjnym wyścigu sezonu 2021 Długodystansowych Mistrzostw Świata. Załoga #8 aż do momentu neutralizacji w drugiej połowie rywalizacji miała za poważnych rywali André Negrão, Nicolasa Lapierre i Matthieu Vaxiviere z Signatech Alpine.

Toyoty zaliczyły słaby start, przez co na pierwsze miejsce chwilowo wyszedł Phil Hanson w prototypie LMP2 od United Autosports USA. Jeszcze przed końcem prostej Kemmel Mike Conway i Buemi odzyskali jednak miejsce na czele stawki. Negrão w Alpine spadł początkowo na piątą lokatę, wyprzedzony przez Giedo van der Garde z Racing Team Nederland #29. Po dziewięciu okrążeniach Brazylijczyk uporał się jednak z prototypami LMP2 i zaczął gonić prowadzące Tototy, które zamieniły się pozycjami – na jedenastym okrążeniu Buemi wyprzedził Conwaya.

Nie-hybrydowy prototyp Alpine nie mógł pokonać takiego samego dystansu na jednym baku, co Toyoty. Negrão musiał więc zatrzymać się w boksach trzy okrążenia przed Conwayem i cztery przed Buemim. Podczas postoju samochodu #8 Toyota popełniła kosztowny błąd, odłączając wąż tankujący przed upływem regulaminowych 35 sekund. Buemi musiał więc odbyć 30-sekundową karę podczas kolejnego zjazdu.

Negrão jechał na tyle szybko, że nawet bez pomyłki rywali, Alpine objęłoby prowadzenie po drugiej rundzie pit-stopów – tym razem z Lapierrem za kierownicą. Prowadzenie zmieniało się jeszcze kilkukrotnie, lecz to francuski zespół prowadził przez większość wyścigu.

Punkt zwrotny nastąpił po 100 okrążeniach rywalizacji, kiedy to Richard Lietz w Porsche #91 zgubił prawą tylną oponę, wywołując neutralizację. Prowadzący wtedy Alpine Vaxiviere wykorzystał moment na zjazd do boksów – chwilę po tym jak tankowanie odbyły dwie Toyoty, lecz stracił inicjatywę dziesięć okrążeń później, gdy swój pit-stop pod żółtą flagą odbył Kazuki Nakajima.

Kilkanaście minut jazdy wolniejszym tempem pozwoliły Toyocie przyspieszyć w końcówce wyścigu, a gdy do samochodu #8 wsiadł Buemi, uzyskał najszybsze okrążenie wyścigu. Alpine tymczasem jechało coraz wolniej – Vaxiviere pod koniec swojego przejazdu zgłaszał problemy z przyczepnością przedniej osi, a na 145. okrążeniu Negrão przebił oponę i musiał zjechać wcześniej na swój przedostatni pit-stop, tracąc przy tym kilkanaście sekund. Musząc uważać na zużycie paliwa, aby uniknąć dodatkowego zjazdu na dotankowanie, Negrão nie mógł już rzucić wyzwania Buemiemu, który po 162. okrążeniach przekroczył metę jako zwycięzca pierwszego w historii wyścigu hipersamochodów, wspólnie z Hartleyem i Nakajimą

Negrão, dzielący samochód wraz z Lapierrem i Vaxivierem, był drugi, z dużą przewagą nad Kamuim Kobayashim w Toyocie #7. Japończyk był sprawcą jednej z neutralizacji po tym, jak wyleciał z toru w 10. zakręcie, a później jeszcze zatrzymywał się na torze z powodu problemów technicznych. Załoga #7 otrzymała także karę drive-through z powodu kolizji José Maríi Lópeza z Richardem Lietzem w Porsche #91.

Rywalizację w klasie LMP2 całkowicie zdominował zespół United Autosports #22, który stracił prowadzenie tylko po pierwszej rundzie pit-stopów, kiedy Racing Team Nederland szybciej wypuścił na tor swojego kierowcę Fritza van Eerda. Już na kolejnym okrążeniu Filipe Albuquerque wyprzedził jednak Holendra i miał stanąć na najwyższym stopniu podium, wspólnie z Hansonem i Fabio Schererem. Kolejne dwie pozycje zajął zespół Jota Sport, a w swoim debiucie w WEC, startująca z polską flagą załoga zespołu Inter Europol Competition #34 zajęła piąte miejsce.

Kevin Estre i Neel Jani potwierdzili swoją znakomitą formę z kwalifikacji, wygrywając wyścig w klasie GTE Pro. Załoga Porsche #92 przebiła oponę w drugiej godzinie rywalizacji, lecz neutralizacja uchroniła ich przed koniecznością wykonania dodatkowego pit-stopu względem rywali z Ferrari. Alessandro Pier Guidi i James Calado zajęli drugie miejsce w Ferrari #52, a ich zespołowi koledzy Daniel Serra i Miguel Molina uzupełnili podium, pomimo dwóch kar drive-through za zbyt szybką jazdę przy żółtej fladze.

Dla czwartego na mecie Olivera Gavina, wspólny start w WEC z Antonio Garcią był zwieńczeniem 25-letniej kariery profesjonalnego kierowcy. Gościnnie startująca załoga Corvette uplasowała się przed Porsche #91, które aż trzykrotnie zjeżdżało do boksów z przebitą oponą.

W klasie GTE Am triumfowali François Perrodo, Nicklas Nielsen i Alessio Rovera z AF Corse #83.

Druga runda sezonu 2021 WEC odbędzie się za nieco ponad miesiąc na torze w Portimão.

PNrKierowcyKlasaZespół Rezultat
18


Sébastien Buemi
Kazuki Nakajima
Brendon Hartley
HypercarToyota Gazoo RacingM162 okr.
236


André Negrão
Nicolas Lapierre
Matthieu Vaxiviere
HypercarAlpine Elf MatmutM+ 1:07,196
37


Mike Conway
Kamui Kobayashi
José María López
HypercarToyota Gazoo RacingM+ 1 okr.
422


Philip Hanson
Fabio Scherer
Filipe Albuquerque
LMP2United AutosportsG+ 1 okr.
538


Roberto González
António Félix da Costa
Anthony Davidson
LMP2JOTAG+ 2 okr.
628


Sean Gelael
Stoffel Vandoorne
Tom Blomqvist
LMP2JOTAG+ 2 okr.
729


Frits van Eerd
Giedo van der Garde
Job van Uitert
LMP2P/ARacing Team NederlandG+ 3 okr.
834


Jakub Śmiechowski
Renger van der Zande
Alex Brundle
LMP2Inter Europol CompetitionG+ 3 okr.
970


Esteban Garcia
Loïc Duval
Norman Nato
LMP2P/ARealTeam RacingG+ 4 okr.
1021


Henrik Hedman
Juan Pablo Montoya
Ben Hanley
LMP2P/ADragonSpeed USAG+ 4 okr.
111


Tatiana Calderón
Sophia Flörsch
Beitske Visser
LMP2Richard Mille Racing TeamG+ 4 okr.
1220


Jan Magnussen
Anders Fjordbach
Dennis Andersen
LMP2P/AHigh Class RacingG+ 5 okr.
1325


John Falb
Rui Andrade
Roberto Merhi
LMP2P/AG-Drive RacingG+ 5 okr.
1424


Patrick Kelly
Gabriel Aubry
Simon Trummer
LMP2P/APR1 MotorsportsG+ 5 okr.
1592

Kévin Estre
Neel Jani
LMGTE ProPorsche GT TeamM+ 9 okr.
1651

Alessandro Pier Guidi
James Calado
LMGTE ProAF CorseM+ 9 okr.
1752

Daniel Serra
Miguel Molina
LMGTE ProAF CorseM+ 9 okr.
1863

Antonio García
Oliver Gavin
LMGTE ProCorvette RacingM+ 10 okr.
1991

Gianmaria Bruni
Richard Lietz
LMGTE ProPorsche GT TeamM+ 10 okr.
2083


François Perrodo
Nicklas Nielsen
Alessio Rovera
LMGTE AmAF CorseM+ 10 okr.
2133


Ben Keating
Dylan Pereira
Felipe Fraga
LMGTE AmTF SportM+ 10 okr.
2247


Roberto Lacorte
Giorgio Sernagiotto
Antonio Fuoco
LMGTE AmCetilar RacingM+ 11 okr.
2354


Thomas Flohr
Francesco Castellacci
Giancarlo Fisichella
LMGTE AmAF CorseM+ 11 okr.
2488


Andrew Haryanto
Marco Seefried
Alessio Picariello
LMGTE AmDempsey-Proton RacingM+ 11 okr.
2598


Paul Dalla Lana
Augusto Farfus
Marcos Gomes
LMGTE AmAston Martin RacingM+ 11 okr.
26777


Satoshi Hoshino
Tomonobu Fujii
Andrew Watson
LMGTE AmD'Station RacingM+ 12 okr.
2785


Rahel Frey
Katherine Legge
Manuela Gostner
LMGTE AmIron LynxM+ 12 okr.
2860


Claudio Schiavoni
Andrea Piccini
Matteo Cressoni
LMGTE AmIron LynxM+ 13 okr.
2931


Robin Frijns
Ferdinand Habsburg
Charles Milesi
LMP2Team WRTG+ 35 okr.
NSK77


Christian Ried
Jaxon Evans
Matt Campbell
LMGTE AmDempsey-Proton RacingM
NSK26


Roman Rusinow
Franco Colapinto
Nyck de Vries
LMP2G-Drive RacingG
NSK44


Miroslav Konopka
Thomas Jackson
Darren Burke
LMP2P/AARC BratislavaG
NSK86


Michael Wainwright
Benjamin Barker
Tom Gamble
LMGTE AmGR RacingM
NSK56


Egidio Perfetti
Matteo Cairoli
Riccardo Pera
LMGTE AmTeam Project 1M

Redakcja

Tomasz Kubiak
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Kamil Topczewski
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki
Gabriela Skoczylas
Zuzanna Kurek
Adrian Kleć
Jakub Cieciura
Julia Trusewicz

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1 feeder league