Sébastien Buemi, Brendon Hartley i Kazuki Nakajima odnieśli zwycięstwo w inauguracyjnym wyścigu sezonu 2021 Długodystansowych Mistrzostw Świata. Załoga #8 aż do momentu neutralizacji w drugiej połowie rywalizacji miała za poważnych rywali André Negrão, Nicolasa Lapierre i Matthieu Vaxiviere z Signatech Alpine.
Toyoty zaliczyły słaby start, przez co na pierwsze miejsce chwilowo wyszedł Phil Hanson w prototypie LMP2 od United Autosports USA. Jeszcze przed końcem prostej Kemmel Mike Conway i Buemi odzyskali jednak miejsce na czele stawki. Negrão w Alpine spadł początkowo na piątą lokatę, wyprzedzony przez Giedo van der Garde z Racing Team Nederland #29. Po dziewięciu okrążeniach Brazylijczyk uporał się jednak z prototypami LMP2 i zaczął gonić prowadzące Tototy, które zamieniły się pozycjami – na jedenastym okrążeniu Buemi wyprzedził Conwaya.
Nie-hybrydowy prototyp Alpine nie mógł pokonać takiego samego dystansu na jednym baku, co Toyoty. Negrão musiał więc zatrzymać się w boksach trzy okrążenia przed Conwayem i cztery przed Buemim. Podczas postoju samochodu #8 Toyota popełniła kosztowny błąd, odłączając wąż tankujący przed upływem regulaminowych 35 sekund. Buemi musiał więc odbyć 30-sekundową karę podczas kolejnego zjazdu.
Negrão jechał na tyle szybko, że nawet bez pomyłki rywali, Alpine objęłoby prowadzenie po drugiej rundzie pit-stopów – tym razem z Lapierrem za kierownicą. Prowadzenie zmieniało się jeszcze kilkukrotnie, lecz to francuski zespół prowadził przez większość wyścigu.
Punkt zwrotny nastąpił po 100 okrążeniach rywalizacji, kiedy to Richard Lietz w Porsche #91 zgubił prawą tylną oponę, wywołując neutralizację. Prowadzący wtedy Alpine Vaxiviere wykorzystał moment na zjazd do boksów – chwilę po tym jak tankowanie odbyły dwie Toyoty, lecz stracił inicjatywę dziesięć okrążeń później, gdy swój pit-stop pod żółtą flagą odbył Kazuki Nakajima.
Kilkanaście minut jazdy wolniejszym tempem pozwoliły Toyocie przyspieszyć w końcówce wyścigu, a gdy do samochodu #8 wsiadł Buemi, uzyskał najszybsze okrążenie wyścigu. Alpine tymczasem jechało coraz wolniej – Vaxiviere pod koniec swojego przejazdu zgłaszał problemy z przyczepnością przedniej osi, a na 145. okrążeniu Negrão przebił oponę i musiał zjechać wcześniej na swój przedostatni pit-stop, tracąc przy tym kilkanaście sekund. Musząc uważać na zużycie paliwa, aby uniknąć dodatkowego zjazdu na dotankowanie, Negrão nie mógł już rzucić wyzwania Buemiemu, który po 162. okrążeniach przekroczył metę jako zwycięzca pierwszego w historii wyścigu hipersamochodów, wspólnie z Hartleyem i Nakajimą
Negrão, dzielący samochód wraz z Lapierrem i Vaxivierem, był drugi, z dużą przewagą nad Kamuim Kobayashim w Toyocie #7. Japończyk był sprawcą jednej z neutralizacji po tym, jak wyleciał z toru w 10. zakręcie, a później jeszcze zatrzymywał się na torze z powodu problemów technicznych. Załoga #7 otrzymała także karę drive-through z powodu kolizji José Maríi Lópeza z Richardem Lietzem w Porsche #91.
Rywalizację w klasie LMP2 całkowicie zdominował zespół United Autosports #22, który stracił prowadzenie tylko po pierwszej rundzie pit-stopów, kiedy Racing Team Nederland szybciej wypuścił na tor swojego kierowcę Fritza van Eerda. Już na kolejnym okrążeniu Filipe Albuquerque wyprzedził jednak Holendra i miał stanąć na najwyższym stopniu podium, wspólnie z Hansonem i Fabio Schererem. Kolejne dwie pozycje zajął zespół Jota Sport, a w swoim debiucie w WEC, startująca z polską flagą załoga zespołu Inter Europol Competition #34 zajęła piąte miejsce.
Kevin Estre i Neel Jani potwierdzili swoją znakomitą formę z kwalifikacji, wygrywając wyścig w klasie GTE Pro. Załoga Porsche #92 przebiła oponę w drugiej godzinie rywalizacji, lecz neutralizacja uchroniła ich przed koniecznością wykonania dodatkowego pit-stopu względem rywali z Ferrari. Alessandro Pier Guidi i James Calado zajęli drugie miejsce w Ferrari #52, a ich zespołowi koledzy Daniel Serra i Miguel Molina uzupełnili podium, pomimo dwóch kar drive-through za zbyt szybką jazdę przy żółtej fladze.
Dla czwartego na mecie Olivera Gavina, wspólny start w WEC z Antonio Garcią był zwieńczeniem 25-letniej kariery profesjonalnego kierowcy. Gościnnie startująca załoga Corvette uplasowała się przed Porsche #91, które aż trzykrotnie zjeżdżało do boksów z przebitą oponą.
W klasie GTE Am triumfowali François Perrodo, Nicklas Nielsen i Alessio Rovera z AF Corse #83.
Druga runda sezonu 2021 WEC odbędzie się za nieco ponad miesiąc na torze w Portimão.
P | Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Rezultat | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 8 | Sébastien Buemi Kazuki Nakajima Brendon Hartley | Hypercar | Toyota Gazoo Racing | M | 162 okr. | |||
2 | 36 | André Negrão Nicolas Lapierre Matthieu Vaxivière | Hypercar | Alpine Elf Matmut | M | + 1:07,196 | |||
3 | 7 | Mike Conway Kamui Kobayashi José María López | Hypercar | Toyota Gazoo Racing | M | + 1 okr. | |||
4 | 22 | Philip Hanson Fabio Scherer Filipe Albuquerque | LMP2 | United Autosports | G | + 1 okr. | |||
5 | 38 | Roberto González António Félix da Costa Anthony Davidson | LMP2 | Jota | G | + 2 okr. | |||
6 | 28 | Sean Gelael Stoffel Vandoorne Tom Blomqvist | LMP2 | Jota | G | + 2 okr. | |||
7 | 29 | Frits van Eerd Giedo van der Garde Job van Uitert | LMP2P/A | Racing Team Nederland | G | + 3 okr. | |||
8 | 34 | Jakub Śmiechowski Renger van der Zande Alex Brundle | LMP2 | Inter Europol Competition | G | + 3 okr. | |||
9 | 70 | Esteban Garcia Loïc Duval Norman Nato | LMP2P/A | RealTeam Racing | G | + 4 okr. | |||
10 | 21 | Henrik Hedman Juan Pablo Montoya Ben Hanley | LMP2P/A | DragonSpeed USA | G | + 4 okr. | |||
11 | 1 | Tatiana Calderón Sophia Flörsch Beitske Visser | LMP2 | Richard Mille Racing Team | G | + 4 okr. | |||
12 | 20 | Jan Magnussen Anders Fjordbach Dennis Andersen | LMP2P/A | High Class Racing | G | + 5 okr. | |||
13 | 25 | John Falb Rui Andrade Roberto Merhi | LMP2P/A | G-Drive Racing | G | + 5 okr. | |||
14 | 24 | Patrick Kelly Gabriel Aubry Simon Trummer | LMP2P/A | PR1 Motorsports | G | + 5 okr. | |||
15 | 92 | Kévin Estre Neel Jani | LMGTE Pro | Porsche GT Team | M | + 9 okr. | |||
16 | 51 | Alessandro Pier Guidi James Calado | LMGTE Pro | AF Corse | M | + 9 okr. | |||
17 | 52 | Daniel Serra Miguel Molina | LMGTE Pro | AF Corse | M | + 9 okr. | |||
18 | 63 | Antonio García Oliver Gavin | LMGTE Pro | Corvette Racing | M | + 10 okr. | |||
19 | 91 | Gianmaria Bruni Richard Lietz | LMGTE Pro | Porsche GT Team | M | + 10 okr. | |||
20 | 83 | François Perrodo Nicklas Nielsen Alessio Rovera | LMGTE Am | AF Corse | M | + 10 okr. | |||
21 | 33 | Ben Keating Dylan Pereira Felipe Fraga | LMGTE Am | TF Sport | M | + 10 okr. | |||
22 | 47 | Roberto Lacorte Giorgio Sernagiotto Antonio Fuoco | LMGTE Am | Cetilar Racing | M | + 11 okr. | |||
23 | 54 | Thomas Flohr Francesco Castellacci Giancarlo Fisichella | LMGTE Am | AF Corse | M | + 11 okr. | |||
24 | 88 | Andrew Haryanto Marco Seefried Alessio Picariello | LMGTE Am | Dempsey-Proton Racing | M | + 11 okr. | |||
25 | 98 | Paul Dalla Lana Augusto Farfus Marcos Gomes | LMGTE Am | Aston Martin Racing | M | + 11 okr. | |||
26 | 777 | Satoshi Hoshino Tomonobu Fujii Andrew Watson | LMGTE Am | D'Station Racing | M | + 12 okr. | |||
27 | 85 | Rahel Frey Katherine Legge Manuela Gostner | LMGTE Am | Iron Lynx | M | + 12 okr. | |||
28 | 60 | Claudio Schiavoni Andrea Piccini Matteo Cressoni | LMGTE Am | Iron Lynx | M | + 13 okr. | |||
29 | 31 | Robin Frijns Ferdinand Habsburg Charles Milesi | LMP2 | Team WRT | G | + 35 okr. | |||
NSK | 77 | Christian Ried Jaxon Evans Matt Campbell | LMGTE Am | Dempsey-Proton Racing | M | ||||
NSK | 26 | Roman Rusinow Franco Colapinto Nyck de Vries | LMP2 | G-Drive Racing | G | ||||
NSK | 44 | Miroslav Konopka Thomas Jackson Darren Burke | LMP2P/A | ARC Bratislava | G | ||||
NSK | 86 | Michael Wainwright Benjamin Barker Tom Gamble | LMGTE Am | GR Racing | M | ||||
NSK | 56 | Egidio Perfetti Matteo Cairoli Riccardo Pera | LMGTE Am | Team Project 1 | M |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.