91. edycja wyścigu 24 godziny Le Mans rozpoczęła się w sobotę o godzinie 16. Prowadzenie w pierwszej godzinie rywalizacji objął Sébastien Buemi, wykorzystując miękkie opony do wyprzedzenia kierowców Ferrari.
Z pole position wystartował Nicklas Nielsen w Ferrari #50, mając obok siebie zespołowego kolegę Jamesa Calado w #51. Dwójkę kierowców AF Corse próbował rozdzielić Felipe Nasr w Porsche #75, lecz zablokował koła na hamowaniu do szykany Goodyear i spadł za obu kierowców Toyoty – Sébastiena Buemiego i Mike’a Conwaya.
4pm, Le Mans: It’s time for a century of dreams to become reality. @ROLEX#WEC #LeMans24 #LeMansCentenary #Rolex pic.twitter.com/wEqZTIuRya
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) June 10, 2023
Buemi i Conway następnie wyprzedzili Jamesa Calado, awansując na drugie i trzecie miejsce, a na dojeździe do zakrętu Indianapolis Buemi objechał Nielsena, obejmując prowadzenie na pierwszym okrążeniu. Szwajcar wykorzystał przy tym miękkie opony, na które zespół Toyoty zdecydował się na starcie wyścigu.
First lap, first crash for @CadillacVSeries 😨#LeMans24 #LeMansCentenary pic.twitter.com/g941Av4Hsg
— 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) June 10, 2023
Już na koniec pierwszego kółka na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa. Spowodował go Jack Aitken, który rozbił się na wyjściu z szykany Daytona i uszkodził barierę armco. Ponadto, Mark Kvamme z Inter Europol Competition #32 wypadł z toru i zakopał się w żwirowym poboczu.
Wyścig został wznowiony po upływie 40 minut, gdy bariera w szykanie Daytona została w pełni naprawiona. Buemi pewnie objął prowadzenie, natomiast Nielsen znalazł się pod presją ze strony Conwaya. Brytyjczyk niemalże powtórzył wcześniejszy manewr swojego zespołowego kolegi i wyprzedził Nielsena na dojeździe do zakrętu Indianapolis, zapewniając Toyocie dwie pierwsze pozycje w wyścigu.
Toyota #8 takes the lead during the first lap ⚡️@TGR_WEC #LeMans24 #LeMansCentenary pic.twitter.com/oxwqN8ANYC
— 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) June 10, 2023
W miarę, gdy miękkie opony w Toyocie zaczęły się zużywać, kierowcy Ferrari znów stali się konkurencyjni wobec japońskich rywali. Na 10. okrążeniu Nicklas Nielsen wyprzedził Conwaya na dojeździe do zakrętu Mulsanne, po czym zjechał do boksów na pierwsze tankowanie pod koniec okrążenia.
Conway nie powrócił na drugie miejsce na długo, bowiem Calado wyprzedził go już na kolejnym kółku, na hamowaniu do szykany Daytona. Ta walka pozwoliła Buemiemu odjechać na pięć sekund od reszty stawki i z taką przewagą zakończył pierwszą godzinę wyścigu.
Conway znalazł się natomiast pod presją ze strony trzech kierowców Porsche Penske Motorsport, jadących przed Earlem Bamberem w Cadillacu #2, dwoma kierowcami Peugeota i António Félixem da Costą w Porsche #38. Poza pierwszą dziesiątką plasowali się Franck Mailleux w Glickenhausie #709 i Tom Dillmann w Vanwallu.
Do wyścigu z okrążeniem straty przystąpił Glickenhaus #708, w którym doszło do rozszczelnienia obudowy skrzyni biegów.
W klasie LMP2 na koniec pierwszej godziny prowadził Paul Loup Chatin z IDEC Sport, przed Robertem Kubicą z Team WRT #41 i Pietro Fittipaldim z Jota. Pierwszą pozycję w klasie GTE Am objął Davide Rigon z AF Corse #54.
P | Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Rezultat | Okr. | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 8 | Sébastien Buemi Brendon Hartley Ryō Hirakawa | HypercarHY | Toyota Gazoo Racing | 01:01:15,180 | 12 | |||
2 | 51 | Alessandro Pier Guidi James Calado Antonio Giovinazzi | HypercarHY | Ferrari AF Corse | + 4,161 | 12 | |||
3 | 7 | Mike Conway Kamui Kobayashi José María López | HypercarHY | Toyota Gazoo Racing | + 6,239 | 12 | |||
4 | 75 | Felipe Nasr Mathieu Jaminet Nick Tandy | HypercarHY | Porsche Penske Motorsport | + 6,579 | 12 | |||
5 | 6 | Kévin Estre André Lotterer Laurens Vanthoor | HypercarHY | Porsche Penske Motorsport | + 7,342 | 12 | |||
6 | 5 | Dane Cameron Michael Christensen Frédéric Makowiecki | HypercarHY | Porsche Penske Motorsport | + 8,115 | 12 | |||
7 | 2 | Earl Bamber Alex Lynn Richard Westbrook | HypercarHY | Cadillac Racing | + 8,792 | 12 | |||
8 | 93 | Paul di Resta Mikkel Jensen Jean-Éric Vergne | HypercarHY | Peugeot TotalEnergies | + 9,666 | 12 | |||
9 | 38 | António Félix da Costa Will Stevens Yifei Ye | HypercarHY | Hertz Team Jota | + 10,834 | 12 | |||
10 | 94 | Loïc Duval Gustavo Menezes Nico Müller | HypercarHY | Peugeot TotalEnergies | + 12,327 | 12 | |||
11 | 709 | Franck Mailleux Nathanaël Berthon Esteban Gutiérrez | Hypercar | Glickenhaus Racing | + 15,077 | 12 | |||
12 | 4 | Tom Dillmann Esteban Guerrieri Tristan Vautier | Hypercar | Floyd Vanwall Racing Team | + 33,771 | 12 | |||
13 | 48 | Paul Lafargue Paul-Loup Chatin Laurents Hörr | LMP2 | Idec Sport | + 1:00,120 | 12 | |||
14 | 50 | Antonio Fuoco Miguel Molina Nicklas Nielsen | HypercarHY | Ferrari AF Corse | + 1:01,605 | 12 | |||
15 | 41 | Rui Andrade Louis Delétraz Robert Kubica | LMP2 | Team WRT | + 1:02,620 | 12 | |||
16 | 28 | David Heinemeier Hansson Oliver Rasmussen Pietro Fittipaldi | LMP2 | Jota | + 1:06,176 | 12 | |||
17 | 36 | Matthieu Vaxivière Charles Milesi Julien Canal | LMP2 | Alpine Elf Endurance Team | + 1:12,052 | 12 | |||
18 | 10 | Ryan Cullen Gabriel Aubry Matthias Kaiser | LMP2 | Vector Sport | + 1:12,354 | 12 | |||
19 | 22 | Philip Hanson Filipe Albuquerque Frederick Lubin | LMP2 | United Autosports | + 1:12,877 | 12 | |||
20 | 9 | Bent Viscaal Juan Manuel Correa Filip Ugran | LMP2 | Prema Racing | + 1:14,079 | 12 | |||
21 | 3 | Sébastien Bourdais Renger van der Zande Scott Dixon | HypercarHY | Cadillac Racing | + 1:16,168 | 12 | |||
22 | 45 | George Kurtz James Allen Colin Braun | LMP2P/A | Algarve Pro Racing | + 1:17,496 | 12 | |||
23 | 35 | André Negrão Oliver Caldwell Memo Rojas | LMP2 | Alpine Elf Endurance Team | + 1:18,298 | 12 | |||
24 | 39 | Roberto Lacorte Giedo van der Garde Patrick Pilet | LMP2P/A | Graff Racing | + 1:20,038 | 12 | |||
25 | 30 | Neel Jani René Binder Nicolas Pino | LMP2 | Duqueine Team | + 1:20,751 | 12 | |||
26 | 43 | Tom Van Rompuy Ugo De Wilde Maxime Martin | LMP2P/A | DKR Engineering | + 1:22,511 | 12 | |||
27 | 31 | Sean Gelael Ferdinand Habsburg Robin Frijns | LMP2 | Team WRT | + 1:24,135 | 12 | |||
28 | 34 | Jakub Śmiechowski Albert Costa Fabio Scherer | LMP2 | Inter Europol Competition | + 1:27,093 | 12 | |||
29 | 80 | François Perrodo Ben Barnicoat Norman Nato | LMP2P/A | AF Corse | + 1:58,758 | 12 | |||
30 | 14 | Rodrigo Sales Mathias Beche Ben Hanley | LMP2P/A | Nielsen Racing | + 2:04,478 | 12 | |||
31 | 37 | Nicolas Lapierre Alexandre Coigny Malthe Jakobsen | LMP2P/A | COOL Racing | + 2:11,719 | 12 | |||
32 | 47 | Reshad De Gerus Władysław Łomko Simon Pagenaud | LMP2 | COOL Racing | + 2:12,176 | 12 | |||
33 | 23 | Joshua Pierson Tom Blomqvist Oliver Jarvis | LMP2 | United Autosports | + 2:18,710 | 12 | |||
34 | 65 | Manuel Maldonado Tijmen van der Helm Job van Uitert | LMP2 | Panis Racing | + 2:20,296 | 12 | |||
35 | 24 | Jimmie Johnson Mike Rockenfeller Jenson Button | Innovative | Hendrick Motorsports | + 2:40,648 | 12 | |||
36 | 56 | PJ Hyett Gunnar Jeannette Matteo Cairoli | LMGTE Am | Project 1 - AO | + 2:42,186 | 12 | |||
37 | 60 | Claudio Schiavoni Matteo Cressoni Alessio Picariello | LMGTE Am | Iron Lynx | + 2:42,946 | 12 | |||
38 | 54 | Thomas Flohr Francesco Castellacci Davide Rigon | LMGTE Am | AF Corse | + 2:44,240 | 12 | |||
39 | 923 | Salih Yoluç Tom Gamble Dries Vanthoor | LMP2P/A | Racing Team Turkey | + 2:45,390 | 12 | |||
40 | 57 | Takeshi Kimura Scott Huffaker Daniel Serra | LMGTE Am | Kessel Racing | + 2:49,819 | 12 | |||
41 | 83 | Luis Pérez-Companc Alessio Rovera Lilou Wadoux | LMGTE Am | Richard Mille AF Corse | + 2:50,413 | 12 | |||
42 | 88 | Harry Tincknell Don Yount Jonas Ried | LMGTE Am | Proton Competition | + 2:50,788 | 12 | |||
43 | 33 | Nicky Catsburg Ben Keating Nicolás Varrone | LMGTE Am | Corvette Racing | + 2:53,772 | 12 | |||
44 | 911 | Michael Fassbender Martin Rump Richard Lietz | LMGTE Am | Proton Competition | + 2:57,360 | 12 | |||
45 | 86 | Michael Wainwright Benjamin Barker Riccardo Pera | LMGTE Am | GR Racing | + 2:58,145 | 12 | |||
46 | 21 | Simon Mann Julien Piguet Ulysse de Pauw | LMGTE Am | AF Corse | + 3:04,637 | 12 | |||
47 | 100 | Chandler Hull Andrew Haryanto Jeffrey Segal | LMGTE Am | Walkenhorst Motorsport | + 3:13,962 | 12 | |||
48 | 74 | Kei Cozzolino Yorikatsu Tsujiko Naoki Yokomizo | LMGTE Am | Kessel Racing | + 3:14,528 | 12 | |||
49 | 85 | Sarah Bovy Michelle Gatting Rahel Frey | LMGTE Am | Iron Dames | + 3:16,068 | 12 | |||
50 | 25 | Ahmad Al Harthy Michael Dinan Charlie Eastwood | LMGTE Am | ORT by TF | + 3:17,692 | 12 | |||
51 | 63 | Doriane Pin Daniił Kwiat Mirko Bortolotti | LMP2 | Prema Racing | + 3:18,084 | 12 | |||
52 | 777 | Satoshi Hoshino Casper Stevenson Tomonobu Fujii | LMGTE Am | D'Station Racing | + 3:18,635 | 12 | |||
53 | 72 | Arnold Robin Maxime Robin Valentin Hasse Clot | LMGTE Am | TF Sport | + 3:19,010 | 12 | |||
54 | 13 | Steven Thomas Ricky Taylor René Rast | LMP2P/A | Tower Motorsports | 11 | ||||
55 | 66 | Thomas Neubauer Louis Prette Giacomo Petrobelli | LMGTE Am | JMW Motorsport | 11 | ||||
56 | 55 | Gustav Dahlmann Birch Marco Sørensen Jens Reno Møller | LMGTE Am | GMB Motorsport | 11 | ||||
57 | 77 | Christian Ried Mikkel Pedersen Julien Andlauer | LMGTE Am | Dempsey-Proton Racing | 11 | ||||
58 | 98 | Ian James Daniel Mancinelli Alex Riberas | LMGTE Am | Northwest AMR | 11 | ||||
59 | 16 | Ryan Hardwick Zacharie Robichon Jan Heylen | LMGTE Am | Proton Competition | 11 | ||||
60 | 708 | Romain Dumas Olivier Pla Ryan Briscoe | Hypercar | Glickenhaus Racing | + 14,501 | 11 | |||
61 | 32 | Mark Kvamme Jan Magnussen Anders Fjordbach | LMP2P/A | Inter Europol Competition | + 2:26,880 | 11 | |||
62 | 311 | Luís Felipe Derani Alexander Sims Jack Aitken | HypercarHY | Action Express Racing | 1 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.