Dublet Audi, dwa zwycięstwa Aston Martina

Załogi Audi Sport dowiozły do mety podwójne prowadzenie w wyścigu FIA WEC na torze Silverstone. Zwycięstwo odniosły także obie prowadzące załogi Aston Martinów V8 Vantage GTE.

Dramatyczna końcówka – tak można określić sytuację w kategoriach LMP2, GTE Pro i GTE Am – a po części nawet w czołowej LMP1. Tu, awaria w prototypie Audi nr 1 nie groziła mu utraty dobrej pozycji – wymagała jednak uwagi i  m.in. dlatego, pod koniec wyścigu Benoît Trelutyer dość łatwo oddał prowadzenie Allanowi McNishowi z załogi nr 2. Działo się również wśród pojazdów LMP2, gdzie ostatnie pit-stopy załóg z miejsc 3-5 sprowadziły interesujący pojedynek w nieco zaskakującym układzie – a w GTE Pro, walczyć nawet o drugie miejsce mogły Ferrari, Porsche i drugi z Aston Martinów. Prawdziwy dramat rozegrał się jednak wśród pojazdów GTE Am: pogoń za wice-liderem i bezpośrednia konfrontacja obu pojazdów zakończyła się kapciem obrońcy pozycji – i omal nie utratą podium, gdyż po wymianie koła, załoga z miejsca trzeciego ukończyła wyścig zaledwie 25 sekund przed następnym pojazdem GTE Am. Ogólnie, mieliśmy więc niezwykle ciekawą końcówkę interesującego wyścigu – a odrobina przerażenia w postaci chwilowego deszczu w jego połowie była zupełnie wystarczająca.

Na godzinę przed końcem, prowadząca ekipa zaczęła zastanawiać się nad układem pojazdów na mecie. Minimalnie prowadził Benoît Tréluer w nr 1 przed Allanem McNishem w nr 2 – ale to mogło się zmienić, ponieważ Audi zaliczyło wtedy nie tyle nawet awarię, co problem – w samochodzie nr 1 zawiódł napęd hybrydowy, co oznaczało dojechanie do mety Tréluera tylko na silniku spalinowym. Z pewnością natomiast, dwa okrążenia straty obu Toyot nie groziły im konfrontacją z konkurentami – inaczej było w kategorii LMP2, gdzie prowadzący Antonio Pizzonia wciąż mógł obawiać się Oliviera Pla z OAK Racing nr 24. Po ostatnim pit-stopie załogi nr 71, w GTE Pro Ferrari spadło na czwarte miejsce, za Makowieckiego w Aston Martinie nr 99 i Marca Lieba w Porsche nr 92 – a w GTE Am prowadzący Kristian Poulsen w Aston Martinie nr 95 miał trzy okrążenia przewagi nad Rui Aguasem w Ferrari od 8Star. Do Portugalczyka, tylko 17 sekund tracił jednak Fernando Rees w Corvette.

20 minut przed końcem, ostatni pit-stop zaliczyła Toyota nr 7 oraz oba Audi – a Rees zmniejszył stratę do Aguasa do 10 sekund. Na zmianę opon zjechało także Porsche nr 92, przez co spadło za Kamui Kobayashiego – ten czekał na ostatni pit-stop Aston Martina nr 99, by odzyskać pozycję wice-lidera. Stało się tak trzy minuty później – Kobayashi miał jednak po niej przewagę tylko 16 sekund. W LMP2, wcześniejszy nieco dłuższy pit-stop taktycznie wykorzystała załoga nr 35, wracając na miejsce trzecie – pół godziny przed końcem wyścigu musiała jednak jeszcze jeden, ostatni raz pojawić się w alei serwisowej, ponownie oddając trzecie miejsce załodze PeCom. Jak się jednak okazało – Martin Plowman wyjechał z pit-stopu tuż za Pierrem Kafferem, dzięki czemu mógł w bezpośredniej konfrontacji odzyskać pozycję na podium – a  pit-stop zaliczyli także: Toyota nr 8 oraz wice-lider LMP2, Oliver Pla z OAK Racing nr 24, teraz oczekując tego samego ze strony lidera kategorii.

Czekały nas więc dwa pojedynki o drugie miejsce i jeden o miejsce trzecie – i tak: w GTE Pro Makowiecki zmniejszył stratę do Kobayashiego do 10 sekund, w kategorii GTE Am Rees był już tuż za Aguasem i przygotowywał się do ataku,  a pierwsze ataki miał już za sobą Plowman w LMP2. Tu, jednym z najpóźniejszych w całej stawce był ostatni pit-stop lidera, Antonio Pizzoniego – Pla tu jednak nie wskórał, po powrocie Włocha na tor tracąc do niego wciąż 40 sekund i powoli godząc się z drugim miejscem na mecie. Okazało się natomiast, iż kwadrans przed metą, na szybki pit-stop musiał zjechać Pierre Kaffer – i w ten sposób oddał on pozycję Plowmanowi, a w dodatku również Kimber-Smithowi z Greaves. I to właśnie pojedynek Kimber-Smitha z Plowmanem, a nie Kaffera, okazał się być walką o podium LMP2 pod koniec wyścigu – a jakby tego było mało, wciąż trwała rywalizacja Reesa z Aguasem o drugie miejsce w GTE Am. 7 minut przed metą, Kimber-Smith zaatakował Plowmana i wyszedł na trzecie miejsce w LMP2 – a w tym samym czasie, dojechały do siebie także dwa prowadzące Audi.

5 minut przed końcem wyścigu, fatalnie dla Fernando Reesa zakończył się natomiast jego pojedynek z Aguasem – kierowca Corvette, podczas ataku uderzył w tył 458 i doprowadził do kapcia tylniej lewej opony Portugalczyka. Rees wyszedł w ten sposób na drugie miejsce – a na czele wyścigu pojawił się Allan McNish, wygrywając krótki, bratobójczy pojedynek dwóch Audi. W tym układzie, oba pojazdy dojechały już do mety – Audi zaliczając pierwszy tegoroczny dublet w FIA WEC. Kolejne na mecie były dwie fabryczne Toyoty, Davidson w nr 8 przed Wurzem w nr 7 – a czołową szóstkę LMP1 zamykały dwie Lole Rebellion: nr 12 i nr 13. Prowadzenie w LMP2 dowiózł do końca Antonio Pizzonia, dając zwycięstwo brytyjskiej Delta-ADR – za drugim Olivierem Pla z OAK nr 24 znalazł się ostatecznie Tom Kimber-Smith z Greaves. Niesamowicie ucieszeni mogli być kibice Aston Martina, którzy mogli już potwierdzić zwycięstwo tych pojazdów w obu kategoriach GT: w Pro Darren Turren przyjechał okrążenie przez Ferrari nr 71 i Aston Martinem nr 99 – w Am Poulsen o trzy okrążenia pokonał Fernando Reesa z Larbre, a także Rui Aguasa z 8Star, któremu udało się dowieźć do mety trzecie miejsce pomimo niezaplanowanego pit-stopu.

Poz.   Nr   Kierowcy    Zespół   Samochód  Strata
1 1   2  

Tom Kristensen
Loïc Duval
Allan McNish

Audi Sport
Team Joest
Audi R18
E-Tron Quattro
197 okr.
2 2   1  

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler

Audi Sport
Team Joest

Audi R18
E-Tron Quattro

+3,462
3 3   8  

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Stéphane Sarrazin
Toyota Racing Toyota TS030
Hybrid
+1 okr.
4 4   7  
Alexander Wurz
Nicolas Lapierre
Toyota Racing Toyota TS030
Hybrid
+1 okr.
(+1:04,556)
5 5  13 

Andrea Belicchi
Mathias Beche
Congfu Cheng
Rebellion Racing Lola B12/60
Toyota
+4 okr.
6 6  12 

Nicolas Prost
Neel Jani
Nick Heidfeld
Rebellion Racing Lola B12/60
Toyota
+7 okr.
7 1  25 

Tor Graves
Antonio Pizzonia
James Walker
Delta-ADR Oreca 03
Nissan
+13 okr.
8 2  24 

Olivier Pla
David Heinemeier-Hansson
Alex Brundle
OAK Racing Morgan OAK
Nissan
+14 okr.
9 3  41 

Tom Kimber-Smith
Chris Dyson
Michael Marsal
Greaves Motorsport Zytek Z11SN
Nissan
+17 okr.
10 4  49 

Luis Pérez-Companc
Nicolas Minassian
Pierre Kaffer
Pecom Racing Oreca 03
Nissan
+18 okr.
11 5  35 

Bertrand Baguette
Ricardo Gonzalez
Martin Plowman
OAK Racing Morgan OAK
Nissan
+18 okr.
(+10,415)
12 6  47 

Alexandre Imperatori
Matthew Howson
Jim Ka To
KCMG Morgan OAK
Nissan
+18 okr.
(+1:23,802)
13 7  26 

Roman Rusinov
John Martin
Mike Conway

G-Drive Racing Oreca 03
Nissan
+21 okr.
14 1  97 

Darren Turner
Stefan Mücke
Bruno Senna
Aston Martin Racing Aston Martin
V8 Vantage GTE
+26 okr.
15 2  71 
Kamui Kobayashi
Toni Vilander
AF Corse Ferrari 458
Italia GTC
+27 okr.
16 3  99 

Paul Dalla Lana
Frédéric Makowiecki
Pedro Lamy
Aston Martin Racing Aston Martin V8
Vantage GTE
+27 okr.
(+12,589)
17 4  92 

Marc Lieb
Richard Lietz
Romain Dumas
Porsche AG
Team Manthey
Porsche 911
GT3-RSR (991)
+27 okr.
(+1:21,706)
18 5  51 

Gianmaria Bruni
Giancarlo Fisichella

AF Corse Ferrari 458
Italia GTC
+27 okr.
(+1:49,123)
19 1  95 

Allan Simonsen
Kristian Poulsen
Christoffer Nygaard
Aston Martin Racing Aston Martin
V8 Vantage GTE
+28 okr.
20 6  91 

Jörg Bergmeister
Patrick Pilet
Timo Bernhard
Porsche AG
Team Manthey
Porsche 911
GT3-RSR (991)
+29 okr.
21 2  50 

Patrick Bornhauser
Julien Canal
Fernando Rees
Larbre Competition Chevrolet Corvette
C6-ZR1
+31 okr.
22 3  81 

Vicente Porolicchio
Rui Aguas
Philipp Peter
8 Star Motorsports Ferrari 458
Italia GTC
+32 okr.
23 4  96 

Roald Goethe
Stuart Hall
Jamie Campbell-Walter
Aston Martin Racing Aston Martin
V8 Vantage GTE

+32 okr.
(+25,744)
24 5  88 

Christian Ried
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
Proton Competition Porsche 911
GT3-RSR (997)
+32 okr.
(+54,463)
25 6  57 

Tracy Krohn
Niclas Jönsson
Maurizio Mediani
Krohn Racing Ferrari 458
Italia GTC
+33 okr.
26 7  76 

Raymond Narac
Christophe Bourret
Jean-Karl Vernay
IMSA Performance
Matmut
Porsche 911
GT3-RSR (997)
+34 okr.
27 8  45 
Jacques Nicolet
Jean-Marc Merlin
OAK Racing Morgan OAK
Nissan
+43 okr.
28 8  61 

Jack Gerber
Matt Griffin
Marco Cioci

AF Corse Ferrari 458
Italia GTC
+58 okr.
29 9  32 

Thomas Holzer
Dominik Kraihamer
Jan Charouz
Lotus Lotus T128 +84 okr.
30 7  21 

Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane

Strakka Racing HPD ARX-03c +142 okr.
31 11  31 

Kevin Weeda
Vitantonio Liuzzi
Christophe Bouchut
Lotus Lotus T128 +153 okr.

Kategorie:  LMP1   LMP2   GTE Pro   GTE Am 

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze