61 pojazdów zapisanych zostało do oficjalnego testu na torze De La Sarthe, odbywającego się na dwa tygodnie przed prestiżowym Le Mans 24h. Na liście widnieją aż cztery prototypy Audi.
Jako, że pełna pętla De La Sarthe składa się w dużej części z ogólnodostępnych dróg publicznych, nie jest możliwe zorganizowanie tam testów w dowolnym terminie – dlatego też tak ważny dla wielu ekip jest dzień Testu Le Mans 24h, odbywający się w ostatnich latach regularnie na dwa tygodnie przed samym wyścigiem. Zamknięty wtedy dla ruchu publicznego, 13,5-kilometrowy tor pozwala czołowym zespołom na sprawdzenie swoich pojazdów na tym samym obiekcie, na którym będą one walczyć o najbardziej prestiżowe zwycięstwo w wyścigach długodystansowych – organizatorzy dają też wtedy szansę na test ekipom, które w Le Mans 24h uczestniczyć nie będą, ale chcą na nietypowym obiekcie sprawdzić możliwości swoich kierowców czy też maszyn. Właśnie dlatego, choć do startu w Le Mans 24h przewidzianych jest 56 pojazdów – do Testu zapisano ich o 5 więcej, włączając m.in. dwa prototypy kategorii Prototype Challenge, nieobecnej w samym wyścigu.
Jeden prototyp więcej widnieje już kategorii LMP1, gdzie ekipa Audi Sport wystawi do testów aż cztery hybrydowe pojazdy E-tron Quattro. Owy czwarty prototyp ma jednak swój konkretny cel – sprawdzenie, wspólnie z firmą Michelin, nowych opon przygotowywanych przez producenta ogumienia na sezon 2014. Wchodzące wtedy zmiany w regulaminie technicznym zawierają m.in. zmniejszenie średnicy opon prototypów LMP1 z 16 do 14 cali oraz ich szerokości z 28.5 do 28 cali – a przy okazji, Audi zamierza także sprawdzić kilka nowych swoich rozwiązań, które pojawią się w prototypach tej marki w przyszłorocznym sezonie. Pozostałe trzy pojazdy Audi, podobnie jak po dwa ekip Toyota Racing i Rebellion Racing oraz pojedynczy HPD brytyjskiego Strakka, będą natomiast sprawdzane jako konkurenci zapisani do tegorocznej, obchodzącej swoje 90-te urodziny (choć odbywającej się po raz 81.) batalii na De La Sarthe.
Dwa prototypy „ponad stan” zobaczymy natomiast w kategorii LMP2, gdzie łącznie na liście widnieją aż 24 pojazdy. Owe „dwa więcej” to drugie załogi ekip Level 5 Motorsports oraz Signatech-Alpine – w przypadku zespołu z Francji możliwe jest jednak, że w tegorocznym Le Mans 24h wystartują oba pojazdy. Zależy to mianowicie od innego uczestnika Testów, kanadyjsko-irlandzkiego zespołu HVM Status GP – ekipa ta poinformowała niedawno o swojej rezygnacji ze startów w serii FIA WEC, co miało automatycznie skreślić ją z listy startowej Le Mans 24h – jednak mimo tego, ich Lola B12/80 wciąż na owej liście widnieje. Jeżeli HVM Status GP zostanie z niej ostatecznie skreślona – jej miejsce zajmie właśnie drugi prototyp od Signatech-Alpine, obecnie widniejący jako pierwszy na liście rezerwowej Le Mans 24h. Pozostali uczestnicy Testów to natomiast załogi, które widnieją na liście startowej wyścigu – czyli w większości pojazdy startujące w seriach FIA WEC lub Europejskiej Serii Le Mans. Wyjątkami są tu tylko: amerykański Level 5 Motorsports walczący w serii wyścigów długodystansowych za oceanem oraz chiński zespół KCMG, który po wyścigu na De La Sarthe będzie startował w reaktywowanej, Azjatyckiej Serii Le Mans.
Żadnych nowych pojazdów nie zobaczymy za to w obu kategoriach GT, gdzie na Testach pojawić się mają wyłącznie załogi zapisane do tegorocznego Le Mans 24h. W kategorii GTE Pro zobaczymy więc fabryczne Corvette, Vipery, Porsche i aż trzy Aston Martiny – jak również trzy prywatne Ferrari 458 Italia, z których jeden pojawi się w barwach brytyjskiego JMW Motorsport, a dwa pozostałe wystawi słynna ekipa AF Corse. Zespół ten sprawdzał będzie możliwości także swoich trzech załóg zapisanych do słabszej kategorii GTE Am – a tu zobaczymy również pojedyncze Ferrari ekip Krohn Racing i 8Star Motorsports, Porsche zespołów IMSA i Proton (w tym jeden jako amerykański Dempsey Racing Proton), dwa fabryczne Aston Martiny oraz dwie Corvette ekipy Larbre Competition.
Swój test przeprowadzi również zespół GreenGT, w tym roku wystawiający do walki w Le Mans 24h napędzany wodorem prototyp GreenGT H2 – a także dwa prototypy Oreca FLM09 zespołu Team Endurance Challenge, znane z kategorii LMPC Europejskiej Serii Le Mans.
Dwa czterogodzinne testy odbędą się 9. czerwca, dwa tygodnie przed 24-godzinnym wyścigiem na De La Sarthe.
Nr | Kierowcy | Zespół | Samochód | |||
LMP1 | ||||||
1 |
André Lotterer |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 E-Tron Quattro | |||
2 |
Tom Kristensen |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 E-Tron Quattro | |||
3 |
Marc Gené |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 E-Tron Quattro | |||
4 |
Marco Bonanomi |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 E-Tron Quattro | |||
7 | Alexander Wurz Nicolas Lapierre Kazuki Nakajima |
Toyota Racing | Toyota TS030 Hybrid | |||
8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Stéphane Sarrazin |
Toyota Racing | Toyota TS030 Hybrid | |||
12 | Nicolas Prost Neel Jani Nick Heidfeld |
Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota | |||
13 | Andrea Belicchi Mathias Beche Congfu Cheng |
Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota | |||
21 |
Nick Leventis |
Strakka Racing | HPD ARX-03c | |||
LMP2 |
||||||
24 | Olivier Pla David Heinemeier-Hansson Alex Brundle |
OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
25 | Tor Graves |
Delta-ADR | Oreca 03 Nissan | |||
26 | Roman Rusinov John Martin Mike Conway |
|
G-Drive Racing | Oreca 03 Nissan | ||
28 | Fabien Giroix |
Gulf Racing Middle East | Lola B12/80 Coupé Nissan | |||
30 | Jonathan Kennard |
HVM Status GP | Lola B12/80 Coupé Judd | |||
31 | Kevin Weeda Vitantonio Liuzzi James Rossiter |
Lotus | Lotus T128 | |||
32 | Thomas Holzer Dominik Kraihamer Jan Charouz |
Lotus | Lotus T128 | |||
33 | Scott Tucker |
Level 5 Motorsport | HPD ARX-03b | |||
44 | Scott Tucker |
Level 5 Motorsport | HPD ARX-03b | |||
34 | Michel Frey Patrick Niederhauser |
Race Performance | Oreca 03 Judd | |||
35 | Bertrand Baguette Ricardo Gonzalez Martin Plowman |
OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
36 | Pierre Ragues Nelson Panciatici Tristan Gommendy |
Signatech Alpine | Alpine A450 Nissan | |||
37 | Paul Loup-Chatin Tristan Gommendy |
Signatech Alpine | Alpine A450 Nissan | |||
38 | Simon Dolan Oliver Turvey Lucas Luhr |
Jota Sport | Zytek Z11SN Nissan | |||
39 | Romain Brandela Olivier Porta Stéphane Raffin |
DKR Engineering | Lola B11/40 Judd | |||
40 | Thomas Dagoneau |
Boutsen Ginion Racing | Oreca 03 Nissan | |||
41 |
Tom Kimber-Smith |
Greaves Motorsport | Zytek Z11SN Nissan | |||
42 | Lucas Ordóñez Jann Mardenborough Michael Krumm |
Greaves Motorsport | Zytek Z11SN Nissan | |||
43 | Natasha Gachnang Franck Mailleux |
Morand Racing | Morgan OAK Judd | |||
45 | Jacques Nicolet Jean-Marc Merlin Philippe Mondolot |
OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
46 | Pierre Thiriet Jonathan Hirschi Maxime Martin |
Thiriet by TDS Racing | Oreca 03 Nissan | |||
47 | Alexandre Imperatori Matthew Howson Ho Pin Tung |
KCMG | Morgan OAK Nissan | |||
48 | Brendon Hartley Karun Chandhok Mark Patterson |
Murphy Prototypes | Oreca 03 Nissan | |||
49 | Luis Pérez-Companc Nicolas Minassian Pierre Kaffer |
Pecom Racing | Oreca 03 Nissan | |||
LMPC |
||||||
47 | Team Endurance Challenge | Oreca FLM09 Chevrolet | ||||
48 | Anthony Pons |
Team Endurance Challenge | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
LMGTE Pro |
||||||
51 |
Gianmaria Bruni |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
53 | Marc Goossens Dominik Farnbacher Ryan Dalziel |
SRT Motorsports | SRT Viper GTS-R | |||
66 | JMW Motorsport | Ferrari 458 Italia GTC | ||||
71 | Kamui Kobayashi Toni Vilander Olivier Beretta |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
73 | Jan Magnussen Antonio Garcia Jordan Taylor |
Corvette Racing | Chevrolet Corvette C6.ZR1 | |||
74 | Oliver Gavin Tommy Milner Richard Westbrook |
Corvette Racing | Chevrolet Corvette C6.ZR1 | |||
91 | Jörg Bergmeister Patrick Pilet Timo Bernhard |
Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR (991) | |||
92 | Marc Lieb Richard Lietz Romain Dumas |
Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR (991) | |||
93 | Jonathan Bomarito Tommz Kendal Kuno Wittmer |
SRT Motorsports | SRT Viper GTS-R | |||
97 | Darren Turner Stefan Mücke Peter Dumbreck |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
98 | Rob Bell Bruno Senna Frédéric Makowiecki |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
99 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
LMGTE Am |
||||||
50 | Patrick Bornhauser Julien Canal Ricky Taylor |
Larbre Competition | Chevrolet Corvette C6-ZR1 | |||
54 | Yannick Mallegol Jean-Marc Bachelier Howard Blank |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
55 | Piergiuseppe Perazzini Bret Curtis Lorenzo Case |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
57 | Tracy Krohn Niclas Jönsson Maurizio Mediani |
Krohn Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
61 |
Jack Gerber |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
67 | Patrice Milesi Pascal Gibon Wolf Henzler |
IMSA Performance Matmut | Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
70 | Philippe Dumas Manuel Rodriguey Cooper MacNeil |
Larbre Competition | Chevrolet Corvette C6-ZR1 | |||
76 | Raymond Narac Christophe Bourret Jean-Karl Vernay |
IMSA Performance Matmut | Porsche 911 GT3 RSR (997) | |||
77 | Patrick Dempsey Joe Foster Michael Avenatti |
Dempsey Del Piero Proton | Porsche 911 GT3 RSR (997) | |||
81 | Vicente Porolicchio Rui Aguas Jason Bright |
8 Star Motorsports | Ferrari 458 Italia GTC | |||
88 | Christian Ried Gianluca Roda Paolo Ruberti |
Proton Competition | Porsche 911 GT3 RSR (997) | |||
95 | Allan Simonsen Kristian Poulsen Christoffer Nygaard |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
96 | Roald Goethe Stuart Hall Jamie Campbell-Walter |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
|
||||||
0 | Christian Pescatori |
GreenGT Technologies | Green GT H2 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.