Dwie Toyoty z pierwszej linii

Dwie załogi Toyoty wystartują z pierwszej linii do wyścigu FIA WEC w Bahrajnie. Audi zajmą linię drugą – najlepsze czasy kategorii GT uzyskały natomiast dwie załogi Porsche.

Oto i kolejny dowód, że wygrana Toyoty w Bahrajnie jest kwestią jak najbardziej realną. Zarówno najlepsze okrążenie kwalifikacji, jak i dwa najlepsze średnie rezultaty należały do kierowców dwóch TS030H – czołowa załoga bijąc niemiecką ekipę średnio o ponad 0.5 sekundy. Sprawę "zawalili" tu drudzy kierowcy Audi – w przeciwieństwie do tych z Toyoty, ani jeden nie schodząc wtedy poniżej magicznej granicy 1:43. W LMP2, niespodzianką jest pokonanie załogi G-Drive przez, bardzo dobrze spisującą się w Bahrajnie, argentyńską PeCom Racing – a w GTE Pro, Aston Martin nr 97 musiał ustąpić już nie jednej – ale obydwu załogom Porsche, minimalnie zresztą pokonując załogę Ferrari nr 51. W GTE Am, najlepszy czas znów uzyskali Duńczycy z Aston Martina – ostatnio jednak nie jest to dla nich warte zbyt wiele, jeśli posłuszeństwa odmawia im samochód...

Prototypy tradycyjnie wyjechały na tor w drugiej części sesji – w kategorii LMP1, rywalizację rozpoczęli Alexander Wurz i Stéphane Sarrazin w Toyotach oraz Loïc Duval i André Lotterer w Audi. Wurz w Toyocie nr 7 bardzo szybko okazał się poważnym konkurentem Audi – jego czasy 1:42.2 (konkretnie – 1:42.170) i 1:42.3 przebijały dwa wyniki 1:42.25 Lotterera – i tylko Sarrazin przegrywał z trzecim Duvalem, obaj uzyskując wyniki na poziomie 1:42.4-1:42.6. Po zmianach, dobre tempo utrzymywał Kazuki Nakajima z Toyoty nr 7 – za to wyraźnie słabsi byli kierowcy Audi, Marcel Fässler i Allan McNish. Także Anthony Davidson w Toyocie nr 8 rozpoczął swoją część sesji nienajlepiej – okrążenie na poziomie 2:03 poprawił jednak na 1:43.7 – i przez pewien czas,  jego załoga miała średnią dokładnie taką samą, co Audi nr 1. Pod koniec sesji, Davidson przejechał jednak jeszcze dwa szybkie okrążenia – i ostatecznie znalazł się na miejscu drugim, za Kobayashim – a przed dwoma Audi i jadącym w swoim tempie zespołem Rebellion Racing.

W kategorii LMP2, kwalifikacje były preludium do sobotniej walki o mistrzostwo – udanie rozpoczął je Olivier Pla z OAK nr 24, zaliczając okrążenia na poziomie 1:50.7 i 1:51.2. Za nim, niespodziewanie znalazł się Robbie Kerr z Delta-ADR – a tradycyjnie, z szybkimi okrążeniami nieco poczekała załoga G-Drive, by wkrótce to jej reprezentant znalazł się na czele. John Martin i wielu kibiców zdziwiło się jednak, gdy po chwili, jeszcze szybszym od Australijczyka okazał się być kierowca PeCom, Nicolas Minassian – i to Francuz zmieniał się z partnerem jako najszybszy kierowca pierwszej zmiany. Zadaniem Pierra Kaffera było owe prowadzenie utrzymać – i to się mu udało, mimo czasów gorszych od starającego się przejąć ową pozycję Mike'a Conwaya z G-Drive. Dzięki niemu, różnica w średnich przejazdach zmniejszyła się jednak z 0.4 sekundy do 0.05 sekundy – trzecie miejsce załogi nr 24 utrzymał natomiast Alex Brundle. Delta-ADR spadła na pozycję piątą, za Greaves Motorsport – a dopiero szóstą średnią kwalifikacji uzyskali Bertrand Baguette i Martin Plowman z OAK nr 35.

Wcześniej, do walki ruszyły pojazdy GT – tu, w GTE Pro, od początku bardzo dobre wyniki uzyskiwali kierowcy Porsche. Na czele znalazł się Patrick Pilet, które pierwsze okrążenie przejechał w rekordowym czasie 1:58.8 – ale jeszcze szybszy był Richard Lietz, który nieco później zaliczył 1:58.0. Austriak pozostał na czele z drugim czasem 1:58.1, za nim był Pilet – a na trzecim miejscu znalazł się Gianmaria Bruni, z 1:58.3 i 1:58.6 będąc przed Stefanem Mücke z Aston Martina nr 97. Po zmianach, Marc Lieb wyraźnie pogorszył średnią uzyskaną przez Lietza – jednak spora przewaga nad konkurentami wystarczyła, by załoga nr 92 pozostała na czele tabeli. Szybki był za to Jörg Bergmeister, który wygrał rywalizację z Darrenem Turnerem z Aston Martina nr 97 – najszybszym kierowcą był tu jednak Richie Stanaway z tego z nr 99. Niestety, nawet to nie pozwoliło mu poprawić piątego miejsca swojej załogi – Nowozelandczyk wygrał tylko z Ferrari nr 71 i fatalnymi czasami Giancarlo Fisichelli.

W kategorii GTE Am, najszybszym początkowo był Nicki Thiim z Aston Martina nr 95, który wkrótce dwukrotnie zszedł poniżej granicy 2 minut – za nim, Jamie Campbell-Walter z siostrzanego Vantage nr 96 zrobił to już tylko raz. Wydawało się, że to Duńczyk będzie najszybszym kierowcą z pierwszej zmiany – gdy jednak większość załóg już zjechała do boksów, na czele pojawił się Paolo Ruberti w Porsche zespołu Proton, bijąc średnią Thiima. Niestety, o wiele gorzej spisał się jego zmiennik, przez którego załoga nr 88 spadła aż na szóste miejsce – Christoffer Nygaard przypieczętował natomiast triumf załogi nr 95. Bój toczył się za to o miejsce drugie – Stuartowi Hallowi z Aston Martina nr 96 odebrał je Davide Rigon, który w Ferrari nr 81 od 8Star był najszybszy spośród drugiej zmiany kierowców. Piąte miejsce zajęli kierowcy IMSA Performance, przegrywając także z załogą nr 61 od AF Corse. Z powodu problemów z samochodem, kwalifikacji nie ukończyła ekipa Larbre Competition.

Poz Nr Kierowcy Zespół   Średnia Strata
1 7

Nicolas Lapierre
Alexander Wurz [1]
Kazuki Nakajima [2]
1 LMP1 Toyota Racing 1:42.449  
2 8

Anthony Davidson [2]
Sébastien Buemi
Stéphane Sarrazin [1]
2 LMP1 Toyota Racing 1:42,781 +0.332
3 1

André Lotterer [1]
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler [2]

3

LMP1

Audi Sport Team Joest 1:42,976 +0.527
4 2

Tom Kristensen
Loïc Duval [1]
Allan McNish [2]

4

LMP1

Audi Sport Team Joest 1:43.145 +0.696
5 12

Nicolas Prost [1]
Andrea Belicchi
Mathias Beche [2]
5 LMP1 Rebellion Racing 1:46.728 +4.279
6 49

Luis Pérez-Companc
Nicolas Minassian [1]
Pierre Kaffer [2]
1 LMP2 Pecom Racing 1:50.941 +8.492
7 26

Roman Rusinov
John Martin [1]
Mike Conway [2]
2 LMP2

G-Drive Racing 1:51.003 +8.554
8 24

Olivier Pla [1]
David Heinemeier-Hansson
Alex Brundle [2]
3 LMP2 OAK Racing 1:51.718 +9.269
9 41

Ian Lancaster [2]
Wolfgang Reip
Björn Wirdheim [1]

4

LMP2

Greaves Motorsport 1:51.841 +9.392
10 25

Fabien Giroix
Robbie Kerr [1]
Craig Dolby [2]
5 LMP2 Delta-ADR
Millenium Racing
1:52.133 +9.684
15 92
Marc Lieb [2]
Richard Lietz [1]
1 GTE Pro Porsche AG
Team Manthey
1:58.833 +16.384
16 91
Jörg Bergmeister [2]
Patrick Pilet [1]
2 GTE Pro Porsche AG
Team Manthey
1:58.960 +16.511
17 97
Darren Turner [2]
Stefan Mücke [1]
3 GTE Pro Aston Martin Racing 1:59.038 +16.589
21 95

Nicki Thiim [1]
Kristian Poulsen
Christoffer Nygaard [2]
1 GTE Am Aston Martin Racing 2:00.303 +17.854
22 81

Vicente Potolicchio
Rui Aguas [1]
Davide Rigon [2]
2 GTE Am 8Star Motorsports 2:00.337 +17.888
23 96

Stuart Hall [2]
Jamie Campbell-Walter [1]
Jonathan Adam
3 GTE Am Aston Martin Racing 2:00.496 +18.047

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze