Dovizioso najszybszy na rozpoczęcie weekendu

Andrea Dovizioso uzyskał najlepszy czas okrążenia toru Motegi podczas pierwszej sesji treningowej kategorii MotoGP przed niedzielnym wyścigiem o Grand Prix Japonii. Drugi czas uzyskał Marc Márquez, a czołową trójkę zamknął Jorge Lorenzo.

Pierwsza sesja treningowa kategorii MotoGP była dla zawodników swoistym zapoznaniem z torem Motegi, która była gospodarzem Grand Prix Japonii. Ze względu na to, że krajem rozgrywania tej rundy był właśnie Kraj Kwitnącej Wiśni, dla Europejczyków oznaczało to dosyć nietypowe pory rozgrywania sesji. Niemniej jednak MotoGP jest sportem na skalę światową i swoich fanów ma praktycznie na każdym skrawku naszego globu. Pogoda tuż przed pierwszym treningiem, która tradycyjnie miała trwać 45 minut, dopisywała: temperatura powietrza wynosiła 20°C, zaś nawierzchnia nagrzana była do 27 kresek powyżej zera.

Gdy na końcu alei serwisowej w Motegi pojawiła się zielona flaga oznaczająca rozpoczęcie sesji, pierwszym zawodnikiem, który zdecydował się wyjechać na tor, był dobrze znający ten obiekt Jorge Lorenzo, który w ostatnich trzech sezonach dwa razy stawał na najwyższym stopniu podium, a raz zajął trzecie miejsce. Swój debiut tym samym zaliczył Mike Jones, który zastąpił w Avintii Hectora Barberę, który z kolei otrzymał propozycję jazdy w fabrycznym Ducati w zastępstwie za kontuzjowanego Andreę Iannone. Do rywalizacji powrócił także Bradley Smith, który wcześniej także zmagał się z problemami z kontuzją.

Po pierwszych przejazdach na czele klasyfikacji pierwszego treningu znajdował się Marc Márquez, który uzyskał 1:48,542, drugi był Valentino Rossi, a czołową trójkę uzupełniał Danilo Petrucci, choć należało spodziewać się znacznej poprawy tych czasów. Kilka minut później dokładnie to miało miejsce: najpierw najszybszy czas uzyskał Dani Pedrosa (1:47,714), a chwilę później na pozycję lidera wskoczył Cal Crutchlow (1:47,469) – lecz nie na długo, ponieważ tę pozycję chwilę po tym zajął Rossi, a ostatnim zawodnikiem w pierwszych minutach, który miał najlepszy czas, był ponownie Márquez (1:46,525). Hiszpan na kolejnym kółku jeszcze bardziej podkręcił tempo i wypracował sobie już ponad pół sekundy przewagi nad drugim Jorge Lorenzo, a czołową trójkę uzupełniał Rossi.

Początkowy brak przyczepności na Motegi dawał się we znaki zawodnikom, którzy chcieli wykorzystać każdą minutę na zapoznanie się z japońskim obiektem – przekonał się o tym między innymi Maverick Viñales, który wyjechał poza tor w zakręcie ósmym, o mały włos unikając wyjazdu w pułapkę żwirową. Na pół godziny przed końcem na torze zrobiło się znacznie cisze, gdyż większość zawodników zjechała do swoich garaży, by dokonać korekty ustawień i przeanalizować zebrane do tej pory dane.

Wcześniej zawodnicy w swoich motocyklach korzystali przeważnie z twardej opony miękkiej, by zapewnić sobie nieco więcej przyczepności, a po pierwszych przejazdach możliwe było założenie twardszej mieszanki ze względu na nagumowanie toru. Zmiany nie dokonał jednak między innymi Márquez, który na 20 minut przed końcem uzyskał najlepszy czas – 1:46,031. Wkrótce kolejni motocykliści poprawiali swoje rezultaty – między innymi Andrea Dovizioso i Dani Pedrosa, ale nikt nie był w stanie zbliżyć się do wyniku uzyskanego przez Márqueza. Kolejny błąd na dohamowaniu popełnił Maverick Viñales, który wyjechał za szeroko w zakręcie 1. W motocyklu zawodnika Suzuki najprawdopodobniej konieczna była korekta ustawień hamulca, by sprawniejsze wchodzenie w zakręty były możliwe. Z kolei wspomniany Pedrosa również miał problemy na dohamowaniu, tyle że w zakręcie 11. Reprezentant Repsol Hondy po tym błędzie zjechał do swojego boksu.

Na 10 minut przed końcem pierwszego treningu czołowa piątka prezentowała się następująco: Márquez, Rossi, Lorenzo, Pedrosa i Viñales. W końcowej fazie FP1 na torze pojawiła się niemal cala stawka MotoGP. Na drugie miejsce awansował Andrea Dovizioso, który na swoim najlepszym kółku stracił zaledwie 0,087 sekundy do Márqueza, a na trzeciej pozycji znalazł się Jorge Lorenzo, który był wolniejszy od zawodnika Repsol Hondy o 0,157 sek. Na kolejnym kółku zawodnik Movistar Yamahy urwał kolejnych kilka tysięcznych do rezultatu Márqueza, chociaż po trzecim sektorze wynik Lorenzo sugerował, że możliwy będzie atak na pozycję lidera. Bardzo dobre okrążenie jechał Aleix Espargaró, jednak na jednym z dohamowań popełnił błąd, przez co poprawa rezultatu nie była możliwa. W samej końcówce już po wywieszeniu flagi w biało-czarną szachownicę najlepszy czas uzyskał Andrea Dovizioso, który był szybszy od Márqueza o ćwierć sekundy. Z kolei wypadki zaliczyli Cal Crutchlow, który wywrócił się w zakręcie ósmym oraz Loris Baz, który wypadł z toru w trzecim zakręcie.

Ostatecznie Andrea Dovizioso uzyskał najlepszy czas na rozpoczęcie wyścigowych zmagań MotoGP na torze Motegi. Drugi czas uzyskał Marc Márquez, a trzeci rezultat był autorstwa Jorge Lorenzo. Tuż za pierwszą trójką znalazł się Valentino Rossi, piąty był Dani Pedrosa, a na dalszych pozycjach znaleźli się: Maverick Viñales, Aleix Espargaró, Cal Crutchlow, Alvaro Bautista i Hector Barbera.

P Nr Zawodnik Zespół   Rezultat
1 4 Andrea Dovizioso Ducati Team 1:45,786
2 93 Marc Márquez Repsol Honda Team + 0,245
3 99 Jorge Lorenzo Movistar Yamaha MotoGP + 0,395
4 46 Valentino Rossi Movistar Yamaha MotoGP + 0,436
5 26 Dani Pedrosa Repsol Honda Team + 0,528
6 25 Maverick Viñales Team SUZUKI ECSTAR + 0,563
7 41 Aleix Espargaró Team SUZUKI ECSTAR + 0,620
8 35 Cal Crutchlow LCR Honda + 0,804
9 19 Alvaro Bautista Aprilia Racing Team Gresini + 0,935
10 8 Héctor Barberá   Ducati Team + 1,067
11 44 Pol Espargaró Monster Yamaha Tech 3 + 1,212
12 9 Danilo Petrucci Octo Pramac Yakhnich + 1,339
13 6 Stefan Bradl Aprilia Racing Team Gresini + 1,640
14 45 Scott Redding Octo Pramac Yakhnich + 1,855
15 68 Yonny Hernández Pull & Bear Aspar Team + 1,918
16 43 Jack Miller Estrella Galicia 0,0 Marc VDS + 1,991
17 50 Eugene Laverty Pull & Bear Aspar Team + 2,202
18 21 Katsuyuki Nakasuga Yamalube Yamaha Factory Racing + 2,272
19 53 Tito Rabat Estrella Galicia 0,0 Marc VDS + 2,623
20 76 Loris Baz Avintia Racing + 3,128
21 38 Bradley Smith Monster Yamaha Tech 3 + 5,629
  7 Mike Jones Avintia Racing + 7,687

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze