KLR na Torze Poznań – już za tydzień jedyna runda przed własną publicznością

W tym roku KIA LOTOS RACE i Tor Poznań obchodzą wspólny jubileusz. I to nie taki mały. Już za tydzień na poznańskim obiekcie Mistrzostwa Polski Kia Picanto będą gościły po raz 20.

Seria wyścigowa o najdłuższym stażu w historii polskiego motorsportu liczy dopiero 12 lat, ale we wcześniejszych sezonach wyścigi KIA LOTOS RACE na Torze Poznań odbywały się częściej niż tylko raz w roku. Warto tam być tym bardziej, że w czterech dotychczasowych wyścigach triumfowało trzech różnych kierowców. W ubiegłym sezonie sześć pierwszych wyścigów miało jednego zwycięzcę.

Trudno o lepszą rekomendację KIA LOTOS RACE i zachętę do podziwiania wyścigów na żywo niż minimalne różnice czasowe między zawodnikami, które najlepiej oddają wysoki poziom sportowy tej serii oraz świadczą o umiejętnościach i talencie kierowców. Jeżeli na mecie, po 12 okrążeniach jazdy zderzak w zderzak, różnica między zwycięzcą a „pokonanym” wynosi 0,09 sekundy, a niecałe 0,6 sekundy do najszybszego zawodnika traci czwarty kierowca w wyścigu, to znaczy, że wygrać mógł każdy z tej czwórki. Tak było podczas drugiego wyścigu ostatniej rundy na Hungaroringu i wiele wskazuje na to, że na Torze Poznań kibice zobaczą dwa równie pasjonujące wyścigi.

Z pewnością, w Poznaniu będzie chciał potwierdzić swoje znakomite – umiejętności i talent tegoroczny debiutant za kierownicą Kia Picanto i samochodu w ogóle, 14-letni Nikodem Wierzbicki, który na ostatnim zakręcie ostatniego okrążenia drugiego wyścigu na Hungaroringu stracił prowadzenie na rzecz znacznie bardziej doświadczonej w wyścigowym rzemiośle Gosi Rdest. Nawet jeśli to on zapisał na swoje konto 70 punktów za wygranie wyścigu, bo kierowcy startujący jako goście na zaproszenie KIA MOTORS POLSKA nie zdobywają punktów, niedosyt jest ogromny. Dziewięć setnych sekundy „boli” bardziej i pamięta się dłużej niż 9 sekund. „Tor Poznań należy do moich ulubionych. Od 2 lat mam pozwolenie na branie udziału w zawodach typu Track Day czy Superoes, organizowanych na tym torze, więc znam go bardzo dobrze” – mówi Nikodem. Po dwóch rundach zawodnik z Poznania w klasyfikacji generalnej traci do podium tylko 1 punkt, a tegoroczny sezon… traktuje treningowo. Przynajmniej tak zapowiadał przed jego rozpoczęciem.

Liderem KIA LOTOS RACE 2017 po 4 wyścigach jest Jan Antoszewski, który za kierownicą Kia Picanto ściga się drugi sezon. Oprócz dwóch wygranych wyścigów reprezentant Automobilklubu Wielkopolski zapisał na swoje konto wygrane kwalifikacje do dwóch pierwszych rund i, jak dotychczas, we wszystkich wyścigach tego sezonu do niego należał czas najszybszego okrążenia. Dzięki temu konto punktowe 16-latka powiększyło się o dodatkowe 30 oczek. 16 punktów straty do Jana Antoszewskiego ma Kamil Serafin, 4 punkty do tego ostatniego traci Damian Litwinowicz, który w KIA LOTOS RACE ściga się już trzeci rok. Jeśli kierowca z takim doświadczeniem mówi, że „tegoroczna rywalizacja stoi na bardzo wysokim poziomie. Świadczą o tym nie tylko wyniki, ale przede wszystkim bardzo wyrównana walka na torze”, to znaczy, że na poznańskim obiekcie zapowiada się bardzo emocjonujący weekend z Mistrzostwami Polski Kia Picanto w roli głównej.

Harmonogram 3. rundy KIA LOTOS RACE 2017 na Torze Poznań
Piątek, 9 czerwca 2017 r. – dwa 30-minutowe treningi, początek o godz. 11:20 i 16:45.
Sobota, 10 czerwca 2017 r. – kwalifikacje: Q1 o godz. 9:40 (20 minut), Q2 o godz. 12:50
(15 minut) i Q3 o godz. 15:10 (10 minut).
Niedziela, 11 czerwca 2017 r. – dwa wyścigi (po 12 okrążeń), start o godz. 10:45 i 15:15.

Tor Poznań – fakty i liczby

1974 rok – w listopadzie tego roku na posiedzeniu prezydium zarządu Automobilklubu Wielkopolski rodzi się pomysł wykorzystania starych pasów startowych lotniska Ławica pod budowę toru samochodowego.
1975 rok – w lutym głównym inwestorem budowy „obiektu o wszechstronnym przeznaczeniu” zostaje poznańska Fabryka Samochodów Rolniczych „Polmo” (producent Tarpana), a już w maju ruszają pierwsze prace; tor zaprojektował Roman Jankowski w konsultacji z działaczami AW.
1977 rok – 1 grudnia, po upływie zaledwie 3 lat (!) od pojawienia się pomysłu budowy obiektu, tor samochodowo-motocyklowy o długości 4083 m (z 14 zakrętami) zostaje oficjalnie otwarty; tor kartingowy o długości 1509 m został oddany do użytku 3 lata później.
Michael Schumacher, Lewis Hamilton i Robert Kubica – na Torze Poznań, przy okazji różnych wydarzeń, jeździli najlepsi kierowcy Formuły 1.
1 min i 14 s – tyle wynosi nieoficjalny rekord toru, którego autorem jest Marc Gené w samochodzie F1 Ferrari, oficjalny rekord należy do Tomasa Kostki za kierownicą Mercedesa Klasy C DTM – 1 min i 24,401 s.
2 min i 2,382 s – najlepszy czas okrążenia uzyskany w ubiegłym roku podczas rundy KIA LOTOS RACE na Torze Poznań przez Damiana Litwinowicza za kierownicą Kia Picanto w czasie ostatniej części kwalifikacji (do tego zawodnika należały rok temu również czasy najszybszych okrążeń w obydwu wyścigach – 2:02,453 i 2:03,034).
19 – tyle razy przez 11 sezonów Mistrzostwa Polski Kia Picanto gościły z wyścigami na Torze Poznań (we wcześniejszych latach na poznańskim obiekcie odbywała się więcej niż jedna runda w sezonie).

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze