Festiwal szybkości trwa - zapowiedź Rajdu Finlandii

Po bardzo szybkim Rajdzie Polski nadeszła pora na kolejną ekstremalnie szybką rundę – Rajd Finlandii. Runda słynąca z hop i dużej ilości czasu spędzonego w powietrzu to ulubiony rajd większości kierowców. Rajd Finlandii to ostatnia szutrowa runda przed rozpoczęciem asfaltowej części sezonu.

KRÓLESTWO SZYBKOŚCI

Rajd Finlandii to najszybsza runda sezonu. W ubiegłym sezonie (za sprawą Jari-Mattiego Latvali i Miikki Anttili) pobity został rekord wszechczasów dotyczący średniej prędkości na trasach. Średnia szybkość Finów wyniosła 125,44 km/h. Kolejny rekord wywalczyli inni kierowcy Volkswagena: Sébastien Ogier i Julien Ingrassia. Francuzi osiągnęli rekordową średnią prędkość na Power Stage: 135.25 km/h. Ze względu na ogromne prędkości osiągane na fińskich drogach, runda ta nazywana jest „Formułą 1 w lesie”.

HOPY I SKOKI

Runda w Finlandii słynie z ogromnej ilości skoków na trasach odcinków specjalnych. Najsłynniejszy odcinek Rajdu Finlandii – Ouninpohja to ponad 70 skoków i około 30 sekund spędzonych w powietrzu! Jazda na słynnej 33-kilometrowej Ouninpohji będzie jednak dla kierowców pewną nowością, ponieważ w czasie tegorocznej edycji Rajdu Finlandii przejadą oni ten odcinek w całości w odwróconym kierunku, po raz pierwszy od 1994 roku.

„To będzie duże wyzwanie” – mówił Jari-Matti Latvala. „W porządku, w 2008 przejechaliśmy połowę tego odcinka, ale to była mała droga - wcześniej nie jechaliśmy szybszą, szeroką trasą w tym kierunku. Wyzwanie będzie polegało na tym, aby dowiedzieć się gdzie są hopki i jak będzie reagował samochód na jazdę w tych miejscach”.

Zdaniem Latvali jednym z trudniejszych aspektów tego odcinka będzie przejazd na słynnej „Yellow House Jump”, która swoją nazwę zawdzięcza ulokowaniu obok...żółtego domu (niegdyś białego, z czasem przemalowanego na żółty kolor).

„Wszyscy dobrze znamy tę hopkę i wiemy jak zachować się w tym miejscu, jednak jadąc w drugą stronę, to może być dość trudne. Nasza prędkość będzie naprawdę duża, będziemy jechać na maksimum możliwości przez dużą część odcinka, dlatego może to być dość nieprzyjemne”.

{youtube}cskCmzaMM28{/youtube}

ZMIANY NA TRASACH

  • Tegoroczny harmonogram Rajdu Finlandii został zmieniony aż w 43%, w porównaniu z poprzednim sezonem.
  • Kierowcy do przejechania będą mieli 24 odcinki specjalne (podczas gdy rok temu było ich tylko 20), których łączna długość wyniesie 334 km (co stanowi 24% całego dystansu)
  • Na trasach pojawi się rekordowa w tym sezonie liczba 20 załóg WRC (poprzednio najwięcej – 19. widzieliśmy w Rajdzie Portugalii)
  • W Finlandii walczyć będą dwie polskie załogi: Ptaszek/Szczepaniak i Brzeziński/Gerber. W rajdzie wystartować mieli także Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur, jednak w wyniku wypadku podczas testów i zniszczeń auta, Polakom nie uda się przejechać rajdu 

„Niestety podczas dzisiejszych testów mieliśmy wypadek. Co gorsze nie uda nam się naprawić auta do Rajdu Finlandii. Wraz z Przemkiem udaliśmy się do szpitala na rutynową kontrolę… Na szczęście żaden z nas nie ucierpiał, skończyło się na drobnych potłuczeniach. Jeszcze więcej szczęścia mieli kibice stojący przy oesie, którzy minęli się z naszym autem o centymetry...Teraz czas na odpoczynek i przemyślenia...” - pisał Polak.

  • Liczba kilometrów OS-owych do przejechania:

Czwartek: 2,27 km

Piątek: 146,70 km

Sobota: 150,82 km

Niedziela: 34,20 km

ZMIANY W HYUNDAIU

W wyniku kontuzji Daniego Sordo, której Hiszpan nabawił się podczas wypadku w testach przed Rajdem Finlandii, zawodnika Hyundaia zastąpi kierowca testowy Kevin Abbring. Dla Holendra i jego pilota (Sebastiana Marshalla) będzie to pierwsze spotkanie z Hyundaiem i20 Nowej Generacji w warunkach rajdowych.

„Przede wszystkim chciałbym życzyć Daniemu szybkiego powrotu do zdrowia i podziękować Hyundai Motorsport za możliwość wystartowania w tym rajdzie. Nasz debiut w Hyundaiu i20 Nowej Generacji odbędzie się w najbardziej wymagającej rundzie. Jesteśmy bardzo podekscytowani, ale wiemy że będzie to trudne zadanie” – mówił Abbring.

CIEKAWOSTKI

  • Poprzednią edycję wygrał Jari-Matti Latvala
  • W dwóch ostatnich rundach na dwóch pierwszych miejscach rajd kończyli Latvala i Ogier
  • Marcus Grönholm i Hannu Mikkola to kierowcy, którzy najwięcej razy triumfowali w Rajdzie Finlandii. Finowie siedem razy stawali na najwyższym stopniu podium
  • Rajd odbywa się od 1951 roku. Od 1973 stanowi rundę Rajdowych Mistrzostw Świata. Początkowo nosił nazwę Rajdu Tysiąca Jezior
  • Z 65 edycji rajdu aż 54 wygrali fińscy kierowcy
  • To ostatni szutrowy rajd przed rozpoczęciem asfaltowej części sezonu

Wypowiedzi czołowych kierowców WRC przed ósmą rundą Rajdowych Mistrzostw Świata:

Sébastien Ogier: „Rajd Finlandii to niekwestionowanie jeden z najjaśniejszych punktów sezonu. Uwielbiam tam jeździć, czekam z niecierpliwością na ten rajd, ponieważ Finowie potrafią stworzyć niesamowite warunki na drodze. Kolejność ruszania na trasę nie pomaga mi w wygrywaniu szutrowych rund w tym sezonie, a w Finlandii pogoda także odgrywać będzie ważną rolę. Poczekamy i zobaczymy”.

Jari-Matti Latvala: „Rajd Finlandii z pewnością jest najważniejszą rundą sezonu dla mnie. Nie mogę się go doczekać, pomimo tego że ciąży na mnie większa presja niż zwykle. Charakterystyka rajdu odpowiada mojej jeździe. Szybkie szutrowe drogi i potężne skoki – to mój styl. Kluczem do wygrania są odpowiednie notatki i wybranie prawidłowego toru jazdy dla skoków w szybkich sekcjach”.

Hayden Paddon: „Wynik w Polsce [3. miejsce] był dla nas bardzo ważny i pozwolił nam odbić się po dwóch ciężkich rajdach. Myślę, że Finlandia to rajd, na który większość z nas czeka najbardziej. To jak kolebka rajdów, to GP Monako Rajdowych Mistrzostw Świata. To runda, którą bardzo chcę wygrać pewnego dnia. W tym roku mamy bardzo dobry samochód i możemy walczyć na czele”.

Kris Meeke: „Rajd Finlandii to wyjątkowe wydarzenie w sezonie WRC. Każdego roku to ogromna przyjemność jeździć na najbardziej niesamowitych drogach na świecie. Wygrałem w Portugalii, ale nie mam konkretnych celów na Finlandię: wykonam jak najlepiej moją pracę by uczyć się, lepiej rozumieć samochód i cieszyć się jazdą”.

Dla Otta Tänaka który był bardzo bliski wygrania Rajdu Polski to kolejna runda, w której Estończyk zapowiada walkę o najwyższe cele:

„Podczas Rajdu Finlandii dam z siebie maksimum, aby powalczyć tam o wygraną. Jeśli wszystko będzie dobrze działać, powinno być to możliwe”.

HARMONOGRAM RAJDU

Czwartek, 28 lipca

7:00 Shakedown: Ruuhimäki (4,30 km)

18:00 SS 1: Harju 1 (2,27 km)

Piątek, 29 lipca

6:13 SS 2: Mökkiperä 1 (13,84 km) 

6:46 SS 3: Halinen (6,75 km) 

8:02 SS 4: Jukojärvi 1 (21,25 km) 

9:39 SS 5: Surkee 1 (14,95 km)

10:32 SS 6: Horkka 1 (15,10 km) 

13:10 SS 7: Äänekoski‐Valtra (7,40 km)

14:08 SS 8: Mökkiperä 2 (13,84 km) 

15:38 SS 9: Jukojärvi 2 (21,25 km) 

17:15 SS 10: Surkee 2 (14,95 km) 

18:08 SS 11: Horkka 2 (15,10 km) 

19:30 SS 12: Harju 2 (2,27 km) 

Sobota, 30 lipca

7:08 SS 13: Ouninpohja 1 (33,00 km) 

8:11 SS 14: Päijälä 1 (23,50 km) 

9:34 SS 15: Pihlajakoski 1 (14,51 km) 

10:52 SS 16: Saalahti 1 (4,40 km) 

13:48 SS 17: Ouninpohja 2 (33,00 km)

14:51 SS 18: Päijälä 2 (23,50 km) 

16:14 SS 19: Pihlajakoski 2 (14,51 km) 

17:32 SS 20: Saalahti 2 (4,40 km) 

Niedziela, 31 lipca

7:28 SS 21: Lempää 1 (6,90 km)

8:21 SS 22: Oittila 1 (10,20 km) 

10:15 SS 23: Lempää 2 (6,90 km) 

12:08 SS 24: Oittila 2 (Power Stage) (10,20 km)

{youtube}jkK0XMWGXwA{/youtube}

Źródło: Informacje prasowe Volkswagen Motorsport, Hyundai Motorsport, Abu Dhabi Total WRT, nesterallyfinland.fi

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze