Po bardzo szybkim Rajdzie Polski nadeszła pora na kolejną ekstremalnie szybką rundę – Rajd Finlandii. Runda słynąca z hop i dużej ilości czasu spędzonego w powietrzu to ulubiony rajd większości kierowców. Rajd Finlandii to ostatnia szutrowa runda przed rozpoczęciem asfaltowej części sezonu.
KRÓLESTWO SZYBKOŚCI
Rajd Finlandii to najszybsza runda sezonu. W ubiegłym sezonie (za sprawą Jari-Mattiego Latvali i Miikki Anttili) pobity został rekord wszechczasów dotyczący średniej prędkości na trasach. Średnia szybkość Finów wyniosła 125,44 km/h. Kolejny rekord wywalczyli inni kierowcy Volkswagena: Sébastien Ogier i Julien Ingrassia. Francuzi osiągnęli rekordową średnią prędkość na Power Stage: 135.25 km/h. Ze względu na ogromne prędkości osiągane na fińskich drogach, runda ta nazywana jest „Formułą 1 w lesie”.
HOPY I SKOKI
Runda w Finlandii słynie z ogromnej ilości skoków na trasach odcinków specjalnych. Najsłynniejszy odcinek Rajdu Finlandii – Ouninpohja to ponad 70 skoków i około 30 sekund spędzonych w powietrzu! Jazda na słynnej 33-kilometrowej Ouninpohji będzie jednak dla kierowców pewną nowością, ponieważ w czasie tegorocznej edycji Rajdu Finlandii przejadą oni ten odcinek w całości w odwróconym kierunku, po raz pierwszy od 1994 roku.
„To będzie duże wyzwanie”
– mówił Jari-Matti Latvala. „W porządku, w 2008 przejechaliśmy połowę tego odcinka, ale to była mała droga - wcześniej nie jechaliśmy szybszą, szeroką trasą w tym kierunku. Wyzwanie będzie polegało na tym, aby dowiedzieć się gdzie są hopki i jak będzie reagował samochód na jazdę w tych miejscach”.
Zdaniem Latvali jednym z trudniejszych aspektów tego odcinka będzie przejazd na słynnej „Yellow House Jump”, która swoją nazwę zawdzięcza ulokowaniu obok...żółtego domu (niegdyś białego, z czasem przemalowanego na żółty kolor).
„Wszyscy dobrze znamy tę hopkę i wiemy jak zachować się w tym miejscu, jednak jadąc w drugą stronę, to może być dość trudne. Nasza prędkość będzie naprawdę duża, będziemy jechać na maksimum możliwości przez dużą część odcinka, dlatego może to być dość nieprzyjemne”.
{youtube}cskCmzaMM28{/youtube}
ZMIANY NA TRASACH
- Tegoroczny harmonogram Rajdu Finlandii został zmieniony aż w 43%, w porównaniu z poprzednim sezonem.
- Kierowcy do przejechania będą mieli 24 odcinki specjalne (podczas gdy rok temu było ich tylko 20), których łączna długość wyniesie 334 km (co stanowi 24% całego dystansu)
- Na trasach pojawi się rekordowa w tym sezonie liczba 20 załóg WRC (poprzednio najwięcej – 19. widzieliśmy w Rajdzie Portugalii)
- W Finlandii walczyć będą dwie polskie załogi: Ptaszek/Szczepaniak i Brzeziński/Gerber. W rajdzie wystartować mieli także Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur, jednak w wyniku wypadku podczas testów i zniszczeń auta, Polakom nie uda się przejechać rajdu
„Niestety podczas dzisiejszych testów mieliśmy wypadek. Co gorsze nie uda nam się naprawić auta do Rajdu Finlandii. Wraz z Przemkiem udaliśmy się do szpitala na rutynową kontrolę… Na szczęście żaden z nas nie ucierpiał, skończyło się na drobnych potłuczeniach. Jeszcze więcej szczęścia mieli kibice stojący przy oesie, którzy minęli się z naszym autem o centymetry...Teraz czas na odpoczynek i przemyślenia...”
- pisał Polak.
- Liczba kilometrów OS-owych do przejechania:
Czwartek: 2,27 km
Piątek: 146,70 km
Sobota: 150,82 km
Niedziela: 34,20 km
ZMIANY W HYUNDAIU
W wyniku kontuzji Daniego Sordo, której Hiszpan nabawił się podczas wypadku w testach przed Rajdem Finlandii, zawodnika Hyundaia zastąpi kierowca testowy Kevin Abbring. Dla Holendra i jego pilota (Sebastiana Marshalla) będzie to pierwsze spotkanie z Hyundaiem i20 Nowej Generacji w warunkach rajdowych.
„Przede wszystkim chciałbym życzyć Daniemu szybkiego powrotu do zdrowia i podziękować Hyundai Motorsport za możliwość wystartowania w tym rajdzie. Nasz debiut w Hyundaiu i20 Nowej Generacji odbędzie się w najbardziej wymagającej rundzie. Jesteśmy bardzo podekscytowani, ale wiemy że będzie to trudne zadanie”
– mówił Abbring.
CIEKAWOSTKI
- Poprzednią edycję wygrał Jari-Matti Latvala
- W dwóch ostatnich rundach na dwóch pierwszych miejscach rajd kończyli Latvala i Ogier
- Marcus Grönholm i Hannu Mikkola to kierowcy, którzy najwięcej razy triumfowali w Rajdzie Finlandii. Finowie siedem razy stawali na najwyższym stopniu podium
- Rajd odbywa się od 1951 roku. Od 1973 stanowi rundę Rajdowych Mistrzostw Świata. Początkowo nosił nazwę Rajdu Tysiąca Jezior
- Z 65 edycji rajdu aż 54 wygrali fińscy kierowcy
- To ostatni szutrowy rajd przed rozpoczęciem asfaltowej części sezonu
Wypowiedzi czołowych kierowców WRC przed ósmą rundą Rajdowych Mistrzostw Świata:
Sébastien Ogier: „Rajd Finlandii to niekwestionowanie jeden z najjaśniejszych punktów sezonu. Uwielbiam tam jeździć, czekam z niecierpliwością na ten rajd, ponieważ Finowie potrafią stworzyć niesamowite warunki na drodze. Kolejność ruszania na trasę nie pomaga mi w wygrywaniu szutrowych rund w tym sezonie, a w Finlandii pogoda także odgrywać będzie ważną rolę. Poczekamy i zobaczymy”.
Jari-Matti Latvala: „Rajd Finlandii z pewnością jest najważniejszą rundą sezonu dla mnie. Nie mogę się go doczekać, pomimo tego że ciąży na mnie większa presja niż zwykle. Charakterystyka rajdu odpowiada mojej jeździe. Szybkie szutrowe drogi i potężne skoki – to mój styl. Kluczem do wygrania są odpowiednie notatki i wybranie prawidłowego toru jazdy dla skoków w szybkich sekcjach”.
Hayden Paddon: „Wynik w Polsce [3. miejsce] był dla nas bardzo ważny i pozwolił nam odbić się po dwóch ciężkich rajdach. Myślę, że Finlandia to rajd, na który większość z nas czeka najbardziej. To jak kolebka rajdów, to GP Monako Rajdowych Mistrzostw Świata. To runda, którą bardzo chcę wygrać pewnego dnia. W tym roku mamy bardzo dobry samochód i możemy walczyć na czele”.
Kris Meeke: „Rajd Finlandii to wyjątkowe wydarzenie w sezonie WRC. Każdego roku to ogromna przyjemność jeździć na najbardziej niesamowitych drogach na świecie. Wygrałem w Portugalii, ale nie mam konkretnych celów na Finlandię: wykonam jak najlepiej moją pracę by uczyć się, lepiej rozumieć samochód i cieszyć się jazdą”.
Dla Otta Tänaka który był bardzo bliski wygrania Rajdu Polski to kolejna runda, w której Estończyk zapowiada walkę o najwyższe cele:
„Podczas Rajdu Finlandii dam z siebie maksimum, aby powalczyć tam o wygraną. Jeśli wszystko będzie dobrze działać, powinno być to możliwe”.
HARMONOGRAM RAJDU
Czwartek, 28 lipca
7:00 Shakedown: Ruuhimäki (4,30 km)
18:00 SS 1: Harju 1 (2,27 km)
Piątek, 29 lipca
6:13 SS 2: Mökkiperä 1 (13,84 km)
6:46 SS 3: Halinen (6,75 km)
8:02 SS 4: Jukojärvi 1 (21,25 km)
9:39 SS 5: Surkee 1 (14,95 km)
10:32 SS 6: Horkka 1 (15,10 km)
13:10 SS 7: Äänekoski‐Valtra (7,40 km)
14:08 SS 8: Mökkiperä 2 (13,84 km)
15:38 SS 9: Jukojärvi 2 (21,25 km)
17:15 SS 10: Surkee 2 (14,95 km)
18:08 SS 11: Horkka 2 (15,10 km)
19:30 SS 12: Harju 2 (2,27 km)
Sobota, 30 lipca
7:08 SS 13: Ouninpohja 1 (33,00 km)
8:11 SS 14: Päijälä 1 (23,50 km)
9:34 SS 15: Pihlajakoski 1 (14,51 km)
10:52 SS 16: Saalahti 1 (4,40 km)
13:48 SS 17: Ouninpohja 2 (33,00 km)
14:51 SS 18: Päijälä 2 (23,50 km)
16:14 SS 19: Pihlajakoski 2 (14,51 km)
17:32 SS 20: Saalahti 2 (4,40 km)
Niedziela, 31 lipca
7:28 SS 21: Lempää 1 (6,90 km)
8:21 SS 22: Oittila 1 (10,20 km)
10:15 SS 23: Lempää 2 (6,90 km)
12:08 SS 24: Oittila 2 (Power Stage) (10,20 km)
{youtube}jkK0XMWGXwA{/youtube}
Źródło: Informacje prasowe Volkswagen Motorsport, Hyundai Motorsport, Abu Dhabi Total WRT, nesterallyfinland.fi
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.