W ten weekend, na torze Sepang w Malezji odbędzie się ostatnia tegoroczna runda Azjatyckiej Serii Le Mans. Na zakończenie sezonu, obecność zadeklarowało kilku ciekawych gości.
Różnie można określić to, jak wyglądał pierwszy sezon reaktywowanej przez FIA i ACO serii ASLMS. Obiektywnie rzecz biorąc, regularne starty dwóch prototypów LMP i mniej, niż dziesięciu pojazdów w całej stawce, nie napawają tu optymizmem – z drugiej jednak strony, obecność ekip nie tylko japońskich, ale przede wszystkich chińskich, tajwańskich i z Hong Kongu budzi nadzieję, że z roku na rok seria ta rzeczywiście stanie się międzynarodową rywalizacją zespołów z tamtej części świata. Potencjał widnieje tam wcale niemały, wystarczy spojrzeć na rywalizację w międzynarodowej, krótkodystansowej serii Asia GT – a decyzja o wprowadzeniu do gry nowej kategorii tanich prototypów wyścigowych jeszcze zwiększa szanse na to, że za dwa-trzy lata, ASLMS w praktyce osiągnie status podobny do Europejskiej czy Amerykańskiej Serii Le Mans.
Na to musimy jednak jeszcze trochę poczekać – jak na razie, w ten weekend czeka nas runda w Malezji, a tam niespodzianka w postaci trzeciego prototypu LMP2. Na znanym z Formuły 1 torze Sepang, prócz walczących o mistrzostwo serii ekip KCMG i OAK Racing pojawi się także znana ekipa z Hong Kongu, Craft Racing – tym razem to ona postanowiła skorzystać z propozycji, aby od irlandzkiego Murphy Prototypes wypożyczyć prototyp Oreca 03 i wystartować nim w wyścigu długodystansowym. Craft stanie w Malezji do walki jako gość – załogi KCMG i OAK wystąpią natomiast jako kandydaci do mistrzostwa sezonu, różniący się obecnie zaledwie czterema punktami w klasyfikacji generalnej. O tym, kto zdobędzie puchar, zdecyduje więc tylko i wyłącznie wynik wyścigu – starać się o to będą główni kierowcy obu ekip, James Winslow z KCMG i David Cheng z OAK.
Kolejną niespodziankę przynosi nam kategoria GTE – tu przez cały sezon nie działo się nic, gdyż japoński zespół Taisan Ken Endless startował tu jako jedyny. Tym razem, dla Ferrari nr 70 znalazł się przeciwnik – Porsche 911 GT3-RSR wystawi do walki tajwański AAI-RStrada, do tej pory startujący w McLarenach w słabszej kategorii GTC. Stamtąd, Tajwańczycy przesunęli m.in. Marco Seefrieda i Morrisa Chena – tak więc na Sepang, Japończycy będą musieli udowodnić, że ich tytuł mistrza kategorii GTE coś jednak znaczy.
Przesunięcie kierowców AAI-Rstrada do kategorii GTE oznacza, że w GTC zabraknie nam jednej z załóg tajwańskiego zespołu – nie jest to jednak ostatnia zmiana dotycząca tej ekipy. Tajwańczycy, w Malezji zmienili mianowicie nie tylko kategorię jednej z załóg, ale także pojazd startujący w GTC – tym razem, zamiast McLarena MP4-12C zobaczymy tu BMW Z4 GT3. Samochód ten mogliśmy zobaczyć już choćby podczas wyścigu Macau GT Cup – teraz, jego zadaniem będzie przejęcie drugiej pozycji w klasyfikacji zespołów z rąk ekipy Craft Racing, gdyż to da im szansę na udział w przyszłorocznym Le Mans 2h. Oczywiście, Craft Racing nie zamierza tanio oddać obecnej pozycji – co więcej, oprócz walczącej o utrzymanie 2-punktowej przewagi nad AAI-Rstrada załogi nr 007 (czyli Stefana Mückego i Keity Sawy), zespół z Hong Kongu przygotował do startu także drugiego Aston Martina Vantage, w którym to znowu o drugie miejsce wśród kierowców walczył będzie Frank Yu.
Teoretycznie, szanse na drugie miejsce w klasyfikacji zespołów GTC ma również chiński BBT – ich Lamborghini Gallardo musiałoby jednak liczyć na pecha załogi Craft oraz słaby start zespołu AAI-Rstrada. Obecność mistrzów z AF Corse jest tu natomiast formalnością, wymaganą jednak przez regulamin by potwierdzić triumf w obu klasyfikacjach – dlatego także i w Malezji zobaczymy Andrea Bertoliniego, Michele Rugolo i Steve'a Wyatta. Szóstkę pojazdów GTC zamknie natomiast jedyna ekipa gości – dodatkowe Ferrari pojawi się z logo singapurskiego zespołu Cleanwater, w którym zobaczymy jednak bardzo interesujący skład: doświadczonego w startach w serii Asia GT Weng Sun Moka oraz doskonale znanego Włocha, Gianmarię Bruniego.
Lista startowa tym razem nie kończy się jednak na kategorii GTC – w stawce pojawią się jeszcze trzy Lamborghini Gallardo w osobnej klasie GTC-Am, gdzie do walki staną zespoły chcące sprawdzić się w 3-godzinnej rywalizacji w Malezji. Tu, w jednym z nich pojawi się m.in. organizator wyścigów ASLMS, pochodzący ze Sri Lanki Dilantha Malagamuwa.
Ostatnia tegoroczna runda serii ASLMS rozpocznie się już czwartkowymi, nieoficjalnymi testami. Te odbędą się w godzinach 7:00 i 10:00 czasu polskiego – w czwartek, o 3:00 odbędzie się już oficjalny, pierwszy trening. Drugi zaplanowano na piątek na 3:30, w sobotę o 1:15 odbędzie się krótki, trzeci – a o 3:45 kwalifikacje. Sam wyścig rozpocznie się w niedzielę o godzinie 8:00. Powodem takiej "rozpiętości" sesji jest fakt, że runda ASLMS została przeniesiona do Malezji z toru Sentul w Indonezji – i dołączona do imprezy, której główną odsłoną był dotychczas 1000-kilometrowy wyścig GT. Ten będzie miał miejsce w sobotę o godzinie 6:00.
Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Samochód | |||
18 | James Winslow Tsugio Matsuda |
LMP2 | KCMG | Morgan-OAK Nissan | |||
24 | Ho-Pin Tung David Cheng |
LMP2 | OAK Racing Total | Morgan-OAK Judd | |||
27 | Jun Ji Pu Dan Polley Richard Bradley |
LMP2 | Craft Racing | Oreca 03 Nissan | |||
35 | Morris Chen Marco Seefried Ryohei Sakaguchi |
GTE | AAI Rstrada | Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
70 | Akira Iida Naoki Yokomizo Shogo Mitsuyama |
GTE | Taisan Ken Endless | Ferrari 458 Italia GTC | |||
007 | Stefan Mücke Keita Sawa |
GTC | Craft AMR | Aston Martin V12 Vantage GT3 | |||
009 | Frank Yu Darryl O'Young Tomonobu Fuiji |
GTC | Craft AMR | Aston Martin V12 Vantage GT3 | |||
33 | Weng Sun Mok Gianmaria Bruni |
GTC | Cleanwater Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
37 | Davide Rizzo Fabio Babini Anthony Liu |
GTC | BBT | Lamborghini Gallardo GT3 FL2 | |||
77 | Andrea Bertolini Michele Rugolo Steve Wyatt |
GTC | AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
91 | Jun San Chen Takeshi Tsuchiya Tatsuya Tanigawa |
GTC | AAI Rstrada | BMW Z4 GT3 | |||
36 | Han Lin Hanss Lin Michael Huang |
GTC-Am | Gama Racing | Lamborghini Gallardo GT3 FL2 | |||
69 | Zen Low Giorgio Sanna Dilantha Malagamuwa |
GTC-Am | Primemantle Aylezo | Lamborghini Gallardo GT3 FL2 | |||
96 | Chia Khian Cheng Cheang Wan Chin Chua Thian Song |
GTC-Am | Mike Racing | Lamborghini Gallardo GT3 FL2 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.