Sepang kończy pierwszy sezon

W ten weekend, na torze Sepang w Malezji odbędzie się ostatnia tegoroczna runda Azjatyckiej Serii Le Mans. Na zakończenie sezonu, obecność zadeklarowało kilku ciekawych gości.

Różnie można określić to, jak wyglądał pierwszy sezon reaktywowanej przez FIA i ACO serii ASLMS. Obiektywnie rzecz biorąc, regularne starty dwóch prototypów LMP i mniej, niż dziesięciu pojazdów w całej stawce, nie napawają tu optymizmem – z drugiej jednak strony, obecność ekip nie tylko japońskich, ale przede wszystkich chińskich, tajwańskich i z Hong Kongu budzi nadzieję, że z roku na rok seria ta rzeczywiście stanie się międzynarodową rywalizacją zespołów z tamtej części świata. Potencjał widnieje tam wcale niemały, wystarczy spojrzeć na rywalizację w międzynarodowej, krótkodystansowej serii Asia GT – a decyzja o wprowadzeniu do gry nowej kategorii tanich prototypów wyścigowych jeszcze zwiększa szanse na to, że za dwa-trzy lata, ASLMS w praktyce osiągnie status podobny do Europejskiej czy Amerykańskiej Serii Le Mans.

Na to musimy jednak jeszcze trochę poczekać – jak na razie, w ten weekend czeka nas runda w Malezji, a tam niespodzianka w postaci trzeciego prototypu LMP2. Na znanym z Formuły 1 torze Sepang, prócz walczących o mistrzostwo serii ekip KCMG i OAK Racing pojawi się także znana ekipa z Hong Kongu, Craft Racing – tym razem to ona postanowiła skorzystać z propozycji, aby od irlandzkiego Murphy Prototypes wypożyczyć prototyp Oreca 03 i wystartować nim w wyścigu długodystansowym. Craft stanie w Malezji do walki jako gość – załogi KCMG i OAK wystąpią natomiast jako kandydaci do mistrzostwa sezonu, różniący się obecnie zaledwie czterema punktami w klasyfikacji generalnej. O tym, kto zdobędzie puchar, zdecyduje więc tylko i wyłącznie wynik wyścigu – starać się o to będą główni kierowcy obu ekip, James Winslow z KCMG i David Cheng z OAK.

Kolejną niespodziankę przynosi nam kategoria GTE – tu przez cały sezon nie działo się nic, gdyż japoński zespół Taisan Ken Endless startował tu jako jedyny. Tym razem, dla Ferrari nr 70 znalazł się przeciwnik – Porsche 911 GT3-RSR wystawi do walki tajwański AAI-RStrada, do tej pory startujący w McLarenach w słabszej kategorii GTC. Stamtąd, Tajwańczycy przesunęli m.in. Marco Seefrieda i Morrisa Chena – tak więc na Sepang, Japończycy będą musieli udowodnić, że ich tytuł mistrza kategorii GTE coś jednak znaczy.

Przesunięcie kierowców AAI-Rstrada do kategorii GTE oznacza, że w GTC zabraknie nam jednej z załóg tajwańskiego zespołu – nie jest to jednak ostatnia zmiana dotycząca tej ekipy. Tajwańczycy, w Malezji zmienili mianowicie nie tylko kategorię jednej z załóg, ale także pojazd startujący w GTC – tym razem, zamiast McLarena MP4-12C zobaczymy tu BMW Z4 GT3. Samochód ten mogliśmy zobaczyć już choćby podczas wyścigu Macau GT Cup – teraz, jego zadaniem będzie przejęcie drugiej pozycji w klasyfikacji zespołów z rąk ekipy Craft Racing, gdyż to da im szansę na udział w przyszłorocznym Le Mans 2h. Oczywiście, Craft Racing nie zamierza tanio oddać obecnej pozycji – co więcej, oprócz walczącej o utrzymanie 2-punktowej przewagi nad AAI-Rstrada załogi nr 007 (czyli Stefana Mückego i Keity Sawy), zespół z Hong Kongu przygotował do startu także drugiego Aston Martina Vantage, w którym to znowu o drugie miejsce wśród kierowców walczył będzie Frank Yu.

Teoretycznie, szanse na drugie miejsce w klasyfikacji zespołów GTC ma również chiński BBT – ich Lamborghini Gallardo musiałoby jednak liczyć na pecha załogi Craft oraz słaby start zespołu AAI-Rstrada. Obecność mistrzów z AF Corse jest tu natomiast formalnością, wymaganą jednak przez regulamin by potwierdzić triumf w obu klasyfikacjach – dlatego także i w Malezji zobaczymy Andrea Bertoliniego, Michele Rugolo i Steve'a Wyatta. Szóstkę pojazdów GTC zamknie natomiast jedyna ekipa gości – dodatkowe Ferrari pojawi się z logo singapurskiego zespołu Cleanwater, w którym zobaczymy jednak bardzo interesujący skład: doświadczonego w startach w serii Asia GT Weng Sun Moka oraz doskonale znanego Włocha, Gianmarię Bruniego.

Lista startowa tym razem nie kończy się jednak na kategorii GTC – w stawce pojawią się jeszcze trzy Lamborghini Gallardo w osobnej klasie GTC-Am, gdzie do walki staną zespoły chcące sprawdzić się w 3-godzinnej rywalizacji w Malezji. Tu, w jednym z nich pojawi się m.in. organizator wyścigów ASLMS, pochodzący ze Sri Lanki Dilantha Malagamuwa.

Ostatnia tegoroczna runda serii ASLMS rozpocznie się już czwartkowymi, nieoficjalnymi testami. Te odbędą się w godzinach 7:00 i 10:00 czasu polskiego – w czwartek, o 3:00 odbędzie się już oficjalny, pierwszy trening. Drugi zaplanowano na piątek na 3:30, w sobotę o 1:15 odbędzie się krótki, trzeci – a o 3:45 kwalifikacje. Sam wyścig rozpocznie się w niedzielę o godzinie 8:00. Powodem takiej "rozpiętości" sesji jest fakt, że runda ASLMS została przeniesiona do Malezji z toru Sentul w Indonezji – i dołączona do imprezy, której główną odsłoną był dotychczas 1000-kilometrowy wyścig GT. Ten będzie miał miejsce w sobotę o godzinie 6:00.

Nr   Kierowca Klasa   Zespół   Samochód
18
James Winslow
Tsugio Matsuda
LMP2 KCMG  Morgan-OAK Nissan
24
Ho-Pin Tung
David Cheng
LMP2 OAK Racing Total  Morgan-OAK Judd
27

Jun Ji Pu
Dan Polley
Richard Bradley
LMP2 Craft Racing Oreca 03 Nissan
35

Morris Chen
Marco Seefried
Ryohei Sakaguchi
GTE AAI Rstrada Porsche 911 GT3-RSR (997)
70

Akira Iida
Naoki Yokomizo
Shogo Mitsuyama
GTE Taisan Ken Endless Ferrari 458 Italia GTC
007
Stefan Mücke
Keita Sawa
GTC Craft AMR Aston Martin V12 Vantage GT3
009

Frank Yu
Darryl O'Young
Tomonobu Fuiji
GTC Craft AMR Aston Martin V12 Vantage GT3
33
Weng Sun Mok
Gianmaria Bruni
GTC Cleanwater Racing Ferrari 458 Italia GT3
37

Davide Rizzo
Fabio Babini
Anthony Liu
GTC BBT Lamborghini Gallardo GT3 FL2
77

Andrea Bertolini
Michele Rugolo
Steve Wyatt
GTC AF Corse Ferrari 458 Italia GT3
91

Jun San Chen
Takeshi Tsuchiya
Tatsuya Tanigawa
GTC AAI Rstrada BMW Z4 GT3
36

Han Lin
Hanss Lin
Michael Huang
GTC-Am Gama Racing Lamborghini Gallardo GT3 FL2
69

Zen Low
Giorgio Sanna
Dilantha Malagamuwa
GTC-Am Primemantle Aylezo Lamborghini Gallardo GT3 FL2
96

Chia Khian Cheng
Cheang Wan Chin
Chua Thian Song
GTC-Am Mike Racing Lamborghini Gallardo GT3 FL2

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze