Nowa era, nowe prototypy: Acura ARX-06

28 stycznia rozpocznie się nowa era prototypów. W serii IMSA pojadą cztery zupełnie nowe prototypy Le Mans Daytona h, startujące w klasie Grand Touring Prototype lub w skrócie GTP. Gdy zawiśnie zielona flaga nad torem Daytona International Speedway, prototypy Acura, BMW, Cadillaca i Porsche będą walczyły o największe cele w IMSA, a także w 24h Daytona.

Acura, którą bardziej znamy pod znakiem Hondy, poszła zupełni innym tropem niż BMW, Cadillac, czy Porsche. Zamiast wykorzystywać istniejący już silnik, Honda Performance Development zaczęła projektować jednostkę „od zera”. AR24e to 2.4 litrowy, 90-stopniowy silnik V6, który jest podwójnie turbodoładowany i jest nową bronią prototypu ARX-06.

ARX-06 pochodzi od pierwszych i drugich liter nazwy Acura Racing experimental, generation 6.

Co ciekawe, silnik, który był wcześniej stosowany w prototypie DPi, 3.5 litrowa jednostka V6, zostanie wycofana z produkcji, choć wcześniej napędzała prototyp ARX-05 do trzech tytułów Daytona Prototype international.

Prototyp niewiele bardziej się różni pod względem wyglądu od swojego poprzednika, ARX-05. Są jednak detale, które odróżniają prototyp DPi od LMDh. Prototyp LMDh ma inny splitter, poza tym boczne sekcje ARX-06 są bardziej rozbudowane od jego poprzednika. Dodatkowo są inaczej ułożone lusterka boczne w obu prototypach. Inny jest też tylni spoiler. ARX-06 jest też fizycznie nieco większy, przez co są większe hamulce, solidniejszy drążek kierowniczy, a także mocniejsze zawieszenie. W prototypie GTP Acury, jest zastosowana skrzynia biegów Xtrac, która musi spełniać wymogi IMSA, a także ACO, jako część hybrydowego układu napędowego dla wszystkich producentów.

Charakterystyczny wygląd Acury ARX-06 jest zasługą dużo mniej restrykcyjnemu pakietowi, dzięki której producenci mają większą swobodę w projektowaniu prototypu.

Podwozie jest całkowicie nowe, choć Acura wciąż współpracuje z projektantami ORECA. Były pogłoski, że japońska marka uwzględniła wszystkich producentów zatwierdzonych przez IMSA, jednak pozostano przy francuskim producencie.

„Łatwiej było po prostu podnieść silnik z DPi i go podłączyć” – mówi prezes Honda Performance Development, David Salters. „Ale nie dlatego to robimy: robimy to po to, by rzucić sobie wyzwanie. Zapytaliśmy siebie, co możemy zrobić, aby stworzyć najlepsze samochody wyścigowe? Usiedliśmy z instrukcjami, przeprowadziliśmy dużo symulacji i staraliśmy się stworzyć najlepszy samochód wyścigowy, jaki potrafimy (a także) najlepszy silnik do tego samochodu. Było dużo pracy, ale to była świetna zabawa”.

„Poza tym myślimy, że to może być ostatni silnik spalinowy, który stworzymy do wyścigów. Tak więc inne zadanie jakie przekazałem naszym chłopcom i dziewczętom było: Zróbmy wszystko, co w naszej mocy. Chcieliśmy wykorzystać swoje doświadczenie i naukę, którą zebraliśmy i połączyliśmy” – dodał Salters.

„Współpracujemy z naszymi kolegami z HRC (Honda Racing Corporation), co to jest dość wyjątkowym przywilejem. Wiele lat temu, wiedząc, że nadchodzi elektryfikacja, włączyliśmy niektóre osoby z HDP do programu Formuły 1, aby dowiedzieć się o zarządzaniu energią. To jest to co powinieneś robić w swojej firmie, prawda?” – mówił dalej Salters. „Mam ogromny szacunek do naszych kolegów z F1. Jeśli chodzi o elektryfikację i hybrydyzację, to było bardzo pomocne (z ich strony)”.

„Jak to powiedział Freddie Mercury: «It’s a kind of magic». Próbujemy różnych rzeczy, na tym polega zabawa z tymi samochodami. To przyszłość, jeśli chodzi o ładowanie oraz odzyskiwanie energii, przez co wydaje dziwny dźwięk. Całe to połączenie hamowania silnikiem oraz odzyskiwania energii oraz próby wjechania samochodu w zakręt i wszystkimi innymi czynnikami kończy się tym «hałasem», co jest całkiem fajne, prawda?” – powiedział na koniec szef HDP.

Charakterystycznym elementem prototypu Acura ARX-06 jest dźwięk hamowania, który przypomina ten z Formuły 1.

Samochód Acura LMDh był testowany w połowie zeszłego roku na francuskim torze Magny-Cours. Wówczas kierowcami byli Matt McMurry (kierowca Hondy), a także Ricky Taylor (zawodnik Wayne Taylor Racing). Poza tym, prototyp ARX-06 miał testy na Road Atlanta, podczas których chciano nauczyć się nowego silnika, a także samochodu. Doszło tez do drobnych problemów, które po drodze naprawiono. Poza tym Acura ARX-06 GTP pojawiła się na torze w Kansas oraz na Daytona.

Prototypami LMDh od Acury będą korzystały dwa zespoły – Meyer Shank Racing oraz Wayne Taylor Racing przy kolaboracji z Andretti Autosport.

Źródło: imsa.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze