Rebellion zwycięża, mistrzowie znani

Zespół Rebellion Racing wygrał wyścig Petit Le Mans na torze Road Atlanta. Po przejechaniu przez załogę nr 12 tysiąca mil, poznaliśmy także mistrzów sezonu 2013 ALMS.

Było co oglądać – tegoroczne Petit Le Mans, z pewnością dostarczyło kibicom sporo emocji co do walki pojazdów o mistrzostwo serii – choć nie działo się to tym razem w czołowej kategorii P1, gdzie wszystko już przed wyśćigimiem było jasne. W dodatku, niespodziewana awaria w prototypie HPD od Muscle Milk odebrała nam tu również szansę na walkę z goszczącą w Braselton Lolą zespołu Rebellion – ten, bez problemów dojechał do mety na czele, po raz drugi z rzędu wygrywając prestiżową batalię na Road America. Wiele działo się za to w innych kategoriach, gdzie dopiero wyniki Petit Le Mans decydowały o mistrzostwie serii – choć ostatecznie puchary trafiły do kierowców, którzy już przed wyścigiem stali na czele klasyfikacji generalnych. Inaczej stało się tylko w kategorii PC – tu feralny incydent z pierwszej godziny sprawił, że Mike Guasch od początku miał spore obawy co do utrzymania prowadzenia w klasyfikacji – a wskutek piątego miejsca i wygranej głównego konkurenta, mistrzostwo przegrał jednym punktem.

W P1 od początku było wiadomo, że czeka nas tu wyłącznie rywalizacja Muscle Milk z Rebellionem o samą wygraną. Przez pierwszą godzinę, walka była ciekawa – gdy jednak Neel Jani popełnił błąd, pod koniec pierwszej godziny uderzając w wyjeżdżający z boksów prototyp PC nr 52, drobne naprawy i nałożona kara dała załodze nr 6 z HPD 2 okrążenia przewagi. Szwajcarski zespół próbował tą stratę zmniejszać, wskutek kolejnych neutralizacji skurczyła się ona do jednego okrążenia – decydującą okazała się jednak awaria układu chłodzenia HPD z piątej godziny wyścigu, która w 15 minut wyeliminowała pojazd z walki. Od tamtej pory Lola nr 12 jechała na czele bez przeszkód – i tak dojechała do mety, drugi raz wygrywając Petit Le Mans. Załoga Dyson Racing nie stanowiła tu konkurencji, z czasem spadając za czołowe prototypy P2 – Deltawing natomiast kilkakrotnie ulegał awarii, ostatecznie odpadając w godzinie piątej.

W P2, (podobnie zresztą, jak w P1), zaczęło się od zmian źle dobranego ogumienia – poranny deszcz zasugerował, że na starcie będą potrzebne opony deszczowe. Wtedy był to błąd, a pojazdy szybko pojawiały się w boksach – później jednak, do połowy wyścigu deszcz na torze się pojawiał, co podczas regularnych pit-stopów zmuszało załogi do zakładania "deszczówek". Po pierwszych zjazdach, na czele był Guy Cosmo w prototypie nr 552 – a załoga walczącego o mistrzostwo Scotta Sharpa, nr 01 od Extreme, jechała przed tą lidera klasyfikacji, Scotta Tuckera z nr 551. W dodatku, z czasem 01 wyszła na prowadzenie – co sprawiało, że mistrzem zostałby Sharp. Załoga nr 552 jechała jednak tuż za liderami, raz po raz odbierając załodze Sharpa prowadzenie – a podczas jednej z neutralizacji w ostatnich godzinach, pit-stopu nie odbył Marino Franchitti z 551, zbliżając się przez to do czołowej dwójki. Kiedy trzy prototypy jechały jeden-za-drugim, załoga nr 551 wyprzedziła kolegów z 552, co dawało mistrzostwo Scottowi Tuckerowi – a gdy pod koniec wyścigu 551 pokonała także tą z nr 01, wszystko było już jasne.

W PC, emocji dostarczyła nam za to... Lola ekipy Rebellion, która w pierwszej godzinie wyścigu uszkodziła pojazd lidera klasyfikacji, Mike'a Guascha z nr 52. To sprawiło, że Amerykanin spadł na koniec stawki – nadal jednak uczestniczył w wyścigu, a więc zdobywał punkty. I tu pytanie – czy zdobędzie ich na tyle, by utrzymać 11-punktową przewagę nad Chrisem Cummingiem z nr 8? Ta załoga, mimo startu z boksów utrzymywała się w czołówce – a gdy wypadkowi uległ prototyp nr 18 Tristana Nuneza, a awarii nr 9 od RSR, stała się ona głównym kontrkandydatem dla świetnie jadących kierowców ekipy 8Star. Załogi nr 25 i 8 walczyły w drugiej połowie wyścigu o zwycięstwo – gdyby wygrała ta od BAR1, Cumming jednym punktem pokonałby Guascha, odbierając mu mistrzostwo. I tak właśnie się stało – w ostatnich dwóch godzinach, Kyle Marcelli z nr 8 wyprzedził Oswaldo Negriego, z czasem budując kilkudziesięciosekundową przewagę – i choć ta spadła ostatecznie do 11 sekund, ze zwycięstwa cieszyła się załoga nr 8 – a z mistrzostwa Chris Cumming.

Jak to zwykle bywało w tym sezonie, najwięcej działo się w szerokiej kategorii GT. Tu jednak, po objęciu prowadzenia na początku wyścigu przez Vipera nr 91, jego załoga długie godziny nie pozwalała odebrać sobie pozycji lidera – a kierowcy Corvette, BMW i Ferrari walczyli za Viperem o czołowe pozycje. Dopiero 3.5 godziny po starcie, prowadzenie Ryanowi Dalzielowi odebrał Robin Liddell z Ferrari nr 62 od Risi – a nieco później, Viper zaliczył feralny kontakt z prototypem PC, spadając przez to na dalsze pozycje w swojej kategorii. Wskutek neutralizacji, do czołówki dołączyło za to Porsche nr 17 od Team Falken Tire – i to ono zaczęło tu prowadzić, choć z drugiej strony, przez dłuższy czas aż 6 pojazdów jechało tu bardzo blisko siebie, raz-po-raz zmieniając się miejscami.

2 godziny przed metą, neutralizacja okazała się feralna dla Ferrari nr 62 i Corvette nr 3 – błędnie zaplanowany pit-stop nałożył na te załogi całe okrążenie straty do liderów – przez co na czele pozostało Porsche nr 17 i dwa BMW. W końcówce, Ferrari zaryzykowało i przedłużając pit-stop, wróciło do walki o czołowe pozycje – udało się mu jednak wyprzedzić tylko BMW nr 55. To z nr 56 walczyło natomiast o zwycięstwo, tym bardziej, że problemy miała konkurencyjna dla Dirka Müllera Corvette nr 3 – ostatecznie jednak załoga Niemica dojechała do mety za Porsche, a Corvette przyjechała jako szósta, zapewniając mistrzowski tytuł Janowi Magnussenowi i Antoniemu Garcii.

W kategorii GTC, do czynienia znów mieliśmy z walką załóg nr 22 od Alex Job Racing i nr 45 od Flying Lizards – choć o zwycięstwo starały się tu także inne ekipy, przede wszystkim TRG, która przez dłuższy czas przedzielała faworytów rywalizacji. Cała trójka jechała blisko siebie, nie pozwalając ustalić, w jakim układzie zjawi się ona na mecie – przy czym nawet i trzecie miejsce wystarczało dla Jeroena Bleekemolena i Coopera MacNeila, by zdobyć mistrzostwo. Gdy jednak na 2 godziny przed metą, usterka w ich Porsche strąciła załogę nr 22 na miejsce piąte, sytuacja zaczęła się komplikować – lecz tuż przed końcem wyścigu, awarii uległo Porsche nr 66 od TRG, przez co kierowcy AJN "awansowali" na miejsce czwarte. Właśnie na tym dojechali oni ostatecznie do mety – i choć wyścig wygrali Spencer Pumpelly i Nelson Canache, to jednak z mistrzostwa cieszyli się Bleekemolen i MacNeil.

Poz Nr Kierowcy   Klasa Zespół   Rezultat
1 12

Nick Heidfeld
Neel Jani
Nicolas Prost
1 P1 Rebellion Racing 394 okr.
2 551

Scott Tucker
Ryan Briscoe
Marino Franchitti
1 P2 Level 5 Motorsport +6 okr. 
3 01

Scott Sharp
Anthony Lazarro
David Brabham
2 P2 Extreme Speed
Motorsport
(+1.39) 
4 552

Jonny Kane
Peter Dumbreck
Guy Cosmo
3 P2 Level 5 Motorsport +7 okr. 
5 8

Kyle Marcelli
Chris Cumming
Stefan Johansson
1 PC BAR1 Motorsports +14 okr. 
6 25
Sean Rayhall
Oswaldo Negri Jr.
2 PC 8Star Mishumotors (+11.44) 
7 05

Jonathan Bennett
Tom Kimber-Smith
Mark Wilkins
3 PC CORE Autosport +17 okr 
8 17

Wolf Henzler
Bryan Sellers
Nick Tandy
1 GT Team Falken Tire +19 okr. 
9 56

Dirk Müller
John Edwards
Bill Auberlen
2 GT BMW Team RLL (+0.74) 
10 62

Olivier Beretta
Matteo Malucelli
Robin Liddell
3 GT Risi Competizione (+1.10) 
11 16

Chris Dyson
Chris McMurry
Tony Burgess
2 P1 Dyson Racing Team +20 okr. 
12 55

Uwe Alzen
Maxime Martin
Jörg Müller
4 GT BMW Team RLL (+4.35) 
13 93

Jonathan Bomarito
Kuno Wittmer
Tommy Kendall
5 GT SRT Motorsports +21 okr. 
14 3

Jan Magnussen
Antonio Garcia
Jordan Taylor
6 GT Corvette Racing (+10.85) 
15 91

Marc Goossens
Dominik Farnbacher
Ryan Dalziel
7 GT SRT Motorsports +22 okr. 
16 06

Patrick Long
Colin Braun
Michael Christensen
8 GT CORE Autosport (+11.42) 
17 02

Ed Brown
Johannes van Overbeek
Rob Bell
4 P2 Extreme Speed
Motorsport
+25 okr. 
18 23

Leh Keen
Townsend Bell
Johnny Mowlem
9 GT Team West
Alex Job Racing
(+27.98) 
19 4

Oliver Gavin
Tommy Milner
Richard Westbrook
10 GT Corvette Racing (+1:02.14) 
20 7

Rusty Mitchell
Tomy Drissi
James French
4 PC BAR1 Motorsports +29 okr. 
21 52

Mike Guasch
David Cheng
Dane Cameron
5 PC PR1 Mathiasen
Motorsports
+35 okr. 
22 45

Nelson Canache, Jr.
Spencer Pumpelly
Madison Snow
1 GTC Flying Lizard Motorsport +37 okr. 
23 27

Patrick Dempsey
Andy Lally
Joe Foster
2 GTC Dempsey Racing (+5.84) 
24 11

Mike Hedlund
Jan Heylen
Jon Fogarty
3 GTC JDX Racing (+6.34) 
25 22

Cooper MacNeil
Jeroen Bleekemolen
Sebastiaan Bleekemolen
4 GTC Alex Job Racing +38 okr. 
26 44

Seth Neiman
Dion von Moltke
Brett Sandberg
5 GTC Flying Lizard Motorsport +50 okr. 
27 66

Ben Keating
Damien Faulkner
Craig Stanton
6 GTC TRG +55 okr. 
28 31

Nicolas Armindo
Angel Andres Benitez
Christina Nielsen
7 GTC NGT Motorsports +56 okr. 
NSK 9
Bruno Junqueira
Duncan Ende
- PC RSR Racing +99 okr. 
NSK 10

Charlie Putman
Charles Espenlaub
Darren Law
- GTC Dempsey Racing +117 okr. 
NSK 0
Andy Meyrick
Katherine Legge
- P1 Deltawing Racing Cars +185 okr. 
NSK 6

Klaus Graf
Lucas Luhr
Romain Dumas
- P1 Muscle Milk
Pickett Racing
+194 okr. 
NSK 18
Tristan Nunez
Charlie Shears
- PC Performance Tech
Motorsports
+273 okr. 
NSK 48

Bryce Miller
Marco Holzer
Emmanuel Collard
- GT Paul Miller Racing +318 okr. 
NST 30

Henrique Cisneros
Jakub Giermaziak
Mario Farnbacher
- GTC NGT Motorsports  

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze