67 załóg wystartuje w Daytona cz.2

67 załóg wystartuje w pierwszym wyścigu nowej serii United SportsCar Championship – 24-godzinnej batalii na torze Daytona. Aż 40 z nich pojawi się w pojazdach GT, w tym 11 w czołowej kategorii Le Mans.

Obecność pojazdów specyfikacji GTE, obok powrotu prototypów Le Mans jest jednym z najważniejszych elementów tegorocznego wyścigu na torze Daytona. Po 10 latach przerwy, pojazdy mogące startować w kultowym Le Mans 24h znów mogą sprawdzić się także w innym prestiżowym wyścigu trwającym okrągłą dobę – nawet, jeśli kształt toru Daytona zasadniczo odbiega od słynnej Pętli de la Sarthe. Ogromnym plusem serii USCC jest także z pewnością różnorodność pojazdów – fabryczne BMW, Vipery, Porsche czy Aston Martin oraz prywatne Ferrari stawią w tym roku czoła nowym Corvette, które już na teście Roar pokazały, jak duży jest ich potencjał.

Największą część listy startowej stanowią natomiast samochody, które teoretycznie znane są już z poprzednich wyścigów na torze Daytona. W praktyce jednak, także i w kategorii zwanej obecnie GT Daytona ma miejsce mała rewolucja; do walki stają mianowicie samochody, które już tylko szczegółami różnią się od popularnej na całym świecie specyfikacji GT3 – a to sprawia, że z liczbą 24 pozycji (a w przypadku samego Daytona prawie 30), USCC staje się jedną z czołowych tego typu serii na świecie. Również i tu, obecnych będzie kilku producentów – choć pojedyncze BMW, Aston Martin czy Viper nikną pośród grupy Audi, Ferrari – a przede wszystkim kilkunastu Porsche.

Listę startową kategorii GTLM otwierają więc dwie Corvette C7.R – niedawno zaprezentowane pod względem barw (salon samochodowy w Detroit), nieco wcześniej pod względem ich możliwości (Roar Before the Rolex). Najbardziej oczekiwana zmiana wśród pojazdów, jednocześnie nie przynosi żadnych zmian co do załóg – tytułu mistrzów bronić będą Antonio Garcia i Jan Magnussen, trzeciego miejsca Oliver Gavin i Tommy Milner – a gościnnie, w Daytona wspomagać ich będą odpowiednio: Ryan Briscoe i Robin Liddell.

Zmiany przynosi za to zespół BMW Team RLL, z którego Maxime Martin i Joey Hand zostali przez Monachijczyków przeniesieni do serii DTM – obaj pojawią się więc w serii USCC już tylko jako kierowcy dodatkowi. Nowym stałym zawodnikiem będzie za to były kierowca DTM, dobrze znany fanom BMW Brytyjczyk Andy Priaux – razem z nim wystartuje Bill Auberlen, a w drugim Z4 GTE zmieniać się będą Dirk Müller i John Edwards. Tych, na Daytona wspomagać będą Dirk Werner i Graham Rahal – ten drugi mający na koncie zwycięstwo w tej batalii w roku 2011.

Podobnie, jak w Corvette, żadnych zmian nie przynosi zespół SRT – w dwóch Viperach pozostają Dominik Farnbacher i Marc Goossens oraz Kuno Wittmer i Jonathan Bomarito. Na Daytona, "Żmije" gościć będą Ryana Hunter-Reay'a oraz Roberta Bella, obu widzianych już za kierownicą GTS-R.

W Daytona zabraknie Porsche ekipy Team Falken Tire, która jako jedyna z ubiegłorocznych zespołów postanowiła kupić nowe 911 RSR i wystartować w serii USCC – w stawce pojawi się jednak nowa silna ekipa, Porsche North America. Zbudowana na bazie CORE Autosports, fabryczny zespół Porsche składać się będzie z dwóch 911 – a w nich pojawią się Richard Lietz, Nick Tandy, Michael Christensen i Patrick Long. O zwycięstwo w Daytona, dodatkowo walczyć będą Patrick Pilet i Jörg Bergmeister – przez co PNA zapowiada się na groźnego przeciwnika dla dotychczasowej "fabrycznej trójcy GT" z wyścigów ALMS.

Ostatnim zespołem zapisanym do regularnej walki w USCC jest Risi Competizione, znana amerykańska ekipa związana z Ferrari. Wspólnie z zespołem AF Corse i samym Ferrari, Risi chce w tym roku stawić czoła konkurentom w kategorii GTLM – obok Matteo Malucelliego pojawi się więc Giancarlo Fisichella, a w dłuższych wyścigach wspomagać ich będzie nie tylko Olivier Beretta, ale i Gianmaria Bruni. Dużo mniejsze szanse na sukces w Daytona ma prywatny zespół Krohn Racing, wystawiający Ferrari do walki w wyścigach NAEC – choć dołączenie tu Petera Dumbrecka i Andrea Bertoliniego może sporo pomóc Tracemu Krohnowi i Niclasowi Jönssonowi.

Drugą ekipą obecną tu tylko w wyścigach NAEC będzie fabryczny zespół Aston Martina – i także i Brytyjczycy postanowili spróbować swoich sił w najważniejszych imprezach USCC, do walki wystawiając czołowych kierowców: Stefana Mückego, Darrena Turnera i Richiego Stanawaya, a także Pedro Lamego i Paula Dalla Lanego.

W przypadku kategorii GTD, najwięcej pojawi się załóg startujących w specjalnie przygotowanej wersji Porsche 911 – GT America. Wśród dwunastu załóg, do faworytów należą z pewnością czołowe ekipy z ubiegłorocznej serii ALMS – a więc Coopera MacNeila i Leha Keena z Alex Job Racing czy Henrique Cisnerosa i Jakuba Giermaziaka z NGT Motorsports. Co prawda, oba te składy różnią się od tych z sezonu 2013 – przedsezonowe testy pokazały jednak, że wciąż są to załogi zdolne do triumfów. Podobnie sprawa ma się z wice-mistrzami sezonu 2013 Rolex Sports Car Series, zespołem Magnus Racing – niemałe szanse na zwycięstwo mają Andy Lally i John Potter, na Daytona wspomagani m.in. przez Wolfa Henzlera. Polaka, który w tym roku zastąpi tragicznie zmarłego Seana Edwardsa, w nadchodzącej batalii zmieniać będzie za to m.in. Frédéric Makowiecki.

Inni potencjalni mistrzowie z Porsche to kierowcy dwóch 911 od Park Place Motorsport, Jim Norman i Craig Stanton oraz Kévin Estre i Patrick Lindesy – czy też druga załoga Alex Job Racing, złożona z nie-amerykańskiej pary Mario Farnbacher i Ian James, a wspomagana w Daytona przez m.in. Marco Holzera. Ciekawie zapowiada się także skład dwóch załóg Dempsey Racing, szczególnie ta współpracująca ekipą Franza Konrada – on, a także m.in. Rolf Ineichen i Christian Engelhardt pojawią się w pojeździe nr 28.

Dwie ekipy przesiadły się z Porsche do wyścigowych Audi – szczególnie ważną jest tu załoga wice-mistrzów ALMS z Flying Lizard Motorsports, Spencer Pumpelly i Nelson Canache, których szanse w Daytona zwiększa jeszcze obecność Markusa Winkelhocka i Tima Pappasa. Zespół  Paul Miller Racing może za to dobrze wypaść w samej Daytona, wspomagany tu przez Matta Bella, Renego Rasta i Christophera Haasego – a konkurencyjny GMG Racing będzie miał gości w postaci Franka Stipplera i Marca Bassenga. Drugą załogę "Latających Jaszczurek", Setha Neimana i Diona von Moltke wspomoże za to Filipe Albuquerque – a załogę Fall-Line, Charlesa Putmana i Charlesa Espenlauba – James Walker i Oliver Jarvis.

W przypadku Daytona, w kategorii GTD pojawi się także sporo Ferrari – choć tylko dwie ekipy będą tu walczyć w całej serii USCC. Na czele Scuderia Corsa Ferrari stanie mistrz sezonu 2013 Rolex Sports Car Series, Alessandro Balzan – razem z nim ścigać się będzie Jeff Westphal, a w Daytonie wspomogą ich także Lorenzo Case i Toni Vilander. Nieco słabsze będzie tu drugie Ferrari od Scuderii – wciąż nie wiadomo natomiast, jak konkretnie wyglądał będzie skład ekipy Level 5, która przeniosła się z kategorii prototypów P2 i zapowiedziała obecność dwóch pojazdów.

Dodatkowo, w wyścigach NAEC pojawi się zespół Spirit of Race – ekipa nadzorowana przez włoski AF Corse wystawi dwa pojazdy i liczne grono znanych kierowców, na czele z Marco Ciocim, Mattem Griffinem, Davide Rigonem czy Paolo Rubertim. Tylko w Daytona pojawi się natomiast zespół SMP Racing, na czele z Michaiłem Aloszynem i Mika Salą – a także trzeci pojazd od Scuderia Corsa z załogą w całości brazylijską.

Spośród pozostałych pojazdów, największe szanse wiąże się z niejako fabrycznym SRT Viperem zespołu Riley Motorsports. W nim, regularnie walczyć będą Ben Keating i drugi ubiegłoroczny mistrz ALMS z kategorii GTC, Jeroen Bleekemolen – a na Daytona pojawi się jeszcze brat Holendra, Sebastiaan, a także Emmanuel Collard. Nienajlepsze wyniki w teście Roar zubożyły szanse Dana Camerona i Paula Dalla Lanego z BMW Z4 ekipy Turner, choć na Daytona wspomagać ich będą Augusto Farfus i Markus Palttala – a najmniejsze szanse stawia się dwóm załogom Aston Martinów ekipy The Racer's Group.

W przypadku samochodów GT, bardziej regularna wydaje się więc rywalizacja w kategorii GTLM – w słabszej GTD możemy się za to spodziewać sporej liczby czołowych kierowców w najważniejszych imprezach sezonu. 

Nr   Kierowca Klasa   Zespół Samochód
3

Jan Magnussen
Anthony Garcia
Ryan Briscoe
GTLM Corvette Racing Corvette C7.R
4

Oliver Gavin
Tommy Milner
Robin Liddell
GTLM Corvette Racing Corvette C7.R
55


Bill Auberlen
Andy Priaulx
Joey Hand
Maxime Martin
GTLM BMW Team RLL BMW Z4 GTE
56


Dirk Müller
John Edwards
Graham Rahal
Dirk Werner
GTLM BMW Team RLL BMW Z4 GTE
57


Tracy Krohn
Niclas Jönsson
Andrea Bertolini
Peter Dumbreck
GTLM Krohn Racing Ferrari F458 Italia GTC
91

Dominik Farnbacher
Marc Goossens
Ryan Hunter-Reay
GTLM SRT Motorsports SRT Viper GTS-R
93

Jonathan Bomarito
Kuno Wittmer
Robert Bell
GTLM SRT Motorsports SRT Viper GTS-R
97



Stefan Mücke
Darren Turner
Pedro Lamy
Richie Stanaway
Paul Dalla Lana
GTLM Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
911

Nick Tandy
Richard Lietz
Patrick Pilet
GTLM Porsche North America Porsche 911 GT3 RSR
912

Patrick Long
Michael Christensen
Jörg Bergmeister
GTLM Porsche North America Porsche 911 GT3 RSR
18



Alexandre Imperatori
Earl Bamber
Bradley Blum
Ronald Zitza
Eugenio Amos
GTD Mühlner
Motorsports America
Porsche 911 GT America
19




Randy Pobst
Jim Michaelian
Mark Kvamme
Robert Gewirtz
Bob Doyle
GTD Mühlner
Motorsports America
Porsche 911 GT America
22




Cooper MacNeil
Leh Keen
Louis-Philippe Dumoulin
Shane van Gisbergen
Shane Lewis
GTD Alex Job Racing Porsche 911 GT America
23



Ian James
Mario Farnbacher
Marco Holzer
Alex Riberas
GTD Team Seattle
Alex Job Racing
Porsche 911 GT America
27


Patrick Dempsey
Joe Foster
Andrew Davis
Marc Lieb
GTD Dempsey Racing Porsche 911 GT America
28



Christian Engelhardt
Rolf Ineichen
Klaus Bachler
Lance Willsey
Franz Konrad
GTD Dempsey Racing
Konrad Motorsport
Porsche 911 GT America
30


Henrique Cisneros
Kuba Giermaziak
Nicki Thiim
Christina Nielsen
GTD NGT Motorsport Porsche 911 GT America
32


Alex Welch
James Sofronas
Frank Stippler
Marc Basseng
GTD GMG Racing Audi R8 LMS
33



Ben Keating
Jeroen Bleekemolen
Sebastiaan Bleekemolen
Emmanuel Collard
GTD Riley Motorsports SRT Viper GT3-R
35


Seth Neiman
Dion von Moltke
Alessandro Latif
Filipe Albuquerque
GTD Flying Lizard
Motorsports
Audi R8 LMS
44



John Potter
Andy Lally
Wolf Henzler
Louis-Philippe Dumoulin
GTD Magnus Racing Porsche 911 GT America
45


Nelson Canache Jr.
Spencer Pumpelly
Tim Pappas
Markus Winkelhock
GTD Flying Lizard Motorsports Audi R8 LMS
46


Charles Putman
Charles Espenlaub
Oliver Jarvis
James Walker
GTD Fall-Line Motorsports Audi R8 LMS
48


Bryce Miller
René Rast
Christopher Haase
Matthiew Bell
GTD Paul Miller Racing Audi R8 LMS
59



Piergiuzeppe Perazzini
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
Davide Rigon
GTD Spirit of Race Ferrari 458 Italia GT3
51



Matt Griffin
Marco Cioci
Michele Rugolo
Jack Gerber
GTD Spirit of Race Ferrari 458 Italia GT3
58


Madison Snow
Jan Heylen
Marco Seefried
GTD Snow Racing Porsche 911 GT America
63


Alessandro Balzan
Jeff Westphal
Toni Vilander
Lorenzo Case
GTD Scuderia Corsa Ferrari 458 Italia GT3
64


Rod Randall
John Farano
Kenny Wilden
David Empringham
GTD Scuderia Corsa Ferrari 458 Italia GT3
65



Francisco Longo
Daniel Serra
Alexandre Sarnes Negrão
Marcos Gomes
GTD Scuderia Corsa Ferrari 458 Italia GT3
71



Jim Norman
Craig Stanton
Norbert Siedler
Timo Bernhard
GTD Park Place Motorsports Porsche 911 GT America
72



Siergiej Zlobin
Mika Salo
Borys Rotenberg
Maurizio Mediani
Michaił Aloszyn
GTD SMP Racing
Extreme Speed Motorsport
Ferrari 458 Italia GT3
73




Patrick Lindsey
Kevin Estre
Connor De Phillippi
Jason Hart
Mike Vess
GTD Park Place Motorsports Porsche 911 GT America
81

Damien Faulkner
Patrick Huisman
Bob Faieta
GTD GB Autosport Porsche 911 GT America
94



Augusto Farfus
Markus Palttala
Paul Dalla Lana
Dane Cameron
GTD Turner Motorsport BMW Z4 GT3
007



David Block
Al Carter
James Davison
Brandon Davis
GTD TRG-AMR Aston Martin V12 Vantage GT3
009


Calum Lockie
Pete McIntosh
Robert Nimkoff
Max Riddle
GTD TRG-AMR Aston Martin V12 Vantage GT3
555   TBA
TBA
TBA
GTD Level 5 Motorsports Ferrari 458 Italia GT3
556   TBA
TBA
TBA
GTD Level 5 Motorsports Ferrari 458 Italia GT3

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze