67 załóg wystartuje w pierwszym wyścigu nowej serii United SportsCar Championship – 24-godzinnej batalii na torze Daytona. Aż 40 z nich pojawi się w pojazdach GT, w tym 11 w czołowej kategorii Le Mans.
Obecność pojazdów specyfikacji GTE, obok powrotu prototypów Le Mans jest jednym z najważniejszych elementów tegorocznego wyścigu na torze Daytona. Po 10 latach przerwy, pojazdy mogące startować w kultowym Le Mans 24h znów mogą sprawdzić się także w innym prestiżowym wyścigu trwającym okrągłą dobę – nawet, jeśli kształt toru Daytona zasadniczo odbiega od słynnej Pętli de la Sarthe. Ogromnym plusem serii USCC jest także z pewnością różnorodność pojazdów – fabryczne BMW, Vipery, Porsche czy Aston Martin oraz prywatne Ferrari stawią w tym roku czoła nowym Corvette, które już na teście Roar pokazały, jak duży jest ich potencjał.
Największą część listy startowej stanowią natomiast samochody, które teoretycznie znane są już z poprzednich wyścigów na torze Daytona. W praktyce jednak, także i w kategorii zwanej obecnie GT Daytona ma miejsce mała rewolucja; do walki stają mianowicie samochody, które już tylko szczegółami różnią się od popularnej na całym świecie specyfikacji GT3 – a to sprawia, że z liczbą 24 pozycji (a w przypadku samego Daytona prawie 30), USCC staje się jedną z czołowych tego typu serii na świecie. Również i tu, obecnych będzie kilku producentów – choć pojedyncze BMW, Aston Martin czy Viper nikną pośród grupy Audi, Ferrari – a przede wszystkim kilkunastu Porsche.
Listę startową kategorii GTLM otwierają więc dwie Corvette C7.R – niedawno zaprezentowane pod względem barw (salon samochodowy w Detroit), nieco wcześniej pod względem ich możliwości (Roar Before the Rolex). Najbardziej oczekiwana zmiana wśród pojazdów, jednocześnie nie przynosi żadnych zmian co do załóg – tytułu mistrzów bronić będą Antonio Garcia i Jan Magnussen, trzeciego miejsca Oliver Gavin i Tommy Milner – a gościnnie, w Daytona wspomagać ich będą odpowiednio: Ryan Briscoe i Robin Liddell.
Zmiany przynosi za to zespół BMW Team RLL, z którego Maxime Martin i Joey Hand zostali przez Monachijczyków przeniesieni do serii DTM – obaj pojawią się więc w serii USCC już tylko jako kierowcy dodatkowi. Nowym stałym zawodnikiem będzie za to były kierowca DTM, dobrze znany fanom BMW Brytyjczyk Andy Priaux – razem z nim wystartuje Bill Auberlen, a w drugim Z4 GTE zmieniać się będą Dirk Müller i John Edwards. Tych, na Daytona wspomagać będą Dirk Werner i Graham Rahal – ten drugi mający na koncie zwycięstwo w tej batalii w roku 2011.
Podobnie, jak w Corvette, żadnych zmian nie przynosi zespół SRT – w dwóch Viperach pozostają Dominik Farnbacher i Marc Goossens oraz Kuno Wittmer i Jonathan Bomarito. Na Daytona, "Żmije" gościć będą Ryana Hunter-Reay'a oraz Roberta Bella, obu widzianych już za kierownicą GTS-R.
W Daytona zabraknie Porsche ekipy Team Falken Tire, która jako jedyna z ubiegłorocznych zespołów postanowiła kupić nowe 911 RSR i wystartować w serii USCC – w stawce pojawi się jednak nowa silna ekipa, Porsche North America. Zbudowana na bazie CORE Autosports, fabryczny zespół Porsche składać się będzie z dwóch 911 – a w nich pojawią się Richard Lietz, Nick Tandy, Michael Christensen i Patrick Long. O zwycięstwo w Daytona, dodatkowo walczyć będą Patrick Pilet i Jörg Bergmeister – przez co PNA zapowiada się na groźnego przeciwnika dla dotychczasowej "fabrycznej trójcy GT" z wyścigów ALMS.
Ostatnim zespołem zapisanym do regularnej walki w USCC jest Risi Competizione, znana amerykańska ekipa związana z Ferrari. Wspólnie z zespołem AF Corse i samym Ferrari, Risi chce w tym roku stawić czoła konkurentom w kategorii GTLM – obok Matteo Malucelliego pojawi się więc Giancarlo Fisichella, a w dłuższych wyścigach wspomagać ich będzie nie tylko Olivier Beretta, ale i Gianmaria Bruni. Dużo mniejsze szanse na sukces w Daytona ma prywatny zespół Krohn Racing, wystawiający Ferrari do walki w wyścigach NAEC – choć dołączenie tu Petera Dumbrecka i Andrea Bertoliniego może sporo pomóc Tracemu Krohnowi i Niclasowi Jönssonowi.
Drugą ekipą obecną tu tylko w wyścigach NAEC będzie fabryczny zespół Aston Martina – i także i Brytyjczycy postanowili spróbować swoich sił w najważniejszych imprezach USCC, do walki wystawiając czołowych kierowców: Stefana Mückego, Darrena Turnera i Richiego Stanawaya, a także Pedro Lamego i Paula Dalla Lanego.
W przypadku kategorii GTD, najwięcej pojawi się załóg startujących w specjalnie przygotowanej wersji Porsche 911 – GT America. Wśród dwunastu załóg, do faworytów należą z pewnością czołowe ekipy z ubiegłorocznej serii ALMS – a więc Coopera MacNeila i Leha Keena z Alex Job Racing czy Henrique Cisnerosa i Jakuba Giermaziaka z NGT Motorsports. Co prawda, oba te składy różnią się od tych z sezonu 2013 – przedsezonowe testy pokazały jednak, że wciąż są to załogi zdolne do triumfów. Podobnie sprawa ma się z wice-mistrzami sezonu 2013 Rolex Sports Car Series, zespołem Magnus Racing – niemałe szanse na zwycięstwo mają Andy Lally i John Potter, na Daytona wspomagani m.in. przez Wolfa Henzlera. Polaka, który w tym roku zastąpi tragicznie zmarłego Seana Edwardsa, w nadchodzącej batalii zmieniać będzie za to m.in. Frédéric Makowiecki.
Inni potencjalni mistrzowie z Porsche to kierowcy dwóch 911 od Park Place Motorsport, Jim Norman i Craig Stanton oraz Kévin Estre i Patrick Lindesy – czy też druga załoga Alex Job Racing, złożona z nie-amerykańskiej pary Mario Farnbacher i Ian James, a wspomagana w Daytona przez m.in. Marco Holzera. Ciekawie zapowiada się także skład dwóch załóg Dempsey Racing, szczególnie ta współpracująca ekipą Franza Konrada – on, a także m.in. Rolf Ineichen i Christian Engelhardt pojawią się w pojeździe nr 28.
Dwie ekipy przesiadły się z Porsche do wyścigowych Audi – szczególnie ważną jest tu załoga wice-mistrzów ALMS z Flying Lizard Motorsports, Spencer Pumpelly i Nelson Canache, których szanse w Daytona zwiększa jeszcze obecność Markusa Winkelhocka i Tima Pappasa. Zespół Paul Miller Racing może za to dobrze wypaść w samej Daytona, wspomagany tu przez Matta Bella, Renego Rasta i Christophera Haasego – a konkurencyjny GMG Racing będzie miał gości w postaci Franka Stipplera i Marca Bassenga. Drugą załogę "Latających Jaszczurek", Setha Neimana i Diona von Moltke wspomoże za to Filipe Albuquerque – a załogę Fall-Line, Charlesa Putmana i Charlesa Espenlauba – James Walker i Oliver Jarvis.
W przypadku Daytona, w kategorii GTD pojawi się także sporo Ferrari – choć tylko dwie ekipy będą tu walczyć w całej serii USCC. Na czele Scuderia Corsa Ferrari stanie mistrz sezonu 2013 Rolex Sports Car Series, Alessandro Balzan – razem z nim ścigać się będzie Jeff Westphal, a w Daytonie wspomogą ich także Lorenzo Case i Toni Vilander. Nieco słabsze będzie tu drugie Ferrari od Scuderii – wciąż nie wiadomo natomiast, jak konkretnie wyglądał będzie skład ekipy Level 5, która przeniosła się z kategorii prototypów P2 i zapowiedziała obecność dwóch pojazdów.
Dodatkowo, w wyścigach NAEC pojawi się zespół Spirit of Race – ekipa nadzorowana przez włoski AF Corse wystawi dwa pojazdy i liczne grono znanych kierowców, na czele z Marco Ciocim, Mattem Griffinem, Davide Rigonem czy Paolo Rubertim. Tylko w Daytona pojawi się natomiast zespół SMP Racing, na czele z Michaiłem Aloszynem i Mika Salą – a także trzeci pojazd od Scuderia Corsa z załogą w całości brazylijską.
Spośród pozostałych pojazdów, największe szanse wiąże się z niejako fabrycznym SRT Viperem zespołu Riley Motorsports. W nim, regularnie walczyć będą Ben Keating i drugi ubiegłoroczny mistrz ALMS z kategorii GTC, Jeroen Bleekemolen – a na Daytona pojawi się jeszcze brat Holendra, Sebastiaan, a także Emmanuel Collard. Nienajlepsze wyniki w teście Roar zubożyły szanse Dana Camerona i Paula Dalla Lanego z BMW Z4 ekipy Turner, choć na Daytona wspomagać ich będą Augusto Farfus i Markus Palttala – a najmniejsze szanse stawia się dwóm załogom Aston Martinów ekipy The Racer's Group.
W przypadku samochodów GT, bardziej regularna wydaje się więc rywalizacja w kategorii GTLM – w słabszej GTD możemy się za to spodziewać sporej liczby czołowych kierowców w najważniejszych imprezach sezonu.
Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Samochód | |||
3 | Jan Magnussen Anthony Garcia Ryan Briscoe |
GTLM | Corvette Racing | Corvette C7.R | |||
4 | Oliver Gavin Tommy Milner Robin Liddell |
GTLM | Corvette Racing | Corvette C7.R | |||
55 | Bill Auberlen Andy Priaulx Joey Hand Maxime Martin |
GTLM | BMW Team RLL | BMW Z4 GTE | |||
56 | Dirk Müller John Edwards Graham Rahal Dirk Werner |
GTLM | BMW Team RLL | BMW Z4 GTE | |||
57 | Tracy Krohn Niclas Jönsson Andrea Bertolini Peter Dumbreck |
GTLM | Krohn Racing | Ferrari F458 Italia GTC | |||
91 | Dominik Farnbacher Marc Goossens Ryan Hunter-Reay |
GTLM | SRT Motorsports | SRT Viper GTS-R | |||
93 | Jonathan Bomarito Kuno Wittmer Robert Bell |
GTLM | SRT Motorsports | SRT Viper GTS-R | |||
97 | Stefan Mücke Darren Turner Pedro Lamy Richie Stanaway Paul Dalla Lana |
GTLM | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
911 | Nick Tandy Richard Lietz Patrick Pilet |
GTLM | Porsche North America | Porsche 911 GT3 RSR | |||
912 | Patrick Long Michael Christensen Jörg Bergmeister |
GTLM | Porsche North America | Porsche 911 GT3 RSR | |||
18 | Alexandre Imperatori Earl Bamber Bradley Blum Ronald Zitza Eugenio Amos |
GTD | Mühlner Motorsports America |
Porsche 911 GT America | |||
19 | Randy Pobst Jim Michaelian Mark Kvamme Robert Gewirtz Bob Doyle |
GTD | Mühlner Motorsports America |
Porsche 911 GT America | |||
22 | Cooper MacNeil Leh Keen Louis-Philippe Dumoulin Shane van Gisbergen Shane Lewis |
GTD | Alex Job Racing | Porsche 911 GT America | |||
23 | Ian James Mario Farnbacher Marco Holzer Alex Riberas |
GTD | Team Seattle Alex Job Racing |
Porsche 911 GT America | |||
27 | Patrick Dempsey Joe Foster Andrew Davis Marc Lieb |
GTD | Dempsey Racing | Porsche 911 GT America | |||
28 | Christian Engelhardt Rolf Ineichen Klaus Bachler Lance Willsey Franz Konrad |
GTD | Dempsey Racing Konrad Motorsport |
Porsche 911 GT America | |||
30 | Henrique Cisneros Kuba Giermaziak Nicki Thiim Christina Nielsen |
GTD | NGT Motorsport | Porsche 911 GT America | |||
32 | Alex Welch James Sofronas Frank Stippler Marc Basseng |
GTD | GMG Racing | Audi R8 LMS | |||
33 | Ben Keating Jeroen Bleekemolen Sebastiaan Bleekemolen Emmanuel Collard |
GTD | Riley Motorsports | SRT Viper GT3-R | |||
35 | Seth Neiman Dion von Moltke Alessandro Latif Filipe Albuquerque |
GTD | Flying Lizard Motorsports |
Audi R8 LMS | |||
44 | John Potter Andy Lally Wolf Henzler Louis-Philippe Dumoulin |
GTD | Magnus Racing | Porsche 911 GT America | |||
45 | Nelson Canache Jr. Spencer Pumpelly Tim Pappas Markus Winkelhock |
GTD | Flying Lizard Motorsports | Audi R8 LMS | |||
46 | Charles Putman Charles Espenlaub Oliver Jarvis James Walker |
GTD | Fall-Line Motorsports | Audi R8 LMS | |||
48 | Bryce Miller René Rast Christopher Haase Matthiew Bell |
GTD | Paul Miller Racing | Audi R8 LMS | |||
59 | Piergiuzeppe Perazzini Gianluca Roda Paolo Ruberti Davide Rigon |
GTD | Spirit of Race | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
51 | Matt Griffin Marco Cioci Michele Rugolo Jack Gerber |
GTD | Spirit of Race | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
58 | Madison Snow Jan Heylen Marco Seefried |
GTD | Snow Racing | Porsche 911 GT America | |||
63 | Alessandro Balzan Jeff Westphal Toni Vilander Lorenzo Case |
GTD | Scuderia Corsa | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
64 | Rod Randall John Farano Kenny Wilden David Empringham |
GTD | Scuderia Corsa | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
65 | Francisco Longo Daniel Serra Alexandre Sarnes Negrão Marcos Gomes |
GTD | Scuderia Corsa | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
71 | Jim Norman Craig Stanton Norbert Siedler Timo Bernhard |
GTD | Park Place Motorsports | Porsche 911 GT America | |||
72 | Siergiej Zlobin Mika Salo Borys Rotenberg Maurizio Mediani Michaił Aloszyn |
GTD | SMP Racing Extreme Speed Motorsport |
Ferrari 458 Italia GT3 | |||
73 | Patrick Lindsey Kevin Estre Connor De Phillippi Jason Hart Mike Vess |
GTD | Park Place Motorsports | Porsche 911 GT America | |||
81 | Damien Faulkner Patrick Huisman Bob Faieta |
GTD | GB Autosport | Porsche 911 GT America | |||
94 | Augusto Farfus Markus Palttala Paul Dalla Lana Dane Cameron |
GTD | Turner Motorsport | BMW Z4 GT3 | |||
007 | David Block Al Carter James Davison Brandon Davis |
GTD | TRG-AMR | Aston Martin V12 Vantage GT3 | |||
009 | Calum Lockie Pete McIntosh Robert Nimkoff Max Riddle |
GTD | TRG-AMR | Aston Martin V12 Vantage GT3 | |||
555 | TBA TBA TBA |
GTD | Level 5 Motorsports | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
556 | TBA TBA TBA |
GTD | Level 5 Motorsports | Ferrari 458 Italia GT3 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.