2 godziny w godzinę, Audi znów na czele

Tylko godzinę trwała pierwsza część kwalifikacji do wyścigu Le Mans 24h. Wskutek uszkodzenia bariery przez pojazd Thiriet by TDS Racing, sesję przerwano, a następnie przedwcześnie zakończono.

Pierwsza część kwalifikacji miała dwie strony: pozytywną i negatywną. Pozytywnym był fakt, że w stosunku do popołudniowego treningu, pogoda była lepsza – a więc i czasy poszczególnych załóg wyraźnie się poprawiły. Zdecydowanie negatywnym było natomiast to, co stało się w połowie sesji – a w praktyce to w jej końcówce, gdyż wypadek Pierre’a Thirieta tuż przed szykaną Michelin wymusił na komisji sędziowskiej zatrzymanie sesji – a po naprawie barierki ciągnącej się przez kolejne 40 minut, skrócenie środowych kwalifikacji o ostatni kwadrans. W praktyce mieliśmy więc tylko nieco ponad 60 minut na sprawdzenie, jak w rywalizacji o pole position wyglądać będzie postawa poszczególnych ekip – większość z nich potwierdziła to, co pokazała już w treningu.

I tak – w LMP1 Audi ponownie zajęły trzy pierwsze miejsca – choć znów na jeden z prototypów musieliśmy poczekać nieco dłużej. Tym razem, co ciekawe, była to czołowa załoga nr 1 – dopiero pół godziny po starcie, André Lotterer awansował na miejsce trzecie – a wskutek przedwczesnego zakończenia sesji, jego czas okazał się być decydującym jeśli chodzi o układ w tabeli wyników. Najszybszym był znów Loïc Duval, już na początku sesji schodząc do 3:23.169 – a kończąc ją z rezultatem 3:22.349. Za nim, czas o prawie 2 sekundy gorszy uzyskała załoga nr 3 – przy czym przez dłuższy czas, dobrze radzili sobie kierowcy Toyoty nr 7, szczególnie Kazuki Nakajima. Ten ukończył pierwszą część kwalifikacji jako czwarty – niestety, sporym zmartwieniem Toyoty były problemy z układem przeniesienia napędu w prototypie nr 8, który przegrał z Lolą nr 12 od Rebellion Racing – a pod koniec pierwszej godziny wyraźnie zwolnił, i tylko dzięki czerwonej fladze mógł zostać bez problemów przetransportowany do boksów na lawecie. Mimo problemów, Toyota nr 8 przegrała z Lolą o zaledwie 0,4 sekundy – Lola nr 13 wygrała natomiast z HPD od Strakka różnicą ponad 4 sekund.

W LMP2 jedną z ważniejszych informacji było, że oba Lotusy mogły już pojawić się w rywalizacji – w praktyce jednak, na torze pojawił się tylko ten z nr 31. W czołówce, znów walczyli ze sobą kierowcy  od G-Drive, OAK Racing – co ciekawe, obecny był tam również prototyp szwajcarskiej Morand Racing, w którym Franck Mailleux wyraźnie dawał się we znaki konkurentom. Dzięki uzyskanemu już na początku sesji rezultatowi poniżej 3:40, na czele pierwszej części kwalifikacji pozostał John Martin z G-Drive, początkowo czwarty Mailleux, pół godziny po starcie awansował na miejsce drugie – a na trzecim zakończył środową sesję Olivier Pla z OAK Racing nr 24. W czołówce znalazł się także Shinji Nakano z Delta-ADR, któremu również udało się zejść poniżej 3:41 – a z już wyraźnie gorszym rezultatem, piąte miejsce zajął Bertrand Baguette z OAK Racing nr 35. Jeszcze słabsze były załogi PeCom, uszkodzona potem w wypadku Oreca od Thiriet TDS czy A450 zespołu Signatech Alpine.

W GTE Pro, tym razem Porsche nie było już tak mocne – choć to ich kierowcy, Richard Lietz z nr 92 i Patrick Pilet z 91, znaleźli się na czele w pierwszych minutach kwalifikacji. Między nimi stał jedynie Gianmaria Bruni w Ferrari nr 51 – później jednak, na czoło z czasem 3:56.146 wyszedł Stefan Mücke w Aston Martinie nr 97. 20 minut po starcie, czas Niemca poprawił Bruni, na trzecie miejsce wszedł Pedro Lamy z Vantage nr 98 – a po kolejnych 10 minutach, między dwoma Porsche widniał Toni Vilander z Ferrari nr 71. Brakujący w czołówce Aston Martin nr 99 pojawił się w niej kwadrans przed końcem pierwszej godziny kwalifikacji – i to od razu na pierwszym miejscu, dzięki Frédéricowi Makowieckiemu – a przed zatrzymaniem sesji, na drugie przesunął się Bruni, kończąc ją przed dwoma pozostałymi Astonami. Załogi Corvette i Viperów znów nie miały zbyt wiele do powiedzenia w stosunku do pojazdów Porsche, Ferrari i Aston Martina – nieobecna na torze była natomiast uszkodzona w treningu Italia od JMW.

Nieobecne było także Ferrari nr 57 od Krohn Racing startujące w kategorii GTE Am – to jednak, wskutek poważnych uszkodzeń, najprawdopodobniej już w ogóle nie pojawi się w ten weekend w Le Mans. W jego kategorii, początkowo na czele znalazł się Paolo Ruberti w Porsche nr 88 od Proton Competition – razem z nim, poniżej 4:00 zszedł jednak również Allan Simonsem z Aston Martina nr 95. 20 minut po starcie, Duńczyk przebił czas Włocha – a wskutek poślizgu, o barierę z opon obiła się Corvette nr 70 od Larbre Competition. Na trzecim miejscu widniał Wolf Henzler w Porsche nr 67 od IMSA Performance. W kolejnych minutach Simonsen poprawiał swój czas, schodząc poniżej 3:59 – a Henzler starał się poprawić swój wynik, by nie zostać pokonanym przez Jamie Campbell-Waltera z Aston Martina nr 96. Ostatecznie Porsche nr 67 zachowało trzecia pozycję – a Aston Martin nr 95 pozostał na czele, przed Porsche od Proton.

Poz Nr   Kierowcy Klasa P (K) Zespół   Rezultat Strata
1 2

Tom Kristensen
Loïc Duval
Allan McNish
LMP1 1 Audi Sport
Team Joest
3:22.349  
2 3

Marc Gené
Oliver Jarvis
Lucas Di Grassi
LMP1 2 Audi Sport
Team Joest
3:24.341 +1.992
3 1

André Lotterer 
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler
LMP1 3 Audi Sport
Team Joest
3:25.474 +3.125
4 7

Alexander Wurz
Nicolas Lapierre
Kazuki Nakajima
LMP1 4 Toyota Racing 3:26.676 +4.327
5 12

Nicolas Prost
Neel Jani
Nick Heidfeld
LMP1 5 Rebellion Racing 3:30.423 +8.074
6 8

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Stéphane Sarrazin
LMP1 6 Toyota Racing 3:30.841 +8.492
7 13

Andrea Belicchi
Mathias Beche
Congfu Cheng
LMP1 7 Rebellion Racing 3:32.167 +9.818
8 21

Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane
LMP1 8 Strakka Racing 3:36.547 +14.198
9 26

Roman Rusinov
John Martin
Mike Conway
LMP2 1 G-Drive Racing 3:39.535 +17.186
10 43

Natacha Gachnang
Franck Mailleux
Olivier Lombard
LMP2 2 Morand Racing 3:40.741 (+1.206)
11 24

Olivier Pla
David Heinemeier-Hansson
Alex Brundle
LMP2 3 OAK Racing 3:40.780 (+1.245)
12 25

Tor Graves
Archie Hamilton
Shinji Nakano
LMP2 4 Delta-ADR 3:40.925 (+1.390)
13 35

Bertrand Baguette
Ricardo González
Martin Plowman
LMP2 5 OAK Racing 3:42.387 (+3.452)
...     ...   ...   ...      
27 99

Rob Bell
Frédéric Makowiecki
Bruno Senna
GTE Pro 1 Aston Martin Racing 3:55.658 +33.309
28 51

Gianmaria Bruni
Giancarlo Fisichella
Matteo Malucelli
GTE Pro 2 AF Corse 3:55.909 (+0.095)
29 97

Darren Turner
Stefan Mücke
Peter Dumbreck
GTE Pro 3 Aston Martin Racing 3:56.004 (+0.427)
30 98

Bill Auberlen
Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
GTE Pro 4 Aston Martin Racing 3:56.336 (+0.548)
31 92

Marc Lieb
Richard Lietz
Romain Dumas
GTE Pro 5

Porsche AG
Team Manthey

3:56.457 (+1.078)
...     ...   ...   ,..      
36 95

Allan Simonsen
Kristian Poulsen
Christoffer Nygaard
GTE Am 1 Aston Martin Racing 3:58.661 +36.312
37 88

Christian Ried
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
GTE Am 2 Proton Competition 3:59.246 (+0.585)
...     ...   ...   ...      
40 67

Pascal Gibon
Patrice Milesi
Wolf Henzler
GTE Am 3 IMSA Performance
Matmut
4:00.503 (+1.842)
41 96

Roald Goethe
Stuart Hall
Jamie Campbell-Walter
GTE Am 4 Aston Martin Racing 4:01.035 (+2.374)
42 76

Raymond Narac
Christophe Bourret
Jean-Karl Vernay
GTE Am 5 IMSA Performance
Matmut
4:01.713 (+3.052)

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze