Trzy załogi Audi wystartują z czoła stawki do 90. edycji wyścigu Le Mans 24h. Do wielu zmian doszło w ostatniej części kwalifikacji, gdzie swoje czasy poprawiło wiele załóg.
To była niezwykle dramatyczna część kwalifikacji – szczególnie biorąc pod uwagę ostatnią z jej 2.5 godzin, kiedy to mieliśmy i dwie czerwone flagi, i kilka pomniejszych incydentów, i próby pobicia czasów z środowej sesji pierwszej. Co do punktu pierwszego, szczęśliwie pechowcy „dobrali” miejsca swoich wypadków tak, aby sesję przerywano tylko na kilka minut – dzięki czemu niezwykle pasjonujący okazał się być punkt drugi, i to w każdej z kategorii. Choć do zwycięstwa, Audi nr 2 wystarczył czas z sesji pierwszej – na drugiej pozycji doszło już do zmiany, podobnie zresztą jak w przypadku obu Toyot. Ostatnia godzina kwalifikacji przyniosła nam również nowego lidera LMP2 – a w GTE, choć w obu kategoriach na czele pozostały te same ekipy, musiały one jednak poprawić wyniki z środy by utrzymać swoją czołową pozycję. Ciekawostką był fakt, że na tor powróciło Ferrari nr 57 od Krohn Racing, które mocno uszkodzone w środę, otrzymało nowe podwozie i przez to pozwoli amerykańskiej załodze na start w Le Mans 24h – a czerwone flagi wywołali tym razem wpierw Christopher Bourret z Porsche nr 76 od IMSA, który na godzinę przed końcem sesji uderzył w barierę na pierwszej szykanie długiej prostej – pół godziny później, na drugiej szykanie uczynił to natomiast prototyp LMP1 Strakka Racing.
Wysychający tor, już od startu przedłużonej o pół godziny sesji pozwolił kierowcom na dość szybką jazdę – mimo tego, w „dołączonych” do sesji pierwszych 30 minutach, najlepszy Marcel Fässler z Audi nr 1 uzyskał jedynie 3:45.500. Do końca pierwszej godziny, prototypy LMP1 schodziły już poniżej 3:40 – a gdy Sébastien Buemi w Toyocie nr 8 uzyskał w połowie sesji czas na poziomie 3:32, tylko o 2 sekundy wolniejszy od wyniku z środy, robiło się nam coraz ciekawiej. Przy okazji, w tym czasie na drugie miejsce wszedł Kazuki Nakajima w Toyocie nr 7, po raz pierwszy stawiając dwa TS030 wyżej, od Audi – tą sytuację szybko jednak zmienił Fässler, który po chwili zszedł już na 3:28. Jako drugi, granicę 3:30 pobił Nakajima – było już więc niemal pewne, że w ostatniej godzinie będziemy mieli do czynienia ze zmianami.
I tak też się stało – a rozpoczął je już po wznowieniu sesji po pierwszej czerwonej fladze Stéphane Sarrazin, który razem z Olivierem Jarvisem zszedł do poziomi 3:27 – tyle, że Francuz w Toyocie nr 8 pobił w ten sposób wynik swojej załogi z sesji pierwszej. Jarvis był jeszcze szybszy – niedługo potem zszedł on do 3:24, tylko minimalnie ustępując wynikowi kolegi z załogi nr 3, Marca Gené. W tym czasie, Audi nr 3 widniało jeszcze na miejscu drugim – jednak po wznowieniu sesji po drugiej czerwonej fladze, czas 3:23.696 zaliczył André Lotterer w Audi nr 1, przez co załoga nr 3 ostatecznie musiała obejść się smakiem startu z pierwszej linii. Sarrazin także starał się o jeszcze lepszy wynik – efektem tego był już jednak tylko czas 3:26.654, dzięki któremu Francuz pobił rezultat Toyoty nr 7 i umieścił w drugiej linii swoją załogę nr 8. W LMP1, zmiana miała miejsce jeszcze tylko u Loli nr 12 ekipy Rebellion – jednak tu, choć Neel Jani poprawił wynik z środy, spadł on jednak na szóste miejsce w kwalifikacjach.
W przypadku pojazdów LMP2, początkowo do walki ruszył Mike Conway z nr 26 od G-Drive – a także Tom Kimber-Smith z Zyteka nr 41 od Greaves, który chciał pokazać możliwości swojej załogi po fatalnym dla nich treningu w środę. W pierwszej godzinie, dobrze radzili sobie także m.in. Pierre Ragues z Signatech Alpine, Jonathan Hirschi z HVM Status GP oraz Ho Pin Tung z chińskiego zespołu KCMG – jak również James Rossitier w Lotusie nr 31, w pewnym momencie zaliczając czwarty wynik, za G-Drive i dwoma prototypami od Greaves. Po godzinie, do głosu zaczęli jednak dochodzić kierowcy od OAK Racing – choć wciąż, niektórzy kierowcy z mniej faworyzowanych ekip, zaskakiwali.
Przykładem tego był choćby Brendon Hartley, który w Oreca nr 48 od Murphy Prototypes wszedł na drugie miejsce tuż po pierwszym wznowieniu sesji – przyśpieszyli jednak również Michael Krumm z Greaves nr 42 i Oliver Turvey z Zyteka nr 38 od Jota Sport, obaj po chwili wchodząc przed Nowozelandczyka. Ich czasy na poziomie 3:41 były już lepsze od wyników z sesji pierwszej – przykładowo, Hartley miał piąty czas kwalifikacji, a Turvey z zanotowanym niedługo później 3:40.459 wszedł na miejsce drugie. Czas z sesji pierwszej poprawili już także Olivier Pla z OAK nr 24 i Bertrand Baguette z OAK nr 35 – choć ten drugi, mimo tego spadł o jedno miejsce. Pla natomiast jeszcze przyśpieszał – i 10 minut przed końcem kwalifikacji, jako jedyny zszedł poniżej 3:39, bijąc w ten sposób wynik załogi G-Drive. Ta musiała ostatecznie pogodzić się z miejscem drugim – a za nimi, Jota Sport znalazła się przed Morand Racing i siostrzanym Delta-ADR. Dzięki rezultatom z sesji trzeciej, awansowali także kierowcy m.in. KCMG i Murphy Prototypes.
Nie obyło się bez walki także w kategorii GTE Pro, choć tu zwycięzca pozostał ten sam, co w sesji pierwszej. Początkowo, pojazdy jechały tu z bardzo bliskimi sobie czasami, po godzinie pierwsze siedem wyników różniąc się od siebie mniej, niż sekundę. Wciąż jednak były one dalekie od wyników z sesji pierwszej – przez co obecność tu Jana Magnussena, załodze Corvette nr 73 nie dawała zbyt wiele. Poniżej 4:00, dopiero po pierwszym wznowieniu zszedł Peter Dumbreck w Aston Martinie nr 99 – jednak decydującymi okazały się być ostatnie 30 minut rywalizacji. Tuż po drugim wznowieniu, Frédéric Makowiecki w Aston Martinie nr 99 był bliski pobicia swojego wyniku z sesji pierwszej – a czas swojej ekipy pobił Marc Lieb w Porsche nr 92, wychodząc na miejsce czwarte w całej kwalifikacji.
Makowieckiego pokonał jednak nie Lieb, a Stefan Mücke w Aston Martinie nr 97 – jednak Francuz nie odpuścił, i na jednym z ostatnich okrążeń uzyskał 3:54.491, wynik o prawie sekundę lepszy od kolegi z Aston Martin Racing. Na trzecim miejscu, przed Ferrari nr 51 wszedł natomiast Marc Lieb, minimalnie przegrywając jednak z Mücke. Pozostałe załogi AF Corse, AMR i Porsche nie poprawiły swoich rezultatów z sesji pierwszej – a mimo tego, że zrobili to kierowcy Corvette i Viperów, te były sporo wolniejsze od czołowej siódemki.
No i jeszcze kategoria GTE Am – a tu także, na czele pozostał Aston Martin, choć z czasem poprawionym w stosunku do sesji pierwszej. Początkowo, Duńczycy zresztą nie śpieszyli się z wyjazdem na tor – dlatego też czołowe wyniki sesji należały do Lorenzo Casego z Ferrari nr 55 od AF Corse, potem do Rickyego Taylora z Corvette nr 50 od Larbre – a następnie do Raymonda Naraca z Porsche nr 67 od IMSA i Patricka Longa z Porsche nr 77 od Dempsey. Ale gdy Duńczycy na torze się w końcu pojawili – nie poprawiali oni wyników konkurentów – robił to za to Stuart Hall w Aston Martinie nr 96, który po godzinie sesji widniał na jej czele.
Lider zmieniał się jednak co chwilę – i dopiero po pierwszym wznowieniu, na czoło w czasem Marco Cioci, który dzięki czasowi poniżej 4:00 poprawił także pozycję załogi nr 61 od AF Corse w całych kwalifikacjach. Niedługo potem, Włocha przebił w końcu Allan Simonsen, wtedy mając jeszcze czas gorszy od tego z sesji pierwszej – gdy jednak po drugim wznowieniu Duńczyk przejechał okrążenie w 3:57.776, było już niemal pewne, że to załoga nr 95 będzie najszybszą pośród pojazdów GTE Am. Czas z pierwszej sesji wciąż gwarantował drugie miejsce załodze Porsche nr 88 od Proton – ale i tu, Paolo Ruberti poprawił wynik na 3:58.889 – za to na trzeciej pozycji znalazł się Jamie Campbell-Walter, dzięki 3:59.805 zrzucając Ciociego na miejsce czwarte. Wynik z sesji pierwszej zapewnił piątą pozycję w GTE Am załodze nr 67 od IMSA – a mimo poprawy, dopiero dziewiąty był Rui Aguas z Ferrari nr 81 od 8Star, pod koniec sesji zaliczając kontakt z jednym z prototypów LMP2 i lekko uszkadzając samochód.
Wyniki sesji trzeciej:
Poz | Nr | Klasa | P(K) | Zespół | Rezultat | Strata | ||||
1 | 1 | André Lotterer Benoît Tréluyer Marcel Fässler |
LMP1 | 1 | Audi Sport Team Joest |
3:23.696 | ||||
2 | 3 | Marc Gené Oliver Jarvis Lucas Di Grassi |
LMP1 | 2 | Audi Sport Team Joest |
3:24.776 | +1.080 | |||
3 | 8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Stéphane Sarrazin |
LMP1 | 3 | Toyota Racing | 3:26.654 | +2.958 | |||
4 | 2 | Tom Kristensen Loïc Duval Allan McNish |
LMP1 | 4 | Audi Sport Team Joest |
3:27.513 | +3.817 | |||
5 | 7 | Alexander Wurz Nicolas Lapierre Kazuki Nakajima |
LMP1 | 5 | Toyota Racing | 3:28.859 | +5.163 | |||
6 | 12 | Nicolas Prost Neel Jani Nick Heidfeld |
LMP1 | 6 | Rebellion Racing | 3:28.935 | +5.239 | |||
7 | 13 | Andrea Belicchi Mathias Beche Congfu Cheng |
LMP1 | 7 | Rebellion Racing | 3:37.296 | +13.600 | |||
8 | 24 | Olivier Pla David Heinemeier-Hansson Alex Brundle |
LMP2 | 1 | OAK Racing | 3:38.621 | +14.925 | |||
9 | 38 | Simon Dolan Oliver Turvey Lucas Luhr |
LMP2 | 2 | Jota Sport | 3:40.459 | (+1.838) | |||
10 | 47 | Alexandre Imperatori Matt Howson Ho-Pin Tung |
LMP2 | 3 | KCMG | 3:41.042 | (+2.421) | |||
11 | 48 | Brendon Hartley Karun Chandhok Mark Patterson |
LMP2 | 4 | Murphy Prototypes | 3:41.569 | (+2.948) | |||
12 | 36 | Pierre Ragues Nelson Panciatici Tristan Gommendy |
LMP2 | 5 | Signatech Alpine | 3:41.654 | (+3.033) | |||
... | ... | ... | ... | |||||||
26 | 99 | Rob Bell Frédéric Makowiecki Bruno Senna |
GTE Pro | 1 | Aston Martin Racing | 3:54.635 | +30.939 | |||
27 | 97 | Darren Turner Stefan Mücke Peter Dumbreck |
GTE Pro | 2 | Aston Martin Racing | 3:55.445 | (+0.810) | |||
28 | 92 | Marc Lieb Richard Lietz Romain Dumas |
GTE Pro | 3 | Porsche AG Team Manthey |
3:55.491 | (+0.856) | |||
29 | 95 | Allan Simonsen Kristian Poulsen Christoffer Nygaard |
GTE Am | 1 | Aston Martin Racing | 3:57.776 | +34.080 | |||
30 | 71 | Olivier Beretta Kamui Kobayashi Toni Vilander |
GTE Pro | 4 | AF Corse | 3:58.078 | (+3.443) | |||
31 | 91 | Jörg Bergmeister Patrick Pilet Timo Bernhard |
GTE Pro | 5 | Porsche AG Team Manthey |
3:58.433 | (+3.798) | |||
... | ... | ... | ... | |||||||
33 | 88 | Christian Ried Gianluca Roda Paolo Ruberti |
GTE Am | 2 | Proton Competition | 3:58.889 | (+1.113) | |||
34 | 96 | Roald Goethe Stuart Hall Jamie Campbell-Walter |
GTE Am | 3 | Aston Martin Racing | 3:59.805 | (+2.029) | |||
... | ... | ... | ... | |||||||
36 | 61 | Jack Gerber Matt Griffin Marco Cioci |
GTE Am | 4 | AF Corse | 3:59.997 | (+2.221) | |||
... | ... | ... | ... | |||||||
38 | 75 | Emmanuel Collard François Perrodo Sébastién Crubilé |
GTE Am | 5 | ProSpeed Competition | 4:00.682 | (+2.906) |
Wstępne wyniki łączne:
Poz | Nr | Klasa | Zespół | Rezultat | Strata | Kw. | ||||
1 | 2 | Tom Kristensen Loïc Duval Allan McNish |
LMP1 | Audi Sport Team Joest |
3:22.349 | Q1 | ||||
2 | 1 | André Lotterer Benoît Tréluyer Marcel Fässler |
LMP1 | Audi Sport Team Joest |
3:23.696 | +1.347 | Q3 | |||
3 | 3 | Marc Gené Oliver Jarvis Lucas Di Grassi |
LMP1 | Audi Sport Team Joest |
3:24.341 | +1.992 | Q1 | |||
4 | 8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Stéphane Sarrazin |
LMP1 | Toyota Racing | 3:26.654 | +4.305 | Q3 | |||
5 | 7 | Alexander Wurz Nicolas Lapierre Kazuki Nakajima |
LMP1 | Toyota Racing | 3:26.676 | +4.327 | Q1 | |||
6 | 12 | Nicolas Prost Neel Jani Nick Heidfeld |
LMP1 | Rebellion Racing | 3:28.935 | +6.586 | Q3 | |||
7 | 13 | Andrea Belicchi Mathias Beche Congfu Cheng |
LMP1 | Rebellion Racing | 3:32.167 | +9.181 | Q1 | |||
8 | 21 | Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane |
LMP1 | Strakka Racing | 3:36.547 | +14.198 | Q1 | |||
9 | 24 | Olivier Pla D. Heinemeier-Hansson Alex Brundle |
LMP2 | OAK Racing | 3:38.621 | +16.272 | Q3 | |||
10 | 26 | Roman Rusinov John Martin Mike Conway |
LMP2 | G-Drive Racing | 3:39.535 | (+0.914) | Q1 | |||
11 | 38 | Simon Dolan Oliver Turvey Lucas Luhr |
LMP2 | Jota Sport | 3:40.459 | (+1.838) | Q3 | |||
12 | 43 | Natacha Gachnang Franck Mailleux Olivier Lombard |
LMP2 | Morand Racing | 3:40.741 | (+2.120) | Q1 | |||
13 | 25 | Tor Graves Archie Hamilton Shinji Nakano |
LMP2 | Delta-ADR | 3:40.925 | (+2.304) | Q1 | |||
14 | 47 | Alexandre Imperatori Matt Howson Ho-Pin Tung |
LMP2 | KCMG | 3:41.042 | (+2.421) | Q3 | |||
15 | 48 | Brendon Hartley Karun Chandhok Mark Patterson |
LMP2 | Murphy Prototypes | 3:41.569 | (+2.948) | Q3 | |||
16 | 36 | Pierre Ragues Nelson Panciatici Tristan Gommendy |
LMP2 | Signatech Alpine | 3:41.654 | (+3.033) | Q3 | |||
17 | 35 | Bertrand Baguette Ricardo González Martin Plowman |
LMP2 | OAK Racing | 3:41.854 | (+3.233) | Q3 | |||
18 | 49 | Luis Pérez-Companc Nicolas Minassian Pierre Kaffer |
LMP2 | Pecom Racing | 3:43.420 | (+4.799) | Q1 | |||
19 | 46 | Pierre Thiriet Ludovic Badey Maxime Martin |
LMP2 | Thiriet by TDS Racing | 3:43.494 | (+4.873) | Q1 | |||
20 | 42 | Michael Krumm Jann Mardenborough Lucas Ordóñez |
LMP2 | Greaves Motorsport | 3:44.421 | (+5.800) | Q3 | |||
21 | 41 | Tom Kimber-Smith Eric Lux Alexander Rossi |
LMP2 | Greaves Motorsport Caterham Motorsport |
3:44.621 | (+6.000) | Q3 | |||
22 | 34 | Michel Frey Patric Niederhauser Jeroen Bleekemolen |
LMP2 | Race Performance | 3:45.244 | (+6.623) | Q1 | |||
23 | 32 | Thomas Holzer Dominik Kraihamer Jan Charouz |
LMP2 | Lotus | 3:45.274 | (+6.653) | Q3 | |||
24 | 31 | Kevin Weeda Christophe Bouchut James Rossiter |
LMP2 | Lotus | 3:47.920 | (+9.299) | Q1 | |||
25 | 45 | Jacques Nicolet Jean-Marc Merlin Philippe Mondolot |
LMP2 | OAK Racing | 3:48.196 | (+9.575) | Q1 | |||
26 | 33 | Scott Tucker Marino Franchitti Ryan Briscoe |
LMP2 | Level 5 Motorsports | 3:48.597 | (+9.976) | Q1 | |||
27 | 28 | Fabien Giroix Philippe Haeyebrouck Keiko Ihara |
LMP2 | Gulf Racing Middle East | 3:49.096 | (+10.475) | Q1 | |||
28 | 30 | Johnny Mowlem Anthony Burgess Jonathan Hirschi |
LMP2 | HVM Status GP | 3:49.805 | (+11.184) | Q1 | |||
29 | 99 | Rob Bell Frédéric Makowiecki Bruno Senna |
GTE Pro | Aston Martin Racing | 3:54.635 | +32.286 | Q3 | |||
30 | 97 | Darren Turner Stefan Mücke Peter Dumbreck |
GTE Pro | Aston Martin Racing | 3:55.443 | (+0.810) | Q3 | |||
31 | 92 | Marc Lieb Richard Lietz Romain Dumas |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey |
3:55.491 | (+0.856) | Q3 | |||
32 | 51 | Gianmaria Bruni Giancarlo Fisichella Matteo Malucelli |
GTE Pro | AF Corse | 3:55.909 | (+1.274) | Q1 | |||
33 | 98 | Bill Auberlen Paul Dalla Lana Pedro Lamy |
GTE Pro | Aston Martin Racing | 3:56.336 | (+1.701) | Q1 | |||
34 | 71 | Olivier Beretta Kamui Kobayashi Toni Vilander |
GTE Pro | AF Corse | 3:56.471 | (+1.836) | Q1 | |||
35 | 91 | Jörg Bergmeister Patrick Pilet Timo Bernhard |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey |
3:56.573 | (+1.938) | Q1 | |||
36 | 39 | Olivier Porta Romain Brandela Stéphane Raffin |
LMP2 | DKR Engineering | 3:56.905 | (+18.284) | Q1 | |||
37 | 40 | Matt Downs Thomas Dagoneau Rodin Younessi |
LMP2 | Boutsen Ginion Racing | 3:57.139 | (+18.518) | Q1 | |||
38 | 95 | Allan Simonsen Kristian Poulsen Christoffer Nygaard |
GTE Am | Aston Martin Racing | 3:57.776 | +35.427 | Q3 | |||
39 | 74 | Oliver Gavin Tommy Milner Richard Westbrook |
GTE Pro | Corvette Racing | 3:58.644 | (+4.009) | Q3 | |||
40 | 88 | Christian Ried Gianluca Roda Paolo Ruberti |
GTE Am | Proton Competition | 3:58.889 | (+1.113) | Q3 | |||
41 | 73 | Antonio García Jan Magnussen Jordan Taylor |
GTE Pro | Corvette Racing | 3:59.526 | (+4.891) | Q1 | |||
42 | 96 | Roald Goethe Stuart Hall J. Campbell-Walter |
GTE Am | Aston Martin Racing | 3:59.805 | (+2.029) | Q3 | |||
43 | 61 | Jack Gerber Matt Griffin Marco Cioci |
GTE Am | AF Corse | 3:59.997 | (+2.221) | Q3 | |||
44 | 67 | Pascal Gibon Patrice Milesi Wolf Henzler |
GTE Am | IMSA Performance Matmut |
4:00.503 | (+2.727) | Q1 | |||
45 | 75 | Emmanuel Collard François Perrodo Sébastién Crubilé |
GTE Am | ProSpeed Competition | 4:00.682 | (+2.906) | Q3 | |||
46 | 53 | Dominik Farnbacher Marc Goossens Ryan Dalziel |
GTE Pro | SRT Motorsports | 4:00.802 | (+6.167) | Q3 | |||
47 | 77 | Patrick Dempsey Joe Foster Patrick Long |
GTE Am | Dempsey Del Piero Proton Competition |
4:00.916 | (+3.140) | Q3 | |||
48 | 76 | Raymond Narac Christophe Bourret Jean-Karl Vernay |
GTE Am | IMSA Performance Matmut |
4:01.713 | (+3.937) | Q1 | |||
49 | 81 | Vicente Potolicchio Rui Águas Jason Bright |
GTE Am | 8 Star Motorsports | 4:01.934 | (+4.158) | Q3 | |||
50 | 93 | Kuno Wittmer Tommy Kendall Jonathan Bomarito |
GTE Pro | SRT Motorsports | 4:03.461 | (+8.826) | Q1 | |||
51 | 55 | Piergiuseppe Perazzini Darryl O'Young Lorenzo Casè |
GTE Am | AF Corse | 4:03.966 | (+6.190) | Q1 | |||
52 | 70 | Cooper MacNeil Manuel Rodrigues Philippe Dumas |
GTE Am | Larbre Competition | 4:04.512 | (+6.736) | Q1 | |||
53 | 50 | Patrick Bornhauser Julien Canal Ricky Taylor |
GTE Am | Larbre Competition | 4:04.873 | (+7.097) | Q1 | |||
54 | 66 | Andrea Bertolini Abdulaziz Al Faisal Khaled Al Qubaisi |
GTE Pro | JMW Motorsport | 4:05.417 | (+10.782) | Q3 | |||
55 | 54 | Yannick Mallegol Jean-Marc Bachelier Howard Blank |
GTE Am | AF Corse | 4:09.064 | (+11.288) | Q1 | |||
56 | 57 | Tracy Krohn Niclas Jönsson Maurizio Mediani |
GTE Am | Krohn Racing | 4:16.233 | (+18.457) | Q3 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.