Jeszcze jeden powrót do Le Mans?

Właściciel zespołu WF Racing, Mike Newton, zamierza przywrócić do startów w wyścigach długodystansowych brytyjski warsztat Tiga. Firma ta upadła w roku 1989, po 15 latach od powstania.

Jako kierowca, Mike Newton znany jest przede wszystkim ze startów w wyścigach długodystansowych dla brytyjskiego zespołu Ray Mallock Limited (RML). W latach 2004-2011 dwukrotnie zdobywał on tytuł mistrza w kategorii LMP2 Serii Le Mans (Le Mans Series) – a już rok wcześniej (choć wtedy w Saleenie S7-R) rozpoczął serię dziewięciu startów w prestiżowym Le Mans 24h. Tu największymi jego sukcesami były triumfy w kategorii LMP2 w latach 2005 i 2006 – ale jeszcze w roku 2010 ukończył on wyścig na miejscu trzecim, a rok później na czwartym.

Obecnie 53-letni Brytyjczyk zajmuje się tworzeniem własnego zespołu – w tym celu, nabył on prawa do posługiwania się nazwą Tiga Race Cars, upadłego w roku 1989 warsztatu założonego 15 lat wcześniej przez dwóch byłych kierowców Formuły 1. Już w roku 2012, Newton przygotował do walki prototyp wyścigowy klasy CN nazwany Tiga CN012 – teraz natomiast, gdy został on właścicielem aktywów zespołu WF Racing, postanowił zrealizować plany tego zespołu i zmodernizować jego pojazd LMP2, WF01, by na kolejny sezon sprzedawać nową konstrukcję pod nazwą Tiga.

„Przeprowadzimy trochę obliczeń i przetestujemy samochód. Wierzymy, że możemy zmodernizować projekt, by był  konkurencyjnym, niedrogim prototypem P2, który stanie się atrakcyjną opcją dla prywatnych klientów” – opisał najbliższe plany Mike Newton – „nie zobowiązaliśmy się jeszcze do żadnego programu i wiemy, że jest to trudny rynek – uważamy jednak, że jest tu miejsce dla tego samochodu, szczególnie w Stanach Zjednoczonych.”

Jeśli Tiga ma pojawić się już w przyszłym roku, zespół ma bardzo mało czasu na projekty i testy – gdyby jednak udało mu się przygotować nowy prototyp, stałby się on kolejnym urozmaiceniem przyszłorocznej rywalizacji w wyścigach długodystansowych – tym razem poszerzając listę o pojazd kategorii LMP2. Postaramy się więc zwracać uwagę na poczynania tego warsztatu – i efekty ich prac.

Warsztat Tiga powstał w roku 1974 za sprawą Australijczyka Tima Schenkena i Nowozelandczyka Howdena Ganleya. Od imienia tego pierwszego i nazwiska drugiego powstała nazwa Ti-Ga – a sam warsztat zajął się wpierw tworzeniem otwartych wyścigówek jednomiejscowych. Największe sukcesy odniósł on jednak tworząc prototypy startujące w wyścigach długodystansowych – za sprawą brytyjskiego zespołu Spice Engineering, model Tiga GC84 i zmodernizowany przy współpracy ze Spice Tiga GC85, zdobył w 1985 roku mistrzostwo świata wśród prototypów C2. Ich pojazdy wygrywały w swoich klasach również takie wyścigi, jak Le Mans 24h czy 24 Hours of Daytona – mimo tego, w roku 1989 Tiga musiała ogłosić upadłość.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze