Oficjalne zaproszenia na Le Mans 2015

ACO ogłosiła oficjalną listę zespołów, które wskutek zwycięstw w międzynarodowych rywalizacjach, otrzymały prawo do startu w 24h Le Mans 2015.

Będąc częścią Mistrzostw Świata Endurance, 24h Le Mans od trzech lat automatycznie gości u siebie załogi walczące w całym sezonie FIA WEC. Nawet maksymalna stawka pojazdów obecna w mistrzostwach pozostawia 20 wolnych miejsc – i te, w pierwszej kolejności mogą być zajmowane przez zespoły, które w poprzednim sezonie osiągnęły sukcesy bądź w WEC, bądź w innych, kontynentalnych rywalizacjach Endurance. W tym roku, takie prawo otrzymało łącznie 13 załóg startujących z logo 10 zespołów – z których to załóg, 9 pochodzi spoza Mistrzostw Świata Endurance.

Pierwsza czwórka to ubiegłoroczni triumfatorzy poszczególnych kategorii wyścigu 24h Le Mans. Niejako zgodą na start trzeciego prototypu LMP1 od Audi Sport Team Joest jest prawo do startu jednej załogi dzięki ubiegłorocznemu zwycięstwu – poza tym, takowe prawo nabyły również ekipy AF Corse (GTE Pro) i Aston Martin Racing (GTE Am), razem z Audi obecne w FIA WEC. Spoza WEC pochodzi natomiast triumfator kategorii LMP2 – brytyjska Jota Sport w ubiegłym roku startowała w Europejskiej Serii Le Mans.

Generalny triumf w ELMS dał natomiast prawo do startu w 24h Le Mans francuskiemu Signatech-Alpine. Prócz niego, drugie takowe prawo otrzymała załoga AF Corse, druga w tegorocznej kategorii GTE – tak, jak zwycięski SMP Racing, te zespoły mogą wybrać pomiędzy kategorią GTE Pro i GTE Am. Dodatkowo, SMP Racing był zwycięzcą także w kategorii GTC w ELMS – a to dało mu drugie prawo do startu, ale już tylko w kategorii GTE Am.

Mimo kontrowersji z powodu małej ilości startujących tam pojazdów, prawo do startu w 24h Le Mans otrzymały także najlepsze załogi Azjatyckiej Serii Le Mans. Z dwóch prototypów LMP2, lepszy okazał się tam skład OAK Racing Team Asia – najbardziej zastanawiała jednak kategoria GT, gdzie w praktyce, regularnie walczyły tylko trzy pojazdy jednego zespołu – tajwańskiego AAI. Zdobywając tu dwa pierwsze miejsca, AAI otrzymał więc prawo do startu aż dwóch pojazdów – oba w kategorii GTE Am.

Nieco inaczej wyglądała sytuacja w przypadku United Sports Car Championship – tu prawa do startu nie przydzielano automatycznie, ale rozdawano uwzględniając m.in. chęć startu zespołu i typ pojazdu, np. niehomologowane na Le Mans prototypy Daytona. Co ciekawe – mimo nieposiadania prototypu LMP2, prawo otrzymał drugi najlepszy zespół tegorocznego sezonu, Wayne Taylor Racing – a to dlatego, że (w przeciwieństwie do zwycięskiego Action Express Racing), Taylorowie wstępnie zadeklarowani chęć zakupu prototypu LMP2 i startu w przyszłorocznym wyścigu. Poza tym, prawo do startu w kategorii GTE Am otrzymała załoga Scuderia Corsa – choć daleko jej było do czołówki kategorii GTC.

Wymogiem dla zespołów nieobecnych w WEC, które otrzymały prawo do startów, jest ich regularna obecność w przyszłym roku w którejś z kontynentalnych serii Endurance: ELMS, AsLMS lub USCC. Dla pozostałych, czas zapisów do przyszłorocznego wyścigu 24h Le Mans rozpocznie się 18 grudnia – a zakończy 27 stycznia 2015.  Wstępną listę startową poznamy w lutym na konferencji w Paryżu.

  Zespół Kategoria Sukces
Audi Sport Team Joest LMP1-H 1. miejsce w 24h Le Mans LMP1
Jota Sport LMP2 1. miejsce w 24h Le Mans LMP2
Signatech Alpine LMP2 1. miejsce w Europejskiej Serii Le Mans LMP2
OAK Racing Team Asia LMP2 1. miejsce w Azjatyckiej Serii Le Mans LMP2
Wayne Taylor Racing LMP2 Przyznane przez Tudor United Sports Car Championship P
AF Corse LMGTE Pro 1. miejsce w 24h Le Mans LMGTE Pro
SMP Racing LMGTE Pro/Am 1. miejsce w Europejskiej Serii Le Mans GTE
AF Corse LMGTE Pro/Am 2. miejsce w Europejskiej Serii Le Mans GTE
Aston Martin Racing LMGTE Am 1. miejsce w 24h Le Mans LMGTE Am
SMP Racing LMGTE Am 1. miejsce w Europejskiej Serii Le Mans GTC
AAI LMGTE Am 1. miejsce w Azjatyckiej Serii Le Mans GT
AAI LMGTE Am 2. miejsce w Azjatyckiej Serii Le Mans GT
Scuderia Corsa LMGTE Am Przyznane przez Tudor United Sports Car Championship GTD

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze