Zmiana formatu kwalifikacji WEC

Światowa Rada Sportów Motorowych zatwierdziła nowy format kwalifikacji długodystansowych mistrzostw świata. Zmiany obejmą czas trwania poszczególnych segmentów oraz ich liczbę. Zatwierdzono również regulamin techniczny nowej klasy – LMGT3.

Obecnie w wyścigach WEC, wyłączając Le Mans, każda klasa ma 15 minut, w których jeden z kierowców walczy o jak najlepszy czas, który decyduje później o ustawieniu na starcie. Wraz z odejściem LMP2 liczba kategorii zmniejszy się do dwóch. W nowych regulacjach klasy hipersamochodów i GT3 będą miały po 12 minut na wykręcenie najlepszego czasu w swojej kategorii. Następnie dziesięć najszybszych samochodów z obu klas zakwalifikuje się do drugiego segmentu, czyli dobrze znanego z wyścigu Le Mans – hyperpole. Tam kierowcy otrzymają następne 10 minut, aby między sobą zadecydować o ustawieniu w pięciu pierwszych rzędach. Zmiana ta nie obejmie wspomnianego Le Mans, gdzie ze względu na długość jednego okrążenia kierowcy otrzymują więcej czasu na ustanowienie najszybszego kółka.

Nowa klasa LMGT3, która od przyszłego roku zastąpi GTE, zostanie oparta na istniejącej platformie FIA GT3. Zrezygnowano tym samym z kontrowersyjnego pakietu aerodynamicznego, kosztującego nawet do 100 tysięcy euro za auto. Każdy samochód będzie musiał być za to wyposażony w niezbędne w WEC luminescencyjne tablice z numerami zespołów oraz światła. W każdym zespole będzie musiał znajdować się minimum jeden kierowca-dżentelmen, czyli taki z brązową licencją.

Ostatnim wyścigiem starego formatu będzie ośmiogodzinny wyścig w Bahrajnie na początku listopada, a nowe regulacje zadebiutują w Katarze w wyścigu na dystansie 1812 kilometrów w marcu przyszłego roku.

Nieoficjalne prowizoryczne listy zgłoszeń do przyszłego sezonu pękają w szwach. Rodzina Hypercarów powiększy się o Alpine, BMW, Isottę Fraschini, Lamborghini i drugą Jotę, a uszczupli się o Glickenhausa i prawdopodobnie Vanwalla, który przez swoją niekonkurencyjność i problemy z licencją na wykorzystanie nazwy ma nikłe szanse na akceptację zgłoszenia. Swój akces do wystawienia auta w specyfikacji GT3 zgłaszają obecni w wyższej klasie: Ferrari z AF Corse, Porsche z Team Manthey, Lamborghini z Iron Lynx, BMW z WRT, Lexus (marka premium Toyoty) z Akkodis ASP oraz inni producenci: McLaren z United Autosport, Aston Martin z Prodrive, który od sezonu 2025 dołączy również do hipersamochodów, Ford z Proton Competition oraz Corvette z TF Sport. Na każde auto mogą przypaść maksymalnie dwa zgłoszenia. Nowy sezon już teraz zapowiada się niezwykle wyrównanie. 

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze