Pole position dla Audi. Jak? A któż to wie…

Załoga Audi nr 1 wystartuje jutro z pole position do 6-godzinnego wyścigu na torze Spa-Francorchamps. Wieczorne kwalifikacje były drugimi, w którym wyniki liczono według nowego systemu.

Jedno jest pewne – o ile nowy sposób oceniania ma swoje zalety, przede wszystkim sprawdzając nie tylko najszybszego kierowcę danej załogi, ale także jednego z jego zmienników – dla kibiców jest to istna zmora. Jej pierwszą odsłonę mieliśmy już w Silverstone, gdzie brak odpowiednio skonstruowanej tabeli wyników i minimalny (a dla kilku załóg po prostu niewystarczający) czas na zmianę kierowców sprawił, że sędziowie sami musieli poczekać z poinformowaniem o wynikach – teraz zdecydowano się więc na dodanie do każdej części sesji 5 minut – a dodatkowe 5 pojawiło się wskutek faktu, iż pętla toru Spa-Francorchamps ma aż 7 km długości. Dwie części kwalifikacji miały więc po 30 minut – a my mogliśmy sprawdzić, czy to pozwoli bardziej optymistycznie podejść do nowego systemu. Przekonstruowano także w końcu tabelę wyników, pozwalającą już tym razem odczytać każdą z danych – mimo tego wszystkiego, wciąż jednak widać po kibicach, że zadowoleni z nowej formy kwalifikacji raczej nie są…

Wady systemu widać było szczególnie, gdy na początku części kwalifikacji przeznaczonej dla prototypów, wypadek miał Chris Dyson w Zyteku ekipy Greaves. Większość załóg kategorii LMP1 miało już swoje pierwsze szybkie okrążenia – nie zdążył z nim jednak Andrea Belicchi w Loli nr 13 Rebelliona, który po wznowieniu sesji musiał śpieszyć się, aby pokonać choćby prototyp HPD od Strakka. Na czele, od początku widnieli natomiast kierowcy Audi – choć, co ciekawe, wśród pierwszych kierowców królował Lucas Di Grassi nad Marcelem Fässlerem i Tomem Kristensenem. Brazylijczyk z jednym czasem nawet poniżej 1:59, wraz z Duńczykiem szybko zjechali na zmianę, Fässler pozostał na torze nieco dłużej – szybko zmienili się także Stéphane Sarrazin i Alexander Wurz z Toyot. Po zmianach, słabszy od Di Grassiego Marc Gené stracił średnią poniżej 2:00 i pierwsze miejsce na rzecz Andrégo Lotterera – trzeci natomiast wciąż był zmiennik Kristensena, Allan McNish, który na tej pozycji pozostał już do końca. Ledwo poniżej 2:01, średnią uzyskał Kazuki Nakajima w Toyocie nr 7, Anthony Davidson już tej granicy nie przekroczył (jego drugi najszybszy czas był ponad 2:02) – a dalej znaleźli się kierowcy Loli nr 12 oraz 13, która ostatecznie pokonała HPD od Strakka.

O ile przed zatrzymaniem sesji, pierwsze okrążenie zaliczyło większość kierowców LMP1 – z kategorii LMP2 zrobiło to zaledwie czterech, reszta zmuszona czekać do wznowienia kwalifikacji. Z pierwotnej czwórki, w czołówce ostał się tylko Oliver Turvey z JOTA, pokonany jednak przez Nicolasa Minassiana z PeCom – a dwa kolejne miejsca zajmowali kierowcy OAK Racing: Olivier Pla i Bertrand Baguette. Minassian miał na koncie dwa czasy poniżej 2:08, Turvey jeden – ich zmiennicy, choć gorsi, utrzymali dzięki temu prowadzenie w tej kategorii, Pierre Kaffer także nieznacznie lepszy od Lucasa Luhra. Czasami poniżej 2:10, trzecie miejsce uchronił Alex Brundle dla OAK nr 24 – a Martin Plowman, mimo wyników gorszych od kilku konkurentów pozostał na miejscu czwartym z OAK nr 35. Kolejne pozycje zajęli kierowcy Delta-ADR, G-Drive oraz dwóch Lotusów – nie wiadomo natomiast, co będzie z uszkodzonym tuż po starcie Zytekiem od Greaves.

Pierwsza część sesji to natomiast starcie pojazdów kategorii GTE – i tu na szczęście obyło się bez czerwonych flag, za to znów dali o sobie znać kierowcy Aston Martinów. W GTE Pro, Bruno Senna w nr 98 już od początku dyktował warunki wpierw Jörgowi Bergmeisterowi z Porsche nr 91, a następnie Toniemu Vilanderowi z Ferrari nr 71. Brazylijczyk miał dwa czasy poniżej 2:20, Vilander jeden – podobnie jak Stefan Mücke w Aston Martinie nr 97, który na trzecie miejsce wyszedł dość późno. Dwa czasy poniżej 2:20, po zmianach zaliczył natomiast Gianmaria Bruni, przesuwając załogę Ferrari nr 51 z miejsca czwartego na drugie – a tylko jeden Frédérica Makowieckiego wystarczył, był załoga nr 98 utrzymała czoło kategorii. Na miejsce trzecie spadło Ferrari nr 71, gdzie Kobayashi również zaliczył jedno okrążenie poniżej 2:20 – podobnie zrobił to Pedro Lamy w Aston Martinie nr 99, dzięki czemu ten przesunął się przed dwa Porsche, a za czwartego Aston Martina nr 97.  Drudzy kierowcy nowych 911 nie zeszli poniżej 2:20 – a Romain Dumas w nr 92 nawet poniżej 2:21.

W GTE Am, na początku w czołówce widnieli Matteo Malucelli z Ferrari od 8Star, Fernando Rees z Corvette od Larbre i Marco Cioci z Ferrari nr 61 od AF Corse – Ciociego przebili jednak Maurizio Mediani z 458 nr 57 od Krohn Racing i Christoffer Nygaard z Aston Martina nr 95. Biorąc pod uwagę czasy pierwszego kierowcy, najszybszym byłby jednak Paolo Ruberti w Porsche ekipy Proton z (tak, jak Malucelli) dwoma czasami poniżej 2:21 – dużo gorszy od Włocha był jednak jego zmiennik i rodak, Gianluca Roda. Dwa okrążenia poniżej 2:21 zaliczył natomiast po zmianie Allan Simonsen – dzięki czemu, zmiennik Nygaarda wysunął ich załogę na czoło tej kategorii. Poniżej 2:22, dwukrotnie zszedł zmiennik Malucelliego, Rui Aguas – a raz zrobił to Stuart Hall, dzięki czemu załoga nr 96 zajęła trzecie miejsce. Czwarta sesję ukończyła załoga Corvette, piąta Proton Competition – a dopiero szósta była nr 61 od AF Corse, co zaskakujące, z dość słabymi wynikami Matta Griffina.

P Nr    Kierowcy P (K)   Zespół Samochód Średnia
1   1  

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler

1

Audi Sport
Team Joest

Audi R18
e-tron quattro
1:59,961
2   2  

Tom Kristensen
Loïc Duval
Allan McNish

2

Audi Sport
Team Joest
Audi R18
e-tron quattro
2:00,236
(+0,275)
3   3  

Marc Gené
Oliver Jarvis
Lucas Di Grassi

3

Audi Sport
Team Joest
Audi R18 e-tron
quattro longtail
2:00,610
(+0,649)
4   7  

Alexander Wurz
Nicolas Lapierre
Kazuki Nakajima
4 Toyota
Racing
Toyota TS030
Hybrid 2013
2:00,947
(+0,986)
5   8  

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Stéphane Sarrazin
5 Toyota
Racing
Toyota TS030
Hybrid 2012
2:01,203
(+1,242)
6  12 

Nicolas Prost
Neel Jani
Nick Heidfeld
6 Rebellion Racing Lola B12/60
Toyota
2:01,482
(+1,521)
7  13 

Andrea Belicchi
Mathias Beche
Congfu Cheng
7 Rebellion Racing Lola B12/60
Toyota
2:03,278
(+3,317)
8  21 

Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane

8

Strakka Racing HPD ARX-03c 2:03,688
(+3,727)
9  49 

Luis Pérez-Companc
Nicolas Minassian
Pierre Kaffer
1 Pecom Racing Oreca 03
Nissan
2:08,540
(+8,579)
10  38 

Simon Dolan
Oliver Turvey
Lucas Luhr
2 Jota Sport  Zytek Z11SN
Nissan
2:08,762
 (+0,222)
11  24 

Olivier Pla
David Heinemeier-Hansson
Alex Brundle
3 OAK Racing Morgan OAK
Nissan
2:08,932
 (+0,392)
...     ...            
18  98 

Rob Bell
Bruno Senna
Frédéric Makowiecki
1 Aston Martin Racing Aston Martin
V8 Vantage GTE
2:19,811
(+19,850)
19  51 

Gianmaria Bruni
Giancarlo Fisichella

2

AF Corse Ferrari 458
Italia GTC
2:19,853
 (+0,042)
20  71 
Kamui Kobayashi
Toni Vilander
3 AF Corse Ferrari 458
Italia GTC
2:20,089
 (+0,278)
...     ...            
25  95 

Allan Simonsen
Kristian Poulsen
Christoffer Nygaard
1 Aston Martin Racing Aston Martin
V8 Vantage GTE
2:21,265
(+21,304)
26  81 

Vicente Potolicchio
Rui Aguas
Matteo Malucelli
2 8Star Motorsports Ferrari 458
Italia GTC
2:21,295
 (+0,030)
27  96 

Roald Goethe
Stuart Hall
Jamie Campbell-Walter
3 Aston Martin Racing Aston Martin
V8 Vantage GTE
2:21,549
 (+0,284)

Kategorie:  LMP1   LMP2   LMGTE Pro   LMGTE Am 
Porgubiono nazwiska kierowców, którzy uczestniczyli w kwalifikacjach
Pełne wyniki znajdziesz klikając TUTAJ

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze