Audi znów na czele, Toyoty za Lolą

Załogi Audi ponownie uzyskały trzy najlepsze czasy sesji treningowej na torze Spa-Francorchamps. Ponownie także, w kategoriach GTE triumfowały Ferrari włoskiego zespołu AF Corse.

Sucho i słonecznie – tak po południu wyglądał belgijski tor Spa-Francorchamps, na którym pojazdy startujące w serii FIA WEC będą jeszcze dziś walczyły o miejsca startowe w jutrzejszej batalii. Ponownie, 2-godzinna sesja należała do trzech prototypów Audi – tym razem jeszcze bardziej ukazujących swoją przewagę nawet nad zmodernizowanym na ten sezon TS030 Toyoty. Ten, dość niespodziewanie okazał się gorszy nawet od jednej z Loli Rebelliona – choć różnica w czasach przejazdów między pojazdami nr 7 i 12 była minimalna. W LMP2, pod koniec sesji kibiców zaskoczyła załoga JOTA Sport, bijąc bardzo dobre czasy przejazdów OAK Racing, PeCom czy Delta-ADR – a podobnym zaskoczeniem był finisz załogi nr 61 w kategorii GTE Am, który niemal do końca sesji stał za Ferrari od 8Star, Aston Martinem nr 95 i Corvette ekipy Larbre. Mimo dobrej pogody, na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa – ten był tu jednak tylko dla krótkiego testu.

Tylko na początku sesji, w kategorii LMP1 Toyoty podejmowały walkę z prototypami Audi. Jeszcze pół godziny po jej rozpoczęciu, na czele widniał Alexander Wurz w nr 7, a „wydłużone” Audi nr 3 dopiero z boksów wyjeżdżało – później jednak, Tom Kristensen w nr 2 oraz Marc Gené i zmieniający go Lucas Di Grassi w nr 3 powoli zwiększali różnicę miedzy nimi i czołowym TS030. Problemy miał jedynie pojazd nr 1 – w nim, Marcel Fässler zgłaszał problemy z wibracjami kół – przez co ten dopiero na 37 minut przed końcem treningu dołączył do czołowej dwójki. Wtedy, Lucas Di Grassi w nr 3 i Kristensen mieli już na koncie czasy poniżej 2:02 – a kwadrans później, Niemiec był już drugi. Ostatecznie natomiast, Audi nr 1 znalazło się na czele dzięki kilku szybkim okrążeniom André Lotterera pod sam koniec sesji – a w międzyczasie, Toyotę nr 7 pokonali również Nick Heidfeld i jego zmiennik w Loli nr 12 Rebelliona, Neel Jani. Jedynie załoga nr 13 od Szwajcarów zaliczyła nieco gorszy wynik – tym razem ustępując pola brytyjskiemu Strakka Racing.

W LMP2, JOTA Sport bardzo dobrze rozpoczął sesję, Lucas Luhr uzyskując wynik 2:11,7 – a o pół sekundy lepszy był Antonio Pizzonia z Delta-ADR. Pół godziny po starcie, Brazylijczyka pokonał jednak Tom Kimber-Smith – a JOTA spadła za ekipy Greaves, PeCom i OAK Racing. Jadący z logo tej ostatniej z nr 35 Martin Plowman, w połowie sesji minimalnie wyszedł przed Kimber-Smitha – lecz niedługo później jego pokonał John Martin z G-Drive. Po kwadransie, czas Martina przebił znów pojazd OAK Racing – tym razem Oliver Pla w nr 24 – nr 35 pojawił się na miejscu trzecim, prowadzony przez Bertranda Baguetta. 20 minut przed metą, znów dała znać o sobie JOTA – Oliver Turvey uzyskał wynik, który okazał się już nie do pobicia. Pla pozostał na miejscu drugim – a przed Belga w nr 35, pod koniec sesji wszedł Nicolas Minassian z PeCom Racing.

O ile wśród prototypów rezultaty zmieniały się do ostatniej chwili – w GTE Pro najlepszy czas pojawił się już w połowie sesji. Uzyskał go Gianmaria Bruni w Ferrari nr 51 od AF Corse, który rozpoczął trening od 2:21,8 – poniżej granicy 2:21 pierwszy zszedł jednak Marc Lieb w Porsche nr 92. Za nim, Brazylijczyka pokonali również Rob Bell w Aston Martinie nr 98 i Jörg Bergmeister w Porsche nr 91 – ten ostatni, pół godziny po starcie znalazł się na czołowej pozycji, choć już niewiele lepszy od Toniego Vilandera z Ferrari nr 71. Fin przyśpieszając, zszedł do poziomu 2:20,6 – jednak przyśpieszył również i Bergmeister, wkrótce wyznaczając granicę do pokonania na poziomie 2:20,4. Tuż przed końcem pierwszej połowy sesji, na trzecie miejsce wrócił Bruni – a niedługo potem czasem 2:20,159 wyszedł na czoło – jak się okazało, niepobity już do końca treningu. Kwadrans później, drugie miejsce zapewnił sobie Stefan Mücke w Aston Martinie nr 97 – a Bergmeistera ostatecznie pokonał Vilander.

Wydawało się, że podobną sytuację będziemy mieli także w kategorii GTE Am – szczególnie, że przez niemal 90 minut, na czele widniał wynik 2:21,300 uzyskany na samym początku sesji przez Fernando Reesa z Corvette ekipy Larbre. Za nim, początkowo najszybszy był Enzo Potolicchio w Ferrari od 8Star – jego jednak przebił Allan Simonsen w Aston Martinie nr 95. Dopiero pół godziny przed końcem sesji, czas Reesa pobił zmiennik Potolicchio, Matteo Malucelli – lecz gdy już wydawało się, że Włocha nie pobije nikt, zrobił to Matt Griffin w Ferrari nr 61 od AF Corse. Załoga Corvette musiała zadowolić się miejscem trzecim, pół sekundy lepsza od „duńskiego” Aston Martina.

Poz Nr Kierowcy P (K) Zespół Samochód Rezultat
1   1  

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler

1

Audi Sport
Team Joest

Audi R18
e-tron quattro

2:01,276
2   3  

Marc Gené
Oliver Jarvis
Lucas Di Grassi

2

Audi Sport
Team Joest
Audi R18 e-tron
quattro "longtail"
2:01,377
(+0,101)
3   2  

Tom Kristensen
Loïc Duval
Allan McNish

3

Audi Sport
Team Joest
Audi R18
e-tron quattro
2:01,690
(+0,414)
4  12 

Nicolas Prost
Neel Jani
Nick Heidfeld
4 Rebellion Racing Lola B12/60
Toyota
2:02,305
(+1,029)
5   7  

Alexander Wurz
Nicolas Lapierre
Kazuki Nakajima
5 Toyota Racing Toyota TS030
Hybrid 2013
2:02,332
(+1,056)
6   8  

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Stéphane Sarrazin
6 Toyota Racing Toyota TS030
Hybrid 2012
2:02,524
(+1,248)
7  21 

Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane

7

Strakka Racing HPD ARX-03c 2:04,309
(+3,033)
8  13 

Andrea Belicchi
Mathias Beche
Congfu Cheng
8 Rebellion Racing Lola B12/60
Toyota
2:04,923
(+3,647)
9  38 

Simon Dolan
Oliver Turvey
Lucas Luhr
1 Jota Sport  Zytek Z11SN
Nissan
2:09,025
(+7,749)
10  24 

Olivier Pla
David Heinemeier-Hansson
Alex Brundle
2 OAK Racing Morgan OAK
Nissan
2:09,463
 (+0,438)
11  49 

Luis Pérez-Companc
Nicolas Minassian
Pierre Kaffer
3 Pecom Racing Oreca 03
Nissan

2:09,646
 (+0,621)

...     ...            
20  51 

Gianmaria Bruni
Giancarlo Fisichella

1

AF Corse Ferrari 458
Italia GTC
2:20,159
(+18,883)
21  97 

Darren Turner
Stefan Mücke
Peter Dumbreck
2 Aston Martin Racing Aston Martin
V8 Vantage GTE
2:20,257
 (+0,098)
22  91 
Toni Vilander
Kamui Kobayashi
3 AF Corse Ferrari 458
Italia GTC
2:20,395
 (+0,236)
                   
26  61 

Jack Gerber
Matt Griffin
Marco Cioci

1

AF Corse Ferrari 458
Italia GTC
2:21,155
(+19,879)
27  81 

Vicente Potolicchio
Rui Aguas
Matteo Malucelli
2 8 Star Motorsports Ferrari 458
Italia GTC
2:21,189
 (+0,034)
28  50 

Patrick Bornhauser
Julien Canal
Fernando Rees
3 Larbre Competition Chevrolet Corvette
C6-ZR1
2:21,300
 (+0,145)

Kategorie:  LMP1   LMP2   LMGTE Pro   LMGTE Am 
Porgubiono nazwiska kierowców, którzy uzyskali najlepsze czasy swoich załóg
Pełne wyniki znajdziesz klikając TUTAJ

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze