Szansa Toyoty, debiut Rebelliona

Słynny tor Spa-Francorchamps będzie w ten weekend miejscem kolejnego wyścigu Mistrzostw Świata Endurance. Będzie to także ostatnia impreza przed kultowym 24h Le Mans.

Po zaskakującym obrocie spraw na torze Silverstone, rywalizacja w Belgii zapowiada się niezwykle interesująco. Pech Audi i Porsche dał w Anglii podwójne zwycięstwo Toyocie, która z pewnością będzie tu starała się owy sukces powtórzyć. Z drugiej strony, słynny tor w Ardenach będzie również ostatnią regularną imprezą przed kultowym 24h Le Mans,  przez co zespoły wystawią tu pojazdy przygotowane już pod starcie we Francji – a jakby tego było mało, to w Belgii czeka nas także debiut w kategorii LMP1.  

Owym debiutem będzie oczywiście nowy pojazd zespołu Rebellion. Dotychczasowe Lole B12/60, w Belgii zastąpią dwa R-One zbudowane przez warsztat Oreca – właśnie nimi, trzyosobowe załogi ze Szwajcarii będą walczyć w podkategorii LMP1-L. Szkoda, że wyposażone w silniki Toyoty pojazdy będą w praktyce rywalizować głównie między sobą – konkurencji w ich kategorii brak, a szans w walce z ekipami fabrycznymi, mimo wszystko Rebellion raczej nie ma...

Zwycięska w Silverstone Toyota pojawi się w Belgii z dwoma prototypami przygotowanymi już pod 24h Le Mans. Co prawda, Spa-Francorchamps jest torem, na którym owe zmiany nie robią zbyt dużej różnicy – powtórzyć dublet z Silverstone, dla japońskiego zespołu będzie tu jednak jeszcze trudniej. W przypadku Audi, w Belgii zobaczymy nietypowy pojazd nr 3 z Marco Bonanomim, Olivierem Jarvisem oraz Filipe Albuquerque – dwa pozostałe będą natomiast konstrukcjami standardowymi, aczkolwiek zbudowanymi na bazie podwozi rezerwowych. Powodem tego jest fakt, że po wypadkach na Silverstone, mechanicy Audi mogliby po prostu nie zdążyć z odbudową podstawowych konstrukcji. Dwa Porsche 919, już na Silverstone były za to prototypami przygotowanymi pod 24h Le Mans – ekipa liczy jednak, że jeszcze przed batalią na Pętli De La Sarthe, nowy zespół zaliczy pierwsze zwycięstwo.

Mocno zubożona w tym roku kategoria LMP2 składać się będzie tym razem z pięciu pojazdów – do dwóch prototypów SMP oraz po jednym od G-Drive i KCMG dołączy Zytek brytyjskiego Jota Sport, przygotowujący się tu do walki na Pętli De La Sarthe. Warto przypomnieć, że ekipa ta zajęła w ubiegłym roku w Belgii trzecie miejsce – może więc być tu groźnym konkurentem w tej kategorii.

W czołowej kategorii GT, rok temu w Belgii wygrało za to Ferrari zespołu AF Corse – i ten z pewnością będzie chciał ten sukces powtórzyć, jak na razie stojąc za dwoma Porsche i czołowym Aston Martinem. W dwóch 911 zabraknie Lietza i Tandego, którzy startować będą w tym czasie w USA na słynnym Laguna Seca – tak, jak w Ferrari, załogi Porsche będą więc dwuosobowe. Trzyosobowa będzie za to załoga Astona nr 97 – do Darrena Turnera i Stefana Mückego dołączy Bruno Senna.

Pewne zmiany mają miejsce również w załogach Aston Martina w kategorii GTE Am – tu, Kristiana Poulsena i Davida Heinemeiera-Hanssona zasili Richie Stanaway, a Christoffer Nygaard znów wystartuje z Pedro Lamym i Paulem Dalla Lanem. Obie załogi będą na Spa-Francorchamps bronić czołowej pozycji w klasyfikacji – zagrożeniem będzie szczególnie, trzecia w tabeli załoga AF Corse, w której Sama Birda zastąpi Andrea Bertolini. Z tej ekipy, w Belgii wystartuje również trzeci pojazd w najsłabszej kategorii – także i on przygotowując się pod Le Mans.

Weekendowa impreza zaplanowana jest na piątek i sobotę – z dwoma dwugodzinnymi treningami i kwalifikacjami w dniu pierwszym. Treningi rozpoczną się o godzinie 9:00 i 14:15 – dwuczęściowe kwalifikacje wieczorem o 19:20. W sobotę odbędzie się tylko 6-godzinny wyścig, który rozpocznie się o godzinie 14:30.

Nr   Kierowcy     Zespół   Samochód
1

Tom Kristensen
Loïc Duval
Lucas di Grassi
LMP1-H Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
2

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler
LMP1-H Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
3

Felipe Albuquerque
Oliver Jarvis
Marco Bonanomi
LMP1-H Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
7

Stéphane Sarrazin
Alexander Wurz
Kazuki Nakajima
LMP1-H Toyota Racing Toyota TS040 Hybrid
8

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Nicolas Lapierre
LMP1-H Toyota Racing Toyota TS040 Hybrid
14

Marc Lieb
Romain Dumas
Neel Jani
LMP1-H Porsche Team Porsche 919 Hybrid
20

Mark Webber
Brendon Hartley
Timo Bernhard
LMP1-H Porsche Team Porsche 919 Hybrid
12

Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Mathias Beche
LMP1-L Rebellion Racing Rebellion R-One Toyota
13

Andrea Belicchi
Dominik Kraihamer
Fabio Leimer
LMP1-L Rebellion Racing Rebellion R-One Toyota
26

Roman Rusinov
Olivier Pla
Julien Canal
LMP2 G-Drive Racing Morgan OAK Nissan
27

Siergiej Żłobin
Nicolas Minassian
Maurizio Mediani
LMP2 SMP Racing Oreca 03 Nissan
37

Kirył Ładygin
Wiktor Szajtar
Anton Ładygin
LMP2 SMP Racing Oreca 03 Nissan
38

Marc Gené
Simon Dolan
Harry Tincknell
LMP2 Jota Sport Zytek Z11SN Nissan
47

Matthew Howson
Richard Bradley
Tsuigo Matsuda
LMP2 KCMG Oreca 03 Nissan
51
Gianmaria Bruni
Toni Vilander
GTE Pro AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
71

Davide Rigon
Gianmaria Bruni
James Calado
GTE Pro AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
91
Patrick Pilet
Jörg Bergmeister
GTE Pro Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR
92
Marco Holzer
Frédéric Makowiecki
GTE Pro Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR
97

Stefan Mücke
Darren Turner
Bruno Senna
GTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
99

Alex MacDowall
Darryl O'Young
Fernando Rees
GTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
60

Raffaele Gianmaria
Peter Mann
Lorenzo Casé
GTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
61

Marco Cioci
Mirco Venturi
Luís Pérez Companc
GTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
75

François Perrodo
Emmanuel Collard
Matthieu Vaxivière
GTE Am ProSpeed Competition Porsche 911 GT3 RSR
81

Steve Wyatt
Michele Rugolo
Andrea Bertolini
GTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
88

Christian Ried
Klaus Bachler
Khaled Al Qubaisi
GTE Am Proton Competition Porsche 911 RSR
90

Vicente Potolicchio
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
GTE Am 8Star Motorsports Ferrari 458 Italia GTC
95

David Heinemeier-Hansson
Kristian Poulsen
Nicki Thiim
GTE Am Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Christoffer Nygaard
GTE Am Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze