Słynny tor Spa-Francorchamps będzie w ten weekend miejscem kolejnego wyścigu Mistrzostw Świata Endurance. Będzie to także ostatnia impreza przed kultowym 24h Le Mans.
Po zaskakującym obrocie spraw na torze Silverstone, rywalizacja w Belgii zapowiada się niezwykle interesująco. Pech Audi i Porsche dał w Anglii podwójne zwycięstwo Toyocie, która z pewnością będzie tu starała się owy sukces powtórzyć. Z drugiej strony, słynny tor w Ardenach będzie również ostatnią regularną imprezą przed kultowym 24h Le Mans, przez co zespoły wystawią tu pojazdy przygotowane już pod starcie we Francji – a jakby tego było mało, to w Belgii czeka nas także debiut w kategorii LMP1.
Owym debiutem będzie oczywiście nowy pojazd zespołu Rebellion. Dotychczasowe Lole B12/60, w Belgii zastąpią dwa R-One zbudowane przez warsztat Oreca – właśnie nimi, trzyosobowe załogi ze Szwajcarii będą walczyć w podkategorii LMP1-L. Szkoda, że wyposażone w silniki Toyoty pojazdy będą w praktyce rywalizować głównie między sobą – konkurencji w ich kategorii brak, a szans w walce z ekipami fabrycznymi, mimo wszystko Rebellion raczej nie ma...
Zwycięska w Silverstone Toyota pojawi się w Belgii z dwoma prototypami przygotowanymi już pod 24h Le Mans. Co prawda, Spa-Francorchamps jest torem, na którym owe zmiany nie robią zbyt dużej różnicy – powtórzyć dublet z Silverstone, dla japońskiego zespołu będzie tu jednak jeszcze trudniej. W przypadku Audi, w Belgii zobaczymy nietypowy pojazd nr 3 z Marco Bonanomim, Olivierem Jarvisem oraz Filipe Albuquerque – dwa pozostałe będą natomiast konstrukcjami standardowymi, aczkolwiek zbudowanymi na bazie podwozi rezerwowych. Powodem tego jest fakt, że po wypadkach na Silverstone, mechanicy Audi mogliby po prostu nie zdążyć z odbudową podstawowych konstrukcji. Dwa Porsche 919, już na Silverstone były za to prototypami przygotowanymi pod 24h Le Mans – ekipa liczy jednak, że jeszcze przed batalią na Pętli De La Sarthe, nowy zespół zaliczy pierwsze zwycięstwo.
Mocno zubożona w tym roku kategoria LMP2 składać się będzie tym razem z pięciu pojazdów – do dwóch prototypów SMP oraz po jednym od G-Drive i KCMG dołączy Zytek brytyjskiego Jota Sport, przygotowujący się tu do walki na Pętli De La Sarthe. Warto przypomnieć, że ekipa ta zajęła w ubiegłym roku w Belgii trzecie miejsce – może więc być tu groźnym konkurentem w tej kategorii.
W czołowej kategorii GT, rok temu w Belgii wygrało za to Ferrari zespołu AF Corse – i ten z pewnością będzie chciał ten sukces powtórzyć, jak na razie stojąc za dwoma Porsche i czołowym Aston Martinem. W dwóch 911 zabraknie Lietza i Tandego, którzy startować będą w tym czasie w USA na słynnym Laguna Seca – tak, jak w Ferrari, załogi Porsche będą więc dwuosobowe. Trzyosobowa będzie za to załoga Astona nr 97 – do Darrena Turnera i Stefana Mückego dołączy Bruno Senna.
Pewne zmiany mają miejsce również w załogach Aston Martina w kategorii GTE Am – tu, Kristiana Poulsena i Davida Heinemeiera-Hanssona zasili Richie Stanaway, a Christoffer Nygaard znów wystartuje z Pedro Lamym i Paulem Dalla Lanem. Obie załogi będą na Spa-Francorchamps bronić czołowej pozycji w klasyfikacji – zagrożeniem będzie szczególnie, trzecia w tabeli załoga AF Corse, w której Sama Birda zastąpi Andrea Bertolini. Z tej ekipy, w Belgii wystartuje również trzeci pojazd w najsłabszej kategorii – także i on przygotowując się pod Le Mans.
Weekendowa impreza zaplanowana jest na piątek i sobotę – z dwoma dwugodzinnymi treningami i kwalifikacjami w dniu pierwszym. Treningi rozpoczną się o godzinie 9:00 i 14:15 – dwuczęściowe kwalifikacje wieczorem o 19:20. W sobotę odbędzie się tylko 6-godzinny wyścig, który rozpocznie się o godzinie 14:30.
Nr | Kierowcy | Zespół | Samochód | ||||
1 | Tom Kristensen Loïc Duval Lucas di Grassi |
LMP1-H | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
2 | André Lotterer Benoît Tréluyer Marcel Fässler |
LMP1-H | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
3 | Felipe Albuquerque Oliver Jarvis Marco Bonanomi |
LMP1-H | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
7 | Stéphane Sarrazin Alexander Wurz Kazuki Nakajima |
LMP1-H | Toyota Racing | Toyota TS040 Hybrid | |||
8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Nicolas Lapierre |
LMP1-H | Toyota Racing | Toyota TS040 Hybrid | |||
14 | Marc Lieb Romain Dumas Neel Jani |
LMP1-H | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | |||
20 | Mark Webber Brendon Hartley Timo Bernhard |
LMP1-H | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | |||
12 | Nicolas Prost Nick Heidfeld Mathias Beche |
LMP1-L | Rebellion Racing | Rebellion R-One Toyota | |||
13 | Andrea Belicchi Dominik Kraihamer Fabio Leimer |
LMP1-L | Rebellion Racing | Rebellion R-One Toyota | |||
26 | Roman Rusinov Olivier Pla Julien Canal |
LMP2 | G-Drive Racing | Morgan OAK Nissan | |||
27 | Siergiej Żłobin Nicolas Minassian Maurizio Mediani |
LMP2 | SMP Racing | Oreca 03 Nissan | |||
37 | Kirył Ładygin Wiktor Szajtar Anton Ładygin |
LMP2 | SMP Racing | Oreca 03 Nissan | |||
38 | Marc Gené Simon Dolan Harry Tincknell |
LMP2 | Jota Sport | Zytek Z11SN Nissan | |||
47 | Matthew Howson Richard Bradley Tsuigo Matsuda |
LMP2 | KCMG | Oreca 03 Nissan | |||
51 | Gianmaria Bruni Toni Vilander |
GTE Pro | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
71 | Davide Rigon Gianmaria Bruni James Calado |
GTE Pro | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
91 | Patrick Pilet Jörg Bergmeister |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR | |||
92 | Marco Holzer Frédéric Makowiecki |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR | |||
97 | Stefan Mücke Darren Turner Bruno Senna |
GTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
99 | Alex MacDowall Darryl O'Young Fernando Rees |
GTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
60 | Raffaele Gianmaria Peter Mann Lorenzo Casé |
GTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
61 | Marco Cioci Mirco Venturi Luís Pérez Companc |
GTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
75 | François Perrodo Emmanuel Collard Matthieu Vaxivière |
GTE Am | ProSpeed Competition | Porsche 911 GT3 RSR | |||
81 | Steve Wyatt Michele Rugolo Andrea Bertolini |
GTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
88 | Christian Ried Klaus Bachler Khaled Al Qubaisi |
GTE Am | Proton Competition | Porsche 911 RSR | |||
90 | Vicente Potolicchio Gianluca Roda Paolo Ruberti |
GTE Am | 8Star Motorsports | Ferrari 458 Italia GTC | |||
95 | David Heinemeier-Hansson Kristian Poulsen Nicki Thiim |
GTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Christoffer Nygaard |
GTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.